Jump to content

Test av 115 hk. outboard.


LM 605

Recommended Posts

Jaja.... noen vil jo ha "rånelyd" på båten sin også :wink::lol:

Det er vel som med bil... noen liker at det høres ut som motoren er kraftigere enn den egentlig er :wink:

*snip*

Greit å høre at man har en motor å da. :lol:

broder`n sin Morgan 5250

våres sin Bella 530 Excel

Link to post
Share on other sites

Dette må jo være to forskjellige båter der 140 hesteren har mer å jobbe med enn 115 hesteren og da er i så fall sammenligningen ikke relevant.

 

Både Suzuki DF115 og DF140 har fått bra score i tester på kraft og toppfart og om ikke jeg leser testresultatene gjengitt i denne tråden feil (på grunn av scanning i for lav oppløsning) så har vitterlig Suzuki DF115 litt høyere topphastighet enn Optimax 115 på samme testbåt.

 

Ser ut til at Suzuki 115 er raskere enn optimaxen på akslerasjon også :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Både Suzuki DF115 og DF140 har fått bra score i tester på kraft og toppfart og om ikke jeg leser testresultatene gjengitt i denne tråden feil (på grunn av scanning i for lav oppløsning) så har vitterlig Suzuki DF115 litt høyere topphastighet enn Optimax 115 på samme testbåt.

 

Hei igjen, ser vi har gått over fra støybilde til toppfart. Hvis du går inn i innlegg # 56 (beklager igjen dårlig scanning) skal det stå følgende: sitat: FART MED 2 PERSONERS BELASTNING. Snabbast av alla er den nya direkteinsprutade Tohatsu 115 Tldi med 41,3 knop tett føljd av Mercury 115 Optimax och Yamaha F115 som uppnår 41,2 respektive 41,1 knop. Sitat slutt.

Ellers blir det vel litt feil å blande inn DF 140 i en test av 115 hk. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Nå var det vel jeg som dro inn DF 140 da jeg tenkt litt på støy mellom broderns motor og min. Har ikke hørt DF 115 så derfor.

Men det kan vel hende at DF 140 som bråker like mye som 115OM da, dog vi synes de er stille.

Kan vel hende at vi blir stående med leppa i klem og stille som en østers senere i sommer hvis det kommer en DF 115 ved siden av oss... Hvis vi i heletatt oppdager det, for DF 115 er vistnok stum.

Link to post
Share on other sites

Tohatsu 115 Tldi med 41,3 knop tett føljd av Mercury 115 Optimax och Yamaha F115 som uppnår 41,2 respektive 41,1 knop.
'

 

:eek::eek::eek: Ohoy!! Ja - med denne hastighetsforskjellen i tillegg til all støyen som ikke lar seg forklare, forstår jeg godt at det går på æren løs til den enkelte motoreier... for noen rent praktiske sider har jo forskjellene ikke..... :cool:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

'

 

:eek::eek::eek: Ohoy!! Ja - med denne hastighetsforskjellen i tillegg til all støyen som ikke lar seg forklare, forstår jeg godt at det går på æren løs til den enkelte motoreier... for noen rent praktiske sider har jo forskjellene ikke..... :cool:

 

Ja det er jo alvorlige ting vi diskuterer her`rago63`. :lol: Båten og bilen min er "hellige kuer" som du sikkert har hørt. Nå får jeg sove godt om natten når Optimaxen slo Yamahaen med 0,1 knop i topphastighet i en av testene. :lol::lol:

Link to post
Share on other sites

Nå får jeg sove godt om natten når Optimaxen slo Yamahaen med 0,1 knop i topphastighet i en av testene. :lol::lol:

Må være noe galt med testen, Yamaha slo nemlig Optimax med 0.1 knop i en tidligere test :lol:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Noen som har erfaring med E-tec 115?

 

Hei, har ikke personlige erfaringer med E-tec 115, men skulle jeg byttet min Optimax, ville det det blitt E-tec neste gang.

Sikkert noen her på BP som kan gi deg bedre informasjoner.

