Jump to content

Skålanker kontra Bruce


Morty

Recommended Posts

Noen som fikke en aha-opplevelse når de oppdaget at bruce'n likevel ikke var verdens beste på alle områder?

Nei. Ingen er best på alt. Men Bruce har en fordel til. De finnes i mange prisklasser. Fra Biltema, SeaGrip og andre kopier. Originalen er selfølgelig best.

 

CQR og andre plogankere, har jeg bare sett i høy prisklasse. Jeg har aldri sett et ploganker i prisklasse; LAV. Mulig jeg ikke har lett bra nok, finnes dette så tips meg gjerne.

 

For et Bruceanker til 299,- på Biltema, gjør jobben for svært mange. Mye bedre enn et skålanker til litt mer penger, men sikkert dårligere enn et BRUCE eller CQR til omlag 2000,-

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Det er vel sjelden et problem om man har godt med kjetting, men tykkere ankertau tåler mer slitasje/filing... men generelt er det mitt inntrykk også at diverse anbefalinger og praksis når det gjelder tykkelse på tau tar litt godt i. Og så er det bedre at ankeret løsner enn at tauet ryker ... så slipper du å kjøpe nytt :-)

 

--

jon martin solaas

<{POST_SNAPBACK}>

Sjekket igjen i bladet for sikerhets skyld, og det viste seg at det var 18mm tau som var anbefalt til 4 tonn, alternativt 16mm kjetting! Jeg har verken plass eller kryssholt som egner seg til slike dimensjoner! Tror at noen har bommet litt på beregningene her ja...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hulda veier 15 tonn, seiler. Foran i baugen henger det ett 20 kg Bruce (kopi) i 50 meter, 10 mm kjetting. Så kommer det geniale hvis været er hardt: Jeg har et 20 kg Bruce til! Det kan henges i et 50 meter langt tau, har egen taurulle i baugen og kan kjøres på ankerwinchen. Og hvis været er totalt overhengende? Luringen har enda et 20 kg Bruce! Men det ligger p.t. i garasjen. Og hvis jeg skal ha samme effekten med et ploganker som et Bruce, så blir vel vekten av plogankeret omtrent det samme som 2XBruce?

Link to post
Share on other sites

Det jeg kan lese ut av disse linkene er at Bruce er et av de aller aller beste ankerene til raskt å finne feste på varierende underlag.  Bruce er også særdeles god til å finne nytt feste raskt ved endrede vindforhold. Når det gjelder holdekraften er Bruce derimot temmelig middelmådig. Sånn midt på treet hvis man tar gjennomsnittet mellom de forskjellige testene.  Heldigvis er løsningen på dette problemet temmelig enkel: Man går opp en ankerstørrelse i forhold til det man egentlig trenger. Selv med en størrelse opp, veier jo Bruce ofte mindre enn mange av alternativene.

 

På en motorbåt som sjeldent ligger på svai, bør en Bruce absolutt være tingen.

På en seilbåt som ofte ligger på svai, bruker man det plogankeret med best holdekraft, men som ikke har like lett for å få best feste på første forsøk.

På et flytebryggeanlegg eller annet sted man trenger en moring, bruker man KANSKJE et skålanker. På oljeplattformer i Nordsjøen mener jeg å ha lest at de uansett bruker enorme bruce-ankere til det også.

 

.........Noen som fikke en aha-opplevelse når de oppdaget at bruce'n likevel ikke var verdens beste på alle områder?

<{POST_SNAPBACK}>

Har lest drøssevis av ankertester i mange år. Og du verden hvordan de kan sprike i sine resultater og konklusjoner! Testen http://www.ussailing.org/safety/Anchor/anchor_study.htm er kanskje den grundigste jeg har lest, og det ser ut til at de som har vært med på den langtfra er nybegynnere. Jeg har mistet en link til en meget omfattende diskusjon om ankring, konlusjonen jeg trakk etter å ha lest alt der var at:

 

a) Bruce og CQR er de ankrene som brukes mest i den store sammenheng.

b) Det mest avgjørende er forarbeidet til ankringen der du ankrer opp, ikke om det er Bruce eller CQR du bruker. Du skal vite hva slags bunn det er, og sette an ankeret slik at det får skikkelig feste. Videre at du har nok kjetting/ankerline ute til at draget på ankeret ikke løfter det fritt av bunnen. Når disse vilkårene er oppfyllt, ligger man tryggt.

