Jump to content

Klasse B AIS


roaldbj

Recommended Posts

Det er diskutert i flere tråder her på BP hvorvidt klasse B AIS sendere kan leses av de som ombord har mottagere for de tradisjonelle klase A AIS senderne som er pålagt å være ombord for skip over 300 br. tonn.

 

Jeg har drøftet denne saken ganske inngående med datateknisk ekspertise hos ProNav i Egersund som har levert min klasse B AIS sender.

 

Jeg har i dag fått omfattende forklaring på hvorledes situasjonen synes å se ut i dag og velger å legge noe ut noe av denne informasonen på BP.

 

For særskilt interesserte kan jeg videresende vedlegg jeg har mottatt til personlige internett-adresser.

 

I det følgende siterer jeg og tilføyer enkelte kommentarer.

 

 

Først:

 

 

Ny meldinger som er lagt til for bruk i class B er melding 18, 19, 24A og 24B

 

Message 18 - Standard Class B CS Position Report.

 

Melding inneholder følgende ting. UserID/MMSI, Time, SOG, COG, Longitude, Latitude, True Heading.

{CS, or Carrier Sense, integrates politely with the Class A

protocol known as Self-Organizing Time Division Multiple Access or SOTDMA}.

 

Hvis en ser på melding 18 som blir sendt ser en at den blir sendt hver 30s > 2 Kn eller hver 3 min < 2 Kn.

 

Dette er en forskjell mellom class A og B.

 

Klasse A sender oftere: static - every 6 minutes or when data has been amended or on request

 

reporting interval

» dynamic - at anchor or moored and not moving faster than 3 knots 3 minutes

- at anchor or moored and moving faster than 3 knots 10 sec

- speed between 0~14 knots 10 sec

- speed between 0~14 knots and changing course 3 1/3 sec

- speed between 14~23 knots 6 sec

- speed between 14~23 knots and changing course 2 sec

- speed of greater than 23 knots 2 sec

- speed of greater than 23 knots and changing course 2 sec

» Voyage related - every 6 minutes or when data has been amended or on request.

 

Message 19 - Extended Class B Equipment Position Report:

 

Melding inneholder følgende ting.:

Same as 18, plus Ship Type and Dimensions {measured bow/stern and port/starboard relative to GPS, which may be why they are often screwed up}.

 

Message 24 - Class B CS Static Data Report:

 

Melding inneholder følgende ting. UserID/MMSI, Boat Name, Ship Type, Call Sign, Dimensions, and Vendor ID

{i.e. transponder manufacturer, to help track down problems}.

 

Det er denne melding som lager trøbbel for Klasse A angående utlesning av båt navn o.l.

 

 

 

Som en ser for klasse A er det 2250 slots (/min/channel)

 

Hver slot er på 26.7 ms/slot og er på 256 bits/slot.

 

For Klasse B er melding delt opp i to så det vil si at den bruker to slot for å sende posisjons melding.

 

Problemer som må løses for å kunne utnytte klass B AIS.

 

1. Oppdatering av software på klass A for å lese ut melding 18, 19 og 24 A / B riktig.

 

2. Landbaserte stasjoner må oppdateres for klass B.

 

3. AIS mottakere må oppdateres for å håndtere klasse B.

 

4. Plottere / kartprogram må oppdateres for å håndtere klass B.

Link to post
Share on other sites

Det er vel liten tvil om at AIS systemet er innført av IMO for å vedvare en god stund.

 

Jeg synes det kan være verdifullt om det legges inn erfaringer med bruk av AIS her på BP, uavhengig av hvilken mottager/sender man har ombord.

 

Så langt har jeg hatt svært lærerikt forhld til Ship Plotter og nedlasting av felles informasjoner ("sharing").

 

Er det noen som har oversikt over hvem som er hvem ved "sharing"?

Link to post
Share on other sites

Dette var veldig god informasjon roaldbj.

 

Ser jo nå grunnen til at vi ikke får opp navn på båter med klasse B. Bruker SeaClear og informasjonen fra kystverket.

 

Går da ut fra at båter med klasse A ser det samme uten båtens navn. Er det rette vil den jo bli sett og at det er båt med klasse B.

 

Mener også at det er svært nyttig med en slik informasjon her på BP.

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg har lastet ned et bilde fra Ship Plotter med eget fartøy fortøyet i Son.

 

swanson.jpg

 

Jeg vet ikke riktig hvordan jeg har fått opp bildet,

 

men poenget er at vest for vår båt som er oppankret i Sonskilen. Son, Akershus, med navnet Swan, kan man se Oslofjorden, med bl.a. Color Festival.

 

Mitt spørsmål er hvor jeg har fått opplysningene om vår egen båt, sender har identifikasjonen eO?

