Jump to content

Vivvi's vei mot ett bedre liv


vivvi

Recommended Posts

Og da var datoen for sjøsetting satt. Båten skal flyte onsdag 2. mai :flag: uansett!

 

Har bare å male vannlinja og noe montering igjen så er båten ferdig for i år :flag:

Da gjennstår det bare å rive båthuset :cryin: Er en skikkelig drittjobb å plukke ned :headbang:

Link to post
Share on other sites

Jeg er fremdeles misunnelig, men har begynt å fuske litt i trebåtfaget jeg også. Nå er Tora klar til oljing av mahognien i overbygget, og jeg er fremdeles litt usikker på hvordan jeg bør gå frem med beis og olje. Mahognien på Vivi ser veldig fin ut. Hva brukte du på den?

 

Dessuten har jeg er nytt aktedekk i furu som skal oljes om en stund når natmassen har fått tørket lenge nok. Det lyser hvitt lang vei nå og jeg lurer fremdeles på om jeg bør bruke beis på det også. Dekket på Vivi ble jo veldig bra. Hvordan gik du frem der?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Mahognyen er oljet med diverse antall liter Owatrol D1 og Terpentin til det ble mettet. Beiset etter at oljen hadde trekt seg inn og vasket med rødsprit. Brukte Internasjonal Mahognybeis, syntes denne beisen har den peneste fargen.

 

Dekket på Vivvi er lagt i Teak, slik at dette ikke kan sammenlignes, men; laminerte opp to 6mm merantiplater med West System epoxy på laminerte dekksbjelker. Deretter limte jeg teakstavene og mahognyen til dollborg og midtfisker ned med samme lim. Ble skrudd ned imellom stavene med store skiver som pressflate og 5mm fliskryss som la natesporet. Natet deretter med epoxy tilsatt svart farge. Alt er stein hardt, men båten har ikke noen mulighet til å endre fassong da hele båten er stivet opp i skroget med epoxy laminert furu! Er absolutt å anbefalle men det tar tid.

Overflatebehandlet med Ryhlard Brava 150 lakk de to foregående årene og Epifanes Lakk i år. Hvert år har jeg tilsatt mahognybeis i det første lakkstrøket for å beholde fargen, med god effekt.

Link to post
Share on other sites

Takk! Da starter jeg med Ovatrol 1 i dag. Været er som skapt for båtarbeid i marinaen.

 

Når det gjelder furu dekket får jeg kanskje heller regne med at trevirket blir mørkere med tiden. Er redd beising blir feil.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Takk! Da starter jeg med Ovatrol 1 i dag. Været er som skapt for båtarbeid i marinaen.

 

Når det gjelder furu dekket får jeg kanskje heller regne med at trevirket blir mørkere med tiden. Er redd beising blir feil.

 

Må ALDRI finne på å beise furuen da for guds skyld :headbang::cryin:

Link to post
Share on other sites

Må ALDRI finne på å beise furuen da for guds skyld :headbang::cryin:

 

Tja veit ikje det da. På 17 forinen jeg hadde for noen år siden var ikke øverste bordgang pen så denne satte jeg inn med mahogny beis, har desverre ikke bilde av den båten men det ble veldig bra det

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Endelig!!!! Båten er på vannet! :flag::flag: og det er bare rengjøring igjen.

Båten lakk så lite at jeg starta volvoen og kjørte bort til plassen min! Var en utrolig god følelse og endelig være på vannet igjen!

(PS: Har tatt bilder, men de ligger fortsatt på kameraet, i båten! :cryin: )

Link to post
Share on other sites

Båten ble blank nok ja...

Litt motorskruing nå så er den klar til tur! :flag:

 

Den ble blank og fin ja hvor i Skjeberg har du båten? jeg kjenner ikke igjen den krana du henger i :confused:

 

Båten ligger i Høysand, havna til Sarpsborg Baatforening. Akkurat nå ligger ho på plassen sin på E-brygga.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

:sad: Også var det atter en gang slutt :sad:

I går morges ble båten heis på land og satt på hengeren for vinteren og årets sesong er å anse som slutt. Desverre.

Vi må da håpe på en mye bedre sommer neste år, hvor en har mulighet til å benytte seg av skjærgården mye, mye mer :yesnod:

Link to post
Share on other sites

:sad: Også var det atter en gang slutt :sad:

I går morges ble båten heis på land og satt på hengeren for vinteren ..........

Flott båt!

Dette var god inspirasjon for meg til også å starte med gammel tresnekke.

Vivi ligner mye på tresnekka mi, Tora (24-25 fot Grimstadsnekke).

 

Hvor stor er Vivi? Og hva veier hun?

Er litt forbauset over at hun kan taes på henger. Skulle gjerne gjort det samme med Tora.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Takker for alt positivt!

 

Hvor stor er Vivi? Og hva veier hun?

Er litt forbauset over at hun kan taes på henger. Skulle gjerne gjort det samme med Tora.

 

Vivvi måler 25 fot i vannlinja. Hvor tung hun er vet jeg ikke, men hun er tung nok.

Vivvi legges på en tralle som koples på traktor, har ikke henger til bilen for henne. Kunne nok fåt det også, men ville kostet en hel formue.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Har nå vært ute i båten igjen. Godt å komme opp i en båt som faktisk er litt koselig.

