Jump to content

Hifo 29, ombygging til tunnel


hifo

Recommended Posts

de selger ikke båtmagasinet i den nærmeste sjappa her . kan du gi en enkel beskrivelse om hva dette er for noe? dæven døtte , jubileum for meg i antall innlegg dette . må bli kalde grønne til kvelden det da :-) gleder meg som en unge til å begynne denne støpejobben jeg har planlagt en stund. som blir ( tror jeg ) barnemat i forhold til tunellen . har vel egentlig bestemt meg for noe sånn ca 20 cm forlengning ,da jeg vegrer meg for å måtte flytte masse remedier frem igjen pga vektfordelingen.. dvs varmtvannstank, batterier og vanntank. vet ikke men antar tror det uansett vil hjelpe en god del . jøss 4 striper og greier . ser at du også "rundet" for litt siden .

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med stripene, ja her har det nettopp vert feiring. Passer jo bra med feiring i helgen da.

 

Interceptor er en plate som senkes loddrett i sjøen i akterkant av båten. Metoden er brukt på Sundt Flyer. Her var det motert en liten forlengelse av hekken og en plate som ligger oppå den med en 90 grader vinkel ned. Ved å senke denne noen mm får man et ekstra løft akter, løftet virker et godt stykke framover. Dette gjør at båten kommer høyere i vannet og derav mindre vannmotstand. Utrolig?

 

Se selv: Setter inn en link til den som har patenten. Velg den nederste pdf filen og les (svensk).

 

En del av de andre filene viser noe av det samme. Du kan og søke på (interceptor humphree) hvis du vil lese mer til snøen forsvinner.

 

Her er linken

Link to post
Share on other sites

Det er riktig at de lager mer motstand i vannet, men det er colombi egget ligger. Denne motstanden gjør at akterenden av båten får et ekstra løft, det danner seg en "bølge" som løfter båten bak. Dermed får båten så mye mindre motstand i sjøen at det langt overvinner den motstand interceptoren lager. Den skal jo bare noen mm ned.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

er interessant med slik interceptor nemo . men er selvsagt skeptisk til slikt da jeg ville tro alle brukte det hvis det var så effektivt . ok den skal bare noen millimeter ned , men den bølgen den lager ,kommer jo av (mer ) motstand . og det blir vel ei ekstra stor bølge rett bak båten som igjen kommer av større motstand. kunne vært enig hvis ikke båten min hadde lagt seg "oppå" vannet ( delvis ) , for da kunne det ekstra løftet gjort det til at den hadde "planet" . men sålenge min "planer" ville jeg TRO at en ekstra motstand og medfølgende større bølger ville føre til lavere fart. ehh er selvsagt på tynn is her :-) . mener min flyter såpass lett når den er oppe , at det beste jeg kan gjøre er å minimalisere bruken av flaps.

skulle jeg mot formodning noen gang prøvd meg på en dobbeltintallasjon eller en 300+ hk motor i båten ( noe jeg drømmer om og så smått begynt å planlegge ) ville jeg da ta sikte på og maxe på noe sånn som 25 - 28 knop. da kan slik en flaps kansje komme mere til rette for å løfte båten enda mere .

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Nå kjenner ikke jeg systemet mer enn det som stod i artkkelen så om dette vil virke for deg er ikke godt å si. Et av momentene som var nevnt, det bar at bølgen bak måten ble mindre. Den bølgen jeg nevnte går fra akterenden av båten og framover, slik som vist på linken jeg la ved.

