Jump to content

Skålanker kontra Bruce


Morty

Recommended Posts

Har selv brukt et 7,5 kilos bruce (kopi) anker i en del år og oppfatter dette anker som veldig godt, uansett bunnforhold. 50 meter kjetting gjør jo også sitt.

Men, når fri-fallet stoppes på Power IL'en, merkes det jo i båten som et litt ubehagelig "røkk".

 

Så på "Båter i Sjøen" at svært mange utstillere brukte Skålanker med blytau.

 

Så, hva er erfaringene?

De forhandlere jeg snakket med, var jo alle inne på den store fordelen skålankeret har ved sin symmetriske form. Det detter altid riktig ned, og kommer alltid riktig "på plass" i hekken.

Enda viktigere kanskje, det stikker mindre ut en f.eks. Bruce og egner seg derfor godt når båten ligger fortøyd med hekken mot en brygge. Som på messa.......

Og jeg kan tenke meg at elastisiteten i blytauet gjør frifalls vinsjene litt mer "myke i gangen"?

 

Noen synspunkter?

Mvh Morty

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder bruk av ankertype så ville jeg nok valgt det ut ifra de bunnforholdene det det vil bli brukt mest. F.eks på mudderbunn så virker det som mange som sverger til skåla.

Bruker selv 7.5kg bruce kopi på min Yamarin 5940, og ser ingen grunn til å bytte til noe annet.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Er selv den fornøyde eier av Bruceanker.

 

Det har vært skrevet masse om dette tidligere også svært sterke meninger...

 

Se emneoversikten, eller denne

<{POST_SNAPBACK}>

Det var jo en megetsigende historie, den fra Koster.

Fant faktisk ikke noe under emneoversikten, men skjønner godt at slike temaer har vært diskutert med stor innlevelse tidligere.

Har ikke vært inne på disse sidene før, så dere får ha meg tilgitt om jeg stiller spørsmål som anses som ferdigdebattert.

Mvh Morty

Link to post
Share on other sites

Så, hva er erfaringene?

De forhandlere jeg snakket med, var jo alle inne på den store fordelen skålankeret har ved sin symmetriske form. Det detter altid riktig ned, og kommer alltid riktig "på plass" i hekken.

Enda viktigere kanskje, det stikker mindre ut en f.eks. Bruce og egner seg derfor godt når båten ligger fortøyd med hekken mot en brygge. Som på messa.......

Og jeg kan tenke meg at elastisiteten i blytauet gjør frifalls vinsjene litt mer "myke i gangen"?

 

Noen synspunkter?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg ville lagt lite vekt på egenskaper ankeret har over vannet, desto mer viktig hvordan det oppfører seg når det ligger på bunnen :eek:

 

Etter min og manges mening er skålanker ubrukelig som allround anker. :nonod:

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt både 10 kg skålanker og 10 kg brucekopi... Skålankeret kan du få for en Troika(må hentes Tønsberg), mer er det ikke verdt i praktisk bruk. Eneste fordelen med skålanker er utseendet..

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

 

Fant faktisk ikke noe under emneoversikten, men skjønner godt at slike temaer har vært diskutert med stor innlevelse tidligere.

Det er nok forståelig at anker-trådene ikke er lett å finne i emneoversikten. Av en eller annen grunn ble de plassert under 'Skrog, dekk osv'. Har ingen ide ennå hvor det heller burde bli plassert. Tar gjerne imot forslag.

 

Mao: emneoversiktens anker- og ankervinsj-kategori finner du her.

Link to post
Share on other sites

Klart det. På den måten selger han to ankere. Først et skålanker og så et bra et senere...

 

Gerhard

<{POST_SNAPBACK}>

Tror det har mer med at det ofte er mye enklere å finne en "pen" ankerrulleløsning med skålanker enn med bruceanker. Bruceankeret treffer opp i badeplattform hvis man ikke bruker en lang bøylerulle, eventuelt vipperulle ved kort høydeforskjell fra vinsj til rulle.

Båtselgeren tenker enkelt, rimelig og pent fremfor best feste. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Folk som kjøper skålanker, etter å ha lest alt de steller i stand av saker & ting, burde skytes..

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er fortsatt litt forundret over Suzukis kategoriske og "truende" adferd. Forrige gang (i linken om Koster) var det klar beskjed om at det neste skålankeret som dukket opp skulle kappes av med dertil egnet (og avbildet) verktøy. Denne gang er det snakk om å skyte.

 

Håper og regner med at det er forskjell på ord og handling i dette tilfellet....

 

Meninger er delte, og verden er neppe svart-hvit.

