Jump to content

Hvis du skulle kjøpt en seilbåt ...


bliss X

Recommended Posts

Hvis jeg skulle byttet ut båten (noe jeg ikke har planer om i dag) så ville jeg muligens kjøpt en brukt HR 34.

Dersom målet hadde vært å fått strørst mulig plass (noe det ikke er for meg).

Er vel bare meg som kjøper større båt for å få bedre plass da :crazy: ... jeg trodde noe av hensikten med å kjøpe større båt var for å mere plass,men så feil kan man ta.. Er lærar så lenge er levar

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ja, definitivt Bavaria på meg i fremtiden. Dette er mye båt for pengene. God plass under dekk og mye bra dekksutstyr. En innertier for de fleste.

 

Jeg tror jeg ville valgt en med grunn jernkjøl, og 3DL seil, og båten må ha et slikt LYS tall. Det tyder jo på at båtene er moderne når de har det.

 

Konklusjon: Mye båt for pengene. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Er vel bare meg som kjøper større båt for å få bedre plass da :crazy: ... jeg trodde noe av hensikten med å kjøpe større båt var for å mere plass,men så feil kan man ta.. Er lærar så lenge er levar

 

 

Nei det er ikke for å få mer plass men for å forurense mer og få mer co2 ut i atmosfæren slik at temperaturen går opp. Så mixer vi det litt ned i sjøen med store hekkbølger i tillegg, så vi får varmere badevann også. :wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Er vel bare meg som kjøper større båt for å få bedre plass da :crazy: ... jeg trodde noe av hensikten med å kjøpe større båt var for å mere plass,men så feil kan man ta.. Er lærar så lenge er levar

Jeg vet ikke om du går inn for å misforstå, eller om jeg ikke uttrykte meg klart nok:

 

Dersom målet var å få størst mulig plass, ville jeg sett på Bavaria. Det går an å kjøpe større båt på andre kriterier også. Da får man selvfølgelig større plass, men ikke nødvendigvis størst mulig plass.

 

Ble det klarere ?

Link to post
Share on other sites

Denne tråden, eller pollen går vel mer på (fra en HR-eier) om du vil vurdere å kjøpe Bavaria som sådan, seilbåt eller motorbåt? Eller skal vi tolke bliss X dithen at han egentlig mener seilbåt? Må man sammenligne fot for fot, eller er det ikke slik at jo større båt man kjøper jo større plass får man? Man får vel ikke størst mulig plass i en Bavaria? Dessuten er det vel ikke bare seilbåt det er snakk om, eller gjelder denne pollen bare seilbåter?

 

Det blir som å si at skal du ha minst mulig plass bær du kjøpe en HR 312...kanskje bliss X vil utdype hva han egentlig mener med denne pollen?

 

Jeg går vanligvis ikke inn for å misforstå, ei heller nå...men når det skrives "Dersom målet var å få størst mulig plass, ville jeg sett på Bavaria", da begynner jeg å lure. Antall fot er vel bare ett av kjøpskriteriene? Hva med prisen, er det ikke den som til syvende og sist avgjør?

Link to post
Share on other sites

Hva med prisen, er det ikke den som til syvende og sist avgjør?

Det er nok ikke alle som er opptatt av prisen,de som kjøper HR, Najad og andre båter fra små produsenter er nok ikke så opptatt av prisen. Der er det etter mitt syn blant annet status som er viktig. Det ser man jo helt tydelig på såpekokeren fra Mandal som ikke får nødvendig oppmerksomhet her på baatplassen og hele tiden rakker ned på Bavaria med sleivete utspill helt uten innhold, og deretter legger ut et bilde av Regina'en.

 

De av oss som er opptatt av hva ting koster ser gjerne på andre merker og sammenligner priser og hva vi får igjen for de kronenen vi legger i båten..

 

Det er vel ikke mange som kjøper en HR, Najad eller annen turbåt fra Orust pga. de enormt gode regatta egenskapene disse båtene har vil jeg tro...

