Jump to content

Fleksibel akselkobling - hvilken type ?


Suzuki

Recommended Posts

jeg skal installere en fleksibel akselkobling, og lurer på hva slags kobling jeg bør satse på ? Dette er typen som sitter mellom aksel og gir, altså ikke den med eget støttelager. Målet er å få en støyreduserende effekt, samt at jeg håper at opprettingsjobben blir mer kurrant.

 

Ser det finnes flere fabrikat, f.eks Bullfleks, Centafleks, VP. Hva kan anbefales ? Hvilken forhandler gir bra support ? Er det store forskjeller på priser ? Holdbarhet ?

 

Effekten som skal overføres, er omlag 20 HK, og 3600 rpm med 1:2,6 utveksling.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Monterte en centaflex ifjor, fungerte som forventet ganske bra.

Støy fra drivverket er nesten borte og det er noe mindre vibrasjoner.

Den kostet ca 2.000 kr hos Maritim og var montert på 1/2 time, du kan godt gjøre det mens båten ligger på vann. Maritim var behjelpelig med momentverdier på muttere osv som de ringte fabrikanten i Sandefjord.

 

Centa

 

Opprettingsjobben bør nok likevel gjøres på gammelmåten, men du har jo mulighet til å ta 2 grader vinkelavvik på denne, det er ganske mye.

Med den lille motoren så holder den nok tilnærmet evig..

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Velger du en av de du selv nevner Suzuki risikerer du lite. Alle er av bra kvalitet. Noen fåes med en form for sikring som tar deg hjem på sakte fart om disken skulle ryke. Dette har du ikke behov for, med din motor vil disken vare evig. Vær allikevel obs. på at du må trekke en jordkabel over disken. Normalt gjøres dette mellom to bolter.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Denne typen erstatter flensen på aksling og annlegg mot flens på gear, trenger ikke noen "overganger" dersom du har bestilt til rett gear og akseldiameter.....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Vil dette si at man setter akselflens på akselen, retter inn motoren så bra det lar seg gjøre, tar av akselflensen igjen, og deretter setter på Centaflekskoblingen ?

 

Blir noen dyre minutter det da, ettersom jeg trenger flensen bare til selve monteringen...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hvorfor i all verden skulle man gjøre det ?

Her får man jo gratis galvanisk skille mellom sjø og motor.

Er vi enig om hvordan dette er? Får du stanset tæringsproblemet med at motoren ikke er "koblet" mot sjøen eller blir du ikke "kvitt" f.eks krypstrøm når du har en slik løsning? Jeg ser jo for meg at en fleks.kobling gjør at motoren blir mye mer beskyttet mot tæring, men dette har jeg ikke greie på...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Vær allikevel obs. på at du må trekke en jordkabel over disken. Normalt gjøres dette mellom to bolter.

 

Hvorfor i all verden skulle man gjøre det ?

Her får man jo gratis galvanisk skille mellom sjø og motor.

 

Er vi enig om hvordan dette er? Får du stanset tæringsproblemet med at motoren ikke er "koblet" mot sjøen eller blir du ikke "kvitt" f.eks krypstrøm når du har en slik løsning? Jeg ser jo for meg at en fleks.kobling gjør at motoren blir mye mer beskyttet mot tæring, men dette har jeg ikke greie på...

Tar opp denne tråden igjen da jeg også har lurt på å montere flexibel kopling mellom gear/akel, men lurer nå på dette med jording :confused:

Er det noen trikkere der ute som kan svare på dette om det er en fordelat det ikke går event. jord gjennom aksel, og må da det jordes på annen måte (jordplan)????

Mvh

Link to post
Share on other sites

Tar opp denne tråden igjen da jeg også har lurt på å montere flexibel kopling mellom gear/akel, men lurer nå på dette med jording

Er det noen trikkere der ute som kan svare på dette om det er en fordelat det ikke går event. jord gjennom aksel, og må da det jordes på annen måte (jordplan)????

Mvh

På den koblingen jeg har kjøpt står det følgende om dette

Couplings as standard are non-conducting but we can supply a silver impregnated rubber element to fit in the centre of the coupling between the two fail safe straps to give continuity if required.

