Jump to content

Hvis du skulle kjøpt en seilbåt ...


bliss X

Recommended Posts

Jeg ville ikke vurdert Bavaria fordi jeg ikke synes de er fine. Smaken er som baken...

Dessuten liker jeg langkjølte båter best, pga sjøegenskapene og dybde.

 

Har aldri seilt en Bavaria, men hadde likt å vært på tur med en, en gang.

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Bavaria står ikke på ønskelisten min...hverken som motorbåt eller som seilbåt. Skjønt, en Bavaria 39 8eilbåt) står høyt i kurs, men kona vil ikke over på seil. Selvfølgelig kan vi, som mange andre kjøpe seilbåt...for så å bare gå for motor men....det er ikke plass til å ha en lengre båt enn den jeg har nå, i havna.

 

Jeg skjønner jo at såkalte "seilbåtkjennere" ikke har så mye til overs for Bavaria seilbåter, men hvorfor er det slik?

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner jo at såkalte "seilbåtkjennere" ikke har så mye til overs for Bavaria seilbåter, men hvorfor er det slik?

 

Hmm... det var vel en selvmotsigelse. Du skjønner det egentlig ikke og det gjør ikke jeg heller. Jeg tror det har med manglende selvtillit å gjøre. De som ikke har Bavaria ser at de fleste andre har valgt noe annet enn dem og de må på død og liv fortelle resten av verden hvorfor de ikke velger markedslederen.

Det er en eller annen kar her som har en Regina som han har betalt alt for mye penger for. Han har selvsagt et behov ovenfor seg selv, familien, venner og bekjente og rettferdiggjøre hvorfor han har gjort dette. Dermed lager man en historie rundt dette som man kjører som en plate hele tiden.

 

Det er utrolig morsomt. Jeg har drevet med markedsføring i 25 år og tar av meg hatten for Bavaria. Mens konkurrentene vrir seg i støvet og kommer med de utroligste historier om hvor dårlig produktet til Bavaria er, så bærer de Bavaria fremover som en utrolig salgssuksess. Regel nummer 1: Snakk ALDRI stygt om konkurrenten. Regel nummer 2: Er du redd for en konkurrent, så ti dem i hjel.

 

Nå er vel ikke Bliss X og de andre selgere, men de hjelper uansett Bavaria godt med markedsføringen. Lunde-eierne ler vel av dem hele veien til banken.

Link to post
Share on other sites

Lunde-eierne ler vel av dem hele veien til banken.

Det er nå ikke bare Lunde-eierne som ler, de fleste som har Bavaria ler jo med vi også...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har til nå konsekvent holdt meg unna Bavariadiskusjonene, på grunn av at der til tider er for flåsete diskusjoner, samt at der er lite nytt som kommer frem i diskusjonene, fordi poengene er brukt opp for lenge siden.

 

Men nå "bryter jeg min selvpålagte taushet" og applauderer Slettens innlegg rett ovenfor.

 

Endelig en som har skjønt det !

Link to post
Share on other sites

Hvis vi ser på det på en annen måte.

 

Hva om alle båter på 37-38fot kostet eksakt det samme , hva ville folk valgt da ?

 

La oss bare som et eksempel si at

 

BAVARIA 37 koster 1 000 000.- (størst bolig)

Pronavia 38 koster 1 000 000.- (beste seilebåt) Ps denne kan du kjøre på grunn i 10knop+ uten å miste kjølen :yesnod:

Hallberg Rassy 37 koster 1 000 000.- (Håndtverksbåten)

 

Ville alle som har bavaria i dag da fortsatt velge bavaria ? Ville alle som er glad i å seile velge Pronaviaen ? Ville alle som er håndtverkfrelst velge rassyen ?

Link to post
Share on other sites

Hva om alle båter på 37-38fot kostet eksakt det samme , hva ville folk valgt da ?

 

Enzo, poenget mitt er jo nettopp at de IKKE koster det samme. Da må du foreta prioriteringer og begrunne ditt valg enda bedre. Det samme gjelder for alle de ting vi kjøper i livet. Selv er jeg glad i biler og bruker mye penger på det. Jeg har tre stykker og kjører en alt for dyr Audi Q7 til daglig. Det forsvarer jeg ut fra den tankegangen at dette er min arbeidsplass som jeg bruker nesten daglig til og fra prosjektene mine på fjellet. Da er jeg villig til å bruke veldig mye penger på dette for å få noen ekstra funksjoner i bilen, funksjoner som jeg vel strengt tatt egentlig ikke har behov for, men som gjør godt for selvfølelsen?

