Jump to content

fjerne "skjell" fra drev/hekkagregat


kverna@start.no

Recommended Posts

..har søkt litt men ikke funnet noen post om rengjøring av drev...

 

Har en båt med heggagregat, eller drev som jeg sier... Var fullt med slike små hvite skjell.. Har fått bort det meste med høyttrykkspyler, men er masse "hvitt" skjellrester igjen..

Er på hele drevet, og på propellen (alu.propell).

 

Noen som har tips til om det er noen lettvint måte å rengjøre dette på.. ,- Noe vidundermiddel på markedet, - eller er det skraping som gjelder?!

 

PS! Båten var ny i år, og drevet er ikke grunnet....

Link to post
Share on other sites

Vær litt forsiktig med saltsyre, særlig når du har alu-propell. Sterke saker som kan ta knekken på propellen din. Edikksyre kan være et bedre alternativ, den er ikke så hissig. Bland syra i hvetemel til en grøt og smør det på, la det sitte alt fra noen timer til dagen etterpå, alt etter hvilken syre du bruker og styrken på den. Spyl godt av, nøytraliser helst, f.eks. med kalk som du får på et hagesenter.

Link to post
Share on other sites

Min båt ligger i ferskvann, fant ingen slike hvite skjell i år.. eller "ru" som vi kaller det her.

men jeg fikk i fjor tak i noe som heter "skjell fjerner" fra HK Service i kristiansand, penslet det på.. lot det virke.. når det hadde frest ferdig penslet jeg en gang til, så tok jeg høyttrykkspyleren og de ble borte.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

jeg setter på en slags sliperondell på bormaskina (svampaktig type børste), og sliper de bort med den. Hurtig og effektivt. Husk vernebriller. På trangere steder bruker jeg en liten stålbørstetapp på bormaskina. De steden ejeg da ikke kommer til, skraper jeg bort med en lang skrutrekker

Link to post
Share on other sites

Min båt ligger i ferskvann, fant ingen slike hvite skjell i år.. eller "ru" som vi kaller det her.

men jeg fikk i fjor tak i noe som heter "skjell fjerner" fra HK Service i kristiansand, penslet det på.. lot det virke.. når det hadde frest ferdig penslet jeg en gang til, så tok jeg høyttrykkspyleren og de ble borte.

Kan du forklare meg hvordan du i så måte kan være plage med rur når du har båten i ferskvann? :giggle:

Link to post
Share on other sites

Denne er bra.

Deep Clean er et meget effektivt og hurtigvirkende produkt for fjerning av:

* Gravrust og overflaterust samt misfarging av rustvann på maling og lakk.

* Rur, skjell, groing, kalk og betong.

* Kalkavleiring og rustdannelse i kjølekanalene på saltvannsavkjølte motorer.

* Gul/Brun misfarging i vannlinje på båt.

* Renser oksydert maling, lakk, bunnstoff eller gelcoat.

* Alle former for irring/oksydering på metall samt varmegang i metall som f.eks. på eksospotter.

* Bremsestøv på felger

http://www.maritimstart.com/testresultat.shtml

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Kan du forklare meg hvordan du i så måte kan være plage med rur når du har båten i ferskvann? :giggle:

Vel, jeg kjøpte båten 1 september i fjor, før jeg tok over båten lå den i en saltvannshavn.

 

 

Noen båter har hjemmehavn i ferskvann (elv) men de brukes i saltvann.

 

Det stemmer, min båtplass ligger ca 8-9 km opp i ei elv. Ferskt og fint vann her. ;)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Har brukt saltsyre i flere år med godt hell. Gjør prosessen i flere omganger hvis mye rur. Spyler godt med vann etterpå. Å bruke saltsyre på alu propeller er ikke noe problem. Men bruk fornuft og verneutstyr som briller, gummihansker og støvler under prosessen.

