Jump to content

Hifo 29, ombygging til tunnel


hifo

Recommended Posts

vet åssen det funker det som er gjort ivar.. det var i fjor vinter.. dette er en kamp om en ?? knop eller så.. sånn som den er nå så må jeg kjøre flapsa heeelt ut . da går den nesten perfekt. men får jeg en person oppå aktercabinen så blir den litt baktung igjen .derfor har jeg tro på at en fot vil gjøre til at båten blir bare bittelitt baktung uten bruk av flaps , og dermed kan jeg styre litt ekstra med flapsa hvis vi er baklesset..+ at litt forlenging av skroget gjør jo at båten kommer litt mere opp av vannet og dermed innbiller jeg meg ,at det skal bli litt mindre motstand i lengderetningen. skulle den derimot bli litt framtung , så vinkler jeg den enkelt litt oppover i bakkant med en pussemaskin senere. :-)

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

ja , sjønner . men i dag ,så ligger den synes jeg perfekt i 18 knop med meg bak roret.. hvis jeg har folk på aktercabinen merker jeg den blir litt baktung selv med flapsa helt ute..og går ned litt i fart. med en påstøp , vil jeg jo\vel kunne få mere fleksibel trimvinkel i alle farter? har ikke så lyst til å vente ett år til før jeg får maks utnyttelse av motoren så det er derfor jeg maser om dette.. tenker litt sånn at uansett fartsforkjeller med annen propell så vil jeg kunne få trimmet den mere ideelt uansett .. eller er det kansje jeg som er helt på jordet ????????

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Imponerende prosjekt Hifo. Flotte bilder. Samler bare beskrivelse av hvor de enkelte bilder er tatt fra (kameravinkel). Mener jeg har sett en realisering av ideen om å forlenge skroget din på noen Fairlinere. Vet ikke hvilken type trimplaps du har nå, men jeg vil tro at interceptorer fra QL også vil kunne gi brukbar effekt. Kanskje noen som har interceptorer kan fortelle om hvilke fartsområder hvor denne flapsen virker. Med en forlengelse av skroget ville jeg tro at du får en løft effekt mindre avhengig av fart sammenlignet med flaps.

Link to post
Share on other sites

kameravinkler får jeg ikke lagt inn ,da jeg måtte ty til sf for å legge ut bildene her. er helt ubrukelig på dataen selv dessverre.. jeg mener at det beste for farten er minimalt bruk av flaps .. somsagt må jeg nå kjøre de helt ut for at båten skal gå best i vannet.. med denne påstøpen håper \tror jeg jeg vil få nogenlunde korrekt vinkel i de fleste farter men muligheten til å trimme litt med flapsa hvis nødvendig.. flaps helt ute som nå ,mååå streke i vannet.. flaps som er montert er ca 25 x 50 cm . el sylindre .., skal og hvis ikke nevnt , ha dagens flaps i bakkant av påstøpen igjen.. alerede i 10 knop får jeg i dag ,endel høyere fart ( ca 1 knop ),med å kjøre flapsa helt ned..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Ut fra mine erfaringer er en fartsøking på 1 knop med trimflaps i 10 knop en formidabel fartsøkning. Vil nok ut fra dette anta at du kan få stor effekt av å forlenge skroget. Grunnlaget for vurderingen er at skrogfarten din trolig ligger i området 7 - 8 knop ut fra hifo 970. Jeg ville tro at du graver mest i området 13 - 17 knop og flaps effekten er vel enda større omlag 16-17 knop?

Link to post
Share on other sites

ja, på full trottle måå jeg bruke flaps for å komme opp i 17-18 knop. hvis de står rett klarer jeg bare 14 -15 max. på ca 7-8 knop ingen forskjell.. med flaps helt ute "planer" den fra 12 og oppover. uten flaps "planer" den nesten ikke i det hele tatt.. går det ann å tippe\anta hvor meget jeg bør støpe på , jeg mener en fot skulle duge .. vil da støpe hele bredden . til og med tunnellen skal forlenges..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

ja har tenkt litt på det og , men tror det vil bli for mye kraft opp i sylindrene og innfestningen til de..greit nok å få de ut , men det blir veldige krefter med flapsene nede, som må taes opp en plass.. men det er et svært interressant alternativ med stooore flaps,,

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Ser jo på bildene dine at du får til det meste. Har du tenkt både å forlenge skrogbunnen samt å beholde trimflapsene.?I så fall gir vel det en utfordring rent konstruksjonsmessig? Siden du nå har flyttet motoren endel bakover hadde det vært spennnede med påplussing av 50 cm i hele bredden. Så kan du evt legge til eller skjære av i forhold til erfaringer med forskjellige hastigheter. Det er lurt å få tatt sidebilde av båten under ulike fartsnivåer, dermed kan du i ro og mak studere påbyggingseffekten før og etter.

Link to post
Share on other sites

ja vil ha flapsa bak på forlengningen .. ikke bestemt meg hvordan infestningen skal løses enda . men dette blir under plattformen så det er en mulighet med å støpe et utspring på hver flaps . feks en liten kasse som da vil hjelpe med å støtte opp forlengingen og flapssylindrene,, har sidebilder i fart , men fotografen er sååå treg til å få fremkalt de :-) 50 cm ja ,hmm. har en liten følelse om at det blir litt i meste laget . og hvis jeg klarer å treffe nesten riktig med 30 cm så vil jeg jo kunne regulere litt med flapsa ...tenker heller litt for lite, enn for mye . kansje du roalbj kan tenke for meg :-) .. for når flapsa er helt ute nå , så går båten nesten helt riktig . 25 x 50 cm flaps . ca 30 grader nedvinkling ( tipper jeg ) bredde på båten v vannlinje er vel ca 3 m. hvor mange cm påstøp blir det ,hvis jeg vil ha båten til å gå uten flaps ?? ( slik som den går med ) er det mulig å regne seg til ,eller blir det synsing ? hvis synsing , så er jeg veldig interessert i andres synsinger om akkurat det..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Høres ut som at det kan funke bra med en forlenging på 30cm. 30 grader nedvinkling på flapsene er ganske mye. Hvis du treffer med vinkelen slik at du slipper å bruke mye flaps, så burde du tjene etpar knop på det...

 

Lurer på om jeg ville ha vinklet påbygget en tanke oppover, med tanke på at det er enklere å legge på mer sparkel hvis det skulle trengs enn å slipe ned store mengder av det samme...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...