Jump to content

Hvis du skulle kjøpt en seilbåt ...


bliss X

Recommended Posts

Har du fått like sentral plass i Lillesand som i Oslo, Sjøtummel.

 

Ellers ser jeg du nevner Swedestar, men du har du også CB365(konkurrenten). Synes

belysningen av en behovsanalyse var grei. Vi har alle ønsker på listen, i en familie er

det mange hensyn å ta.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Noen som har sett bilder av de nye Hanse-modellene rundt 32 fot? stod noe på havna.com om at nye modeller var på vei. Er som sagt veldig fornøyd med min 10 år gamle Bavaria, men skulle jeg kjøpt fabrikkny båt er det jammen meg mange fine alternativer på markedet i dag.

Link to post
Share on other sites

Tja, litt mer i IBI news, bl.a. at det dreier seg om de to minste modellenme. Ikke uventet ettersom disse har vært noenlunde uendret i skrogformen mens de større modellene ble fornyet.

 

Baatsmann, båtplassen min i Lillesand er langt bedre enn i Oslo. Det noe eget med å ankre opp så jeg kan se horisonten. (Hvor dyrt det blir i lengden får jeg se når ankeret har satt seg dønn fast noen ganger.)

 

Ellers ser jeg du nevner Swedestar, men du har du også CB365(konkurrenten).

Joda, har sett den. Det er antagelig noe med smak og behag, og jeg skal ikke si noe for sikkert uten å ha prøvd begge og et par til som virker interessante.

 

Det som er like interessant er erfaringene når man har hatt båten noen år. Er man f.eks. glad og fornøyd med standardseilene, eller utbedres og utvides seilgarderoben? Jeg regnet med at Standardseilene var greie å ha første sesong, og at alt ble byttet ut etter to år. Det ser ut til å stemme. Jeg kjøpte nye forseil i fjor høst og bestiller nytt storseil denne høsten. Hvor stor den regningen blir til slutt tør jeg ikke tenke på, men antagelig snakker vi om rundt 10 prosent av båtprisen (fokk, genoa, gennaker og storseil samt litt skjøter, fall, taljer og vinsjer).

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

bavaria42c_side.jpg

 

Enzo dette er en drømmebåt, ikke den jolla du kom med nå. :lol: Helt enig billig-båter er ikke

noe å skrive om. Derfor denne yachten, kjent fra det maritime miljøet i bayern. Bayern

er også kjent for gode kone-biler, BMW.

 

Denne passer bedre til tråden. Legg merke til linjene, og dekks-utstyret. :yesnod: På slike

racere er spray-hooden lagt ned :wink: . Tideler/hundredeler, viktig.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Ja du sier noe der baatsman , hvor store vinsjer er det forresten på standard Bav 42 ? Hva er standard på den tartanbåten på 37 eller 34 foteren :smiley: ?

 

Nei jeg er enig med deg i at en slik bavaria er drømmebåten , ihvertfall for veldig mange Nordmenn (bare se på salgstallene) men når man drømmer så er ting gratis og da er det også lov å kline til litt.

 

Jeg synes de tartanbåtene er ufyselig fine og virker å være påkostet på de rette plassene , har mange ganger vært oppi bavariaer og de er veldig tiltalende plassmessig men vi har jo alle ulike ønsker.

 

Jeg kjøpte båten min istedet for å kjøpe en Bav 33 som var alternativet fra Tyskland selv om bavarian nok var betydelig større innvendig og samtidig kostet mindre , jeg kan forsake litt plass for å få prioritert andre ting jeg synes er vel så interessante.

Takk gud for alle ikke vil ha samme båt , DET hadde vært kjedelig

Link to post
Share on other sites

He he

 

Hadde det litt morro. Winchene er 48 på genoa og 40 på storseil. Spinnaker utrustning

som man ser denne båten har, er ekstra.

 

Selvfølglig er Tartan båtene flotte, sammen med mange andre. Og enig, fint at

ikke alle velger samme båt.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Med sterkere krone, ikke minst overfor dollar, begynner amerikanske båter å bli konkurransedyktige. Hvordan er det forresten med J-boats og Hunter? Er usikker på om de produseres i Europa på lisens.

