Jump to content

Skålanker kontra Bruce


Morty

Recommended Posts

Nå er snart tiden inne for å pusse og pakke vekk paraplydreggene mine.

Den lille akterut, og den store forut.

De skal nå i dvale i hhv melkekassa i akterplikten, og ankerbrønnen forut.

På min lille båt har jeg ikke noen slike ruller eller wincher.

Er veldig glad i de dreggene, men de har en feil. Noen ganger får jeg dem ikke opp. Da må jeg få hjelp av han Lewmar. Hva er galt?

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Eneste gangen gangen jeg har våknet tidlig på morgenen og oppdaget at jeg har mistet ankerfestet var rett etter at jeg kjøpte den forrige båten (skålanker). Ikke noe hyggelig å måtte stå opp i bare undebuksa for å redde båten. Byttet omgående til Bruce. Har aldri hatt problemer med Bruce. Når jeg kjøpte den båten jeg har nå, var det også montert skåååålanker  :headbang: . Det første jeg gjorde var selvfølgelig å kjøpe Bruce som har fungert uten unntak gjennom mange år.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, selgerne hos Nor Star selger helst båten med Skålanker. Det er nettopp det jeg erfarte på messa for ei uke siden.

Gikk det greitt å bytte ut skålankeret til Bruce forresten?

Jeg tenker på rulla etc. Passet det nye ankeret "rett inn" eller måtte du ha hjelp av Øyvind/Ivar?

Når jeg trekker opp Bruce'en på min nåværende båt, går nesetippen såviiidt klar av skrogsiden akter. Driver jeg litt "bakover" hender det at ankeret kommer borti skutesida. Det er jo ikke helt ideelt, akkurat.

Mvh Morty

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt et 19 kg syrefast skålanker i 6 sesonger. Har ALDRI hatt problemer med ankerfestet. Men så lenge jeg ikke har vinsj, så er det forholdsvis tungt å dra inn x antall meter tau med en slik skål i enden. Spesielt på mudderbunn hvor jeg uten unntak måtte kjøre ankeret løs. Umulig å få løsnet det med håndmakt. Og når det var løst, og skulle hales opp, så gjorde det ikke jobben noe lettere når det i tillegg til ankervekta var 10 kg med mudder på skåla :cryin: Har slitt mang en gang, og har vel tenkt at det er den trimmen jeg får sommerstid. Men i år byttet jeg ut med en 10 kg Bruce-kopi, eller M-anker heter det vel offisielt. Du verden så enkelt å få opp :smiley: Har ikke fått brukt det så mange ganger, men det virker lovende så langt.

 

PS. 19 kg syrefast skål til salgs, men med de innleggene her om skålas udugelighet, så er det vel ingen sjanse for å få det solgt :headbang:

Link to post
Share on other sites

Les mitt inlegg en gang  til. Jeg skriver " burde skytes" Ikke at " jeg har tenkt å skyte de". Big difference faktisk.

Dette blir jo bare dummere og dummere, Suzuki, men du må jo selvsagt i ytringsfrihetens navn skrive hva du vil.. :sleep:

 

Ellers er jo denne diskusjonen en gjennganger. Må si meg enig med Jada. Har selv ikke hatt problemer med skålanker, men må innrømme at om jeg skulle velge hadde jeg valgt Bruce. Bunnforholdene avgjør vel også en del hvilket anker som sitter best. Hørte en som argumenterte med at skålanker sitter godt i søyle p.gr.a at det har stor flate som bygger opp mottrykk. På sand- og steinbunn deriomt...Vet ikke om dette er en holdbar teori.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Slenger meg med her og støtter Suzukis skyting av alle tullinger med skålanker. Kanskje vi kan skyte noen politikere også? Eller kanskje skyting av alle de som tar slike uttalelser til de grader bokstavlig?

 

Elølers burde den som bulka bilen min på parkeringa og stakk av uten noen lapp til meg kaldkveles.

 

Tilbake til skålankeret. Dårligere greier skal man lete lenge etter. Her er det folk som varmt anbefaler skålankere og paraplydregger. Ofte er det de samme folka som får mega problerer og lager problemer for andre etter en frisk bris inn fra siden.

 

Tester viser hvor dårlige skålankere egentlig er. Praktisk bruk viser hvor dårlige disse ankerene er. Så hvorfor er det da mange medlemmer her som forsvarer skålankeret? Ja si det. Klarer bare ikke å fatte det.

