Jump to content

Hvis du skulle kjøpt en seilbåt ...


bliss X

Recommended Posts

Den hadde nok blitt vurdert på lik linje med andre ja! Om jeg hadde vunnet i Lotto og skulle kjøpt helt nytt så må jeg innrømme at Hanse hadde vært en het kandidat, synes disse har et lekkert og moderne interiør. Bortsett fra det så har jeg lite peil på seilbåter, må jeg innrømme :blush: . Men lysten er der, helt klart...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Tittet på en Bavaria 30 på messen i våres. Det virker som mye båt for pengene. Levert ved kai i Tyskland med en 18 hk VP kom den på 515.000. Da jeg hadde snakket en stund med selger begynnte det å klø i kulepenn-hånden. Hadde heldigvis med meg min kone som ikke var fullt så entusiastisk som meg. Hun kunne gjøre meg oppmerksom på en ting: Du, vi er da motorbåtfolk, er vi ikke?

Link to post
Share on other sites

Da jeg hadde snakket en stund med selger begynnte det å klø i kulepenn-hånden. Hadde heldigvis med meg min kone som ikke var fullt så entusiastisk som meg. Hun kunne gjøre meg oppmerksom på en ting: Du, vi er da motorbåtfolk, er vi ikke?
Her er det som etter mitt syn er det beste med Bavaria: Den konverterer en god del av motorbåtfolk (som i entusiasmen ikke husker de har sverget evig troskap til dieselmotorene sine...), og nyrekrutering av seilere (folk velger seilbåt som førstebåt pga plass og pris). Uansett om endel bare bruker båten som snekke, vil jo mange faktisk teste å lufte tekstilene. Og en del av disse vil faktisk like det. Uansett min personlige oppfatning av disse båtene, jo mere jeg tenker på dette, jo mere vennlig innstillt er jeg til Bavaria. Men kjøpe selv? Nei :crazy: .
Link to post
Share on other sites

Har Bavaria fra før og ved eventuelt skifte til større/nyere båt, ville Bavaria igjen vært høyt oppe på ønskelisten. Leit for dem som rir prinsipper i denne sammenheng og som går glipp av et kjempe bra alternativ.

 

For øvrig ville jeg også helt sikkert sett på andre type båter. Det er et mangfold i markedet og dette er spennende.

Link to post
Share on other sites

Skulle jeg kjøpt seilbåt i dag er det mye som taler for at det ville blitt en Baviaria 42. Har veldig sansen for denne, både cockpit m/2 ratt, innredning og plass under dekk, løsninger generelt og mye båt for pengene.

 

Har også kikket litt på Janneau, Dofour og Beneteau i tilsvarende størrelser. Men selv om disse ser elegante og kanskje litt mer moderne ut i formspråket, så gir de, tross en del gode løsninger, ikke så godt totalinntrykk som Bavariaen. Særlig under dekk. Har også vært ombord i en del andre seilbåter, emn kommer stadig tilbake til Bavariaen.

 

Rigg har jeg ikke peiling på, men jeg er sikker på at det er godt nok og en kan vel til en viss grad velge den kvaliteten en vil. Uansett ville det blitt ikke bare rullefokk men også rullestorseil (ja jeg vet det seiler dårligere....)

 

Men foreløpig blir det motorbåt, så får vi se etter hvert......

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Jeg våger meg utpå litt her. Jeg tror Bavaria for mange er det Nidelv 24 mfl var tidligere - dvs akkurat passe mye båt for pengene.

Ikke så mange Bavaria eiere vektlegger seilegenskaper og havgående egenskaper. Mange av disse båtene har mange timer på motoren.

Det er ikke noe feil i det - tvert i mot. Mange gleder seg stort over dette - og det er flott. Men det vektlegges mer hvordan innredningen fungerer i havn og "stor og god cockpit" enn hvordan byssa, køyene og kartbordet fungerer i seilas. Det samme med cockpiten.

 

Jeg vil ha en cockpit som er komfortabel når vi seiler - dvs at benkene er passe dype, ryggene passe høye og at man kan spenne mot på motsatt benk når det krenger. Gjerne også at storseilskjøtet nås for rormannen så man kan ballansere båten bedre. Og får jeg et tak over hodet blir jeg enda mer lykkelig :smiley: Man må kunne lage mat når båten er i sjøen - dvs at kokken må ha en sikker arbeidsplass.