 

 

 

Generelt kan vel si at det som kan misforsås blir misforstådt, med eller uten overlegg, dette gjelder spesielt her på baatplassen. Er klar over at kverulanetene nok ikke vil være enig i denne påstanden..

 

Så langt så viser jo pollen at drøye 2/3 deler av de som har stemt faktisk ville vurdert logo_bav.jpg og det er jo et godt tegn etter mitt syn. :flag:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er vel bare meg som kjøper større båt for å få bedre plass da :crazy: ... jeg trodde noe av hensikten med å kjøpe større båt var for å mere plass,men så feil kan man ta.. Er lærar så lenge er levar

 

Når man kjøper seg større båt, ønsker man seg gjerne større plass, men ikke nødvendigvis STØRST MULIG plass per krone. Antall kubikkmeter som er innkapslet i et skrog er gjerne et av flere kriterier. Men heller ikke det er noen selvfølgelighet.

 

Det er da ikke utenkelig å ønske seg en større båt fordi man vil ha en båt med bedre seilegenskaper, det være seg til regattabruk og/eller for å få en større aksjonsradius i noen altfor korte korte ferieuker.

Båter med flere fot i vannlinjen går stort sett mer behagelig i sjøen, seiler bedre, er også kjappere for motor.

 

For meg er den ideelle størrelsen 35-40 fot. Da har jeg i de aller fleste båtmerker den plassen og bokomforten min kone og jeg trenger for dagsturer og ferier. Og plass til venner. I tillegg til at størrelsen er grei å håndtere alene.

 

Innenfor disse 35-40 fot er kriteriene seilegenskaper, løsninger i cockpit som gjør den letthåndterlig, gode løsninger under dekk, kvalitet, samt en estetisk dimensjon.

Jeg skal ha en god følelse for det jeg ser, og en god følelse ved å være om bord, hvilken ikke er så målbart. Og likevel viktigere enn antall kvadrat- og kubikkmetere under dekk.

 

Hilste på en Faurby på fjorden i går. Disse danske er sjeldne i Norge. Men man blir rett og slett glad av å se så vakre båter.

 

Om den neste båten blir en Bavaria (om det blir en neste)?

Ikke umulig. Noen av dagens modeller blir det uansett ikke. Men hvem vet hva fremtiden bringer, ikke minst nå som verftet har fått nye eiere. Kanskje om det kommer en modell som kombinerer det beste fra Match- og Cruiser-serien, og i et noe annet designuttrykk. I nær framtid blir det uansett ikke.

Link to post
Share on other sites

Giver, har støtteseilet en opplevd effekt på stabiliteten? regner med at det er derfor man har dette - ikke pga farten :wink:

Hei

Støtteseilet har ingen påvirkning på fart, men en enorm påvirkning på stabilitet.

Det er ikke uten grunn at den ble levert med støtteseil, noe som også blir mye brukt på fiskebåter.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Mesanen har vel ingen innvirkning på stabiliteten.

Den påvirker rulleperioden.

 

Dersom den ikke er sydd av bly da.

Hei

Rullingen oppstår gjerne når bølgene og vinden kommer fra siden eller på låringen.

Vinden vil da gå inn i seilet og presse båten litt over mot lo, og der blir den. :wink:

Seilbåter for motor bruker ofte storseilet i samme hensikt, fiskerne har brukt støtteseil i mange år for at

båten ikke skal slingre så mye at de ikke kan jobbe på dekk.

Mye vekt høyt oppe gjør bare vodt værre, vekten må være lavest mulig ombord.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke om du går inn for å misforstå (Sydvesten), eller om jeg ikke uttrykte meg klart nok:

 

 

Generelt kan vel si at det som kan misforsås blir misforstådt, med eller uten overlegg, dette gjelder spesielt her på baatplassen. Er klar over at kverulanetene nok ikke vil være enig i denne påstanden..