 

p.s. Du kan se på denne linken: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=5791&st=0#

Redigert av chagall (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen, ser vi har gått over fra støybilde til toppfart. Hvis du går inn i innlegg # 56 (beklager igjen dårlig scanning) skal det stå følgende: sitat: FART MED 2 PERSONERS BELASTNING. Snabbast av alla er den nya direkteinsprutade Tohatsu 115 Tldi med 41,3 knop tett føljd av Mercury 115 Optimax och Yamaha F115 som uppnår 41,2 respektive 41,1 knop. Sitat slutt.

Ser nå det står slik i teksten ja..... men om du ser på FARGENE på kurvene i grafen over (som jeg kikket på) så ser det vitterlig ut som om Optimaxen har nest laveste toppfart...? Men det er mulig jeg er fargeblind :lol:

 

Ellers blir det vel litt feil å blande inn DF 140 i en test av 115 hk.
Nå var det vel jeg som dro inn DF 140 da jeg tenkt litt på støy mellom broderns motor og min.

Ja det var vel i dette tilfellet en av "Optimax'erne" som dro inn DF140 mht støy og fart :lol:

 

Ellers er vel de fleste enige i at hastighetsforskjellen i testen (0,1 knop mellom flere av motorene) er helt ubetydelige. Det tidobbelte, 1 knop til eller fra betyr vel også relativt lite. Jeg for min del kjører med 19" propell selv om det gir meg ca 2 knop mindre toppfart enn 21" propellen min. Dette fordi 19" gir klart best akselerasjon og passer best med litt flere personer i båten. 1 dB mht støy betyr heller ikke det helt store, men når man kommer til forskjeller på 3 dB (om dette er reelt da?) så snakker vi vel om en dobling av lydtrykket. DET er av betydning!

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

*snip*

Ellers er vel de fleste enige i at hastighetsforskjellen i testen (0,1 knop mellom flere av motorene) er helt ubetydelige. Det tidobbelte, 1 knop til eller fra betyr vel også relativt lite. Jeg for min del kjører med 19" propell selv om det gir meg ca 2 knop mindre toppfart enn 21" propellen min. Dette fordi 19" gir klart best akselerasjon og passer best med litt flere personer i båten. 1 dB mht støy betyr heller ikke det helt store, men når man kommer til forskjeller på 3 dB (om dette er reelt da?) så snakker vi vel om en dobling av lydtrykket. DET er av betydning!

Er vært mye tøys en stund nå :wflag:

:lol:

Men ja er helt enig

Link to post
Share on other sites

Min erfaringer fra både DF115 og nå de siste 4 årene DF140 er at de er utrolig stillegående på tomgang (les: lydLØS) og svært stillegående opp til ca 2000 rpm. Sammenlignet med flere andre motorer/båter jeg har kjørt de siste årene (blant annet med Optimax(!)) synes jeg også Suzukimotorene har hatt lavere støynivå og mindre ubehagelig støybilde.

 

Jeg forstår godt at du er fornøyd med den utrolige stillegående Suzukien, både DF 115 og DF 140 , LYDLØS PÅ TOMGANG. :confused: Dette må jo være en helt fantastisk motor. Optimaxen kan jeg høre gå på tomgang og det kan ha sine fordeler i mange tilfelle. :lol:

p.s. Minner deg på at du tok med DF 140 først i denne tråden.

Link to post
Share on other sites

Båten og bilen min er "hellige kuer" som du sikkert har hørt......

 

- Kanskje du har en slik Volvo eller Ford med Yamahamotor? :lol:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

For å kverulere litt så er det vel slik at en økning med 3db tilsvarer ca en dobling av lydeffekt(elektrisk effekt (103/10 = 1,995…), mens det stiller seg litt annerledes når vi snakker om lydtrykk (elektrisk spenning) som er det øret opplever. Her må man vel opp i 6 db for en opplevd dobling av lydtrykket.(106/10 = 1,995…) For det mennesklige øret er det visstnok vanskelig å registrere endringer i lydtrykk på under 3db.

 

Allikevel; er enig meg deg Helge i at det er betenkelig med så store målemessige avvik i en slik test. Men uansett- det alle disse testene viser er vel at moderne 4-taktere (med innsprøyting) har nådd igjen det forspranget 2-takterne hadde mtp. akslerasjon og fart, mens moderne 2-taktere har tatt innpå 4-takterene når det gjelder bensinforbruk og støy (helt jevngode utenom på tomgang).