 

Alt skal erfares. For egen del, etter at jeg kvittet meg med Danforth ankeret, har jeg aldri mistet ankerfestet. Hovedankeret mitt er CQR, og det er ett nr. større enn anbefalt til båten. Men så har det holdt også da man ble overrasket av 50 knops vind en sommernatt! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg synes de refererte verdiene vedr. kjetting tykkelse etc. er underlige.

På Bruce Anchor Groups hjemmeside, Bruce Anchor Group, kommer det frem helt andre verdier for tau og kjetting dimensjoner, enn hva jeg ser i tidligere innlegg i denne tråden.

For min båt vil et 10 kg anker holde , med minst 6, 1(!) m 8 mm kjetting, og tau dimensjon 14 mm nylon, det er dette jeg har i båten og det har ikke gitt problemer noensinne.

Om en bare bruker ankerkjetting er det fortsatt 8 mm som skal brukes.

Redigert av pete (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har ca. 6 tonn båt (iflg. vekt på mobilkran) med 45 lbs. CQR og 8 mm kjetting foran. Bak har jeg 10 kg Bruce med 6,5 mm kjetting. Jeg er godt fornøyd med begge deler. Den dagen jeg evt. skulle miste et av dem og må kjøpe nytt, hadde jeg sannsynligvis valgt nøyaktig det samme. Jeg hadde i alle fall ikke villet spare noen kroner på uoriginal Bruce. Jeg hadde til og med vurdert original Bruce foran. At noen tør å sove ombord med et skålanker ute skjønner ikke jeg.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Noen som har noen komentar til tabellen på side 54 i siste båtmagasinet som går på anbefalte dimensjoner på kjetting tau og anker? Kjøpte ny ankervinsj på messa og ble anbefalt 8mm kjetting og 16 kg Bruce, ser i tabellen at jeg skulle hatt 19mm kjetting! Stor forskjell det.....Hva er riktig tro?

Sjekket igjen i bladet for sikerhets skyld, og det viste seg at det var 18mm tau som var anbefalt til 4 tonn, alternativt 16mm kjetting! Jeg har verken plass eller kryssholt som egner seg til slike dimensjoner! Tror at noen har bommet litt på beregningene her ja...

Artikkelen i BM er et prima eksempel på at man skal ta det som skrives i aviser og blad med en gedigen klype LSD. Det er greit å overdimensjonere litt for sikkerhets skyld, men det går jo en grense et sted.

 

Forøvrig har jeg ankret Index' nåværende båt i ti år, med paraplydregg og 12 mm tau, og aldri noen gang hatt problem med festet.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Forøvrig har jeg ankret Index' nåværende båt i ti år, med paraplydregg og 12 mm tau, og aldri noen gang hatt problem med festet.

<{POST_SNAPBACK}>

Paraplydreggen er nå pensjonert, til fordel for en Bruce kopi. Jeg har for så vidt aldri hatt problemer med feste med paraplyen i den forrige båten de fire årene jeg hadde den. Men når jeg ser at man risikerer å bli skutt om man ikke bruker Bruce så gjelder det å ta sine forhåndsregler :wink: . Men Brucen sitter godt den, nesten for godt når den skal opp igjen...

 

Ser for meg at jeg hadde ligget an til å bli mobbeoffer i uthavnene om jeg hadde kommet med 18mm tau på ankeret da :lol::lol::lol: . Og bedre hadde det ikke vært med 16mm kjetting :cryin: .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Artikkelen i BM er et prima eksempel på at man skal ta det som skrives i aviser og blad med en gedigen klype LSD.  Det er greit å overdimensjonere litt for sikkerhets skyld, men det går jo en grense et sted. 