Men det ville da aldri falle meg inn å snakke stygt om de som velger en Honda CRX i stedet, en bil som tilbyr akkurat de samme basisfunksjoner som min Q7. Kjøperne av Honda'en har gjort sine prioriteringer og funnet ut at den bilen er akkurat rett for dem.

 

Samme er det med båtene. De som har valgt en Bavaria seilbåt har noen meget gode grunner for dette. Faktisk velger de fleste en Bavaria seilbåt. Sure oppgulp fra mennesker som Bliss X og Lano2 blir morsomt, men dessverre ganske så patetisk.

 

Jeg tror de fleste båter på markedet i dag er bra og at du får den kvaliteten du betaler for. La oss heller fokusere på mer konstruktive innlegg på dette forumet enn å hakke på andre som gjort andre prioriteringer enn oss selv.

Link to post
Share on other sites

Honda CRX

 

Honda CRX er en liten snerten sportscoupe med masse avansert tekologi, som i mine øyne tilbyr flerdobbel kjøreglede til brøkdel av pris sammenlignet med Audi Q7.

 

Honda-CRX-Tuning-de-NM3.jpg

 

300px-760px-Crx-mugen.jpg

 

Kan det være at du mener Honda CR-V i stedet?

 

:yesnod:

 

honda_crv_uff_05.jpg

Redigert av 650CC (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Bare som et eksempel på at folk opererer med forskjellige bruksområder, forskjellige prioriteringsrekkefølger innen de forskjellige bruksområdene, forskjellige prisrammer, og forskjellige prioriteringsrekkefølger innen sin egen prisramme...

 

:yesnod:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Så får vi håpe de nybakte konvertittene føler seg velkommen i seilmiljøet i sin Bavaria....

 

Jeg må innrømme at jeg ikke helt forstår problemstillingen. Men kanskje "seilmiljøet" sørpå er forskjellig fra nordpå...

 

Det er ca 25 seilbåter i min båtforening, hummer og kanari av eldre svenske båter, nyere tyske og ærverdige damer i tre og lakk. Vi er alle opptatt av å hjelpe hverandre å løse store og små utfordringer med båtene. :flag::flag_sw:

 

Har har aldri tenkt over at mange på dette forum tilsynelatende har sterke meninger om Bavaria før nå - interessant å få innblikk i en annen verden :eek:

Dufour 40 Performance

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg skulle byttet ut båten (noe jeg ikke har planer om i dag) så ville jeg muligens kjøpt en brukt HR 34.

Dersom målet hadde vært å fått strørst mulig plass (noe det ikke er for meg) så ville jeg vurdert Bavaria.

 

Ja, hvis vi skulle ha hatt seilbåt ville jeg ha vurdert en ny og godt utstyrt Bavaria, f.eks. 39-foteren deres. Den virker fornuftig og romslig innvendig, og den har et relativt klassisk og pent utseende. Noe av det jeg ikke liker ved Bavarias seilbåter, er lette jernkjøler og septiktanker i plast som lett kan begynne å lukte - i alle fall har det luktet i flere av de nesten nye messebåtene jeg har vært ombord i.

 

Jeg er egentlig mer tiltalt av Hallberg-Rassy. Av økonomiske grunner ville det for oss i så fall muligens blitt en relativt ny 34-foter - vakker, solid og funksjonell båt som seiler godt. Men med tre barn kunne det kanskje vært bra med flere faste køyer.

 

Men nå har vi motorbåt og trives veldig godt med deg.

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Av økonomiske grunner ville det for oss i så fall muligens blitt en relativt ny 34-foter - vakker, solid og funksjonell båt som seiler godt. Men med tre barn kunne det kanskje vært bra med flere faste køyer.

Hva er egentlig lystallet på en HR34 da... siden den seiler så godt... et eller annet sted mellom 1.24 og 1.28 formoder jeg da... i allefall siden min båt (Bavaria 39) ikke seiler bra i det hele tatt i følge de som kan dette med seiling og seilbåter, den vil ha et lystall på rundt 1.23 om jeg finner det hensiktsmessig å måle den..

 

Antallet faste køyer og ikke minst lugarer er vel det største problemet til småbåtene fra HR og stort sett de andre fra Orust.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

HR 342 har LYS 1,20 .

