hifo Svart 20.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2010 baugbølgen? mener den går mye ut til sidene .. turbotrykket er 0,8 bar. vet egentlig ikke hva den skal ha , men hører jo at turboen mater. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Svart 20.April.2010 Del på Facebook Svart 20.April.2010 På en del båter blir sjøen ledet under båten allerede fra baugen og dermed spruter det ikke så mye til sidene. Dette gir et ekstra løft og båten vil komme høyere i sjøen (mer fart). Har selv vurdert å modifisere dette partiet på min båt, men ikke i år. På min gamle motor skal turbotrykket være 1,23 bar, så jeg trodde bare din motor er en nyere modell som bruker mer turbotrykk. Den har vel ladeluftkjøler og. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 20.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2010 Den har en ettermontert ladeluftkjøler fra Bowmann. Vil du lage noen ekstra steglister i baugen da? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Svart 20.April.2010 Del på Facebook Svart 20.April.2010 Har tenkt å forlenge dei et stykke og lage dei som er der litt breiere et stykke bakover. Tror det vil hjelpe. Min båt er tung, den er bygd i 79 og da ble det brukt tyngre materialer. Ser det spesielt når båten ligger ved siden av andre båter av samme type. Det ble for mye vekt bak da jeg flytte vanntanken bak, på den annen side var den for tung framme med vanntanken i baugen. Løsningen blir kanskje en liten tank bak og i tillegg brukes den i baugen, men ikke fylles helt opp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 21.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2010 god ide med steglistene. det er noe enkelt jeg også kan gjøre . jeg har også begge vanntankene koblet til, vi må ha balasttanker vettu. hva vekt , fart og motor har du da nemo? hvis du har skrevet det før så har jeg glemt det. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 Du er nok ikke alene om å glemme, jeg husker heller ikke om jeg har skrevet noe om motoren. Vekten på båten vet jeg ikke sikkert, men tipper ca 4000kg. Nyere Halco har laverevekt og det kan nok stemme når jeg ser den ved siden av samme båttype. Motoren er en Ford Sabb 180hk med V-gear og da veier den 680kg + motorfundament på 60kg. Farten er ca 23 knop på maks og marsjer på rundt 20 knop. Er blitt mer forsiktig med farten etter at jeg monterte termometer på eksosen, men motoren har det sikkert bedre. Fordelen er at man oppdager lett om det er noe galt med å måle eksostemperatur, groe og rur gir fort utslag. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kodvaag Svart 9.Mai.2011 Del på Facebook Svart 9.Mai.2011 240 hk 5500 kg 11 knop.. Dette høres skikkelig fett ut. Du må jo lage så store bølger at du får klager fra Colorline? Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 9.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2011 Nå er de ca 5000 kg 230hk og 18 knop.. Tsunamier blir det uansett. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 14.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2011 Jeg fikk en mail i dag fra adm dir på Colorline i dag hvor han skrev at de måtte se seg nødt til å innstille flere av rutene på grunn av tsunamiene som visstnok etter sigende som fra en Hifo med litt for liten motor. Ellers frisket jeg opp wastgaten i dag pga rust i turbohus på eksossiden. Wastgateakselen setter seg fast hver vinter , og tettningsflaten mellom ventiltallerken og annleggsflaten i huset må friskes opp pga STORE rustdannelser. Neste år sveiser jeg igjen wastgaten slik at turbotrykket blir uregulert.. Eksosmanifolden var også sprekt innvendig så sylindrene var fulle av saltvann når jeg skulle kjøre igjennom frostvæske i senhøst på land. Den er nå sendt til en kyndig kar.. ;-) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Svart 17.Mai.2011 Del på Facebook Svart 17.Mai.2011 Hei. Det er trasigt at wastgaten trøbler og lager så mye ekstra arbeid. Sprekk i eksosmanifolden, kan det være at motoren er for varm når den stoppes? På SabbForden jeg har er det en montert en termostat med bypass nettopp for å unngå store materialspenninger når motor stoppes. I år ble propellen flyttet lenger fra bunnen ved å forlenge akslingen (ny). Jeg hadde støy fra propellen og hadde fått ubalanse i den gamle akslingen. Begge deler laget støy, men forskjellig type støy. Har nettopp prøvekjørt, båten er mye roligere og går bedre på samme turtall. Det er også lavere eksostemperatur på samme turtall, når jeg sammenligner med det som var før. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 17.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2011 Tror heller det er tyngden av turboen og potten som har ført til den sprekken.. Skal montere noen støtter slik at ikke all tygden henger på den hjemmelagde eksosmanifolden....Har du eksostempmåler? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Svart 17.Mai.2011 Del på Facebook Svart 17.Mai.2011 Har du eksostempmåler? Ja. Og den er veldig god å ha. Ser ganske fort om det er for mye groe eller andre uhumskheter under båten. Eksostemperaturen stiger ganske fort. Har laget en tabell for de ulike turtall som viser hva den bruker å være. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 17.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2011 Må være en gylden mulighet for meg å montere det nå som manifolden er ute og oppkuttet.. Må bli der alle rørrene samles og går inn i turboen da tenker jeg.. . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Svart 17.Mai.2011 Del på Facebook Svart 17.Mai.2011 Jeg har montert føleren på eksosbendet så nærmet som mulig turboen. Det blir et stykke før der kjølevannet kommer inn i eksosbendet. Føleren er ganske lang og den skal inn til mindten av røret. Mitt temperaturmåler er Vema instrument. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 11.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2012 Her går ting i sirup.. Ingen nyheter annet enn at jeg sveiset eksosmanifolden selv , og det holdt bra i fjor.. Spennende å sjekke om jeg har vann i sylindrene nå til helgen :-) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.