Jeg leser dette som at det ikke alltid er behov for dette og jeg har kommet til at dette må være avhengig av om motoren er brukt som "jording". HVIS den er det så må en vel også jorde koblingen for å få jord (det må du jo i sjøen for å få). Hos meg er det derimot slik at jeg har jordingsplate som 12 volt er koblet til så jeg TROR jeg ikke trenger å "jorde" denne koblingen, men er ikke helt sikker. Jeg har kjøpt nye sinker til motoren som jeg bytter samtidig med operasjonen og som jeg vi holde et godt øye med etterpå for å se om det blir forskjell i hvor mye disse tæres...

 

Noen kommentarer, glipper jeg noe her?

 

Ser jo for meg at det slik det er hos meg er en fordel å skille motoren vekk fra jording i sjøen, men jeg føler meg usikker på dette med landstrømkoblingen. Noen som kan gi et tips hvordan jeg lettest ser om denne også er koble i jordingsplata (det går bare en relativt tynn ledning til denne plata...). Hvis landstrøm IKKE går i jordingsplata går den vel i motoren og i såfall er det vel meget skummelt å ikke ha jordet koblingen, er det andre alternativer???

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jording og elektrisk annlegg i båt.

Jeg har byttet det elektriske annlegget i min tidligere båt (Joda 24'), og hadde i den

forbindelse megen glede av denne siden. Både i forhold til dimensjonering, regelverk

og oppbygging : http://www.ladac.no/dbLadac/brosj/MF016N.pdf

Dette er også en meget informativ side om emnet: http://www.maritimstart.com/elektro.shtml

 

Skal forøvrig også til med oppgradering av min nåværende.....

Link to post
Share on other sites

Mye interessant her, men ikke noe som direkte svarer på hva en må være observant på når en monterer en fleksibel kobling som isolerer motoren fra akslingen og dermed kontakt med sjøvannet...

 

Tips mottas...

Redigert av Ingar (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Oksydering (rust) inntreffer når metall utsettes for korrosivt miljø. F.eks sjøvann. Uavhengig om det er koblet batterijord til eller ei. (Går riktig nok veldig mye fortere hvis det jordes el.anlegg....)

For å forhindre dette kobler mann en (eller flere) anoder i systemet for at disse skal avgi elektroner, og forvitre før stålet (jern) gjør det.

 

Slik jeg ser det må du enten isolere (male) delene som er i kontakt med vann slik at der ikke oppstår noen galvanisk forbindelse mot sjøvann, eller du kan koble dem til en annode. Enten i form av en egen på akslingen, eller ved å laske over koblingen.

Link to post
Share on other sites

Slik jeg ser det må du enten isolere (male) delene som er i kontakt med vann slik at der ikke oppstår noen galvanisk forbindelse mot sjøvann, eller du kan koble dem til en annode. Enten i form av en egen på akslingen, eller ved å laske over koblingen.

Jeg har anoder så det er nok ok, jeg har også 5 anoder i motoren så jeg blir ikke uten tæringssikring på noen av delene... I første rekke lurer jeg på om jeg kan lage meg en felle dersom landstrøm er koblet til motoren som i sin tur nå ikke kommer i "kontakt" med sjøen... I andre rekke lurer jeg på hvilke forandringer jeg kan få i tæring på sinkene i motor og sinken på aksling/propell. Sistnevnte vil jeg jo finne ut ved å holde det under oppsikt etter endringen, men førstnevnte kan jo bli skummel dersom jeg faktisk har jording i motoren OG jording MÅ være i kontakt med sjø for at den skal fungere... Antakelig har jeg ikke landstrøm koblet mot motor, men det kunne likevel vært interessant å visst svaret på dette...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

Denne er saxet fra : http://www.maritimstart.com/elektro.shtml

 

--------------------

Landstrøm, 220 volt

I takt med at vi skaffer oss flere og større elektrisk drevne apparater, er landstrøm blitt stadig mer vanlig om bord. Det er behagelig å kople seg inn på nærmeste strømsentral når man har lagt til havn. På denne måten unngår man å "ligge og lade" med egen motor/generator. Landstrøm skal alltid installeres av fagmann. For å forhindre den galvaniske strømmen å spise opp drev, aksler, ror, motorer, bordbeslag osv., må det installeres en skilletransformator. Dette fordi båtens utstyr ikke skal ha kontakt med nettstrøm/vernejording fra land. De fleste moderne elektroniske batteriladere har i dag innebygget skilletransformator. Ta kontakt med din leverandør. Dersom du installerer landstrøm i båten, må anlegget også være utstyrt med en jordfeilbryter.