 

Lotus

 

Har til dags dato aldri sett en seilbåt med skålanker. Muligens en ren tilfeldighet.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har til dags dato aldri sett en seilbåt med skålanker. Muligens en ren tilfeldighet.

 

Ikke jeg heller. Skålankeret er en typisk motorbåt greie. Hvis det skal skytes så er det vel mest nærliggende å tenke på disse selgerne av nye motorbåter, som stiller ut og levere båter med skålanker fordi det ser "penest" ut. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Noen som har noen komentar til tabellen på side 54 i siste båtmagasinet som går på anbefalte dimensjoner på kjetting tau og anker? Kjøpte ny ankervinsj på messa og ble anbefalt 8mm kjetting og 16 kg Bruce, ser i tabellen at jeg skulle hatt 19mm kjetting! Stor forskjell det.....Hva er riktig tro?

 

Det står også at ved bruk av moderne Bruce og ploganker kan ankervekten reduseres, det sier vel litt om effektiviteten på disse to typene.

Link to post
Share on other sites

16 kg Bruce, ser i tabellen at jeg skulle hatt 19mm kjetting! Stor forskjell det.....Hva er riktig tro?

 

Det står også at ved bruk av moderne Bruce og ploganker kan ankervekten reduseres, det sier vel litt om effektiviteten på disse to typene.

<{POST_SNAPBACK}>

Med 19 mm begynner du snart å konkurrere med kjettingen på Bastø 1.

 

Hulda komfortabel med 10 mm og 15 tonn båt.

Link to post
Share on other sites

Erfaring fra i sommer: I sommer skulle jeg på død og liv ut på Merdø for en overnatting, det blåste friskt pluss litt men jeg fikk lagt meg på lesiden av brygga, ytterst ute med baugen inn. I løpet av natta dreide vinden og frisknet ytterligere på. Da lå jeg ytterst ute med BB rett mot vinden ingen båter på utsiden av meg. Med en håndholdt vindmåler målte jeg mellom 12 og 15 m/sek hele tiden. Flyttet meg ikke så mye som en tomme gjennom natta. og hva var det som holdt meg på plass? Bruce med kjetting!!

 

 

PS Hadde omtrent samme erfaring med SQR anker i sommer også....

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

jada, nå kommer dere. Først henges jeg ut som en kjetter og en Besserwisser fordi jeg hater dårlige ankere, og tillater meg å si det høyt. Selv om det andre som eier disse annkrene og ikke jeg..

Nå derimot kommer den ene etter den andre og "tilstår" at " joda, jeg synes OGSÅ at Bruce er et meget bra anker.."

 

Flott at så mange har sett lyset. Synd at såpass mange bruker utstyr som utsetter andres båter for skade og helse for fare, fordi det svikter når det gjelder som mest..

 

Særlig fordi fasitløsningen ikke koster mer enn den gjør. Og slettes ikke mer en en dårlig løsning..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

jada, nå kommer dere. Først henges jeg ut som en kjetter og en Besserwisser fordi jeg hater dårlige ankere, og tillater meg å si det høyt. Selv om det andre som eier disse annkrene og ikke jeg..

Nå derimot kommer den ene etter den andre og "tilstår" at " joda, jeg synes OGSÅ at Bruce er et meget bra anker.."

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Neinei - dette tolker du på verste måte - det er heller det at vi som har vært litt trege med å lese denne tråden iler til så snart vi ser at du får pepper for å fortelle sannheten :wink:. Forøvrig her jeg også tidligere åpenlyst bekjent meg som bruce tilhenger ....

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

jada, nå kommer dere. Først henges jeg ut som en kjetter

<{POST_SNAPBACK}>

Si etter meg:

 

1. Du skal aldri kritisere enkelte båtmerker.

2. Du skal aldri kritisere enkelte ankertyper.

3. Du skal aldri betvile kartplottere.

4. Du skal aldri bruke paraplydregg.

5. Du skal aldri ha meninger.

6. Du skal aldri betvile behovet for baugthruster.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Si etter meg:

 

1. Du skal aldri kritisere enkelte båtmerker.

2. Du skal aldri kritisere enkelte ankertyper.

3. Du skal aldri betvile kartplottere.

4. Du skal aldri bruke paraplydregg.

5. Du skal aldri ha meninger.

6. Du skal aldri betvile behovet for baugthruster.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, ja - det var kanskje en oppsummering av "de seks bud" som diskusjoner her så langt har tydeliggjort! :lol:

 

Det er med ankre som med det meste av tekniske innretninger her i verden at brukt riktig under de rammebetingelser de er laget for, så fungerer det.

