hifo Svart 24.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2007 (redigert) vet åssen det funker det som er gjort ivar.. det var i fjor vinter.. dette er en kamp om en ?? knop eller så.. sånn som den er nå så må jeg kjøre flapsa heeelt ut . da går den nesten perfekt. men får jeg en person oppå aktercabinen så blir den litt baktung igjen .derfor har jeg tro på at en fot vil gjøre til at båten blir bare bittelitt baktung uten bruk av flaps , og dermed kan jeg styre litt ekstra med flapsa hvis vi er baklesset..+ at litt forlenging av skroget gjør jo at båten kommer litt mere opp av vannet og dermed innbiller jeg meg ,at det skal bli litt mindre motstand i lengderetningen. skulle den derimot bli litt framtung , så vinkler jeg den enkelt litt oppover i bakkant med en pussemaskin senere. :-) Redigert 24.September.2007 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 24.September.2007 Del på Facebook Svart 24.September.2007 Kanskje du burde se dette i sammenheng med bytte av propell. Når du får utnyttet motoren bedre og kjørt denne på rett turtall kan det tenkes at båten kommer mer oppå og retter seg ut og at du derfor ikke trenger denne forlengelsen. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 24.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2007 du sier noe..sf.. men på tenkelig marsfart på ca 15 -16 knop vil ikke ny og bedre propell gjøre til at båten ligger anerledes i vannet.. og det er marsfarten som er viktigst.. med min støpeide vil jeg ha mere fleksibel trimvinkel .. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 24.September.2007 Del på Facebook Svart 24.September.2007 Tenkte kanskje du kunne få noen knop til når du får tatt ut full effekt av motoren og at du fikk den bedre opp av vannet. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 24.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2007 ja , sjønner . men i dag ,så ligger den synes jeg perfekt i 18 knop med meg bak roret.. hvis jeg har folk på aktercabinen merker jeg den blir litt baktung selv med flapsa helt ute..og går ned litt i fart. med en påstøp , vil jeg jo\vel kunne få mere fleksibel trimvinkel i alle farter? har ikke så lyst til å vente ett år til før jeg får maks utnyttelse av motoren så det er derfor jeg maser om dette.. tenker litt sånn at uansett fartsforkjeller med annen propell så vil jeg kunne få trimmet den mere ideelt uansett .. eller er det kansje jeg som er helt på jordet ???????? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 24.September.2007 Del på Facebook Svart 24.September.2007 Imponerende prosjekt Hifo. Flotte bilder. Samler bare beskrivelse av hvor de enkelte bilder er tatt fra (kameravinkel). Mener jeg har sett en realisering av ideen om å forlenge skroget din på noen Fairlinere. Vet ikke hvilken type trimplaps du har nå, men jeg vil tro at interceptorer fra QL også vil kunne gi brukbar effekt. Kanskje noen som har interceptorer kan fortelle om hvilke fartsområder hvor denne flapsen virker. Med en forlengelse av skroget ville jeg tro at du får en løft effekt mindre avhengig av fart sammenlignet med flaps. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 24.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2007 kameravinkler får jeg ikke lagt inn ,da jeg måtte ty til sf for å legge ut bildene her. er helt ubrukelig på dataen selv dessverre.. jeg mener at det beste for farten er minimalt bruk av flaps .. somsagt må jeg nå kjøre de helt ut for at båten skal gå best i vannet.. med denne påstøpen håper \tror jeg jeg vil få nogenlunde korrekt vinkel i de fleste farter men muligheten til å trimme litt med flapsa hvis nødvendig.. flaps helt ute som nå ,mååå streke i vannet.. flaps som er montert er ca 25 x 50 cm . el sylindre .., skal og hvis ikke nevnt , ha dagens flaps i bakkant av påstøpen igjen.. alerede i 10 knop får jeg i dag ,endel høyere fart ( ca 1 knop ),med å kjøre flapsa helt ned.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 24.September.2007 Del på Facebook Svart 24.September.2007 Ut fra mine erfaringer er en fartsøking på 1 knop med trimflaps i 10 knop en formidabel fartsøkning. Vil nok ut fra dette anta at du kan få stor effekt av å forlenge skroget. Grunnlaget for vurderingen er at skrogfarten din trolig ligger i området 7 - 8 knop ut fra hifo 970. Jeg ville tro at du graver mest i området 13 - 17 knop og flaps effekten er vel enda større omlag 16-17 knop? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 25.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2007 ja, på full trottle måå jeg bruke flaps for å komme opp i 17-18 knop. hvis de står rett klarer jeg bare 14 -15 max. på ca 7-8 knop ingen forskjell.. med flaps helt ute "planer" den fra 12 og oppover. uten flaps "planer" den nesten ikke i det hele tatt.. går det ann å tippe\anta hvor meget jeg bør støpe på , jeg mener en fot skulle duge .. vil da støpe hele bredden . til og med tunnellen skal forlenges.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 25.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2007 970 er skryte centimeter... den er ca 920 lang ii skroget.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Wicma Svart 25.September.2007 Del på Facebook Svart 25.September.2007 Kunne det vært en ide å bare lage større trimplan ( lengre og bredere ), da ser du med engang hvilken efekt det er i en skrogforlengelse. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 25.