Jump to content

Test av 115 hk. outboard.


LM 605

Recommended Posts

Har ikke mye interesse av å rette opp eventuelle feil i det svenske bladet, men når jeg først mener å se en feil mellom teksten og figuren på den siden du har lagt ut kopi av hadde det vært litt interessant å få verifisert om disse faktisk ikke stemmer overens. Kan ikke du chagall være så snill å sjekke følgede: det er vel tre farger i spektret blått-lilla-grått i figuren:

Yamaha = blå

Tohatsu = Blålilla

Optimax = gråblå

Stemmer ikke dette? Eller må jeg prøve å skaffe meg en kopi av testen for å sjekke det selv?

 

Hva gjør man ikke for gode venner her på BP `Helge`, dine fargeobservasjoner er helt korrekte, men jeg tror De faktisk har byttet om fargekoden for Mercury 115 4-takt og Mercury Optimax 2-takt. :headbang:

Anbefaler deg allikevel å lese hele testen (11 sider) så vil det fremgå at Optimaxen virkelig kom på 2. plass i fartstesten.

Skulle gjerne ha kopiert hele testen, men det ser ut til at scanneren min har" tatt kvelden for godt".

Dette er faktisk det beste jeg kan greie, men du må gjerne sjekke ut dette selv. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Dette er faktisk det beste jeg kan greie, men du må gjerne sjekke ut dette selv. :yesnod:

Neida chagall, å sjekke ut testen selv virker nå helt unødvendig - særlig når du bekrefter min mistanke om tull/rot med gjengivelsen av resultatene i kurver kontra tekst. Det så nemlig slik ut selv om kopien var litt dårlig. Jeg stoler på dine observasjoner. Slurvete av testerne altså, både presentasjonen av testresultatene og muligens med støymålingene.

 

Takk for oppklaringen :seeya:

Link to post
Share on other sites

særlig når du bekrefter min mistanke om tull/rot med gjengivelsen av resultatene i kurver kontra tekst. Det så nemlig slik ut selv om kopien var litt dårlig. Slurvete av testerne altså, både presentasjonen av testresultatene og muligens med støymålingene.

 

Det jeg sa var at: Det ser ut som De har byttet om fargekodingen på Mercury 115 4-takt og Mercury 115 Optimax når det gjelder fartstesten. Har ellers bedt "Vi Båtegare" om en oppklaring. Kommer med tilbakemelding hvis jeg får svar. :wink:

Link to post
Share on other sites

Hei, fikk et hurtig svar fra "Vi Båtegare" angående fargekoding. Se vedlegg:

----- Original Message -----

From: <staffan@marinauppdrag.se>

To: <@online.no>

Sent: Tuesday, April 01, 2008 9:43 AM

Subject: Re: FW: Stort utombordartest 8x 115 hk,nr. 3 2008

Hej

Vi båtägare har gjort ett misstag i layouten och bytt färg mellan Mercury

115 4-takt och Mercury 115 Optimax. Optimax ska vara svart. Inget annat.

Vi ber om ursäkt för det inträffade och önskar dig en trevlig vecka.

 

Vänlig hälsning

Staffan Westerling

 

www.marinauppdrag.se

staffan@marinauppdrag.se

+46 70 659 55 12

Link to post
Share on other sites

Hei "chagall". Jeg ser du har fått tilbakemelding i fra broderlandet ang. motortesten. Var det slik at fargene på søylene var byttet om både på støy og fartsmålingene( altså Opti er svart og Efi er grå), eller var den ombyttingen kun på fartsdiagrammet?

Link to post
Share on other sites

Hei "chagall". Jeg ser du har fått tilbakemelding i fra broderlandet ang. motortesten. Var det slik at fargene på søylene var byttet om både på støy og fartsmålingene( altså Opti er svart og Efi er grå), eller var den ombyttingen kun på fartsdiagrammet?

 

HEI `LM 605`, jeg spurte kun om fargene på kurvene til fartstesten var riktige. Fikk da svaret som du leste.

Jeg ville nok tro at samme feilen gjelder støymålingen også, all den tid fargehenvisningen står på samme siden.

 

Fikk akkurat bekreftet at samme feilen går igjen på støymålingen. OPTI=SVART, EFI=GRÅ.

Håper alle blir fornøyd. :wink:

p.s.( Suzuki DF 115, var det ingen forandring på.) :wink:

Redigert av chagall (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det går i dag sterke rykter om at chagall har tenkt å kjøpe ny Suzuki 115 hk 4-takt. Og at helge vurderer å gå ned til Mercury 90 hk Optimax 2-takt :crazy: Du verden!