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, slik er det med de fleste og båtbladene! De går ofte ikke noe særlig i dybden med det de skriver.

 

En meget erfaren og kunnskapsrik seiler skrev om dimensjonering av ankertau: "Med polyamid-tau som har den beste styrken og stor forlengelse er egentlig 12 mm nok til ankeret. Men 12 mm er ikke godt å hale inn for hånd når ankeret skal opp, derfor bruker jeg 14 mm."

 

Går man på http://www.hjertmans.se/shop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=958 ser man at Multiplait polyestersilke (går utfra at det er det samme som polyamid) har en bruddgrense på 2800 kg i 12 mm og 3800 kg i 14 mm.

 

Draget pga vind i ankerlinen når seilbåten er ca. 30 fot blir ca. 1000 kg når vindstyrken når opp i orkan.

 

Forøvrig Hjertmans 50 m 14 mm Multiplait er det beste tilbudet på ankertau jeg har sett. Førsteklasses kvalitet - god forlengelse (tauet fjærer ved belastning), og Multiplait ("flettet") er jo en fornøyelse å håndtere, dette til en pris på SEK 990,-. Her hjemme koster noe slikt fort vekk en NOK 1800 til 2000,-! Hjertmans kommentar til dette er: "8-slagen smidig lina som inte kinkar. Dyr, men mycket bra." :smiley:

Redigert av PanPan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Draget pga vind i ankerlinen når seilbåten er ca. 30 fot blir ca. 1000 kg når vindstyrken når opp i orkan.

<{POST_SNAPBACK}>

Nå er det vel ikke så mange som ankrer i en uthavn når det blåser orkan, men at vinden er den eneste kraften som virker er ikke korrekt. I mye vind bygges det opp bølger. Selv om du ligger nogenlunde i skjul, vil alltid noen av dem finne veien inn til der du ligger. Baugen hiver opp og ned en meter eller to, og de rykkene vil nok kunne overstige 1000 kg lenge før det blåser orkan.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Draget pga vind i ankerlinen når seilbåten er ca. 30 fot blir ca. 1000 kg når vindstyrken når opp i orkan.

<{POST_SNAPBACK}>

Nå er det vel ikke så mange som ankrer i en uthavn når det blåser orkan, men at vinden er den eneste kraften som virker er ikke korrekt. I mye vind bygges det opp bølger. Selv om du ligger nogenlunde i skjul, vil alltid noen av dem finne veien inn til der du ligger. Baugen hiver opp og ned en meter eller to, og de rykkene vil nok kunne overstige 1000 kg lenge før det blåser orkan.

<{POST_SNAPBACK}>

....Sukk!

 

Man kan alltid tøve til et eksempel, for å si det mildt!

 

Når jeg nevner hva vinden kan forårsake av drag i ankerlinen mener jeg selvfølgelig å illustrere hva vinden alene bidrar med. Om Lars_Herman skulle finne det for godt å ankre et sted hvor vinden hiver baugen opp og ned en meter eller to så er det hans valg, mitt er det ikke.

 

Jeg har blitt overrasket av 25 m/s for anker i Hankøsundet, det vil si full storm. Bølgene var ikke generende.

 

Vinden må alltid virke over bestemte distanser for at bølger skal bygge seg opp til bestemte høyder. Det finnes formler og tabeller for dette.

 

Min konklusjon er at det finnes mange ankringsplasser med meget godt bølge-le som er sikre for hva det skal være av vind. Musö-sältan syd av Grebbestad er et eksempel. Vinden kan ta som bare f..., men det bygger seg aldri opp bølger som innebærer noen fare. Svinge-plassen er stor. :smiley:

Link to post
Share on other sites

....Sukk!

<{POST_SNAPBACK}>

Tiltredes!

Om Lars_Herman skulle finne det for godt å ankre et sted hvor vinden hiver baugen opp og ned en meter eller to så er det hans valg, mitt er det ikke.