----------------------

 

 

Burde gi deg svar på spørsmålet ditt.

Når det gjelder installasjon av fagmann, så finnes der jo alternative løsninger med modulbaserte systemer.

Link to post
Share on other sites

Jeg har anoder så det er nok ok, jeg har også 5 anoder i motoren så jeg blir ikke uten tæringssikring på noen av delene... I første rekke lurer jeg på om jeg kan lage meg en felle dersom landstrøm er koblet til motoren som i sin tur nå ikke kommer i "kontakt" med sjøen... I andre rekke lurer jeg på hvilke forandringer jeg kan få i tæring på sinkene i motor og sinken på aksling/propell. Sistnevnte vil jeg jo finne ut ved å holde det under oppsikt etter endringen, men førstnevnte kan jo bli skummel dersom jeg faktisk har jording i motoren OG jording MÅ være i kontakt med sjø for at den skal fungere... Antakelig har jeg ikke landstrøm koblet mot motor, men det kunne likevel vært interessant å visst svaret på dette...

Hvis motoren ikke er i elektrisk kontakt med sjøen (litt strøm kan det kanskje gå gjennom kjølevannsinntak) får du ikke noen tæring. Tæring trenger en elektrolytt (sjøvann) for å "kvitte seg med" strømmen (litt enkelt sagt). I bilen har man f.eks. ikke slike problemer.

 

Hvis du har batterilader koblet til, og det har du vel når du har landstrøm, vil motoren være koblet til jord. Eneste måten å unngå dette på er å koble fra jord til motor, men da får du ikke startet. Eventuelt kan du sette en bryter på jordledning fra batteri til motor. OBS må da ikke slås av mens motor går!

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Bare slik at det er sagt: Sort gummi er sort fordi den inneholder carbon (kull/grafitt). Carbon leder strøm i massevis for at en korr.reaksjon skal bli tilfredsstillet. Så derfor; kjølevannslanger, diesel, eksos, fleksibel kopling med sorte gummielementer, motorfester etc. leder strøm. Prøv selv og ohme hvis du er i tvil.

 

Derfor kan et scenario for en krets være: Bronsepropell vil ha elektroner. Elektroner vandrer propell- aksling- kopling- motor. Det var halve kretsen. Den andre halve; ioner vandrer motor, sjøvannsledning, sjø, propell. Nå er virkeligheten at ioner og elektroner vandrer litt hulter til bulter. Vi tar kun hensyn til hovedstrømmen. Resultat er tæring i motor sjøvannskrets, (messing)ventiler etc.

 

Hulda har rustfri aksling og bronseprop. Propellen har anode. Så istedet for å få kretsen over, knabber propellen elektroner fra anoden. Dette fører imidlertid til at propellen blir negativt ladet, og skriker etter ioner. Og det er det masse av i sjøvann, nemlig kalk-ioner som er positivt ladet. Denne kalken legger seg på propellen. Og det skjer noe mer. Kalk er svært diffusjonstett. All korrosjon skjer ved diffusjon. Elektron-prosessen bremses derfor kraftig opp etter noen tid. Så når Hulda går på land etter to år i sjøen, er anoden defekt og propellen er dekket av et gråaktig belegg som er kalk.

 

Nå må jeg tilbake til jobben og gjøre det jeg er betalt for. Som ikke har noe med korrosjon eller materialer å gjøre...

Link to post
Share on other sites

:eek: Hei Hulda . Det der med at sort gummi leder strøm var en interessant påstand , som jeg skal prøve å Ohme . Det er jo rigtignok slik ar gummien fra naturens side er hvit , så noen forskjellige stoffer tilsettes nok alt etter bruksområdet , helt klart . Men det jeg funderte på er for eksempel bildekk som man har hørt er nærmest den sikreste isolasjonen en kan ha mot jord i forbindelse med lynnedslag . Gummistøvler ect , skal nok også være svært så effektiv mot kraftig elektriske støt . Så hvordan henger det sammen med gummien på for eksempel Bullflekskoblingen som jeg har mellom motor/gear og aksling .? Er du sikker på at denne gummien for eksempel , leder strøm ?

