Jump to content

Test av 115 hk. outboard.


LM 605

Recommended Posts

Så dagens motorer, om det er 2 eller 4takt er vel i det hele tatt bra saker. Hadde det vært motorer som hadde falt helt gjennom, så hadde vel disse falt helt ut av markedet. Det er jo slutt på de tidene at man kunne kjøpe seg den båten man liker og i tillegg få montert på den motoren man ville ha. I dag blir det jo og gå for en såkalt "båtpakke".

 

Hei `LM 605`, enig med deg i det meste. Syntes det var litt påfallende at det var så stor forskjell på Mercury Optimax 2-takt og Mercury 4-takt i den omtalte testen. Legger ved en tidligere test av disse to motorene som endte uavgjort.

Tydelig at tester kan variere, avhengig av hva den /De som tester legger til grunn.

http://80.239.2.218/baatweb/bm.nsf/c125626...ac?OpenDocument

Link to post
Share on other sites

Nå kommer det vel også an på båten som er brukt i testen, ikke alle kombinasjoner som passer like bra sammen av båt og motor...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hei Blue Dragon. Nå ser det vel ikke akurat ut i fra Mercury/Mariner at 2-takteren blir det største satsningsområdet i tiden fremover. Høres ut i fra de kanter at hovedsatsningen blir videre utvikling av Veradoserien . I tillegg noen mindre modeller av denne motortypen.

Link to post
Share on other sites

Du har helt rett i dette "abbor". Den nye 4-takteren av 115hk (75-90-115) er jo bygd på Veradoblokka, (uten komp. og interc.) ,mens den modellen før denne (som ble testet tidligere) er jo en "Yamahamotor". Ser nå at den nye 115hk. har fått bra omtale i noen andre tidsskrifter. Den burde jo være solid bygd i utgangspunktet for en 115 hk. Samme blokka har de vel fått 175 eller 200 hk ut av. (4.syl. Verado).

Link to post
Share on other sites

Der var jo et tilfelle i en tidligere debatt angående båtpakker, en som satt med en ny Suzuki(tror det var en 140hk.) Vedkommende var ute etter og kjøpe en ny Skibsplast, men fikk faktisk ikke kjøpt båt alene , måtte ta motor i tillegg! Da er det noe som er galt. Nå ble det vel ei ordning etterhvert, men jeg tror vedkommende måtte til Sverige eller om det var Danmark for og kunne få kjøpt en Skibsplast uten motor!

Du husker nesten riktig...

 

Just for the record: Skibsplast leveres nå kun med Mariner/Mercury :sad: . Kunden ville ikke ha dette, og dro til Sverige for å få Suzuki :smiley:

Link to post
Share on other sites

Også overrasket over lydnivået de har målt på Suzuki. Jeg har funnet frem igjen Vi menn sin test av 115 hestere i fra 2007. Eksempelvis ved 3000 omdreininger målte de da Suzikien til å ha 3dB lavere lydnivå enn Optimax og 3dB høyer enn Yamaha, ved topphastighet var Suzukien stillere enn Yamaha.

Link to post
Share on other sites

Lyd og hvordan man oppfatter denne er vel også forholdsvis subjektiv? Kan i hvertfall for egen del si at min 90hk Suzuki maler som en katt og er usedvanlig stillegående på alt opp til og med planingsfart og vel så det og da gjør jeg mellom 25 og 30 knop. På full fart er heller ingen 4-taktere særlig lydløse, men utrolig sjelden jeg kjører bånn rulle!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med Mouche; Lyd er ikke bare dB som en tallverdi - det er hvor behagelig øret oppfatter det som er vesentlig. Og dét er jo litt vanskelig å få beskrevet i en test. Båtens utforming kan jo óg ha noe å si for lyd. Igjen mener jeg det er viktig å høre på brukererfaringer i fra de som har eid like motorer. Og da er jo dette forumet glimrende.

 

Det jeg ser med lydkurven i denne testen er 2-Takterne Optimax og Tohatsu sitt avvik i øvre del av turtallet (under og over) i forhold til E-tec som later som om den er 4-takter....

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Også overrasket over lydnivået de har målt på Suzuki. Jeg har funnet frem igjen Vi menn sin test av 115 hestere i fra 2007. Eksempelvis ved 3000 omdreininger målte de da Suzikien til å ha 3dB lavere lydnivå enn Optimax og 3dB høyer enn Yamaha, ved topphastighet var Suzukien stillere enn Yamaha.