Det er vel ikke noen som har sagt at jeg legger meg til slik frivillig? Poenget mitt er bare at det er litt søkt å fortelle hva vinden alene kan utrette i en orkan. Jeg har aldri ankret i orkan, ikke i storm heller, men jeg har da ligget med baugen hivende en god meter, uten at jeg umiddelbart har hatt mulighet til å flytte meg til et roligere sted.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Poenget mitt er bare at det er litt søkt å fortelle hva vinden alene kan utrette i en orkan.

<{POST_SNAPBACK}>

???? :confused:

 

OK da! Jeg skal prøve å være presis!

 

Eksemplet mitt "Draget pga vind i ankerlinen når seilbåten er ca. 30 fot blir ca. 1000 kg når vindstyrken når opp i orkan" har jeg brukt for å illustrere hvor mye vind som skal til før bidraget fra vinden, eller vind-komponenten om du vil blir så mye som 1000 kg på båten i eksemplet.

 

Før jeg leste om dette, trodde jeg at "vindkomponenten" var mye større enn hva den faktisk er. Om jeg husker rett, er vindkomponeneten ved full storm, 25 m/s ca. 250 - 300 kg. Et 45 lbs CQR anker skal ha en holdekraft i sand på 1000 kg.

 

Og for å nevne noe om "bølge-komponenten": Jeg kan ikke huske at jeg for min del har ankret opp noe sted hvor bølgene har vært høyere enn 30 cm. Det tror jeg gir et svært lite bidrag, det generer ikke ankerfestet av betydning. :smiley:

Redigert av PanPan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:confused:  :confused:  Hvor ankrer du opp da ? På land ?

30 cm er jo ikke mer en en Scand Baltic på tomgang det... :lol:  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Hvor jeg ankrer? Her har du noen eksempler: http://www.hr312klubben.com/ankringsplassen/publiste.php

 

For å si det som det er, så har jeg ikke vært nede og målt bølgehøyden med meterstokk! :lol:

 

Nå hører jeg heller ikke til de som ankrer for natten med hekken mot nord på utsiden av molo'en i Korshavn. :blush:

 

Spøk til side: Jeg ankrer ikke for natten et sted hvor vind-genererte bølger kan genere hvis ikke det er høytrykk og godt vær meldt fremover. :wink:

Link to post
Share on other sites

Nå hører jeg heller ikke til de som ankrer for natten med hekken mot nord på utsiden av molo'en i Korshavn. :blush:

Ikkenoe å være flau over det PanPan. Når man stoler på sin egen ankerutrusting, og legger den ut med omhu, ligger man så trygt så.

 

Spøk til side: Jeg ankrer ikke for natten et sted hvor vind-genererte bølger kan genere hvis ikke det er høytrykk og godt vær meldt fremover. :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Nettopp. Og med de værmeldingene vi presanteres over det ganske land, vet vi jo alle hva natten bringer når vi går til ro. Eller kanskje ikke :rolleyes:

 

Forøvrig har jeg mer enn en gang fått _LANGT_ mer vind og sjø en beregnet. Og det selv om jeg ikke har vært mange år på sjøen...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Og med de værmeldingene vi presanteres over det ganske land, vet vi jo alle hva natten bringer når vi går til ro. Eller kanskje ikke :rolleyes:

 

Forøvrig har jeg mer enn en gang fått _LANGT_ mer vind og sjø en beregnet. Og det selv om jeg ikke har vært mange år på sjøen...

<{POST_SNAPBACK}>

Uffda, kan jo ikke annet enn være enig med deg!

 

Men jeg beklager at jeg var uryddig. Burde ha skrevet: "Jeg ankrer ikke for natten et sted hvor vind-genererte bølger kan genere, med mindre vi ikke allerede har et stabilt høytrykk og det er meldt godt vær fremover (helst meldt av svenske meteorologer, forståss!!)."

 

Ellers kan jo selv den beste :blush:beregne feil for sin del, spesielt hvis man ikke har vært mange år sjøen... Du har min fulle medfølelse, Suzuki! :smiley::smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...