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2007 ja har tenkt litt på det og , men tror det vil bli for mye kraft opp i sylindrene og innfestningen til de..greit nok å få de ut , men det blir veldige krefter med flapsene nede, som må taes opp en plass.. men det er et svært interressant alternativ med stooore flaps,, Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 25.September.2007 Del på Facebook Svart 25.September.2007 ja har tenkt litt på det og , men tror det vil bli for mye kraft opp i sylindrene og innfestningen til de Det finnes heavyduty flaps med dobble sylindre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 25.September.2007 Del på Facebook Svart 25.September.2007 Ser jo på bildene dine at du får til det meste. Har du tenkt både å forlenge skrogbunnen samt å beholde trimflapsene.?I så fall gir vel det en utfordring rent konstruksjonsmessig? Siden du nå har flyttet motoren endel bakover hadde det vært spennnede med påplussing av 50 cm i hele bredden. Så kan du evt legge til eller skjære av i forhold til erfaringer med forskjellige hastigheter. Det er lurt å få tatt sidebilde av båten under ulike fartsnivåer, dermed kan du i ro og mak studere påbyggingseffekten før og etter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 26.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2007 ja vil ha flapsa bak på forlengningen .. ikke bestemt meg hvordan infestningen skal løses enda . men dette blir under plattformen så det er en mulighet med å støpe et utspring på hver flaps . feks en liten kasse som da vil hjelpe med å støtte opp forlengingen og flapssylindrene,, har sidebilder i fart , men fotografen er sååå treg til å få fremkalt de :-) 50 cm ja ,hmm. har en liten følelse om at det blir litt i meste laget . og hvis jeg klarer å treffe nesten riktig med 30 cm så vil jeg jo kunne regulere litt med flapsa ...tenker heller litt for lite, enn for mye . kansje du roalbj kan tenke for meg :-) .. for når flapsa er helt ute nå , så går båten nesten helt riktig . 25 x 50 cm flaps . ca 30 grader nedvinkling ( tipper jeg ) bredde på båten v vannlinje er vel ca 3 m. hvor mange cm påstøp blir det ,hvis jeg vil ha båten til å gå uten flaps ?? ( slik som den går med ) er det mulig å regne seg til ,eller blir det synsing ? hvis synsing , så er jeg veldig interessert i andres synsinger om akkurat det.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 26.September.2007 Del på Facebook Svart 26.September.2007 Høres ut som at det kan funke bra med en forlenging på 30cm. 30 grader nedvinkling på flapsene er ganske mye. Hvis du treffer med vinkelen slik at du slipper å bruke mye flaps, så burde du tjene etpar knop på det... Lurer på om jeg ville ha vinklet påbygget en tanke oppover, med tanke på at det er enklere å legge på mer sparkel hvis det skulle trengs enn å slipe ned store mengder av det samme... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 26.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2007 ja ivar , her tenkt litt i samme banen som du , men må isåfall være minimal den vinklen tror jeg..( såvidt synlig ) :-) ps ser at noen har rettet overskriften slik at den blir feil :-(. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 26.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2007 tenker å lage noen avstivninger til denne forlengingen .. hvilket matriale er best ?? istedet for 3verk altså..skal støpes inn i polyester . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Wicma Svart 26.September.2007 Del på Facebook Svart 26.September.2007 Jeg har brukt 50mm avløpsrør som jeg har delt i to, for deretter å støpe disse inn i polyester og duk. Kan vel bruker tykkere rør fo å få det sterkere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 26.September.2007 Del på Facebook Svart 26.September.2007 Hvis det er noen båtbyggerier i nærheten , så kan du høre om du får kjøpt divinycell Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Svart 26.September.2007 Del på Facebook Svart 26.September.2007 Har sett noen som har støpt vinkler på oversiden. Tror det er ganske solid. Hva med å støpe inn kapp fra bunnen av båten som du skar ut da tunnellen ble bygget? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 27.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2007 har endel kapp ja nemo.. noen som vet hvilken avslutning på forlengingen , som er mest effektiv.. altså om den skal ha en veldig avrundet slutt eller om den skal slutte nesten tvert?? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Svart 27.September.2007 Del på Facebook Svart 27.September.2007 Det vanlige er at den er tverr med en avrunding på hjørnene. Har sett at noen hae kortere avstand på midten, men det er båter som har tendens til å legge seg skjev med ekstra fart. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 27.September.2007 Del på Facebook Svart 27.September.2007 Hifo, har du vurdert om det kan bli noen overtrykkseffekt som du bør ta hensyn dersom du bare forlenger skrogbunnen med et stort flapsplan uten å kaplse denne inn? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 28.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2007 ehhh hva mener du roalbj ?? nemo jeg tenkte avslutningen i underkant av hele bredden .. elendig til å forklare slikt . men nederste og bakerste punkt av forlengingen.. om den skal ha en stor avrunding eller en liten og krapp en ?? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.