 

Hilsen Ronald

...som snart ikke tør vise seg med båten i dagslys... I alle fall ikke i Suzukis nærområder :wink:

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eneste gangen gangen jeg har våknet tidlig på morgenen og oppdaget at jeg har mistet ankerfestet var rett etter at jeg kjøpte den forrige båten (skålanker). Ikke noe hyggelig å måtte stå opp i bare undebuksa for å redde båten. Byttet omgående til Bruce. Har aldri hatt problemer med Bruce. Når jeg kjøpte den båten jeg har nå, var det også montert skåååålanker :headbang: . Det første jeg gjorde var selvfølgelig å kjøpe Bruce som har fungert uten unntak gjennom mange år.

Link to post
Share on other sites

Folk som kjøper skålanker, etter å ha lest alt de steller i stand av saker & ting, burde skytes..

 

:lol::lol:

Sterkt sagt, om viljen til handling er like stor hos han, som han er i munnen er det nok noen som ligger dårlig an.

Men som sagt, det gjenstår å se.

 

Tenk deg overskriften " Galen norrbagge berserk med kjettig tang på Eknes". Det hadde vært nokså heftig :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg er fortsatt litt forundret over Suzukis kategoriske og "truende" adferd. Forrige gang (i linken om Koster) var det klar beskjed om at det neste skålankeret som dukket opp skulle kappes av med dertil egnet (og avbildet) verktøy. Denne gang er det snakk om å skyte.

Les mitt inlegg en gang til. Jeg skriver " burde skytes" Ikke at " jeg har tenkt å skyte de". Big difference faktisk.

 

 

Tenk deg overskriften " Galen norrbagge berserk med kjettig tang på Eknes". Det hadde vært nokså heftig

Å ? Vil det vekke mer oppsikt, enn f.eks " Galen norrbagge berserk særs farlig bølgekraftverk i Kostersundet " ?? For det er jo en realitet mange ganger om dagen sommerstid i de farvann ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Henger meg på Bruce-tilhengerne.

Om ikke alle disse svarene er nok, så legg inn mailadr din eller IM meg den ,og jeg kan maile deg en ankertest. Der kom Bruce helt klart best ut.

(Alle kunne kanskje hatt glede av testen,hvordan legge ut ? Fikk den tilsendt til hotmailadr-min)

 

Hilsen Opus :wink:

 

Ellers velkommen til forumet !

Link to post
Share on other sites

Etter å ha lest dine opplevelser  forstår jeg deg godt i din frustrasjon og derav sterke meldinger.

:cheers:

<{POST_SNAPBACK}>

Enig.

Etter å ha lest disse grufulle berettelser løp jeg ut og kjøpte Bruce. Liksågodt to stykker med en gang (for og akter).

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg venter besøk av Suzuki i løpet av høsten eller vinteren. Av inleggene her skønner jeg at det er all grunn til å skjelve i makkoen og transpirere i trikoten :eek: Bruce ankeret ligger klar her så han kan fortelle meg om det er brukandes eller ei. Er så sikker på at det er brukandes at Engbo ankeret er solgt. Køperen bælja sånne Suzuki hyl i ett sett fordi han ikke fikk kjøpt Engbo ankeret uten å ta med en 12,5 kg paraply dregg også :lol: Kjekt å rydde i ankerbrønnen til tider.

 

Siden slagskibet pt er uten kaffedregg og uten hoved dregg også for den saks skyld :blush: Hvis en bruker en 5kg Bruce kopi til kaffedregg er det nødvendig å bruke kjetting da ? Hvis disse sitter så inn i gamperæva fast i bunn som det påstås så burde de holde litt uten kjetting og ? Eller ? Det er jo ikke så gøy for Ørnhild å dra armene av seg.(Jammen er jeg øm,kjærlig og omtenksom i dag gitt :yesnod: )

Link to post
Share on other sites

Voldsbruk-trusler, forbeholdes tanketomme idioter.. :rolleyes:

når det gjelder kjetting vs. ikke, er vel nettopp kjettingen grunnen til at Bruce`n setter seg så innmari fast. Den utnytter vekten av kjetting, på en superb måte, ved å skape drag neddover.

Men husk, kjettingen må ikke være 16mm++. F.eks ville jeg vurdert 5m 6mm kjetting eller 2m 8mm kjetting til "kaffidreggen" på en såpass lett båt som Skilsø`en ..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Skålankere ser ut til å være populært hos båtselgere. Tar seg sikkert penere ut på salgsobjektene enn et "kantete" bruce anker e.l.

 

Det er jo ikke selgeren som skal ankre med det  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Nettopp Lasse!

Og jeg var på nippet til å tenke, skitt la gå.

Heldigvis er ikke bestilling "utferdiget" enda, så det er tid til å få omgjort standard leveransen - som er skål anker, til en 10 kilos Bruce.

Men blytauet tror jeg jeg aksepterer.

:rolleyes:

Mvh Morty

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...