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du har sikkert sett denne siden.

 

Der har noen oppgitt sin sharing-ID, men dette må jo være bare noen få av di som har sendere.

 

 

Disse som sharer har kun mottagere, og sharer via Shipplotter.

 

For å frenskaffe id til e0 bør man spørre på Nordisk AIS forum. Det er i dette forumet disse holder til.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Problemer som må løses for å kunne utnytte klass B AIS.

 

1. Oppdatering av software på klass A for å lese ut melding 18, 19 og 24 A / B riktig.

 

2. Landbaserte stasjoner må oppdateres for klass B.

 

3. AIS mottakere må oppdateres for å håndtere klasse B.

 

4. Plottere / kartprogram må oppdateres for å håndtere klass B.

Jeg siterer meg selv :wink:

AIS klasse B sender ut i ett annet format enn klasse A, de som ikke har oppdatert softwaren på AIS klasse A kan ikke lese navnet til klasse B transpondere, dette er ett kjent problem som blandt annet finnes på Saab før en oppdaterer softwaren.

 

Så det er ingenting galt med transponderen til roaldbj. :smash:

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en NASA AIS i fjor av Pronav. Er denne klasse A eller B?

Om klasse A er det da mulig å oppgradere SW på denne?

Dette er jo kun en mottaker så den er vel ikke definert med klasse da den ikke sender.

Jeg ville hørt med pronav om de har oppdatert software til denne så er du sikkert på å få med klasse B navnene.

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke klasse B som har problemer med å lese andre klasse-B. Det er vel heller klasse A som ikke leser alle setningene til klasse-B. :crazy:

Men kan en kalle en mottaker klasse B? Den mottar begge klassene om den har ny nok software men å kalle den en klasse A eller B blir vel ikke helt riktig så vidt jeg kan forstå.

Link to post
Share on other sites

Ifølge ProNav i Egersund er det mulig å oppgradere NASA AIS mottager slik at den også leser informasjon fra klasse B sendere.

 

Dette gjøres visstnok hardwaremessig, ved at en IC-chip må byttes enten hos Pronav sentralt eller hos kyndig salgsledd.

Link to post
Share on other sites

Men kan en kalle en mottaker klasse B? Den mottar begge klassene om den har ny nok software men å kalle den en klasse A eller B blir vel ikke helt riktig så vidt jeg kan forstå.

 

 

En mottager er en mottager av begge klassene A og B.

 

Men i dag "ser" de med klasse A-transpondere kun et plot som fører klasse-B. De mangler en setning etter hva jeg har forstått av Roalds forklaring.

 

Jeg tror om en kort tid vil man få et stabilt opplegg mellom klasse A- og B. Det skjer noe hele tiden på denne fronten.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke klasse B som har problemer med å lese andre klasse-B. Det er vel heller klasse A som ikke leser alle setningene til klasse-B. :crazy:
En mottager er en mottager av begge klassene A og B.

Da er vi enige, i ditt første innlegg fikk jeg inntrykk av at du mente at Nasa boksen var en klasse B mottaker :wink:

Link to post
Share on other sites

Da er vi enige, i ditt første innlegg fikk jeg inntrykk av at du mente at Nasa boksen var en klasse B mottaker :wink:

 

 

Da misforsto vi hverandre. Jeg har selv en NASA AIS-mottager her hjemme, koblet opp til Shipplotter. Den tar bare A pga gammel firmware.

 

I båten har jeg gått over til Easy-AIS som jeg mener har en bedre følsomhet enn NASA sin svarte boks. Dette ut fra målinger jeg har gjort fra båtplassen min på Sætre. Jeg fikk en helt ny Easy-AIS fra Seatronic denne uken som jeg tror har en enda bedre følsomhet enn min ett år mottager av samme merke.

Det jeg ikke har fått prøvd er om denne tar inn klasse B.

 

Jeg legger ned mye energi og tid i dette da jeg ser på utviklingen som meget spennende.

 

Så får pengepungen og utviklingen se om det blir en AIS klasse B transponder på sikt når markedet har stabilisert seg noe mer.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Disse som sharer har kun mottagere, og sharer via Shipplotter.

 

For å frenskaffe id til e0 bør man spørre på Nordisk AIS forum. Det er i dette forumet disse holder til.

 

 

Antar at dette er adressen til Nordisk AIS forum:

 

http://www.erimax.com/easyforum/?u=5301

 

Hadde vært fint om vi klarer å lage noen gode henvisningssider til AIS også her på BP.

Link to post
Share on other sites

AIS klasse B transponder til under 500$ se side 35

 

Ting er i gjære og snart kan man vel få en klasse B til prisen av en mottaker

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...