 

Jeg innser at et skålanker kan fungere bra i relativt bløt leirbunn når det droppes akter og bauen er fortøyd fast til land eller brygge. Da vil jeg tro det også tåler en viss vind sideveis. Det er så rart med det, sideveis vind her omsettes til kraft langs kjettingen og/eller tauet.

 

Men jeg har tilgode å høre om noen som anbefaler skålanker til bruk på svai, det vil si at båten kan dreie fritt rundt ankeret som er lagt ut. Da er uten tvil Bruce og CQR bedre.

 

Noen har lagt paraplydregg for hat. Brukt riktig er det et brukbart anker - og det var/er tross alt "et barn av sin tid". Jeg har skrevet om god erfaring med paraplydregg annet sted på båtplassen (uten å bli hakket på eller motsagt) og skal ikke gjenta meg nå. Man hadde ikke Bruce til lystbåter tidlig på 80-tallet. Man kunne få Danforth anker, mange synes det var et "bælverk" å håndtere - og jeg har tilgode å se det med en ankerwinsj på en baug! Og hos meg ble Danfort bannlyst og lagt på land etterat det løsnet en natt og vi rekte rundt med en stor leir-klump i ankerkjeften uten å få feste.

 

Bruce må vel være et anker som fungerer bedre til de fleste bunnforhold, og på svai, enn et skålanker. Derfor vil jeg anbefale Bruce. Imidlertid, skal du ha et hovedanker på baugen, og du kan installere eletrisk winsj og ha kjetting hele veien, da anbefaler jeg et CQR-anker der.

 

Det finnes en masse informasjon om "seiltbåter og ankring" på Internett. Og det er Bruce og CQR som er ledende. Og i enkelte større undersøkelser hevdes at CQR har noe større holdekraft enn Bruce.

 

Men det aller viktigste, uansett hvilket anker du har, er at du legger det ut riktig. Da må du vite litt om ankringsbunnen du fester din lit til. Du må også kunne litt om å "sette an" ankeret slik at det ikke så lett løsner om vinden kantrer litt ut på natten.... :smiley:

Redigert av PanPan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siden Bruceanker av mange her tydeligvis ses på som det optimale:

I Yachting Monthlys januarutgave 2004 var det en test av ankere som fikk mange Brucetilhengere til å skrive leserbrev i månedene som fulgte... Dette var en test som jeg synes virket svært så realistisk. Man lot alle ankerne synke ned på to ulike bunnforhold, sand og grus, og fulgte så med på undervannskamera hvordan de gravde seg ned og målte hvor stort drag som skulle til for å trekke dem løs igjen. CQR-ankeret som ble kåret til det beste hva holdeegenskaper angikk holdt 900kg i sand og 650kg i grus mot Plastimo og Claw Lemarkopiene av Bruce sine 100 til 250kg..... Konklusjonen for Brucekopiene var:

"The Bruce types remain the most disappointing in this comparison. A pretty little anchor on the stem.."

Nå kan man selvfølgelig argumentere med at det var Brucekopier og kanskje sandkvaliteten favoriserte CQR-ankeret, men i denne testen der de testet 10 ulike ankere var faktisk Brucekopiene de med dårligst holdekraft. Foruten de ovenfor nevnte ble også Brake MPI, Steel Spade, Kobra Plastimo,SOC Plastimo,Delta Lewmar, alle plogankere og Brittany Plastimo og Topguard MPI, begge flate ankere testet. Kanskje ikke rart det var mange lesere som reagerte; påfallende mange norske forresten.....

Link to post
Share on other sites

Syens det er litt merkelig at de ikke tok med et originalt bruce også, når de først skulle teste det opp mot CQR. Det hadde vel vært naturlig? Jeg betviler ikke at CQR er et meget bra anker, og sikkert bedre enn bruce, men min erfaring med bruce og kjetting på svai er den aller beste.

 

Har ligget på svai med vindkast opp mot storm, og båten rikket seg ikke. Mange båter rundt meg begynte å dregge, og jeg var selvsagt bekymret for hva som ville skje.

Link to post
Share on other sites

Leste litt mer av testen:

"It is worth mentioning that the (CQR-)copies by Platimo and AB which are much cheaper, also display half the performance. The reason is the less rigorous assembly and slighty different dimesions. The pioneer of all modern anchors, the CQR is still the best."

