Jump to content

Prosjekt: Motorbytte med ombygging til seildrev


knutza

Recommended Posts

Jeg har tenkt å lage en tråd om motorbytte og ombygging fra aksling til seildrev. Her vil jeg legge ut bilder og kommentarer etter som prosjektet går fremover.

I fjor sommer tok fikk jeg motorstopp. Etter å ha åpnet moteren og konstantert at 30 år med saltvannkjøling har satt sine spor, bestemte jeg meg for å skifte motor.

Siden båten min er utstyrt med hydraulisk fremdrift, og akslingen kommer ut helt fremme i motorrommet ville det bli upraktisk om jeg skulle montere gear med aksling. Motoren ville ha stått langt inni salongen, og med begrenset plass bestemte jeg meg for å bygge om til seildrev.

Jeg hadde egentlig tenkt å begynne på prosjektet i fjor høst, men det viste seg at svigers sitt gårdsverksted hadde litt for lav port slik at båten ikke fikk plass.

Jeg har jobbet med biler i mange år, men båter har jeg ikke noe erfaring med fra før. Det hadde derfor vært greit med med gode og saklige innspill.

 

motor_i_baaten.jpg

 

Det er trangt i motorrommet og det blir en utfordring å få inn denne:

 

nymotoren_med_drev.jpg

 

Først måtte jeg rigge til en løfteanordning, deretter var det å skru ut motoren. Etter mye lirk kunne jeg heise ut motoren

 

motoren_paa_tur_ut.jpg

 

Jeg måtte også lage en løpevogn for å kunne "skli" moteren sideveis og ut fra båten. Denne gikk veldig trått så her må jeg konstruere en annen vogn når nymotoren skal inn.

 

talje_med_loepevogn_paa_2_ganger_4.jpg

 

Endelig var Motor og hydraulikk anlegg ute.

 

faryman_og_propellanlegg_ute.jpg

 

I dag hadde jeg tenkt å begynne med rengjøring av motorrom, men så kom vinteren tilbake.

Bildet er tatt i dag, 10. mai kl. 10.55.

 

vinter_paa_nytt.jpg

 

Dette kommer til å ta tid :headbang:

Redigert av knutza (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det hvite der så da skikkelig vemmelig ut! Selv så har jeg gått rund i shorts og med bar overkropp i hele dag :cool: ...

 

Hvorfor flytter du ikke over den hydrauliske overføringen til den nye motoren? Dårlige erfaringer med dette systemet kanskje?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Hvorfor flytter du ikke over den hydrauliske overføringen til den nye motoren? Dårlige erfaringer med dette systemet kanskje?

Systemet fungerte utmerket, men hele anlegget er fra 1979 og jeg ville ha noe jeg kunne stole på. Ba om et tilbud fra et firma på vestlandet, men de svarte aldri...

Redigert av knutza (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Snø :eek::eek:

 

Jeg har seilet rundt i bar overkropp i dag. Holdt på å koke :yesnod:

 

Hvor mye koster det med en slik ny motor? Det er vel ikke bare småpenger akkurat?

Ja det er ulempen med å bo så langt nord, sommeren lar vente på seg. :headbang:

 

Regne med å bruke 100 høvdinger før båten er på vannet. Har bestilt 3 bladers foldepropell og skal ta en skikkelig grundig jobb under vannlinja.

Skal montere en del små greier også i forbinelse med motorbytte. Tenkte også at jeg skulle montere inn gassbluss, det blir litt mye styr med parafinbrenneren. Hadde egentlig lyst på gasskomfyr, men vi får se hvordan lønnsoppgjøret går.

Redigert av knutza (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Andersm er mannen som overbevisste kjerringa sin om at Båtmagasinet delte ut ekkolodd som velkomstgave.... Bare et tips til andre :smiley:

 

Siden vinteren bestemte seg for å komme tilbake lar vaskingen av motorrom vente på seg, men jeg fikk da gjort litt i dag og.

Monterte EVC panelet og instrumentet inn i konsollen. Tidligere var motorkontrollene, tenningsnøkkel, ladelampe og kjølevannsdumperen montert her. Disse blir nå overflødig så jeg måtte "tette" de gamle hullene. Jeg fant et stykke plate i rustfri kvalitet og tilpasset den som bakstykke inni konsollen, og skar hull til EVC`en og instrumentet. Jeg monterte EVC`en litt til venstre for å få plass til strømuttak senere. Dette kan være kjekk å ha til arbeidslampe og håndlyskasteren.

