Jump to content

Hifo 29, ombygging til tunnel


hifo

Recommended Posts

På en del båter blir sjøen ledet under båten allerede fra baugen og dermed spruter det ikke så mye til sidene. Dette gir et ekstra løft og båten vil komme høyere i sjøen (mer fart). Har selv vurdert å modifisere dette partiet på min båt, men ikke i år.

 

På min gamle motor skal turbotrykket være 1,23 bar, så jeg trodde bare din motor er en nyere modell som bruker mer turbotrykk. Den har vel ladeluftkjøler og.

Link to post
Share on other sites

Har tenkt å forlenge dei et stykke og lage dei som er der litt breiere et stykke bakover. Tror det vil hjelpe. Min båt er tung, den er bygd i 79 og da ble det brukt tyngre materialer. Ser det spesielt når båten ligger ved siden av andre båter av samme type.

 

Det ble for mye vekt bak da jeg flytte vanntanken bak, på den annen side var den for tung framme med vanntanken i baugen. Løsningen blir kanskje en liten tank bak og i tillegg brukes den i baugen, men ikke fylles helt opp.

Link to post
Share on other sites

god ide med steglistene. det er noe enkelt jeg også kan gjøre . jeg har også begge vanntankene koblet til, vi må ha balasttanker vettu. hva vekt , fart og motor har du da nemo? hvis du har skrevet det før så har jeg glemt det.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Du er nok ikke alene om å glemme, jeg husker heller ikke om jeg har skrevet noe om motoren.

Vekten på båten vet jeg ikke sikkert, men tipper ca 4000kg. Nyere Halco har laverevekt og det kan nok stemme når jeg ser den ved siden av samme båttype.

 

Motoren er en Ford Sabb 180hk med V-gear og da veier den 680kg + motorfundament på 60kg. Farten er ca 23 knop på maks og marsjer på rundt 20 knop. Er blitt mer forsiktig med farten etter at jeg monterte termometer på eksosen, men motoren har det sikkert bedre. Fordelen er at man oppdager lett om det er noe galt med å måle eksostemperatur, groe og rur gir fort utslag.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
240 hk 5500 kg 11 knop..

 

Dette høres skikkelig fett ut.

Du må jo lage så store bølger at du får klager fra Colorline?

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk en mail i dag fra adm dir på Colorline i dag hvor han skrev at de måtte se seg nødt til å innstille flere av rutene på grunn av tsunamiene som visstnok etter sigende som fra en Hifo med litt for liten motor.

 

Ellers frisket jeg opp wastgaten i dag pga rust i turbohus på eksossiden. Wastgateakselen setter seg fast hver vinter , og tettningsflaten mellom ventiltallerken og annleggsflaten i huset må friskes opp pga STORE rustdannelser. Neste år sveiser jeg igjen wastgaten slik at turbotrykket blir uregulert..

Eksosmanifolden var også sprekt innvendig så sylindrene var fulle av saltvann når jeg skulle kjøre igjennom frostvæske i senhøst på land. Den er nå sendt til en kyndig kar.. ;-)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Det er trasigt at wastgaten trøbler og lager så mye ekstra arbeid. Sprekk i eksosmanifolden, kan det være at motoren er for varm når den stoppes?

 

På SabbForden jeg har er det en montert en termostat med bypass nettopp for å unngå store materialspenninger når motor stoppes.

 

I år ble propellen flyttet lenger fra bunnen ved å forlenge akslingen (ny). Jeg hadde støy fra propellen og hadde fått ubalanse i den gamle akslingen. Begge deler laget støy, men forskjellig type støy. Har nettopp prøvekjørt, båten er mye roligere og går bedre på samme turtall. Det er også lavere eksostemperatur på samme turtall, når jeg sammenligner med det som var før.

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...