Jump to content

Prosjekt: Motorbytte med ombygging til seildrev


knutza

Recommended Posts

Svart (redigert)

Takk for hyggelig tilbakemeldin P-Kail, jeg fant ikke noen priser på den linken du postet. Har du noen priseksempler?

 

Det er ikke så greit å poste oppdateringer når man ikke føler at det går fremover selv om man jobber og står på.

Jeg tenkte jeg skulle demontere den gamle doen med tilbehør, men det ble ikke helt enkelt.

 

Doen er plassert bak denne døra i mellom forpiggen og salongen. Først må man krype inn i forpiggen, så må man lukke døra og så er det å lirke seg nedpå "ramma". Det går forsåvidt greit når båten ligger i ro, men i litt røff sjø er det en bragd å få gjort ifra seg. Jeg var ute i en liten storm og prøvde meg denne akrobatikken og det kostet meg en real kul i panna og forslått håndledd. Det var da jeg bestemte meg for at slik kunne jeg ikke ha det. I tillegg er det trangt og kun 160 takhøyde.

baatprosjekt_wc_001.jpg

 

Her er døra lukket og som vi ser så er håndvasken montert på baksiden av døra til salongen.

Parfinvarmeren sitter bak toalettet.

vask.jpg

 

Bak den brune plata sitter septikktanken.

baatprosjekt_wc_003.jpg

Det hvite røret som kommer ned er vannpåfyllingen til ferskvannstanken som er montert under køya i forpiggen.

 

Selve toalettet og vaskeservanten var lett å demontere. To av skroggjennomføringen gikk greit å skru ut, mens de to andre måtte skjæres ut. Når jeg begynte å studere tanken så oppdaget jeg til min forferdelse at denne var bygd i glassfiber på stedet...Altså plastet fast i skutsiden. Det var nå svineriet begynte. I et trangt lite rom så måtte jeg skjære ut septikktanken bit for bit. Innhyllet i glassfiberstøv, ikke akkurat gullende ren tank innvendig og med en minimal plass, ble dette et sant mareritt. Jeg brukte 4 timer på denne jobben. Innimellom måtte jeg la glassfiberstøvet legge seg så jeg klarte å se hvor jeg skulle skjære videre. Jeg gjorde ikke engang et lite forsøk på å ta bilder inni dette infernoet av glassfiberstøv...

 

Glemte jeg å nevne at utløpsstussen på septikktanken var montert 10 cm over bunnen???med dertil unevnelig innhold igjen på bunnen av tanken :puke:

 

Men nå er tanken og doen heldigvis ute :sweat:

 

Og resten av kvelden i går ble tilbragt i badekaret med alt av såpe og vaskemidler jeg klarte å finne...

Redigert av knutza (see edit history)
Link to post
Share on other sites

- Det er ikke så greit å poste oppdateringer når man ikke føler at det går fremover selv om man jobber og står på.

- Jeg gjorde ikke engang et lite forsøk på å ta bilder inni dette infernoet av glassfiberstøv...

- ...med alt av såpe og vaskemidler jeg klarte å finne...

 

- Kjenner til denne følelsen, knutza - :yesnod: Det er ikke alltid noe å "vise frem" selv om man jobber og sliter mye. Sånn er det å "bygge" båt!

- Pyse! :wink:

- Lukter bare godt av deg nå......! :lol:

 

Lykke til med resten også - du er jo helt ustoppelig. Hvor tar du all pågangsmotet i fra?

 

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Da ser det ut som om tragedien er et faktum. Som dere ser av forrige innlegg så er det blankt. Jeg skulle legge ut bilder og en rapport på prosjektet og alle bildene på dataen er søkk borte. Maskinen er relativ ny, en Acer 7730 ZG som ble levert i uke 14. Den har Vista operatørsystem. Jeg har oppdatert avast antivirus og har ikke merket noe galt med maskinen. Jeg hadde skrevet noen ord og skulle laste opp bilder og alle bildene mine er borte. Det dreier seg om ca 250 bilder som er tatt siden påske. Jeg har noen bilder på skrivebordet og de er inntakt, alle dokumenter er inntakt, men hvor er bildene? Er det noen som kan hjelpe?

 

Jeg poster også denne i OT

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Da har jeg fått bildene tilbake, litt mer om det i denne tråden.

 

- Lukter bare godt av deg nå......! :lol:

Har en følelse av at det ennå lukter kloakk av meg :lol:

du er jo helt ustoppelig. Hvor tar du all pågangsmotet i fra?

