Jump to content

Test av 115 hk. outboard.


LM 605

Recommended Posts

Le så mye du vil du.... men kast Loss skriver det jo faktisk SELV..... et tradisjonelt stillegående merke! Nå har ikke jeg erfaringer med hverken 2007 eller 2008 modellene fra Suzuki, snarere 2001 modell DF115 og 2004 modell DF140 og de synes jeg har vært klart behageligere i lyden en flere andre motorer (inkl. Optimax 115 og særlig 135) jeg har prøvd i samme størrelsesorden. Synes det virker merkelig at nyere Suzukimodeller skal ha høyere støynivå (lite sannsynlig), men kan ikke ut fra egenerfaringene skjønne målingene i de nyeste testene - enkelt og greit.

 

Hei `Helge`, skal prøve å ikke le mer. Det eneste jeg har gjort er kun å referere til 2 tester, ett fra det Svenske "Vi båtegare" og ett fra "Kast Loss" ( Vi Menn). Jeg beklager at Suzuki DF 115 kom dårlig ut , når det gjalt støytesten i disse prøver, untatt på tomgangshastighet.( Forstår at noen får "ømme tær"når dette blir nevnt.)

Du nevner ellers Optimax 115,(135 hk er en annen motor) som ikke er blandt de mest lydløse, men som allikevel får bedre verdier i de fleste turtallsområder enn Suzuki df 115 i den Svenske testen.

Hovedsaken er at vi alle er fornøyd med den motoren vi har. :wink:

Link to post
Share on other sites

Det jeg har prøvd å påpeke er at det ikke er samsvar mellom testen i fra Vi Menn og Vi Båtägre når det gjelder støytallene for Suzuki og Optimax. En riktig utført måling kan umulig ha slike feilmarginer. Enten er det noe med motorene eller så er det alvorlige feil med målemtoder/oppsett.

 

For meg virker målingen i fra Vi Menn fornuftige, etter min erfaring med Suzuki og Optimax. Utsagnet i fra Vi Menn om at at Suzuki utvikler mer støy enn de andre firetakterene og E-Tec i 2000-4000 omdreininger kan ikke underbygges av målingene deres. Eksmpelvis ved 3500 omdreininger er forkjellen mellom E-Tec og Suzuki 0,1dB dettte er selvsagt langt mindre enn måleusikkerhten. Og ved 4000 omdreininger har Suzuki 2,5dB lavere støynivå enn E-Tec i følge Vi Menn.

 

I Vi Menn testen har Suzuki en del mer støy enn de andre firetakterene og E-tec i fartsområdet 8 til 14 knop på den testede båten. Siden dette er noe en hører de få sekundene det tar å komme opp i plan, bekymrer det i hvertfall ikke meg.

 

Så jeg foretrekker å få presentert tallmatrialet for å tolke det selv, istedet for å ta en journalists utsagn for god fisk.

Link to post
Share on other sites

Jeg hentet min nyanskaffede Suzuki DF140 i går, så nå er jeg spent: er den stille eller bråker den noe alldeles forferdelig :lol:

Nei, er vel ikke så redd for det, hørte på den før jeg kjøpte og i MINE øyne(ører) var den meget stillegående. Men når alt kommer til alt så er det kanskje ikke så stor forskjell på disse motorene? Jeg har hørt på både e-tec(115) og optimax(115) og synes disse var imponerende stillegående med et behagelig lydbilde. Har også lånt øre til en Optimax 135 og er enig i at denne hadde et helt annet lydbilde (mere rått/heftig enn behagelig :wink: ). SYnes imidlertid at både yamaha 115 og suzuki 115 støyer merkbart mindre i 5-6 knops fart(= nesten lydløs). DET var det som ga utslaget for mitt kjøp. HVordan det stiller seg i planefart synes jeg er vanskeligg å si (utenom optimax135), her er frekvensen på lyden såpass forskjellig at jeg synes det er vanskelig å avgjøre.

 

Det som kanskje var mere overraskende med denne testen var at Suzuki 115 slo optimax 115 i akslerasjon, og ble slått kun marginalt av e-tec 115?

 

Når det går fort synes imidlertid jeg det gjør noe at det bråker litt, er liksom litt av sjarmen:) Her er faktisk Mercury 115 rekkesekser av god gammel årgang en av mine favoritter:)

Redigert av ynroenn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det jeg har prøvd å påpeke er at det ikke er samsvar mellom testen i fra Vi Menn og Vi Båtägre når det gjelder støytallene for Suzuki og Optimax. En riktig utført måling kan umulig ha slike feilmarginer. Enten er det noe med motorene eller så er det alvorlige feil med målemtoder/oppsett.

 

Hva slags båter var de testet på i de respektive testene?