 

Instrumentpanelet forfra:

instrumenter_forfra.jpg

 

Instrumentpanelet bafra.

instrumenter_forfra_2.jpg

Link to post
Share on other sites

Det var et trist syn som møtte meg idag. Hele presenningsteltet hadde kollapset på grunn av de store snømengdene som er kommet. To rekkestøtter er bøyd, og pulpiten er trykt skjev. Reisverket var bygd i 2"X4", Flere av planken var knekt som fyrstikker.

preseningen_har_kolapset.jpg

 

Etter å ha rettet opp det som var igjen av presenningen så gikk jeg løs på den gamle motorbeddingen.

 

den_gamle_beddingen_002.jpg

 

Ved hjelp av vinkelsliper og sag fikk jeg skåret ut den gamle beddingen

 

Etterpå var det bare å begynne å koste opp støvet. Jeg hadde glemt å kjøpe støvmaske, så arbeidet med å slipe ned kantene etter beddingen måtte avsluttes da jeg holdt på å kveles.

den_gamle_beddingen_er_ute.jpg

 

Jeg hater snø i mai, og glasfiberstøv :headbang:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

Så kom jeg endelig igang igjen, har brukt de siste dagen til å feire 17.mai, irritert meg over snøen (den er borte nå), vært i bursdag og vært med barna på ymse aktiviteter. Jeg har også brukt tia til å gruble på dette motorbytte og eventuelle problem som kan oppstå. Jeg bestemte meg derfor for å "tørrtrene" litt. Jeg har idag prøvemontert motoren inne på verkstedet til svigers. Jeg skrudde noen hjul under en euro palle.

palle_med_hjul.jpg

Oppå denne satte jeg to paller på høykant og skrudde det hele sammen. Oppå satte jeg den nye motorbeddingen.

trille_stativ.jpg

Dermed hadde jeg et kjekt trillestativ for motoren. Deretter var det bare å montere seildrevet og motoren fast.

forfra_paa_stativ.jpg

motor_bakfra.jpg

 

Prøvemonteringen avdekket en del ting. Dynamoen må demonteres før motorfestene kan monteres, det manglet en stoppskive i pakken og kansje det viktigste: Det er viktig å montere seildrevet først, og siden dette "tipper" fremover må man stroppe opp drevet før motoren kan kobles på. I tillegg får jeg tatt nøyaktige mål på bredde og høyde.

Det var også greit å vite i hvilket hull motorfesten skal stå i.

Redigert av knutza (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I dag begynte jeg med å rengjøre motorromet. Brukte naturen bio-micro. Dette er et fantastisk bra stoff til rengjøring av gammel olje.

Prøvde først med ulike rensemidler, men Bio Micro var i en særklasse.

rengjort_motorrom_2.jpg

 

Deretter tok jeg en del mål av motoren og laget noen pappmaler. Bla. annet laget jeg malen som skal brukes når jeg skal sage hull i båten til seildrevet

motormaal_forfra.jpg

 

 

Ting tar tid....

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset om Bio Micro.

 

Er det kranen til cockpitdreneringen som skimtes bakerst i motorrommet? Hvis den er like gammel som båten ville jeg vurdert å bytte gjennomføring, kran og slange med et samme. Det er det lett å gjøre i et tomt motorrom, spesielt når du får saget hull til seildrevet. Mine gamle slusekraner (anno 1971) var overmodne for utskifting i fjor.

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Er det kranen til cockpitdreneringen som skimtes bakerst i motorrommet? Hvis den er like gammel som båten ville jeg vurdert å bytte gjennomføring, kran og slange med et samme. Det er det lett å gjøre i et tomt motorrom, spesielt når du får saget hull til seildrevet. Mine gamle slusekraner (anno 1971) var overmodne for utskifting i fjor.

Takk for tipset, egentlig hadde jeg ikke tenkt å bytte, men du har et godt poeng. Kranen du ser bakers er til cocpitdreneringen.

 

Dagens økt: I dag begynte jeg med tilpassingen av motorbeddingen. I manualen står det at båten må vatres opp, ikke helt lett å vatre opp en båt :crazy:

Jeg bestemte meg derfor å lage en vater kompensasjon. Mens båten lå på vannet så hadde jeg funnet vatringspunkt. Cocpitbenkene er et greit vaterpunkt på min båt. Litt vanskelig å si eksakt, men ifølge orginaltegningen på båten så kan dette stemme.