Har lokalisert å sett gjennom hva som må gjøres før sjøsetting.

Matting av innredningen i båten har kommet godt i gang, og dette skal gjøres nå fortløpende for å bli ferdig med dette før temperaturen til lakking ankommer. Desverre ligger ikke båten i båthus i år, og det betyr derfor at jeg ikke kan få mattet ned hele båten utvendig.

 

Videre er det bytte av talg pakning i propell hylsa som må byttes. Er det noen som har en god "oppskrift" på hvordan jeg skal gjøre dette?????

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Har nå fått holdt på litt i båten, og toalettet måtte tydeligvis opprustes litt. Tok ut dassen og så tydelig at også her trengtes det en ny bunnlem. Det blir nå laget dørk tilsvarende den som er ute i båten, med mahogney ramme, furu staver og sorte nater :yesnod:

 

Ble noe ekstra jobb her, men det får en bare ta med seg.

 

Trekker også frem ett spørsmål jeg har forsøkt meg på en del ganger tidligere i diverse tråder, men er det noen som kan fortelle meg hvordan jeg skifter ut talgpakningen i pakkboksen???????????????????????????? :confused:

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

Har begynt med Tora også. Hun er nok litt mindre enn Vivi. Har reparert sprekk i sleperoret og er kommet langt med innredning til forkabinen.

Vårpussen må vente litt. Hun ligger hjemme i hagen hvor det femdeles er vinter, men jeg tar en tur ombord av og til for å ta mål til innredningen.

Veldig koselig med trebåt! :smiley:

Dette skulle jeg ha startet med for mange år siden.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Ligger noe om talgpaking her i Dokumentarkivet.

Bør gi svar på mye rundt talgpakninger. :smiley:

Takker for det. Finner nok det jeg trenger her ja :smiley:

 

Har begynt med Tora også. Hun er nok litt mindre enn Vivi. Har reparert sprekk i sleperoret og er kommet langt med innredning til forkabinen.

Vårpussen må vente litt. Hun ligger hjemme i hagen hvor det femdeles er vinter, men jeg tar en tur ombord av og til for å ta mål til innredningen.

Veldig koselig med trebåt! :smiley:

Dette skulle jeg ha startet med for mange år siden.

Og det sier du som har plastbåt under bygging... :wink:

Godt å se at også du er igang. Her i Skjeberg har det i dag vist 9 varmegrader. Dette innbyr selvfølgelig til båtpuss.

Link to post
Share on other sites

Nå har det seg slik at jeg først hadde tenkt å ha Tora som "ventebåt", men sønnen min tillater meg ikke å selge.

Bra unnskyldning, ikke sant. :wink:

 

Nå blir det mye fint treverk på plastbåten Saowanee også. Egentlig ville jeg opprinnelig ikke ha trebåt da jeg ofte er ute og reiser og noen ganger blir lenge borte. Da er det vanskelig å ta ansvar for en trebåt, og noen ganger kan vårpussen måtte utsettes. Saowanee skal også bli mer bobåt for langturer med familien. Der strekker ikke Tora til. Men Tora har til gjengjeld sjarme! Jeg er sjarmert helt i senk. Da jeg dro til Tisler sammen med en kamerat i fjor høst var vi begge enige om at turen ikke kunne vært bedre i en båt til mange millioner, men så var vi også heldige med været.

 

Ser ut til at Tora forblir i familien.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Nå har det seg slik at jeg først hadde tenkt å ha Tora som "ventebåt", men sønnen min tillater meg ikke å selge.

Bra unnskyldning, ikke sant. :wink:

 

Nå blir det mye fint treverk på plastbåten Saowanee også. Egentlig ville jeg opprinnelig ikke ha trebåt da jeg ofte er ute og reiser og noen ganger blir lenge borte. Da er det vanskelig å ta ansvar for en trebåt, og noen ganger kan vårpussen måtte utsettes. Saowanee skal også bli mer bobåt for langturer med familien. Der strekker ikke Tora til. Men Tora har til gjengjeld sjarme! Jeg er sjarmert helt i senk. Da jeg dro til Tisler sammen med en kamerat i fjor høst var vi begge enige om at turen ikke kunne vært bedre i en båt til mange millioner, men så var vi også heldige med været.

 

Ser ut til at Tora forblir i familien.

 

Fårstår denne helt greit. Er ikke bare bare å ha trebåt. Dette er noe en må ha tid og ro til.

Prisen på båten har ingen betydning for kosen, men personlig så har jeg iallefall ren samvittighet da båtene er gjeldsfrie...

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Ah! Endelig er båten klar for tur. Vivvi ble sjøsatt lørdag 26. april, og ho lakk svært lite. Lå og venta ved krana i 45 minutter før jeg startet opp og kjørte inn til plassen min. Dette tar bare noen få minutter så den sjansen tar jeg hvert år. Etter mye vask og stell er hun nå pakket og klar for tur. Første prøveturen ble tatt i går, og da erfarte jeg at temperaturen på motoren ble noe for høy. Var ute i kveld og byttet impelleren, og nå er alt som det skal. Kjøre noen turer nå så skal jeg skifte olje/filer og dieselfilter.

 

Gleder oss masse til første overnattingstur nå :flag:

 

Bilder kommer senere da kameraet har vært glemt de siste dagene nå...

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...