 

Selv har jeg en Suzuki DF140 stående utenfor husveggen i påvente av at vårflommen skal bli ferdig. Er jo litt redd for at jeg skal savne den gode gamle knurringen fra 115hk yamaha 2-t på full spiker, men kommer definitivt ikke til å savne eksoslukten.....(tror jeg...)Drev i lengre tid og vurderte både e-tec 115 og yamaha 115. Det som til slutt gjorde at jeg endte på 4-takt var lydnivå/bensinforbruk i fartsområdet rundt 5 knop. Bor slik til at det blir en del putring i elv til jeg kommer ut i Storsjøen. Hadde det vært mulig med full pinne fra "start" er det nok godt mulig det hadde blitt e-tec.

 

Link to post
Share on other sites

LYDLØS PÅ TOMGANG. :confused: Dette må jo være en helt fantastisk motor. Optimaxen kan jeg høre gå på tomgang og det kan ha sine fordeler i mange tilfelle. :lol:

Jaja - om du sier det så....? Men jeg kan ikke se at det skal ha noen fordeler... i mange(?) tilfeller :confused: For min del har jeg vel aldri erfart noen ulempe ved at motoren så og si ikke høres på tomgang....

 

Det er faktisk ikke noen stor overdrivelse å si lydløs om DF90/115/140 motorene på tomgang. Jeg har flere ganger opplevd at andre ikke legger merke til at min motor går (på tomgang) før de ser kontrollstrålen fra motoren. Da kommer det forundrede kommentarer på hvor stille en utenbordsmotor nå kan være. Dette har skjedd i stille omgivelser mens jeg har ført samtaler med folk inne på brygga eller en nabobåt jeg ligger inntil der motoren er avslått i nabobåten. Jeg har hørt flere andre jeg kjenner (kolleger og venner) som har disse motorene fortelle at de har opplevd det samme.

 

 

p.s. Minner deg på at du tok med DF 140 først i denne tråden.

Det var nok jeg som nevnte DF140 ved navn først ja, men det var vel strengt tatt kun som et generelt utsagn om mine erfaringer med både DF115 og DF140. Siden jeg selv hadde DF115 og nå deretter har DF140 og disse to motorene er veldig like, nevnte jeg selvsagt at jeg oppfatter begge disse som stillegående. Jeg trakk IKKE inn DF140 som noen direkte sammenligning opp mot 115 hesterne i testen mht toppfart, akselerasjon eller på separat grunnlag som sammmenligning mht støy opp mot den aktuelle testen.

 

Ellers lurer jeg på om du chagall har sett noe jeg ikke klarer å se i grafen over hastighet som jeg kommenterte i mitt forrige innlegg. Jeg ser at Optimaxen nevnes høyt oppe mht toppfart i teksten, men i figuren (ut fra fargene på kurvene) ser det jo vitterlig ut som Optimaxen har nest laveste toppfart ("bare" slår Honda)!

.

Link to post
Share on other sites

For min del har jeg vel aldri erfart noen ulempe ved at motoren så og si ikke høres på tomgang....

 

Det er faktisk ikke noen stor overdrivelse å si lydløs om DF90/115/140 motorene på tomgang. Jeg har flere ganger opplevd at andre ikke legger merke til at min motor går (på tomgang) før de ser kontrollstrålen fra motoren.Det var nok jeg som nevnte DF140 ved navn først ja, men det var vel strengt tatt kun som et generelt utsagn om mine erfaringer med både DF115 og DF140.

Ellers lurer jeg på om du chagall har sett noe jeg ikke klarer å se i grafen over hastighet som jeg kommenterte i mitt forrige innlegg. Jeg ser at Optimaxen nevnes høyt oppe mht toppfart i teksten, men i figuren (ut fra fargene på kurvene) ser det jo vitterlig ut som Optimaxen har nest laveste toppfart ("bare" slår Honda)!

.

 

Hei `Helge`, for å svare på det første så skrev du (Les- Lydløs) i ditt forrige innlegg , men du modererer det litt her.

Tviler ikke på at Suzukien din er meget stillegående på tomgang, men å kalle den lydløs er vel å overdrive litt. :wink:

På andre turtallsområder ligger den blandt de høyeste.