Man kan ikke forvente samme resultat dersom båtene er forskjellige , fordi båtene bidrar til det totale støybildet ved at de demper noen frekvenser mens andre blir forsterket pga resonans.

 

F.eks på min Yamarin 5940 så fungerer den lukkede kabinen som en stor resonanskasse, slik at det blir kraftig støy på enkelte turtall med min Yamaha F115. Hadde helt sikkert fått et annet resultat på den båten med en annen motor.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hva slags båter var de testet på i de respektive testene?

Man kan ikke forvente samme resultat dersom båtene er forskjellige , fordi båtene bidrar til det totale støybildet ved at de demper noen frekvenser mens andre blir forsterket pga resonans.

 

F.eks på min Yamarin 5940 så fungerer den lukkede kabinen som en stor resonanskasse, slik at det blir kraftig støy på enkelte turtall med min Yamaha F115. Hadde helt sikkert fått et annet resultat på den båten med en annen motor.

 

Hei, i den Svenske testen ble det benyttet en AMT 185 HT. Lengde. 5,50 Br. 2,24, vekt 730 kg. u/motor.

Kast Loss/Vi menn oppgir kun Yamarin 59 Cabin, en 19 fot styrehusbåt. (Muligens den samme båt som du har?)

Link to post
Share on other sites

Hei `Helge`, skal prøve å ikke le mer.

Jeg sa jo "bare le så mye du vil" :lol: Jeg har ingen ønsker om å dempe deg på det punktet uansett hva som måtte more deg :wink:

 

Forstår at noen får "ømme tær"når dette blir nevnt.

Det er ikke snakk om å få ømme tær eller på noen måte ta dette personlig. Det virker bare lite troverdig nå testene har så forskjellige måleresultater. Da virker heller ikke de personlige kommentarene til journalistene så troverdige. Er meget fornøyd med den motoren jeg har. Lydløs på tomgang samt også utrolig stillegående i dorgefart og havnefart (5 knop). Om enkelte andre motorer bruker ørlitt mindre drivstoff eller en annen motor har litt høyere toppfart eller enkelte er litt stillere på enkelte høyere turtall spiller da ingen rolle. Jeg er meget fornøyd med den motoren jeg har og ville ut fra mitt behov og mine prioriteringer ikke valgt en totakter om jeg skulle skiftet ut min DF140. Da hadde jeg nok som alternativ heller satset på Yamaha 4T.

 

Det jeg har prøvd å påpeke er at det ikke er samsvar mellom testen i fra Vi Menn og Vi Båtägre når det gjelder støytallene for Suzuki og Optimax. En riktig utført måling kan umulig ha slike feilmarginer. Enten er det noe med motorene eller så er det alvorlige feil med målemtoder/oppsett. Så jeg foretrekker å få presentert tallmatrialet for å tolke det selv, istedet for å ta en journalists utsagn for god fisk.

Som forsker av yrke jobber jeg mye med målinger (om enn for min del ikke på akustisk støy) og reagerte på akkurat det samme som deg abbor. Her er det noe muffens! Måleforskjeller på 3 dB (mellom ulike tester) er mye når en tenker på hvor mye 3 dB egentlig er. Dette synes jeg gjør det vanskelig å ta støymålingene i testene på alvor. Hvem har de mest korrekte målingene? :confused:

Link to post
Share on other sites

Synest mye av denne støydiskusjonen er på detaljnivå og handler om små nyanser og nærmest uvesentligheter. For min del, som har sett og hørt mange forskjellige motorer, er det ikke tvil i min sjel om at 4-taktere er det eneste saliggjørende når det gjelder utenbordsmotorer.

 

Og for å sette det litt på spissen:

Disse variantene med modernisering av 2-taktere skjønner jeg ikke så mye av. I bilverden så ga de opp 2-takt teknologi rundt 1970, og det har heller ikke vært noen forsøk på å gjenopplive disse kaklende røykbombene... Kan se poenget med at en moderne 2-takter kanskje kan ha litt bedre aks og sprut i starten, noe som kan være nyttig ved vannsport. Andre fordeler? Nei, kan ikke se det.

 

Når det gjelder støybilde så er målinger i de forskjellige hastighets- og turtallsområder mest av teoretisk interesse. I praksis så er det vel to hastigheter som dominerer; tomgangs-/dorgefart eller marsjfart.

 

En annen faktor som er lite diskutert i disse testene gjelder de forskjellige motorers holdbarhet og byggekvalitet. Hvordan er disse motorene om 5-10 år? Dette har langt større betydning enn et par dB forskjell i støy ved 2000 omdr.