Noen ganger jobber jeg på ren trass, men jeg blir stadig "mobbet" på jobb med spørsmål hvorfor jeg ikke er på vannet med båten.

Jobber som innbefatter glassfibersliping må jeg tvinge meg selv til. En ting er å slipe i friluft, men i trange rom er det et herk. Jeg pleier å "lure" meg selv med at i dag skal jeg jobbe med noe koselig, for så og plutselig kaste meg i glassfibersliping. På den måten klarer ikke fornuften min og rekke noen protester før jeg er i gang :lol:

Redigert av knutza (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Så til oppdateringen, jeg hadde tenkt å legge ut et bilde av den utskårne septikktanken, men da må jeg bruke en sånn vis/skjul knapp og jeg kunne ikke finne html koden for denne, noen som kan hjelpe meg med det?

 

Jeg har nå bestemt meg for hvordan bakkanten av skyveluka skal være.

 

Jeg har et stykke teak og et stykke eik og har grublet litt på hva jeg skal bruke.

baatprosjektet_30.05_001.jpg

 

Jeg valgte teak og begynte med å måle opp hvordan kuttet skal være. Siden jeg kviet meg litt for å sage i teaken så tok jeg noen prøvekutt i en furuplanke jeg hadde liggende.

Når jeg hadde trent nok så satte jeg teaken i saga.

baatprosjektet_30.05_003.jpg

Slik blir den montert på baksiden av luka.

baatprosjektet_30.05_005.jpg

På båten blir det noe sånt

baatprosjektet_30.05_011.jpg

Og med salongdøra på plass blir det sånt.

baatprosjektet_30.05_012.jpg

Nå er det bare å finkappe til endestykkene, men det får vi ta en annen gang.

 

Jeg tenkte det fikk være like greit å fortsette med slipingen av det gamletoalettrommet, der hvor den omtalte tanken var.

Jeg slipte også litt rundt hullene til de gamle skroggjennomføringene.

Etter at støvet hadde lagt seg så var det litt grovrengjøring før jeg kunne ta bilder.

baatprosjektet_30.05_014.jpg

baatprosjektet_30.05_015.jpg

Det var 4 gjennomføringer der tidligere, vann til toalett, vann til håndvasken, utløp fra håndvasken og utløp fra toalettet.

Nå er jeg på leting etter ny septik og er usikker om jeg skal velge rustfritt eller plast. Er det noen som har gode råd om dette?

 

Nå begynner virkelig tittelen på denne tråden å bli misvisende....

Redigert av knutza (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det finnes gode og dårlige plasttanker. De dårlige er billige, mens de gode er minst like dyre som rustfritt. Rustfritt har også sine minus, septikken er såpass kraftig at den tærer gjennom selv dette etter en del år. Men alt i alt synes jeg rustfritt er det greieste, i alle fall om tanken blir stående på toalettet eller i kabinen. Med tank i motorrom eller stuerom ville jeg kanskje vurdert plast. Selv har jeg den rett under hodeputa, og da bllir selv litt lukt for mye. Så jeg gikk for rustfritt, og er så langt godt fornøyd...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg forstår, da blir det nok kanskje til at vi får røske ut en rustfritank. Et annet spørsmål, hvor bør luftingen til tanken sitte? På det gamle tanken var det ikke montert noen lufting. Jeg ser at det selges kullfilter som skal monteres på lufteslangen, er dette et "must"?

Link to post
Share on other sites

Da har jeg kopnstruert en pappmodell av septikktanken. Målsatte tegninger er sendt til et sveiseverksted som skal lage tanken. Tanken blir på ca 79 liter, det må vel holde?

 

baatprosjektet_8_juni_001.jpg

 

baatprosjektet_8_juni_002.jpg

 

Sånn blir det å se ut nedi cocpitbenken

 

baatprosjektet_8_juni_003.jpg

 

Så har jeg begynt å lage mal til den første veggen til toalettet

 

baatprosjektet_8_juni_004.jpg

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg jobbet litt mer med skyveluken. I innlegg #82 saget jeg til den fremste kanten på luken. I dag har jeg tilpasset luken og døra.

 

Her er luka ferdig tilpasset

baatprosjektet_11.06.09_002.jpg

 

Luka åpnet

baatprosjektet_11.06.09_003.jpg

 

Luka åpnet fra innsiden

baatprosjektet_11.06.09_009.jpg

 

Luka lukket fra innsiden

baatprosjektet_11.06.09_005.jpg

 

I innlegg #82 lovet jeg å vise den gamle septikktanken når den endelig var ute. siden dette bildet er noe motbydelig så har jeg lagt det skjult. Om du tilhører de spesielt interesserte, så kan du trykke på vis knappen.