Når det gjelder grafen over toppfart ligger kurvene meget tett blandt de tre høyeste. Vanskelig å skille kurvene , da jeg mener Optimax kurven går omtrent sammen med Yamahaen.

Ellers vil jeg anbefale deg å kjøpe et eksemplar av "Vi Båtegare" nr. 3 2008. Her står hele testen med meget utfyllende kommentarer om den enkelte motor.

Som jeg har nevnt tidligere når det gjelder tester, må den enkelte velge å tro hva man vil, når man sammenligner disse med sine egne erfaringer. Ha en fortsatt god dag.

Link to post
Share on other sites

Jeg velger å ikke bruke penger på å kjøpe Vi Båtegare" nr. 3 2008, penger spart er penger spart, og så kan jeg jo fortsette å leve i troen på at jeg har en brukbar motor i min nye 90hk Suzuki 4-takter. Den er nå i hvertfall meget stillegående, ja NESTEN lydløs på tomgang! :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

For å kverulere litt så er det vel slik at en økning med 3db tilsvarer ca en dobling av lydeffekt(elektrisk effekt (103/10 = 1,995…), mens det stiller seg litt annerledes når vi snakker om lydtrykk (elektrisk spenning) som er det øret opplever. Her må man vel opp i 6 db for en opplevd dobling av lydtrykket.(106/10 = 1,995…) For det mennesklige øret er det visstnok vanskelig å registrere endringer i lydtrykk på under 3db.

Dette er slett ikke noe kverulering. Det ser ut som du har rett da jeg i full fart nå fant flere artikler som antyder at mennesket kan ha vanskelig med å oppfatte endringer mindre enn 3 dB. Dette avhenger dog noe på hvilken frekvens (Hz) det er snakk om. Så lærte jeg noe nytt i dag også - takk.

 

Allikevel; er enig meg deg Helge i at det er betenkelig med så store målemessige avvik i en slik test.

Ja, det er vel rent måleteknisk litt betenkelig? Om man gjør om målingene fra en logaritmisk målestokk til en lineær målestokk så synes jeg det forsterker inntrykket av veldig store måleavvik mellom de ulike testene.

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei `Helge`, for å svare på det første så skrev du (Les- Lydløs) i ditt forrige innlegg , men du modererer det litt her.

Tviler ikke på at Suzukien din er meget stillegående på tomgang, men å kalle den lydløs er vel å overdrive litt. :wink:

Suzukien min....? Vi trenger vel ikke å holde det på et så personlig nivå :lol: Jeg har da også både 2 Mercurymotorer, 2 Tohatsumotorer og 1 Yamahamotor (alle 2-taktere forresten :yesnod: ) og har da ingen interesse av å sitte å forsvare de ulike motorene jeg har bare fordi de er mine :nonod:

 

Hele 4 i min omgangskrets (kolleger og venner) har DF90/115/140 motorene. To av disse har konkret kommentert til meg at de har opplevd at folk ikke legger merke til at motorene deres går på tomgang. Personlig synes jeg det ikke er noen overdrivelse å kalle en motor som mange ikke legger merke til står og går på tomgang før de ser kontrollstrålen..... for, ja lydløs på tomgang. A matter of speaking. Har man et måleinstrument for hånden vil man selvsagt fange opp at den avgir lyd også på tomgang.... vi mennesker avgir også lyd eksempelvis bare fordi vi puster. Men jeg synes vel for min del det blir litt flisespikkeri om man må ned på det nivået at det ikke skal kunne måles lyd for å kunne kalle det lydløs i denne sammenhengen! Jeg har kommentert at man gjerne ikke hører lyden når man står på brygga ved siden av, i en nabobåt eller sitter i førerstolen i egen båt. Med lydløs menes da selvsagt ikke at en ikke hører noe lyd fra den selv når du sitter på badeplattformen rett ved siden av motoren og "holder rundt den" og legger øret inntil motordekslet :lol: Men det har ikke jeg for vane å gjøre :wink:

 

Når det gjelder grafen over toppfart ligger kurvene meget tett blandt de tre høyeste. Vanskelig å skille kurvene , da jeg mener Optimax kurven går omtrent sammen med Yamahaen.