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Jeg sa jo "bare le så mye du vil" :lol: Jeg har ingen ønsker om å dempe deg på det punktet uansett hva som måtte more deg :wink:

Er meget fornøyd med den motoren jeg har. Lydløs på tomgang samt også utrolig stillegående i dorgefart og havnefart (5 knop).Som forsker av yrke jobber jeg mye med målinger (om enn for min del ikke på akustisk støy) og reagerte på akkurat det samme som deg abbor. Her er det noe muffens! Måleforskjeller på 3 dB (mellom ulike tester) er mye når en tenker på hvor mye 3 dB egentlig er. Dette synes jeg gjør det vanskelig å ta støymålingene i testene på alvor. Hvem har de mest korrekte målingene? :confused:

 

Hei, det er riktig at jeg lo av ditt forrige innlegg, da du nevnte at innsugingsmanifolden kunne være løs. Tok dette selvfølgelig som en spøk og derav :lol: Tviler ellers ikke på at du er like fornøyd med din motor som jeg er med min.

Det eneste jeg har gjort i denne tråden har vært å referere til tester av 115 hk. Hvis du betviler disse testene , syntes jeg du burde ta kontakt med De respektive og fortelle at det er noe "muffens" med støymålingene. Gjør deg ellers oppmerksom på at det var to forskjellige båter som ble benyttet i de aktuelle testene. Uten at jeg er noen ekspert i støymålinger, kan det kanskje ha noe med forskjellen i ressonans de to skrogene?

Uansett er det alltid noen, som aldri kjenner seg igjen i tester med sine respektive motorer. For min del syntes jeg testen i "Vi båtegare" stemte bra for min Mercury Optimax sin del. Ha en fortsatt god kveld. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

For min del, som har sett og hørt mange forskjellige motorer, er det ikke tvil i min sjel om at 4-taktere er det eneste saliggjørende når det gjelder utenbordsmotorer.

Disse variantene med modernisering av 2-taktere skjønner jeg ikke så mye av.

 

Du må selvfølgelig ha din mening om at 4-taktere er det eneste saliggjørende. Forstår ellers at du ikke skjønner variantene med moderniseringen av 2-takterne. Dagens nye 2- taktere til sjøs har gjennomgått de strengeste krav til utslipp og kan absolutt anbefales. Både Evinrude E-tec, Mercury Optimax og Tohatsu Tldi har hatt stor success med sine nye 2- taktere og vil nok fortsatt ha store markedsandeler. :wink:

Link to post
Share on other sites

Chagall, Optimaxens edle forkjemper, legg merke til at jeg skrev "for å sette det litt på spissen.." Verden er nok ikke så sort/hvitt som mitt innlegg kan tolkes som. Men må bruke litt store bokstaver for å få temperatur i diskusjonen vet du.... :wink:

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Chagall, Optimaxens edle forkjemper, legg merke til at jeg skrev "for å sette det litt på spissen.." Verden er nok ikke så sort/hvitt som mitt innlegg kan tolkes som. Men må bruke litt store bokstaver for å få temperatur i diskusjonen vet du.... :wink:

 

Hei `roesok`, nå har det seg slik at jeg alltid har vært fascinert av 2-takt systemet . Syntes det er meget interessant med den videreutvikling av 2-taktere som har funnet sted med orbitalteknikken, uten å gå nærmere inn på dette her og nå. Enig med deg at noen ganger må man bruke litt "store bokstaver" for å få litt fart i sakene. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg må vel si meg helt enig med "roesok", at de små variasjonene det i dag er på nye moderne påhengere er vel egentlig bare av teoretisk interesse. Det er vel ingen båtmann i dag som kan høre forskjell på 1 desibel støy når du er ute på fjorden og nyter sommeren ombord i båten?. Da måtte man jo ha avansert måleutstyr med seg. Men det er jo klart at der er en hvis forskjell på en to og en firetakter i lydbildet. Har sjøl hatt mange påhengere opp gjennom årene, i fra Evinrude/Johnson (2-takt) via Suzuki og Yamaha og div. Mercury/Mariner motorer. Den verste støykilden var en 9,9/15 Suzuki (2-takt). Da måtte jeg bruke hørselvern.I motsatt retning vil jeg påstå at den mest støysvake var en 50hk. Mercury (4-takt) Den var utrolig stillegående. Etter den ble det en Optimax 90, på en Askeladden 525. Den var jo veldig sprek, men den ga jo også mer lyd og vibrasjon i fra seg. Nå har vel det også noe betydning hva slags båt motoren står på. Har i dag en ny Mercury 115 efi, og synes den er upåklagelig med hensyn til støy, vibrasjon og forbruk. Driver og fisker ganske mye (dorger), og bruker motoren stort sett til roligere kjøring på lave turtall, så for mitt bruk er den mitt i blinken.