 

 

 

Vel, jeg advarte deg.

gammel_septikk.jpg

 

 

I tillegg jobber jeg med pappmalen til toalettveggene, det er utrolig mye arbeid å få det til, mange rare vinkler. Det går sakte fremover, men jeg er inni en litt laber fase akkurat nå.

Redigert av knutza (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I tillegg jobber jeg med pappmalen til toalettveggene, det er utrolig mye arbeid å få det til, mange rare vinkler. Det går sakte fremover, men jeg er inni en litt laber fase akkurat nå.

 

Vel, jeg advarte deg.

gammel_septikk.jpg

 

 

Hei knutza! :smiley:

 

Opp med humøret. Ingen grund til å "henge med nebbet". Det du har utretta hittil er bare helt fenomenalt! Jeg blir imponert av trearbeidet ditt.

Jobben med cockpitt-dørken og nå denne skyveluken er så godt gjennomtenkt OG gjennomført !

 

He-he! - Takk for "sjokkbildet" bak knappen - nå vet jeg at jeg aldri skal montere fast septik-tank! De få dagene jeg / vi bruker båten som turbåt setter jeg heller inn en Porta Potti, hvor "septik-delen" kan tas i land for gjennomspylning!

 

Dette puslespillet med å lage pappmal er nokså velkjent, knutza. :yesnod:

 

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Spennende prosjekt!

 

Et tips til de som skal gjøre mye slipearbeid så vil jeg anbefale å legge noen kroner i en skikkelig vinkelsliper med justerbar hastighet og avsug på. Jeg kjøpte en blå bosh som kan kjøres ned ganske sakte, og med fiberskiver med 20/40 korning, lav fart og støvsugeren tilkoblet, så støver det så godt som ingen ting. Når jeg monterer baugpropeller er det knapt et støvkorn igjen innni båten, selv om jeg sliper ca. 30 cm rundt tunnellen hele veien, og helt unødvendig å støvsuge rundt etter at jeg har slipt rent. Dette verktøyet er uten tvil det nye favorittverktøyet, og helt uunværlig for kommene glassfiberarbeid. De som planlegger prosjekter bør absolutt investere i en slik vinkelsliper allerede før prosjektstart. Tror totalprisen var ca. 2200 kroner inkl. mva. Får ikke fullrost den nok! Mye bedre inneklima og ingen fjerning av støv etterpå.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Etter en lengre sommerferie prøver jeg nå å komme igang igjen med prosjektet. Ikke helt lett å finne igjen inspirasjonen, men jeg prøver med litt ustrukturert arbeid.

Sist jeg oppdaterte tråden så hadde jeg laget en pappmal av septikktanken som ble sendt til et sveiseverksted. Nå har det seg slik at det er svigerbroren min som eier dette verkstedet, så man må vel si at det ble en billig tank. Jeg betalte bare for materialene som gikk med.

Jeg synes resultatet ble meget bra.

 

cimg0249.jpg

 

cimg0250.jpg

 

Men før tanken kan monteres så måtte jeg bytte vinsjene siden de er skrudd fast nedi i fra cocpitbenkene.

Jeg fikk kjøpt et par brukte Lewmar 40 self tail winsjer av en hyggelig kar her på BP. Vinsjene er brukt, men de ser helt nye ut.

Utrolig moro å treffe på skikkelige ærlige båtfolk. Når jeg tok kontakt med han som hadde vinsjene så tilbydde han seg å sende disse nordover slik at jeg kunne se på dem og betaling kunne vi snakke om hvis jeg ville beholde vinsjene. :flag:

 

Tidligere hadde jeg standardvinsjer i samme størrelse, men det er mye mer kronglete å bruke disse fremfor ST vinsjer.

cimg0251.jpg

 

Skruhullene passet ikke til de nye vinsjene, så jeg måtte spakle med epoksy i de gamle hullene.

cimg0290.jpg

 

Så var det å finne plasseringen til de nye vinsjene og merke ut skruhullene. Deretter var det bare å borre hull og sette på plass vinsjene.

 

cimg0291.jpg

 

Fra baksiden så brukte jeg samme fester som var der tidligere.