 

Fant denne testen på "Kast Loss" som hadde de samme bemerkninger til lydbildet på Suzuki 115 hk, som "Vi Båtegare". Se link: http://www.kastloss.no/tester/article147989.ece

Ellers enig i at oppfattelse av lyd kan være subjektiv, men vi har nå engang dba (decibell) for måling av støy. :wink:

Redigert av chagall (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kastloss testen er den samme som Vi Menn testen. De de kommenterer er støybildet i mellomregisteret sammenlignet med Yamaha/Selva og Evinrude, ikke Optimax. I følge Vi menn testen har ikke Suzuki høyest støynivå i noe område bortsett i fra et lite fartsområde rett under toppfart. Det mellomområdet som den støyer mer enn de andre 4 takterene er i fartsområdet 7 til i underkant av 20 knop hos den testede båten, det er i hvertfall for meg et uaktuellt fartsområde å kjøre i. Kjører enten under 5 eller over 20. Optimax er betraktelig mer støyete i dette området.

 

Klarer ikke å tyde teksten under støymålingene den scannede siden i fra Vi Båtägare, men der ligger Suzuki aller høyest i det midlere fartsområdet, langt over Optimax.

 

Jeg er trollingfisker og kjører stort mesteparten av tiden rundt på tilnærmet tomgang, der er Suzukien svært stille og den bruker også betraktelig mindre drivstoff ved dorgehastigheter enn Yamaha i følge Vi Menn testen. Jeg sørger selvsagt for å kjøre et kvarters tid eller så på god marsfart etter hver trollingseanse for å få rensket opp igjen i motoren.

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var artig å lese diagrammene ang. lyd og fart av 115hk.testen. Men det som forundrer meg mest er forskjellen på de samme motorene i fra år til år, eller i fra båtblad til båtblad. I det ene bladet er Suzuki den mest stillegående motoren, mens i et annet det stikk motsatte. Samme gjelder også for fart og forbruk, et blad sier det ene , mens et annet har helt andre verdier. Det virker som det er mange tilfeldigheter som spiller inn, så som båttype , årstid,helt nye eller ett år gamle motorer, hvem som tester, eller hvor mye de forskjellige motormerkene påvirker (betaler) de som utfører testene. Slik kan det ialle fall se ut, for å sette det litt på spissen. For den menige mann, (eller kvinne) tror jeg det viktigste er ,at motoren fungerer slik den skal gjennom sesongen, ikke om du etter sesongen har brukt 350l.bensin eller 355lbensin, eller om motoren din laver 1 desibel mer støy sammenliknet med en annen motor. Desuten er vel alle nye motorer i dag på markedet (bortsett ifra enkelte store eldre Evinrude 2-takt og store 6syl. optimax, og ikke å forglemme enkelte racingmotorer ifra Mercury,som høres på noen mils avstand) meget stillegående. Det er vel blitt slik at vindstøy, kalesjestøy, knirking i div. inventar og ikke minst støyen i fra skrog/sjøen i planingsfart overgår vel egentlig motorduren på mange båter i dag.

Link to post
Share on other sites

Klarer ikke å tyde teksten under støymålingene den scannede siden i fra Vi Båtägare, men der ligger Suzuki aller høyest i det midlere fartsområdet, langt over Optimax.

 

Jeg er trollingfisker og kjører stort mesteparten av tiden rundt på tilnærmet tomgang, der er Suzukien svært stille og den bruker også betraktelig mindre drivstoff ved dorgehastigheter enn Yamaha i følge Vi Menn testen. .

 

Tviler ikke på at Suzuki`èn din går stille i enkelte turtallsområder, men for å refere til anmerkningen vedrørende støymålingen i "Vi Båtegare" står det følgende: Sitat: Suzuki DF 115 bullrar mest av alla vid 35 knop, 20 knop ock 15 knop. Sitat slutt. :wink:

Link to post
Share on other sites

Er ikke særlig interessant hva en journalist kommenterer om støynivå når målingene som viser støynivåene ved forskjellige turtalls/fartsområder er tilgjengelig. Jeg foretrekker å tolke tallene selv, men problemet er at jeg ikke klarer å leste teksten under søylediagrammene i den sevenske testen.

 

Det jeg ønsker å gjøre er å kunne sammenligne støymålingene mellom de 2 testene, det er noe som ikke er konsistent her. I følge Vi menn skal Optimax ligge ca 3dB over Suzuki i det midlere fartsområdet, i følge svenskene støyer den mest her.