 

Det ville i så fall bli svært kjedelig for Helge (redusert motorkraft med 50hk :nonod: ), mens Chagall ville være belemret med en motor med et særdeles feminint lydbilde, nærmest en slags pissling. Kanskje han til og med kom til å forsøke å starte motoren en gang ekstra etter at den har startet? :lol:

Link to post
Share on other sites

Kanskje han til og med kom til å forsøke å starte motoren en gang ekstra etter at den har startet? :lol:

 

- Og hvem av dere 4- taktseiere vil vedkjenne seg at akkurat den tabben; Neeeiii, den har jeg aldri gjort... :wink::lol:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

mens Chagall ville være belemret med en motor med et særdeles feminint lydbilde, nærmest en slags pissling. Kanskje han til og med kom til å forsøke å starte motoren en gang ekstra etter at den har startet? :lol:

 

Der sa du det `ynroenn`, :lol: har litt dårlig hørsel på det ene øret, så derfor er det greit å ha en motor som Optimaxen som høres på tomgang. :lol:

Redigert av chagall (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og hvem av dere 4- taktseiere vil vedkjenne seg at akkurat den tabben; Neeeiii, den har jeg aldri gjort... :wink::lol:
det blir vel nesten det samme som at vi andre aldri har prøvd å starte motoren uten dødmannsknappen i :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Men i tillegg til rene støymålinger bør man også ta hensyn til hvilken frekvens støyen opererer i. Vi oppfatter ikke alle frekvensområder like godt og dermed kan en instrumenttert støymåling og en subjektiv lytting gi forskjellige resultater.

 

Men, hovedpoenget er vel at nye motorer i dag (både 2 og 4-takt) lager mye mindre støy enn gamle totaktere.

Link to post
Share on other sites

Det har vært en voldsom diskusjon ang. støy og desibel på diverse motorer. Jeg slutter meg til" Ok 67"`s syn på det, at samtlige nye to og firetaktere er vel i en helt annen verden støymessige i sammenligning med gamle totaktere. I dag er det vel igrunnen sjøens støy mot skroget som støyer mer enn selve motorduren, for å sette det litt på spissen.

Link to post
Share on other sites

Og akkurat det tror jeg det blir en relativt stor utfordring å gjøre noe med :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

- Og hvem av dere 4- taktseiere vil vedkjenne seg at akkurat den tabben; Neeeiii, den har jeg aldri gjort... :wink::lol:

Burde vel ikke ha svart på denne :lol: men nei... jeg har frem til i dag ikke prestert å forsøke å starte hverken den DF115 jeg hadde 2001 - 2004 eller den DF140 jeg har hatt nå 2004 - 2008 når de allerede var igang. Jeg har imidlertid prestert den tabben å lene meg mot tenningslåsen et par ganger og dermed stoppe motoren. Det er heller ikke så gøy om du gjør det på et ugunstig tidspunkt :nonod:

 

Ellers er jeg helt enig med ok67. Støymålinger på påhengsmotorer har begrenset verdi selv om de gir en pekepinn på støyen fra motoren. Men... en motor som målt i dB med et instrument støyer mindre enn en annen kan oppleves som å støye vesentlig mer av oss mennesker. Dette er avhengig av ved hvilke frekvenser motoren lager mest lyd. De som kjenner til såkalte phon-kurver vet at mennesker hører best lyder ved ca 4000 Hz og at oppfattelsesevnen er mye dårligere ved høye og lave frekvenser.

Link to post
Share on other sites

Burde vel ikke ha svart på denne :lol: men nei... *snip*Jeg har imidlertid prestert den tabben å lene meg mot tenningslåsen et par ganger og dermed stoppe motoren. Det er heller ikke så gøy om du gjør det på et ugunstig tidspunkt :nonod:

*snip

Jeg burde nok heller ikke svare :wink:

Så suzukiene bråker såpass at du ønsker å stoppe de altså :smiley:

hehe :wflag:

Link to post
Share on other sites

Så suzukiene bråker såpass at du ønsker å stoppe de altså

He-he... ja du KenBjork :crazy: Nå var jo den ene av disse gangene under manøvrering i havn da (derfor litt ugunstig) og i det fart- og turtallsområdet (< 5 knop) er det nok slett ikke noe mye støy nei. - Så svaret er nok nei :lol: Den siste gangen var imidlertid i marsjfart under fjordkryssing nede på Sunnmøre og da ble vel konklusjonen min at tenningslåsen ikke akkurat står på det aller gunstigste stedet på min 655 dessverre.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...