 

Kan bare bekrefte det Hansi sier her da jeg har gjort det samme hvert år i mange år og uten noe problemer! Saltsyren har umiddelbar effekt og man kan spyle nesten med en gang, bruk MYE vann!

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Bruker også saltsyre, fungerer utmerket.

 

Eneste du skal være obs på (uten om at det selvsagt er etsende og ikke skal i øynene osv) er eksponert aluminium. Dersom lakken er slitt og bar aluminium er synlig vil syra reagere med denne.

Men også her er det bare å spyle av med rikelig med vann.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Jeg har hørt mye godt om saltsyre når det gjelder fjerning av rur, og vil derfor prøve ut dette. Men hvordan påfører man best dette inne i alle kriker og kroker på drevskjoldet? Sprayflasker blir visstnok raskt ødelagt av syren. Og med pensel kommer man ikke ordentlig til overalt. En fagmann sa han stakk noen hull i korken på syreflaska og bare sprutet dette rundt i/på drevskjoldet og skyllet godt med masse vann. Er det en god idé? Da trenger man kanskje ganske mye syre? 1 liter pr. drevskjold?

Link to post
Share on other sites

Har brukt saltsyre i flere år med godt hell. Gjør prosessen i flere omganger hvis mye rur. Spyler godt med vann etterpå. Å bruke saltsyre på alu propeller er ikke noe problem. Men bruk fornuft og verneutstyr som briller, gummihansker og støvler under prosessen

 

Kan bare bekrefte det Hansi sier her da jeg har gjort det samme hvert år i mange år og uten noe problemer! Saltsyren har umiddelbar effekt og man kan spyle nesten med en gang, bruk MYE vann!

 

ÅÅÅ nooo THE BAD FOUR STROKE DOG slår til igen :flag_sw: Til saken.. du må ikke høre på disse vanvittige rådene om bruk av saltsyre

under noen omstendigheter! Som faglært Murer har jeg god erfaring med saltsyre og bruker dette daglig i perioder, dette er et middel som vi bruker til å løse opp fks sølt betong på asfalt etter en fasaderehabilitering.. Det vi derimot også bruker det på er avdankede murskjeer og verktøy tilsølt med murbruk som ikke har blitt vasket skikkelig over lang tid og dermed synger på siste verset. verktøyene blir skinnende rene etter en stund i saltsyren men har også en uheldig virkning på stålet i form av at det ruster umiddelbart i kontakt med vann! en murskje som er laget i relativt godt stål dekkes med rust i løpet av noen få timer etter at skjeen er behandlet med saltsyre. overflate legeringen i aluminium blir ødelagdt umiddelbart i kontakt med syren! om dette kun har noe å si for overflate finichen eller om det også svekker metallet i aluminiumen vet jeg ikke, men i jobben min blir altså alt av aluminium konsekvent tildekket ved bruk av saltsyre. Så dette er ikke noe du vil ha inn i drev/ lagere eller på noe som helst av metall i båten din. Det er sikkert mange andre her som kan tipse deg om gode og funksjonelle løsninger :smiley: .. lykke til

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Link to post
Share on other sites

"Fagmannen" jeg refererte til er 50-60 år, har vært i båtbransjen hele sitt liv, vedlikeholder og syrevasker haugevis med drev hvert år. Jeg legger derfor mye vekt på hans råd som er basert på mange års erfaring. Men aluminimumspropellene mine ligger naturligvis flere kilometer unna når min 30 % saltsyre bringes frem. Og der hvor det er rur, forventer jeg at det er skikkelig rustfri varer.

Link to post
Share on other sites

Da tenker jeg denne fagmannen din har funnet seg en kjapp, lentvint, billig og effektiv løsning.. En feil gjort av en 15 eller 80 åring er fortsatt like mye en feil uansett hvor lenge vedkomende har praktisert feilen. feilen blir ikke rett fordi den er praktisert i 60 år.. Men det er vel bare jeg som lyver da kanskje? saltsyre har ingen innvirkning på metall?.. Murskjeer er av rustfritt stål. og de ruster umidelbaret ved bruk av saltsyre nok en gang. De rådene jeg kommer med her er bassert på at jeg jobber med saltsyre og har lang erfaring med dette.. Og ikke at jeg har hørt ditt og datt her og der av gammle gubber som enkelte andre her.