Vet du om det er forskjellige tilsetninger i forskjellige typer sort gummi, eller er det det som gir fargen som Carbon / Grafitt blandingen gir ? :crazy:

 

 

Mvh Kjølen :diving:

Link to post
Share on other sites

Sot (carbon) som brukes til gummi kommer fra ufullstedig forbrenning av olje (aktivt kull). Denne soten tilsettes for å oppnå hårdhet og slitestyrke. Kull leder strøm. Den gangen jeg jobbet på hederskronede Den norske Remfabrik, var det stadig krav til at transportbånd skulle være antistatisk til en viss standard. Dette for at gnissingen mellom bånd og underlag ikke skulle bygge opp spenning stor nok til at det skulle slå gnister. Altså jevn og kontinuerlig utlading. I tillegg til kull er svovel et "must" for at gummi skal vulkanisere. Lynnedslag: Når et lyn tilbakelegger flere kilometer gjennom atmosfæren, er ikke 15 centimeter bildekk noen match. Det er ikke der effekten ved Faradays bur ligger, men den effekten at strøm helst går i ytterskiktet på en leder. Gummistøvler og høy spenning: Det er en sannhet med modifikasjoner. Dessuten så er det vel ikke så mye gummi i gummistøvler lenger, men plast. Koplingen din må du nesten måle, amp.meter på hver side av koplingen så ser du. Merk at det er ikke all "gummi" som er gummi. Carbon gjør gummien sort. Rågummien som kommer inn har en en gyllen, nærmest honningfarge. Dette er den røkte rågummien som kommer fra gummitreet. Den soten (carbon) som blandes i gummien er noe svineri (aktivt kull), stoffet har mange navn. Lekker det ut, klisterer det seg til alle overflater. Gutta som jobbet på blanderiet så ofte ut som feiere. De kunne opptrådt i hvilken som helst "Back & White" musical, bare sangstemmene som manglet.

 

På "Reima" tilsatte vi en rekke kjemikalier, men det var soten som farget gummien sort. Hvite næringsmiddelkvaliteter hadde andre tilsettinger enn sot. Dette var på midten av syttitallet, man må unnskylde at detaljkunnskapen har gått i den store boka.

 

Når vi snakker om elektro i f.b. med korrosjon er det tre ting: Likestrøm, mA og mV (vi er altså nede i "milliområdet". Hele volt'er og amper'er er luksus i denne forbindelse.

Link to post
Share on other sites

Hvis du har batterilader koblet til, og det har du vel når du har landstrøm, vil motoren være koblet til jord. Eneste måten å unngå dette på er å koble fra jord til motor, men da får du ikke startet. Eventuelt kan du sette en bryter på jordledning fra batteri til motor. OBS må da ikke slås av mens motor går!

Jeg har jordingsplate som 12 volt er koblet mot og landstrøm lader bare forbruk. Ergo tror jeg ikke det er kontakt den veien. Hvordan det er gjort med landstrømmen utenom laderen vet jeg ikke, men vil jo tro at denne er koblet mot jordingsplaten, noe annet ville vel vært merkelig...

 

Antar derfor at dette er ok, men det var det å bli helt sikker da:) Vel, nå får vi se hvordan det går med den flek.koblingen...

 

-----------

 

Her var det kommet flere innlegg jeg ikke så. Det går litt tid fra en begynner å skrive et innlegg til det er ferdig. Som Hulda er inne på, vi må jobbe litt også :headbang:

 

Slik jeg leser de siste innleggene så er vel poenget at du klarer ikke å isolere ut motoren fult ut uansett. Tæring er en sak som en bare må leve med og håndtere ved bruk av sink samt unngå de fellene som finnes. Slik jeg ser det så kan jeg droppe jording av koblingen siden jeg har sink på motoren og antakelig får mindre tæring på denne (men ikke null tæring) etter at jeg setter på koblingen som er i et hvit nylonstoff... Riktig oppfattet?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...