 

Også euroen faller mot krona, så de som har bestilt ny seilbåt ser ut til å ha en grei valutagevinst i vente.

 

 

Er enig i at Tartan er flott. Her var mye påkostet snadder. Men leideren var laaang. Har selv et brodekk, en flott plass under seil i litt sjø, og som gir stort rom under dekk. Ulempen er at det blir litt vel mye klatring ut og inn.

Redigert av wave (see edit history)
Link to post
Share on other sites

J-boates er samme fabrikk som Tartan, skrogene er faktisk identiske.

J - båtene er hakket råere. Hunter har vel fabrikk i UK, eller tar jeg feil. $ kursen gjør

at USA båter er rimelige nå. Euoen er heller ikke akkurat høy.

 

Skr er også lavt, den kan også være rimelig å handle hos broderfolket. Verre med norsk

eksport. Det er faktisk ikke bra, generellt tenkt.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Er det ikke C&C som lages på samme fabrikk som Tartan ?

Trodde J båtene lagdes på enge fabrikk.

 

Hunter produserer båtene i EU og i USA , dette deles ved at båtene over en viss lengde lages en plass og de andre på den andre fabrikken ifølge importøren i Norge

Link to post
Share on other sites

Fant ut av det. J-boats produseres også ved et fransk verft.

 

 

Fra Seilasi fjor høst:

J/122 og vil bli ca 40 fot. Båten er utviklet i Frankrike mot det europeiske markedet. Her krever vi litt mer bo komfort om bord en hos cowboyene som liker å sove i en seng på land. Den nye modellen vil passe godt inn mellom J/109 (testet i Seilas 5-02) og J/133 (testet i Seilas 4-06) som har blitt en stor suksess. J Europe har vokst med 24 prosent det siste året, og stadig flere får øyne opp for disse sporty seilbåtene med baugspryd og avansert produksjonsmetode.

Redigert av wave (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Spøk til side, baatsman. Det er mangfoldet som er morsomt. Hvordan de ulike konstruktørene har løst utfordringene som står i kø i en seilbåt.

J 109 var faktisk en båt jeg tenkte seriøst på en periode. Men valgte noe mer komfort på bekostning av de utsøkte seilegenskapene. Fryktet at den kanskje ble vel heftig til vanlig turbruk.

Link to post
Share on other sites

I og med du har en 39 idag, vil jeg tro at en First 40,7 er et godt valg. I regattaer er

det mange med. Flott båt. Hadde Bav 42 Match blitt prod ennå, ville også den vært et godt

valg. De siste som ble levert, samt alle andre tidl har fått ordnet kjølinnfestingen. Men en god

båt for tur/regatta. Arcona 400 er også et godt valg. Leste omtalen om Najad 355, de velger også å dra med seg en ny kundegruppe. Men de koster. Ellers er Luffe en flott båt, som også kan bidra mye

innen regatta. En bekjent kjøpte ny for et par år siden. Han er meget fornøyd, forrige var en SY. Det er

faktisk SY som vinterkonserverer båten.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Den jeg har er bare et par år gammel, selv om det ikke er noen ny konstruksjon. Så det blir neppe noe båtbytte med det første.

 

Scanner 391 er en flott båt, leste faktisk på hjemmesiden deres i går. Det viktigste er

selfølglig at man er fornøyd. At konstruksjonen ikke er ny, who cares, ikke sagt at nytt e

bedre. Så vidt jeg vet er Scanner priset fornuftig, til tross for et bra bygge.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jo, jeg er godt fornøyd. Valgte båten pga at den er stor nok for oss. Flotte lettvindsegenskaper, lettmanøvrert, fin i sjø, grei å seile alene, og etter min mening vakre linjer - over og under dekk. Men den må reves relativt tidlig.

 

Pga. ny tysk importør har det vært tre tester i tyske båtblader de siste to årene, , og det er moro å lese hvor godt en noe eldre konstruksjon kommer ut av det.

Onsala Marin satser litt ekstra i Norge, med den nye 361 og 391. I de siste numrene av Seilas seiler vi forresten selv i annonsene. Flre flotte bilder fra seansen på Onsala Marins hjemmeside.

 

Men, men. Smaken er som baken, og mange vi sikkert si det får være grenser for konservativt valg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...