Link to post
Share on other sites

Jeg har funnet frem igjen Vi menn sin test av 115 hestere i fra 2007. Eksempelvis ved 3000 omdreininger målte de da Suzikien til å ha 3dB lavere lydnivå enn Optimax.
Jeg må vel si meg helt enig med "roesok", at de små variasjonene det i dag er på nye moderne påhengere er vel egentlig bare av teoretisk interesse. Det er vel ingen båtmann i dag som kan høre forskjell på 1 desibel støy når du er ute på fjorden og nyter sommeren ombord i båten?.

 

1 dB forskjell legger man vel kanskje ikke så godt merke til...? ...men 3 dB!!! Da snakker vi vel om en DOBLING av lydtrykket - gjør vi ikke? ...og jeg kan ikke helt se for meg at to forskjellige testbåter skal kunne bidra til så betydelige forskjeller mellom to tester som en dobling eller halvering av lydtrykk. Derfor er jeg meget skeptisk til målingene. (...eller har jeg misforstått - var ikke forskjellen mellom Optimax og Suzuki endret så mye mellom de to testene?)

Link to post
Share on other sites

Som tidligere eier av Suzuki 115df og no 115 Otimax på samme båt, Skibsplast 655 er det minimale forskjeller ang støy.

Selvfølgelig så bråker Otimaxen noe mer på lavere turtall, uten at det føles ubehagelig, men i plane hastighet rundt 16- 17 knop spiller det ingen rolle.

Hvilken som er best over tid skal jeg ikke uttale meg om, selv om jeg har hatt garantiansvar ovenfor min motor er det vel noe alle kan få promblemer med, uansett motor.

Redigert av oddgp (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som tidligere eier av Suzuki 115df og no 115 Otimax på samme båt, Skibsplast 655 er det minimale forskjeller ang støy.

Selvfølgelig så bråker Otimaxen noe mer på lavere turtall, uten at det føles ubehagelig, men i plane hastighet rundt 16- 17 knop spiller det ingen rolle.

Hvilken som er best over tid skal jeg ikke uttale meg om, selv om jeg har hatt garantiansvar ovenfor min motor er det vel noe alle kan få promblemer med, uansett motor.

 

Hei `oddgp`, hyggelig å høre at det er liv i deg og Optimax`en. Husker du hadde litt problemer til å begynne med , men som du sier alle kan få problemer, uansett hvilken motor man har valgt. Ellers er det jo interessant å høre dine uttalelser vedrørende støyforskjeller på Suzuki DF 115 og Mercury Optimax 115. Ønsker deg og din Skibsplast/ Optimax en riktig god båtsommer. :flag:

Link to post
Share on other sites

Sånn føles det også på min og mot brodern sin 140 suzuki.

Selv så synes jeg det IKKE er høy lyd på tomgang på min optimax.

Vi hører 140`en og 115`en, pisslete lav lyd på 140`en og maskulin lav lyd på 115`en.

Under kjøring så om det er 1db+- her og 1db+- på anna turtall på motorene våre, såh pfffffff.

optimaxn er litt grover i lyden enest, og suzuki er pisslete i lyden.

Broder`n er selv av samme oppfatting.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette tolker jeg som:

grovere i lyden = høyere lyd

pisslete i lyden = lavere lyd

:wink:

tenkte i min skalle når jeg skrev som,

grov/grommere/tøffere lyd ikke som høy

pisslet/pinglete/femi/ lyd som også ikke er høy

:cool:

 

---Musen piper og bjørnen brummer-- :wink:

*host host* kjører fra 140hk`musa jeg*host host*

:lol:

Link to post
Share on other sites

tenkte i min skalle når jeg skrev som,

grov/grommere/tøffere lyd ikke som høy

pisslet/pinglete/femi/ lyd som også ikke er høy

Jaja.... noen vil jo ha "rånelyd" på båten sin også :wink::lol:

Det er vel som med bil... noen liker at det høres ut som motoren er kraftigere enn den egentlig er :wink:

 

*host host* kjører fra 140hk`musa jeg*host host*

Dette må jo være to forskjellige båter der 140 hesteren har mer å jobbe med enn 115 hesteren og da er i så fall sammenligningen ikke relevant.

 

Både Suzuki DF115 og DF140 har fått bra score i tester på kraft og toppfart og om ikke jeg leser testresultatene gjengitt i denne tråden feil (på grunn av scanning i for lav oppløsning) så har vitterlig Suzuki DF115 litt høyere topphastighet enn Optimax 115 på samme testbåt. Suzuki DF140 har utvilsomt høyere topphastighet enn DF115 igjen (det har jeg selv prøvd på samme båt) så da burde det være lett match for DF140 med 25 Hk (22 %) mer enn Optimax 115 når disse står på helt like båter. Kjører jo fra enkelte båter med 175 hk motor med min 140 Hk jeg også, men da et jo den andre båten større/tyngre og/eller har mindre fartspotensial i skroget.

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...