Jump to content

Båtliv i Desember


Kjell E

Recommended Posts

Har ikke noe mot fuktigheten, men en RF på 85% ved minus 2 er tilnærmet tørr luft, det er kun 3 gram vann pr. kg luft (2,5 gram pr. m3) som er det samme som luften inneholder ved en RF på 20% ved 20 grader C, så dette tar jeg med kunsende ro... Hadde jeg derimot hatt en RF på 85 % ved 20 grader C så hadde vanninholdet vært nesten 5 ganger større (14 gram pr. kg luft), da hadde jeg begynt å vurdere om jeg skulle begynne å bli litt bekymret.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Deler synspunktene om at det er vanskelig å vurdere de praktiske sidene av relativ luftfuktighet når utetemperaturen er godt under null grader og innetemperaturen er over null.

Jeg observerte eksempelvis i dag at luftfuktigheten ombord var omlag 40 % RF da jeg kom ombord. Etter betydelig oppvarming var luftfuktigheten lavere (35 % RF), men luftavfukteren klarte ikke å ta ut noe som helst fuktighet selv om den var innstilt på maksimum luftavfuktning.

Er spent på faglige kommentarer til disse observasjonene ombord. Tidligere (i oktober) fjernet luftavfukteren gjerne 12- 15 liter vann i uka, nå om dagene fjerner den mindre enn 1 dl i døgnet. Antar at dette ikke skyldes at luftavfukteren har blitt dårligere.

Link to post
Share on other sites

Fantastisk flotte bilder Uffe :flag_da:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har du forresten lagt merke til om Sverre har tatt opp utliggerne helt inderst i havnen der jeg har plass?

 

De er oppe, du må nok bare smøre deg med tålmodighet til blåveisen titter opp.

 

Lars H har det bra, Seiler har det bra, roaldbj har det bra (men det vet han jo). Ellers så har det lagt seg tre- til fire centimeter ny-is i løpet av helgen. Hulda har en dum plass, der fortøyningene forut er en bøye på hver baug. Bøyene er for små, slik at de ikke greier vekten av en sesongs blåskjellutvikling. Når isen kommer, dukker hele greia under, dypere når isen legger på seg. Derfor måtte jeg ut å brekke is mens jeg fremdeles kunne få forfortøyningene over pullerten det fremme.

 

is_161207.jpg

 

Datoen på bildet er feil, det er i dag. Kameraet mitt begynner å svikte på noen funksjoner.

Link to post
Share on other sites

Båten er nok kommet på land for vinteren, men kan meddele at tempen under vann idag var på 7 grader

 

Det er omtrent den samme temperaturen som var over vannet i dag også.

Tok båten til byn for å la småtrollene få hilse på krokodiller og pingviner på byens akvarium i dag. Det var faktisk en imponerende mengde båter å treffe på fjorden i dag årstiden tatt i betraktning. Tror nok jeg traff over 20 forskjellige lystbåter på fjorden de 2 timene vi brukte t/r. Og hele spekteret av båttyper var på sjøen og koste seg denne førjulsdagen.Seilbåter med og uten seil, kalesjebåter som oss, skjærgårdsjeeper (men dette så kaldt ut!), og lukkede vestlandsbåter som sto for flertallet.

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Var ein tur på Hjørundfjorden lørdag i eit nydeleg vær. Fjorden låg speilblank

og vintersola farga dei spektakulære fjella i ein varm glød. Fekk lyst å dele opplevelsen med fleire,

sjølv om det neppe let seg gjere med eit knippe bilder. Vakkert er det altså i desember, men rundt

midten av mai er nok fjorden på sitt aller flottaste. Lysegrøne bjørkelier, kvite tindar med rasrenner som går heilt ned i sjøen,

og er du heldig kan du gjennom kikkerten sjå ein telemark-kjører som låmar seg elegant nedover dei flotte nedrenna fra toppar på 1400-1500 meter over havet. Tind-til-tare-tur er eit velbrukt begrep på disse kantar. På forsommaren er det ingen tvil om at dette må vere, som svært mange påstår, VERDENS VAKRASTE FJORD.

 

gjaeveneset_web.jpg

Her passerer eg Gjæveneset, sidan er det berre fjell og fjord.

 

molaupsaata_2_web.jpg

Molaupsåta, ein spesiell fjellknaus på austsida av fjorden.

 

alkekonge_web.jpg

Medan eg fotograferte fjellsider i ettermiddagsol, dukka to alkekonger ivreg rundt båten.

Naturopplevelsen var komplett.

 

nb2_web.jpg

Tindar som stuper rett i fjorden.

 

nb_870_1_web.jpg

NB 870 i solnedgang, vakrare blir det knapt (for meg)

 

nb_870_2_web.jpg

Ved Strandabø, ein gammal fraflytta strandgard.

 

desemberfjell_2_web.jpg

Typiske Hjørundfjordfjell

 

grindkval01.jpg

Grindkval på Hjørundfjorden (Bildet er tatt på ein tidlegare tur)

Redigert av Kaptein Niderman (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Desember er en flott måned med mye variasjon i været. Nå har det vært noen dager med mye tåke på østsiden av Oslofjorden. I dag v er det ikke særlig mer enn et par kabellengders sikt. Her ligger Hulda innefrosset. Lars H ligger fint på land.

 

hulda21desember2007.jpg

 

 

 

Her er et lite stemningsbilde av tåkehavet i dag. Det er ikke så veldig ofte at rimen ligger så tett på trærne i Sonskilen.

 

son21desemer2007.jpg

Link to post
Share on other sites

Tåka ligger tykk og det er -4 ute , inne i cockpitten er det godt å varmt med julesanger over stereoannlegget .Sitter å venter på noen gutter som skal ta en kaffe , før vi går bort på klubbhuset for året's julebord i havna . Er da en egen sjarm dette med båt å kullegrader og hvitrima ute , men Økosjefen skjønner ikke det med båt og minus grader .Kansje like greit , da kan jeg gjøre som jeg vil her :santcheer1: OG EN RIKTIG GOD JUL TIL ALLE :santa:

 

Tine III

Redigert av Tine III (see edit history)

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Sjekket idag jeg også. Avfukteren viste 26 og hadde koplet ut. Ikke vann i bøtta overhodet.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det tror jeg er meget fornuftig Hulda, en kan ikke fjerne noe som knapt nok finnes i luften på denne årstiden...med et par tre gram vann på m3 luft er det ikke mye å fjerne... selv om det er 100% RF så er det ikke mere enn 4 gram vann pr. m3

 

Fikk forøvirg fyrt i gang Mikunien i dag, og den skal stå på til i morgen for å tine farkosten litt... sjøtempen var forøvrig +4 i havna, motorrom pluss 1,5 og salong -1,5 med RF på 85% når Mikunien ble fyrt

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...