 

Du kan ikke sammenligne din båt med den sydvesten , det er 5 fot forskjell og en båt på 34 fot som er turbåt vil aldri i himmelen nå slike lystall. Skal man sammenligne HR med noe så må det være en annen båt i samme størrelse.

 

Jeg har 1,23-1,25 på min 34foter (turbåt) men det er en helt annen båt enn en HR.

Jeg har seilt fra Bav 42 et par ganger men med de rette vindforholdene så vil en større bavaria blåse fra meg uten problem da dne har mye lengre vannlinje

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

HR 342 har LYS 1,20 .

 

Du kan ikke sammenligne din båt med den sydvesten , det er 5 fot forskjell og en båt på 34 fot som er turbåt vil aldri i himmelen nå slike lystall.

I årets utgave av Onsdagsregattaene i Stavanger seiler jeg på en First 34.7 - som er ca 33 fot lang - og har LYS 1,28 !

 

Men turbåt kan man vel ikke kalle den (selv om den funker på tur også)

img18.jpg

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

HR 342 har LYS 1,20 .

Jeg har 1,23-1,25 på min 34foter (turbåt) men det er en helt annen båt enn en HR.

Jeg har seilt fra Bav 42 et par ganger men med de rette vindforholdene så vil en større bavaria blåse fra meg uten problem da dne har mye lengre vannlinje

 

Enzo, din Dufour 34 er vel det en på godt norsk kaller en "performance cruiser" :wink:

Dufour 34,40 og 44 har helt andre egenskaper en f.eks Dufour 365,385. De er mer

lik Bav cruiser.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Høyt eller lavt LYS-tall, den Tartan 3400 er bare dritlekker! Forhandles av samme firmaet som har Hunter-båtene. Ville vært meget fristet til å kjøpe denne båten hvis det var størrelsen jeg så etter og det ikke var så nøye med pengene. Bavariacruisere - eat your heart out! :yesnod:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er kanskje realistisk, Tartanen bare ser så lite "hot" ut. Temmelig ulv i fåreklær.

 

Sammenlignet med eks. Hanse 342 med ca 1.22 i LYS

 

Lengde 10.50 - 10.45

LWL 9.72 - 9.20

Bredde 3.63 - 3.40

Depl. 4900 - 5400

Kjøl 1588/198 - 1660/185

Mast 18.2m (karbon) - 16.05 m(alu)

Duk 57.67/79.68m2 - 54.5/69.5 m2

 

Så burde Tartanen være raskere. (Nå vil jeg jo mene at Hansen kanskje har litt høyt LYS og da...)

 

men det er jo forbasket mye penger

Link to post
Share on other sites

Tja, jeg ville ikke valgt Bavaria i dag. Jeg valgte noe annet da jeg kjøpte ny båt for snart to år siden og jeg ville valgt noe annet enn den om jeg hadde kjøpt i fjor.

 

Spørsmålet er ikke hvor mye båt jeg får for pengene, og faktisk er det ikke kvaliteten til Bavarias produksjon som gjør at jeg velger som jeg gjør. Design betyr en del, særlig skrogform og kjøl, og rigg betyr like mye. Jeg startet med en idé om størrelsen i fot og snuste rundt i et drøyt år. Budsjettet har nok en øvre praktisk grense, men budsjettspørsmål lar jeg komme senere.

 

Jeg kjøpte en Hanse. Hadde jeg ventet et år til så er jeg redd det hadde blitt en Swedestar. Den er like lang, men noe smalere (og høyere lystall). Mindre plass i hekken, men plass nok for mitt behov. Bavaria hadde ikke blykjøl og ikke den riggen jeg hadde lyst på. Verre var ikke den avgjørelsen. Blir det aktuelt med ny båt i framtiden avhenger det av hva for slags planer og behov jeg har. Får jeg mindre fritid igjen så satser jeg på å leie. Får jeg det for meg at jeg skal seile langtur blir det en helt annen båt enn om jeg skal seile rundt i Skagerak med en og annen tur ut i Nordsjøen.

 

Drømmebåten? Det er en Oyster på en 16-17 meter. I overkant dyrt, dessverre. I praksis vil det også ha så mye å si for båtvalget hva jeg skal bruke den til at det er umulig å si noe om hva som er det beste valget. Det er heller ikke lett å si hva Bavaria lager noen år fram i tid.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...