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg foretrekker å tolke tallene selv, men problemet er at jeg ikke klarer å leste teksten under søylediagrammene i den sevenske testen.

 

Det du ikke klarte å lese under søylediagrammet, var det jeg skrev i mitt innnlegg # 43. Beklager igjen at scanningen min ble for dårlig. Jeg refererte kun ordrett til det som den svenske testen hadde som kommentar.

Ellers er det jo opptil enhver å tolke tester i.h.t den motor og erfaringer man har selv. :wink:

Link to post
Share on other sites

Ønsker bare her å legge til at Yamaha er den eneste produsenten med erfaring i fra musikkinstrumentproduksjon, så de har nok den aller peneste støyen av de alle sammen. Hmmm... Mener å ha hørt at den skal justeres med stemmegaffel hver 300. time.... :wink:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Kan ikke skjønne annet enn at det må ha vært noe fundamentalt galt på det eksemplaret av Suzuki DF115 som var med i den svenske testen :wink: I andre tester har Suzukimotoren (både i 90, 115 og 140 Hk utgaver) kommet meget godt ut av det mht støynivå og som påpekt her allerede flere dB bedre i forhold til enkelte av de andre motorene enn i den svenske testen. Jeg har også sett flere engelskspråklige artikler der Suzukimotorene får skryt for et lavt og behagelig støynivå - så som sagt: det var vel et dårlig eksemplar med i testen :lol: (løs innsugsmanifold eller et eller annet....)

 

Min erfaringer fra både DF115 og nå de siste 4 årene DF140 er at de er utrolig stillegående på tomgang (les: lydLØS) og svært stillegående opp til ca 2000 rpm. Sammenlignet med flere andre motorer/båter jeg har kjørt de siste årene (blant annet med Optimax(!)) synes jeg også Suzukimotorene har hatt lavere støynivå og mindre ubehagelig støybilde. Jeg har imidlertid ikke prøvekjørt Yamaha 4T motorer i den aktuelle størrelsen eller E-Tec motorer så der har jeg for min del ikke noe sammenligningsgrunnlag.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke skjønne annet enn at det må ha vært noe fundamentalt galt på det eksemplaret av Suzuki DF115 som var med i den svenske testen :wink: I andre tester har Suzukimotoren (både i 90, 115 og 140 Hk utgaver) kommet meget godt ut av det mht støynivå og som påpekt her allerede flere dB bedre i forhold til enkelte av de andre motorene enn i den svenske testen. Jeg har også sett flere engelskspråklige artikler der Suzukimotorene får skryt for et lavt og behagelig støynivå - så som sagt: det var vel et dårlig eksemplar med i testen :lol: (løs innsugsmanifold eller et eller annet....)

 

Ja, kanskje det var den samme motoren som ble testet av" Kast Loss". :lol: De kom med følgende uttalelse i sin test: Sitat:

Når det gjelder støyutvikling, er vi mer tilbakeholdne. Motoren er grei ved lave hastigheter, men i turtallsområdet fra ca. 2000-4000 o/m utvikler den mer støy enn de andre fire-takterne og Evinrude E-tec. Også på høye turtall bråker Suzukis 115 hk mer enn vi er vant med fra et tradisjonelt ”stillegående” merke. Sitat slutt.

Du har nok rett `Helge`, det må nok ha vært et dårlig eksemplar i begge testene. :lol:

Link to post
Share on other sites

Også på høye turtall bråker Suzukis 115 hk mer enn vi er vant med fra et tradisjonelt ”stillegående” merke. Sitat slutt.

Du har nok rett `Helge`, det må nok ha vært et dårlig eksemplar i begge testene. :lol:

Le så mye du vil du.... men kast Loss skriver det jo faktisk SELV..... et tradisjonelt stillegående merke! Nå har ikke jeg erfaringer med hverken 2007 eller 2008 modellene fra Suzuki, snarere 2001 modell DF115 og 2004 modell DF140 og de synes jeg har vært klart behageligere i lyden en flere andre motorer (inkl. Optimax 115 og særlig 135) jeg har prøvd i samme størrelsesorden. Synes det virker merkelig at nyere Suzukimodeller skal ha høyere støynivå (lite sannsynlig), men kan ikke ut fra egenerfaringene skjønne målingene i de nyeste testene - enkelt og greit.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...