Link to post
Share on other sites

ahaaa . klarte ikke lese den svenske pga liten skrift :-( ja,så at den bølgen ble foran akterenden men vannet blir presset ned bak flapsen ganske mye iflg tegningen , noe som vel fører til en større bølge når den skal opp igjen ? men hvis det er som du sier at den totale bølgemassen blir mindre , da stiller mitt hode seg mere positivt til den . vet du om der står noe om den totale bølgemasse etter båten med bruk av den interceptoren ? er det ikke slik at jo mindre vannmengder vi forflytter jo lettere går båten i vannet uansett?? ( spør fordi jeg ikke peiling på dette ) eller har det noe med utformingen av bølgene som vel roalbj har vært innom her på bp ett sted ?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Det var en tegning i artikkelen der det viser forskjell på bølgen bak båten med flaps og med interceptor. Nå er jo dette bare en tegning, men illustrerer en høyere akterbølge ved bruk av trimplan. Og det var kravet de satte til at båten skulle sette opp så lite sjø som mulig under akselerasjon og størrelsen på flapsene de da måtte ha, som gjorde at de søkte etter andre metoder.

 

Amble selv sier bl.a: "Å plassere en vertikal plate rett ned i vannet fra akterspeilet - på tvers av fartsretningen, måtte jo bety plenty ekstra motstand. Ikke helt god latin når vi ønsker stor hastighet og så liten motstand som mulig. Men, er det noe jeg har lært i livet, er det at det er mye å lære."

 

Ja de løste i alle fall saken på den måten.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

nei skjønner.. noe du ikke ser på bildene er en tilpasset gammel tverrvange som sto baki der før. nå ligger den rett foran den teakveggen du ser på bildet.omtrent der du har tegnet rødt.. det er en stor u bjelke som ligger opp ned , og er av polyester.. en solid satan er det . og jeg mener det skal være nok. men kom for alll del med innspill :-)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

bak bjelken på tunellen er det vel ca 60cm til vegg. foran er det kansje 50 cm til hylsa. og temmlig tykk støp som umulig kan flekse. ikke stoore områder dette og den bjelken som sagt er veldig solid. skjønner godt tankegangen din ,men det blir ikke prioritert i år tror jeg. skal snart til på forlengingen :-)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Leste nettop gjennom tråen og har bare en annbefaling! Kjøp boken til Jon Markusen. Han har holdt på med slike ting i 40år og har fått opp farten på utallige båter! Han drev markusen marine i 40 år og har overhalt minst 10 000båtmotorer! Sitter hjemme å leser i denne fortiden p.g.a knekt krageben! Når det gjelder tunneller sier han at det er viktig å ikke bruke for stor propell! Han mener også at du kan få et betydelig medstrøms felt som kan gi en tilsynelatende lav slipp! Han påpeker videre viktigheten av å fjerne alle skarpe kanter som kan gi turbulens foran propellen! Han sier også mye om hvike propellere som passer best når man har en aksel med stor vinkel!

Når det gjelder ror må du ha dråpeform. Et flatt ror gir ingen manaurerings evne! Om du lager det dråpeformet kan du halvere størrelsen og ha like stor rorvirkning!

Link to post
Share on other sites

Han tar for seg konkrete eksempler og generelle anbefalinger om turtall og diametere osv. Men jeg må også advare. Boken er på 600sider full av teininger og har ingen kapittel! Det står om mye annet rart også! Mest kjedelig er amerikanske automat kasser og så går det mye i trimming!

 

Jeg skrev navnet litt feil Han heter Jan Arne Markussen forteller/snakker om klassiske bil og båtmotorer

ISBN 978-82-303-0880-6 Boka koster ca 600kr hvor du får tak i den er en annen sak!

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

57_1387068660.jpg

kan dette være noe for meg å drømme om? er eco drive drev holdbart??

ser at jeg må bygge om bakdel av skroget (igjen ), men kan det dra meg opp i 20 marsj , gjør jeg det gjerne..

er det noen som har erfaring med akselbåt ombygd til eco drive drev??

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Denne originaltunellen gir deg...

 

 

 

Bakfra.jpg

 

Bakrekjol.jpg

 

 

 

 

...denne farta:

 

 

07082008001.jpg

 

 

 

 

Imponerende å se hva du har gjort med skrogombygninger!

 

 

Det siste bildet du postet så litt villt ut... ikkenoe ror i selve propellstrømmen, må jo gi null styring under 5 knop?

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...