 

cimg0294.jpg

 

cimg0292.jpg

Det ble riktig så fint med "nye" vinsjer.

cimg0300.jpg

 

Nå var det klart for å montere inn septikktanken.

 

Den passet perfekt.

dscf0001.jpg

dscf0005.jpg

 

Når jeg skulle begynne med tilkoblingen så fikk jeg kun montert luftingen. Jeg hadde fått feil dimensjon på skroggjennomføringen :headbang:

Dette er en av ulempene med å bo langt ute i huttiheita, det er langt til nærmeste butikk som selger båtutstyr.

Så i påvente av nye skroggjennomføringer så måtte jeg finne på noe annet å jobbe med.

 

Jeg bestemte meg derfor for å lime på mansjetten til seildrevet. Dette er en jobb jeg har gruet meg til. Jeg har lest mye om hvordan mansjetten skal limes, og rådene er mange. Noen bruker sika, noen bruker tec 7 og noen bruker ulike limtyper.

Jeg valgte å holde meg til Volvo sin manual, der står det: Bruk en kontaktlim av god kvalitet...

Hva som er en kontaktlim av god kvalitet er jeg mere usikker på, så jeg tok kontakt med de som selger West System i Tromsø og de anbefalte Bostik kontaktlim.

Volvo Penta hadde ikke noe merke de ville anbefale, så jeg valgte derfor Bostik. Nå vil tiden vise om dette er en kontaktlim av "god kvalitet".

Jeg beskriver herved metoden som står i manualen:

Mansjetten har et dreneringshull som skal plasseres på det laveste stedet.

cimg0341.jpg

Først må limflatene rubbes og vaskes med aceton, både på gummien og på båten.

cimg0389.jpg

Deretter påfører man kontaktlim med en sparkelspade på gummimansjetten og på båten.

cimg0390.jpg

cimg0391.jpg

Så skal man vente til limflatene er klebefri.

cimg0392.jpg

Nå kommer den delen som jeg har gruet meg til. Kontaktlim limer straks limflatene får kontakt. Derfor må man "treffe" på første forsøk.

Heldigvis hadde jeg tørrtrenet litt først, så jeg traff på første forsøk.

Limrester som er på utsiden av mansjetten fjernet jeg lettest ved å "rulle" av med tørr finger.

cimg0393.jpg

Så var mansjetten på plass og det er en ting mindre på listen over ting som skal gjøres

cimg0394.jpg

Link to post
Share on other sites

I dag ble det litt mer jobbing med skyveluka. De gamle vinsjene som ble demontert skal jeg montere oppe ved siden av luka.

Noe sånt som dette

dscf0006.jpg

Siden salongtaket er såpass buet så måtte jeg lage noe underlag. Jeg saget til en planke av eik.

dscf0003_2.jpg

Plankene måtte justeres litt mer før jeg var fornøyd.

dscf0008.jpg

Eikeplankene ble limt fast med epoksylim.

Nå var det bare å plaste inn eikeplankene.

Her blir det mye sliping og spakling før det blir bra.

cimg0395.jpg

Jeg har også plastet rundt luka i nerkant, her skal festesargen til toppen av luka festes.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Da er det vel på tide og legge inn en oppdatering. Det er ikke mye fremdrift for tiden, men slik blir det når man har jobb og familie som også krever litt oppmerksomhet.

 

Det er blitt såpass kaldt at det ikke er mulig å støpe glassfiber.

Vi skal i dagens bolk ta for oss dieselreturen til tank og litt annen småtjafs.

Den gamle motoren hadde ikke retur for diesel, så her måtte det lages til noe lurt.

Først et lite tilbakeblikk.

Jeg tok ut tanken tidligere i sommer

tanken.jpg

På toppen av tanken er det en nippel til luftinga.

luftinga.jpg

Jeg fikk tak i en nippel og noen rørdeler.

roerdeler.jpg

Dermed hadde jeg returnippel

montert_retur.jpg

 

Nå var det klart for å montere inn tanken igjen, men det var håpløst trang å få på plass påfyllingsslangen. Jeg kjøpte noen inspeksjonsluker fra Nettbåt og monterte en av disse slik at det ble mulig å komme til påfyllingsslangen.

Her er cocpiten før luka ble montert

cocpitt_side.jpg

og etter at den var montert

med_lokk.jpg

Nå var det enkelt å komme til påfyllingstussen og få den montert.

tank_og_luke_2.jpg

Og et nærbilde

tank_og_luke.jpg

 

Det var tidligere montert høyttalere i cocpittbenkene. Disse ble utsatt for spark når man seilte slik at de ble skadet. Jeg har lenge fundert på hva jeg skulle ha der istedenfor høyttalere.