Må vel nesten få tak i det omtalte bladet for å se tydelig verdiene i grafene og fargene etc. For meg ser det nemlig fremdeles ut som at den blålilla fargen til Tohatsumotoren er øverst på toppfart i diagrammet som viser fart, mens den ørlitt lysere og mer blågrå fragen til Optimax faktisk er nest nederst bare over den grønne for Honda. Det er vel 2 knop mellom hver linje i grafen så figuren antyder vel også at det skiller såpass som flere knop mellom enkelte av motorene fra ca 38 knop maks på Honda til over 41 på Tohatsu selv farten på enkelte ser nesten identisk ut (0,1 i forskjell). Jeg synes det ser ut som Optimax'en stopper på ca 39 knop i figuren, hvilket altså ikke stemmer med teksten.

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Suzukien min....? Vi trenger vel ikke å holde det på et så personlig nivå :lol: Jeg har da også både 2 Mercurymotorer, 2 Tohatsumotorer og 1 Yamahamotor (alle 2-taktere forresten :yesnod: ) og har da ingen interesse av å sitte å forsvare de ulike motorene jeg har bare fordi de er mine :nonod:

Må vel nesten få tak i det omtalte bladet for å se tydelig verdiene i grafene og fargene etc.

 

Jeg får si Suzuki generellt da, så blir det ikke så personlig. Har gjentatt flere ganger at Suzuki er meget stillegående på tomgang, men at den var lydløs på tomgang syntes jeg var å overdrive. Du skrev selv(les -lydløs).

Fra min side satte jeg dette litt på spissen, da" lydløse" utenbordsmotorer neppe eksisterer.

Når det gjelder selve testen i "Vi Båtegare" har jeg kun referert til det som står der og kan selvfølgelig ikke stå inne for riktigheten av resultatene. Om grafene ikke stemmer med farger etc, så anbefaler jeg at du tar kontakt med det Svenske Magasinet. (Testen stemte bra med mine erfaringer med Optimax)

Tilslutt vil jeg gratulere alle eiere av Suzuki df 115, med en fin delt annenplass i denne testen. :flag:

Link to post
Share on other sites

...men at den var lydløs på tomgang syntes jeg var å overdrive. Du skrev selv(les -lydløs). Fra min side satte jeg dette litt på spissen, da" lydløse" utenbordsmotorer neppe eksisterer.

Sammenlignet med lydnivået fra alle slike påhengsmotorer på litt turtall samt også med totaktere på tomgang synes jeg dette er lydløst til sammenligning. Men...jaja, vi trenger ikke kværne mer på dette. Vi legger nok litt forskjellig i det chagall og det er vel greit.

 

 

Når det gjelder selve testen i "Vi Båtegare" har jeg kun referert til det som står der.

Ja du har referert til teksten, men du (som vel har en godt lesbar originalutgave av testen inkludert figurene!) har ikke svart på mine kommentarer rundt fargene til kurvene for hver motor i figuren øverst på den siden du viste. På den scannede kopien du laget ser det vitterlig ut som den gråblå fargen til Optimaxmotoren slutter på omtrent 39 knop i figuren... og dermed nest lavest av alle. Dette kan vel du enkelt kontrollere ved å se på papiroriginalen? Andre som har bladet kan vel også sjekke dette.

 

Om grafene ikke stemmer med farger etc, så anbefaler jeg at du tar kontakt med det Svenske Magasinet.

Har ikke mye interesse av å rette opp eventuelle feil i det svenske bladet, men når jeg først mener å se en feil mellom teksten og figuren på den siden du har lagt ut kopi av hadde det vært litt interessant å få verifisert om disse faktisk ikke stemmer overens. Kan ikke du chagall være så snill å sjekke følgede: det er vel tre farger i spektret blått-lilla-grått i figuren:

 

Yamaha = blå

Tohatsu = Blålilla

Optimax = gråblå

 

Stemmer ikke dette? ...og ender ikke den gråblå kurven for Optimax ut som nest laveste topphastighet i kurven med ca 39 knop? Eller må jeg prøve å skaffe meg en kopi av testen for å sjekke det selv?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...