Jump to content

Båtliv i Desember


Kjell E

Recommended Posts

LK6647 og jeg hadde oss en nydelig tur med skøyta hans i dag, vi forhalte fra Møvik til Florvåg hvor han har fått plass over verste vinteren.

 

Vi startet i ett-tida, i et alldeles nydelig vær:

 

Vakkert.jpg

 

Det kan vel ikke bli vakrere?

 

Turen gikk nordover, gjennom Solsvik og så sydover igjen, kapteinen holdt stø kurs med fast blikk

 

capitan.jpg

 

Men også Übersteuerführeren måtte trå til med en rorvakt eller to....

 

ybersteuermann.jpg

 

Mens kafftein inspiserte skute og omgivelser.... (Ser De noget, Falkøie?)

 

hawkeye.jpg

 

Vi mistenkte at skuta han har kikkerten på tilhører et BP-medlem, at det er Helgaskjær vi ser forut.

 

Vi møtte henne også senere, da vi var på vei inn i Florvåg var hun på vei ut.

 

Til slutt hekksjøbildet:

 

hekksjo.jpg

 

- ikke store greiene, nei. Utrolig hvor lite bølger Sjøblomsten legger etter seg, dette er på full fart.

 

Takk for turen, LK6647! :cheers:

 

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Fantastiske "vinterbilder".

 

Dette er virkelig med på å forsterke mitt ønske om å ha båten på vannet hele neste år.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Ellers så rapporterer Son med fire grader i vannet på utsiden av Bile, og tre kalde i luften.

 

Solnedgang171206_003.jpg

 

Hulda med datter og meg var ute og mosjonerte en times tid. Slapp ut pilken, ingen fisk måtte bøte med livet i ettermiddag. Det er ikke så veldig sent på dagen før solen tipper under åskanten borte på vestsiden av fjorden.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Måtte sjekke ståa ombord i dag, litt fuktig i cockpit, (har ovner i cabiner), så jeg ville starte motor og luftvarmer. med det flotte været ble det en tur utpå, også for å få temp. på motoren. Tok en tur ned mot Håøya i sola, blankt vann, ingen hekksjøer, kun "Kronprins Harald" å se da jeg gikk inn mot havna. Hvis været er laglig i romjulen ser jeg ikke bort fra et "cruise" til Horten eller noe, båtsesongen blir stadig utvidet! Snart snur sola, bare 4 mnd til påske, da er det snart full fart igjen!

God Jul!!

Mvh; Sindre!

PS: Glemte seff kamera!, men "Hulda" sine dekker mye!

Link to post
Share on other sites

Outbreak, jeg er ikke helt sikker, men hvis jeg sier tre timer tror jeg at jeg er nogenlunde nærhet av sanninga....

 

Du skjønner, vi måtte hale oss utover i en plastbalje for å komme ombord i Sjøblomsten før avgang. Det ingen av oss oppdaget før det var for sent var at bunnen i balja var islagt. Resultatet ble to bamser i heftig isdans, med innlagte enkle, doble og triple axler samt en og annen dødsspiral på både ytter- og innerskjær. Forhåpentligvis hadde ingen videokameraet klart, ellers ender vi på youtube, tenker jeg.

 

Nuvel, heldigvis var ikke dekket på skøyta glatt - men resultatet ble i alle fall at ingen la merke til klokke og desslike, vi ville bare vekk fra ishallen snøggast råd....

 

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Ja for noen er så pysete at de tar båten på land(!) om vinteren :lol:

 

Og andre har slitt seg og sitter nede i fjæra og tygge tong :wink: , fordi pullerten ikke holder :eek:

Fortøye for storm heter det seg :nono:

 

Hjelper med slike

 

25-187_l.jpg

 

Blir ikke så my rykking og belasting på pullertene og brygge anlegget.

 

Pga en"kollega" med "fly" i båthavna ikke brukte slike måtte han få min plass pga han ødela båsen sin og brygga med. :nonod:

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja for noen er så pysete at de tar båten på land(!) om vinteren :lol:

 

Joda, men nå ligger det faktisk et tynt islag i Leangbukta og med fortsatt kulde så blir den littebittegranne tykkere så da er det egentlig helt greit at båten er på land. Så får jeg heller ønske meg masssssse snø så skiene kan tas frem! :yesnod:

 

:santcheers:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Joda, men nå ligger det faktisk et tynt islag i Leangbukta og med fortsatt kulde så blir den littebittegranne tykkere så da er det egentlig helt greit at båten er på land. Så får jeg heller ønske meg masssssse snø så skiene kan tas frem!

 

Nei, sånn er det ikke:

 

Bilde171206_b.jpg

 

Admiraldatteren til rors i forrigårs. I dag neste badevær igjen. Det går mot vår, veldig hurtig. Noen få tilbakeslag kan komme, dog.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hva jeg skal tro jeg, hvorfor satt ikke han som ødela båsen sin båten på land da? :wink:

 

Det er ikke løfteutstyr for så store båter og det tar seg vel bedre ut med skader på en båt på 100K kontra en båt til 1300K med kyniske øger. :crazy:

"Sikt på den billigste båten" er et utsagn :sad:

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hva jeg skal tro jeg, hvorfor satt ikke han som ødela båsen sin båten på land da? :wink:

 

Joda før skjønte jeg ingenting :lol:

 

Det skulle bare mangle, ender gjerne på ut og innsiden av disse hjemmesnikrede flåtene jeg :lol:

 

Og nå forstår jeg ikke det engang :lol: :lol:

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var en liten tur på sjøenmed Classic Fiberglass i dag, en tur ut Topdalsfjorden til Kjeltringholmen.

baatplassen_vimpel.Jpg

baatplassen_vimpel2.Jpg

 

Her er et par bilder av vimpelen i lav ettermidags sol

 

utsikt_over_fjorden.Jpg

 

Her er et bilde fra toppen av Kjeltringholmen utover mot Flekkerøya.

 

hekkboelge_i_solnedgang.Jpg

 

Innspirert av elg i solnedgang, hekkbølge i solnedgang på vei hjem.

Bildene er ikke helt bra, de er tatt med mobiltelefon.

 

Det var en kort, men fin tur på fjorden. det var ca 6°c når vi var ute, kalt men godt.

Balsam for sjelen.

:santcheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...