Dette er et bilde fra før prosjektet startet.

cocpit_med_hoeyttalere.jpg

Og her et etter at dørken er hevet.

hoeyttalere.jpg

Jeg fant ut at inspeksjonsluken som jeg monterte til påfyllingsslangen kunne brukes i høyttalerhullene.

Nå gjenstår det å finne på en ny plassering av høyttalerne.

Redigert av knutza (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er egentlig ganske lei hele prosjektet for tia. Jeg skulle begynt å slipe på skyveluka, men jeg har store vansker med å motivere meg. For å finne inspirasjonen igjen så prøver jeg å montere noe "stæsj". Jeg har kjøpt en dusj som jeg skal ha i cocpit. Det er greit å å ha en dusj, både til kroppsvask og til vask av cocpit.

 

Først var det å finne en egnet plassering.

cimg0691.jpg

Her er det kort vei til varmtvanntanken, så det var bare og bore i vei.

cimg0693.jpg

Denne dusjen har bandebatteriet i en boks og selve dusjhodet i en annen boks. En rimelig sak fra Nettbåt.

Selve dusjslangen er lang nok til å kunne spyle overalt i cocpit.

cimg0694.jpg

Når dusjen ikke er i bruk så er det bare to små luker.

cimg0696.jpg.

 

Ikke mye som har med selve motormonteringen å gjøre, men slik er det når man ikke eier arbeidslyst.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da er det kanskje på tide med en ørliten oppdatering. Det har ikke vært mye båtjobbing i det siste. Jeg kunne kommet med et titalls bortforklaringer, men alt i alt bunner det i liten motivasjon.

Jeg har drevet på med å bygge om båtvogna. Båten skal flyttes til andre sia av gårdsplassen, så det er greit å kunne gjøre unna sveisearbeidet når jeg har båten foran verkstedet til svigers.

 

I lengre tid har jeg hatt propellen stående på stereobenken. Kjerringa mase om jeg ikke snart skal få den på båten, jeg synes den pynta opp i stua...

10721_155615177230_563037230_3137837_3909724_n.jpg

 

I dag var det ingen vei tilbake, så her følger oppskrifta for montering av Volvo Penta 3 blad foldepropell.

 

Selve propellsettet er innholdsrikt og her finner man også akselfett og gjengelåsning.

 

propell_kitt.jpg

 

På seildrevet er det en transportbeskyttelse slik at gjengene ikke skal bli skadet. Det er også en strips som holder fast distansehylsen.

 

akslingsbeskyttelse.jpg

 

Man fjerner beskyttelsen og smører inn splinsene med det medfølgende fettet.

 

vp_grease_paa_aksling.jpg

Distansehylsen smøres også inn.

hylse.jpg

 

Så settes propellnavet på plass og mutteren settes fast med 70 Nm.

propellmutter.jpg

 

Etter at akslingsmutteren er strammet opp så skal sikringsskruen med låseplate skrus fast. Denne skal trekkes med 20 Nm.

laaseskrue_med_skive.jpg

 

Nå bøyer man opp leppene slik at mutteren er låst.

 

brekkskive_med_laaseskru.jpg

 

Nå er det klart for å montere bladene. Akslingen som holder bladene settes inn med den medfølgende greasen.

Bladene er merket med 1, 2 og 3 og tilsvarende merkning finnes på navet.

Det skal også smøres grease på "tannkransen" på propellbladet.

 

aksling_med_fett.jpg

fett_paa_propellblad.jpg

 

Første blad satt inn i navet.

foerste_blad_monteres.jpg

Blad 2

andre_blad_monteres.jpg

 

Når alle propellbladene er montert så må man kontrollere at de folder seg ut likt.

Når dette er iorden så er det klart for å montere inn umbakoskruene som sikrer propellbladakslingen slik at de ikke faller ut. Her skal det brukes gjengelås. Denne følger også med i settet. Umbrakoskruene skal settes fast med 1Nm.

Her ser vi hullet hvor umbrakoskruen skal skrus inn.

naerbilde_av_laasehull.jpg

 

Her er låseskruene på plass.

laaseskruer.jpg

 

Nå er propellen ferdig montert.

 

propell_fra_babord_side.jpg

 

foldet_fra_siden.jpg

 

Ifølge manualen skal propellbladene tas av en gang i året for å rengjøres og smøres.

Redigert av knutza (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...