 

Jeg ville valgt Hallberg Rassy. Rett og slett fordi jeg er vokst opp med det og fordi jeg synes det er den optimale "båt/verdi/kvalitet for oss.

40 eller 43 står på lista over ønskebåter - om jeg en gang bytter. Problemet er 3 års ventetid på ny båt. Det er idiotisk etter min mening.

 

Også jeg hadde nok valgt rullestorseil også - slik som KOB. De seiler ganske så godt om man har rett seil. Og seil hadde jeg nok lagt mye penger i om jeg hadde kjøpt ny seilbåt

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Rigg har jeg ikke peiling på, men jeg er sikker på at det er godt nok og en kan vel til en viss grad velge den kvaliteten en vil. Uansett ville det blitt ikke bare rullefokk men også rullestorseil (ja jeg vet det seiler dårligere....)

 

Når det gjelder rullestor, ved kjøp av "high-tech" til Elvstrøm får du en bedre bus i toppen, samt de er full-spilede.

Bus gjelder spes ved reving.

 

Ellers fortsatt enig i at Bav 42 er en flott båt. Objektiv, nei.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg ville valgt Hallberg Rassy. Rett og slett fordi jeg er vokst opp med det og fordi jeg synes det er den optimale "båt/verdi/kvalitet for oss.

40 eller 43 står på lista over ønskebåter - om jeg en gang bytter. Problemet er 3 års ventetid på ny båt. Det er idiotisk etter min mening.

 

3års ventetid ? Jeg har vært i kontakt med Rassy nylig og de sier de kan levere båt neste vår (snakker nå om ne 37foter) , snakket også med MALØ og de kan også levere neste vår selv om jeg venter med å evnt bestille til messa i slutten av August

Link to post
Share on other sites

Har vært ombord i de nye Najaden, og liker de ikke så godt. Synes forpiggen på nye 40 foteren er latterlig trang - vet at fordelen med det er et smaltforskip som gir bra seilegenskaper - men for meg er det feil. Synes også at Najadene er for moderne - mangler bla den fenderkanten HR har rundt sine båter, og interiøret blir for moderne for meg. Er vel litt kjedelig da - liker best det klassiske med et moderne snitt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er enig at de 40 føttene virker ikke store. Var inne i HR 40 på messen i høst. Med innebygget vaskemaskin +++.

Bygget for 4 pers. Mener også 37 lå der. Snakket med Magnus Rassey i sommer, da han prøveseilte 54. Hyggelig svenske.

 

 

Prøver å være litt oppdatert på hva våre venner i sør-øst holder på med. Najad 440 AC er min favoritt. Men, 4,8 + , kanskje

litt drøyt. :cool:

 

Mener Najad leverer 2 stk 57 til Norge i sommer, forundrer meg ikke hvis noen giga HR heller skal hit.

 

Men selger HR mange 40-48 til Norge. Kan ikke huske å sett noen. Møtte en 40 i Strømstad, men han holder til i

Kebalviken.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Mulig det er lengre venting på de større båtene ja , og joda Najadene skal vi se på når vi reiser til Orust i August på messa.

 

Vi var i byttemodus her tidligere i vår men det ser ut som vi seiler Dufouren enda et år eller to før vi bytter men man kan jo få "ånden" over seg når man er på messer og titter.

Vi planlegger på sikt å bo deler av året i båt samt at vi planlegger langtur så det blir uansett en litt større båt. Far har lyst på noe ala Pronavia og Mor har lyst på rassy,najad,Malø så det blir vel noe midt i mellom til slutt , kanskje bavaria :lol:

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg skulle byttet ut båten (noe jeg ikke har planer om i dag) så ville jeg muligens kjøpt en brukt HR 34.

Dersom målet hadde vært å fått strørst mulig plass (noe det ikke er for meg) så ville jeg vurdert Bavaria.

 

Dufour er også et båtmerke jeg kunne tenkt meg å sett nærmere på, men etter ting som har vært skrevet her på forumet, har jeg mistet lysten på dufour.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...