 

Kryssklipping er morsomt! :yesnod:

 

Nå går jeg ut og fisker! :flag:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

pgr av pris så blir en bavaria vurdert om jeg en vakker dag skal bytte båt.

tror egenlig kvaliteten er god nokk til di fleste seilere! du skal være rimelig god hvist du greier og slite ut båten!

og ny glassfiberbåt er vel sterkere en en båt fra 1975?

men det som opptar meg er sjødyktighet en båt som tåler skikkelig uvær

og da er det jo greit og se på hvilken båter som blir mest brukt på jordomseiling osv.

 

så drømmebåtene er Najad HR og bostrøm 37 men kontoen sier noe annet :headbang:

Link to post
Share on other sites

Vi mennesker er engang slik at vi gjerne vil ha større (3fotssyke) , bedre , raskere , penere osv osv når vi kjøper oss nye ting.

Det er vel få som bytter til mindre båt når de bytter , de fleste bytter seg nok oppover. (mer fart , mer comfort , plass , finere bevegelser i båten)

 

Her kommer muligens endel båtbyttere inn som ikke kunne tenke seg å kjøpe en billigere båt enn de allerede har , har man f.eks en Comfortina 42 som er en drømmebåt med akseptable seilegenskaper 1,35LYS osv og man får 3fotssyken over seg så tviler jeg på at disse skulle være interessert i å bytte til en bavaria 46 eller 50 fot selv om de da får penger igjen på kontoen etter båtbyttet (selger sin brukte comfotina for mer enn bavarianene koster å kjøpe) , de vil vel i de fleste tilfeller ha en båt som ikke alle de andre har siden de er blitt vant med å ha noe bedre og mer spesielt.

Kanskje ikke alle synes det er like morro å eie noe og komme inn i en havn og se at 40% av alle andre i den havnen har samme båt , dette med båt er også en god porsjon følelser og ikke bare mest mulig plass/fot pr krone. Ihvertfall for de som har en båt hvor det skapes følelser som får tårene fram i øyekroken på en båtgal entusiast. Der kommer Najad,comfortina 42 ,sweden yachts,HR, Malø , Luffe , X , Swan , wally , Y-yachts , Dehler og annet snadder inn i bildet.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Noe liknenede denne?

img_1409.jpg

mvh

giver

 

Du har en nydelig båt, Giver.

Jeg var ombord i en Grand Banks i Strømstad. En 36 foter. God plass på dekk og FB. Men ikke mye mer som ga oss mer rommelighet innendørs bortett fra en stor sovelugar akter. Vi ville savnet å kunne sitte på akterdekket med tak over og kneppe opp kallesjevinduene rundt. Den beste koseplassen etter at vi har fortøyd.

Derfor vil jeg ha FB som går som et tak over akterdekket. Og mesan seil til å støtte med.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Derfor vil jeg ha FB som går som et tak over akterdekket. Og mesan seil til å støtte med.

Hei

Tror du vil få problemer med å finne Europaversjonen med støtteseil,

der blir bommen brukt til å løfte jolla opp på fly.

Flybridgen går over dollbordet nesten helt frem til døren ved styreposisjon nede, så du må

ha en måte og stenge av for på dollbordet inn til akterdekket.

Dessuten mister du akterkabin, men får større salong oppe.

Etter min mening er den roligste soveplassen ombord i denne type båt akter.

Man slipper "klukkingen" som ofte oppstår i en kabin i baugen.

Men en fin uteplass akter får du. :yesnod:

mvh

giver

Redigert av giver (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En liten opplysning - en mesan (når du bare har mesan på båten) har i hovesak til oppgave på fiskerbåter å holde baugen opp mot vind og sjø for å skape bra arbeidsforhold.

Mesanen kan også være nyttig ved ankring på båter som har tendens til å "seile" for anker. Den lille lappen på Grand Banks som ser nærmest komisk ut kan ikke ha noen støttefunksjon dersom det ikke blåser stikker & strå. Men som "ankerstøtte" kan den vel fungere dersom denne båten "seiler" for anker, noe jeg egentlig tviler på siden det er en langkjølet båt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...