 

Mer av beskrivelsen av Brucekopiene:

"These two are copies of the Bruce anchor which has a good reputation in the USA. But the figures for the holding power are poor, seeing the anchor buck up and down on the bottom in a video is alarming.... - In gravel these two anchors bounce about whereas in sand they lie down on their side and rarely exceed 200kg of holding power."

 

Det ser ut som om konklusjonen her er at det av og til kan være lurt å holde seg til originalen. Har kikket litt på min egen Brucekopi. "Eggen" på klørne som skal grave ankeret ned er 8-10mm tykk hele veien. Vil jo tro at ankeret ville gravd seg mye lettere ned dersom den var skarp. Noen som vet hvordan "originalen" ser ut ?

Link to post
Share on other sites

CQR-ankeret som ble kåret til det beste hva holdeegenskaper angikk holdt 900kg i sand og 650kg i grus mot Plastimo og Claw Lemarkopiene av Bruce sine 100 til 250kg.....

<{POST_SNAPBACK}>

Og likevel så står det i anbefalingen i Båtmagasinet at jeg må ha ankertau på minimum 16mm til min båt på snaut 4 tonn. Jeg har for tiden ankertau på 12mm, som har en bruddstyrke på godt over 10 ganger det Bruce ankeret klarer å holde... Skulle kanskje hatt 14mm, men 16-18mm er helt uaktuelt!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Og likevel så står det i anbefalingen i Båtmagasinet at jeg må ha ankertau på minimum 16mm til min båt på snaut 4 tonn. Jeg har for tiden ankertau på 12mm, som har en bruddstyrke på godt over 10 ganger det Bruce ankeret klarer å holde... Skulle kanskje hatt 14mm, men 16-18mm er helt uaktuelt!

<{POST_SNAPBACK}>

Det er vel sjelden et problem om man har godt med kjetting, men tykkere ankertau tåler mer slitasje/filing... men generelt er det mitt inntrykk også at diverse anbefalinger og praksis når det gjelder tykkelse på tau tar litt godt i. Og så er det bedre at ankeret løsner enn at tauet ryker ... så slipper du å kjøpe nytt :-)

 

--

jon martin solaas

Link to post
Share on other sites

Det jeg kan lese ut av disse linkene er at Bruce er et av de aller aller beste ankerene til raskt å finne feste på varierende underlag. Bruce er også særdeles god til å finne nytt feste raskt ved endrede vindforhold. Når det gjelder holdekraften er Bruce derimot temmelig middelmådig. Sånn midt på treet hvis man tar gjennomsnittet mellom de forskjellige testene. Heldigvis er løsningen på dette problemet temmelig enkel: Man går opp en ankerstørrelse i forhold til det man egentlig trenger. Selv med en størrelse opp, veier jo Bruce ofte mindre enn mange av alternativene.

 

Skålankeret er aldri med i noen tester. Det er jo fritt for enhver å spekulere i årsaken. En årsak kan være at de er lite utbredt og dermed ikke får plass i utvalget som testes. En annen årsak kan være at de til de grader er så dårlige at de ikke er verdt å teste. Hvis de hadde vært bra, ville de jo uansett blitt testet?

 

Det kan se ut som om skålankeret er godt egnet til moringer. Store skåler legges i groper på bunnen og begraves. Dette fordi skålankeret angivelig ikke skal være særlig gode til selv å grave seg ned. Etter hvert har de imidlertid fått konkurranse av en slags skrueanker som man skrur ned i bunnen som en slags korketrekker. Til det trengs sikkert en eller annen slags maskin, men da slipper man kostnaden ved å grave og tildekke.

 

Og hva blir min subjektive konklusjon?

På en motorbåt som sjeldent ligger på svai, bør en Bruce absolutt være tingen.

På en seilbåt som ofte ligger på svai, bruker man det plogankeret med best holdekraft, men som ikke har like lett for å få best feste på første forsøk.

På et flytebryggeanlegg eller annet sted man trenger en moring, bruker man KANSKJE et skålanker. På oljeplattformer i Nordsjøen mener jeg å ha lest at de uansett bruker enorme bruce-ankere til det også.

 

Hvordan høres dette ut?

Andre som vil spekulere i hvorfor skåla aldri er med i noen tester?

Noen som fikke en aha-opplevelse når de oppdaget at bruce'n likevel ikke var verdens beste på alle områder?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...