 

For og unngå at trådstarter skal høre på disse uhyrlige rådene om bruk av saltsyre vil jeg anbefale han og ringe forhandler/ produsent om de anbefaler å dynke deres drev i saltsyre.. samtidig fåreslår jeg også at at vedkomende ringer en murmester og spør om hvilke virkninger saltsyre har på metall.. Om han gjør dette tipper jeg trådstarter kommer tilbake å stopper kjeften på de som anbefaller dette svineriet...... Må ikke komme med sånt tull! at noen vil ødelegge sitt eget er ens egen sak, men ikke kom å anbefal slikt for andre som ikke vet hva det innbærer!

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Link to post
Share on other sites

usakelige kveruleringer fra synsere og libralister som ikke har greie på emnet og tror de vet bedre en folk som har emnet som fag gidder jeg ikke være med på.. ikke rustfritt du liksom, hehe.. Ja du har sikkert mere peiling på dette du, en meg som har både fabrev og mesterbrev i murerfaget.. Har nå sendt en mail til volvo penta med forespørsel om de anbefaler og dynke deres motorer i saltsyre.. svaret vet vi jo allerede, men for ordens skyld kommer jeg tilbake til dette for og poste svaret.

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Link to post
Share on other sites

Skal ikkje sjå bort i fra eg har meir greie på metall enn deg. Et mesterbrev som murer er verdiløst i denne sammenhengen. Det var heller ikkje snakk om å dynke motorer i syre men slike små detaljer får du kansje ikkje med deg.Det er ingen som betviler om sunnhetsgraden av å dynke en motor i saltsyre. Rur på drev var temaet, ta en pustepause nå- rur på drev. Det er åpenbart du er en tulling og en bedreviter som er meir opptatt av å ha rett og høre din egen stemme kakle i vei om alt du kan enn å forstå hva det snakkes om. Og denne tråden er ikkje første tråden man ser den tendensen akkurat.

Link to post
Share on other sites

Du verden, her var det gang på diskusjonen. Har ikke mesterbrev jeg, men har saktens hatt noen murskjeer gjennom årenes løp, men har tilgode å se noen rustfrie.

Ellers har jeg alltid brukt saltsyre på bronsepropellene på tidligere båter, og hele Bravo3 drevet på nåværende båt i alle år. Jeg skriver hele drevet fordi det også gjelder mine rustfrie propeller. Når det gjelder påføring bruker jeg en malerkost enkelt og greit. Jeg kan ikke si jeg har opplevd noen ulemper med å bruke saltsyer til å fjerne rur, men jeg ville fjernet aluminiumspropellene først og for all del bruk verneutstyr.

Link to post
Share on other sites

Plutonium. Det er du som ikke får tingene med deg her, og det er du som drar tingene ut i usakeligheter , å ha mere greie på metall en meg skal ikke så mye til så der kan det godt være du skårer høgere. men det er ikke det er snakk om her. At du avfeier at en murer skulle kunne utale seg fagbassert om saltsyrens virkninger på metall, er bare patetisk.. "Dynke motoren" var vel kanskje satt på spissen? men det forsto du ikke? eller var det bare slikt at du satt med lupe i teksten for og finne noe å ta meg på som du kunne motsette deg fordi jeg sier deg imot? Hele sakens kjerne her dreier seg som at du kommer med anbefalninger som kan skade trådstartes drev som jeg advarer mot, og så kommer du å sier at jeg ikke holder meg til temaet....

 

Men som sagt så vil jeg poste E-mailen fra volvo penta norge, her når den kommer. og jeg tipper den vil stoppe kjeften på deg....

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...