Jeg monterte derfor små klosser under vateren som kompensasjon.

vater_kompensasjon.jpg

Sideveis står båten rimelig i vater.

vater_sideveis.jpg

 

Det er litt trangt å fotografere selve oppvatringen, så her er beskrivelsen fra maualen:

vatring_av_bedding.jpg

 

Deretter måtte jeg finne en mest gunstigste plasseringen av beddingen.

 

bedding__foer_kutt.jpg

 

maaling_av_hoeyde.jpg

 

Her er det viktig å være sikker på at plasseringen er korrekt. Jeg brukte god tid på å måle, tenke, måle igjen osv.

 

Deretter må man tegne kuttlinjene. Her er beskrivelsen fra manualen:

merking_av_kuttlinjer.jpg

 

Nå har man et utgangspunkt for å kutte. deretter var det bare å ta fatt vinkelsliperen.

bedding_er_kuttet_2.jpg

 

Så var det prøving

proevemontering_av_bedding.jpg

 

Jeg tok ikke sjansen på å kutte beddingen helt ned på første forsøk, jeg kutter litt, prøver, kutter igjen osv.

Nå begynner det å nærme seg, men vi får ta det over flere dager. I helga blir det ingen jobbing, men til uka er på han igjen.

Ha en god helg :cheers:

Redigert av knutza (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Blir bra dette knutza!

Jeg er nettop ferdig med min installasjon. Mye jobb, men jeg har kost meg med det. Artig når ting blir bra! Litt enklere installasjon for mitt vedkommende da, siden jeg har fast aksel. Var ute å prøvde båten i kveld, utrolig deilig med ny maskin!! :flag:

Link to post
Share on other sites

I dag kom jeg igang med arbeidet igjen. Den gangen da båten var ny, har man tatt resten av polyesteren og tømt ned i den motorbeddingen. Det tok 4 timer å slipe vekk den svære klumpen :headbang: Svensken som har gjort det skulle hatt seg en :boxing:

Etter dette var det å begynne med "fintilpassingen" av den nye beddingen. Måling og kutting, måling og kutting...osv. Etter noen timer begynte det å gå seg til. Deretter var det å sage hull til seildrevet. Mens jeg hadde motoren montert på bukken, så lagde jeg en pappmal til hullet. Her er det bare dumt å kutte for mye.

 

Her ser vi hull og pappmal

 

hull_m._pappmal.jpg

 

Utenfra ser vi at hullet er litt for langt til den ene siden.

 

hull_i_skroget_2.jpg

 

Dette må justeres når jeg har fått inn seildrevet. Jeg har også laget en "jigg" som skal holde seildrevet i riktig posisjon, men dette blir det mer av neste gang.

 

Slik ser det ut innenfra.

 

bedding_med_hull_5.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Endelig kom jeg igang igjen. Etter husmaling og ferietur pluss diverse prosjekter ble det tid for litt båtjobbing igjen.

Jeg prøvemonterte seildrevet og fikk justert drevet på linje. Jeg strakk to hyssinger mellom kjølen og rorskjegget og kunne på den måten måle opp riktig linje på drevet.

seildrev_med_maaletraad.jpg

 

innretting_av_seildrev.jpg

 

I forkant av beddingen måtte jeg støpe på en forlengelse.

 

paastoept_forlenging.jpg

 

Motorrommet ble nedslipt og vasket med aceton

 

nedslipt_motorrom_2.jpg

 

Også beddingen ble nedslipt og vasket

 

nedsliping_foer_montering.jpg

 

Deretter var det å støpe fast beddingen. Jeg valgte å støpe fast beddingen med seildrevet montert. På den måten var jeg sikker på at beddinen står i riktig posisjon.

 

foerste_runde_med_glassfiber.jpg

 

I dag støpte jeg to lag, i morgen skal seildrevet demonteres og så er det mer støping. Totalt har jeg tenkt å støpe 6 lag. I følge en svenske som har gjort denne jobben før, så skal det være nok.

 

naerbilde_foerste_stoep.jpg

Link to post
Share on other sites

I dag demonterte jeg seildrevet og klippet til duk for støping av brønnen til seildrevet.

 

tilpassing_av_glassfiberduk.jpg

 

Det er lurt å ha tillpasset all duken man skal bruke.

 

Jeg maskerte anleggsflaten til gummimansjetten slik at det ikke skulle bli tilsølt av polyester.

Jeg hadde ikke maskeringstape for hånden, så jeg brukte fibertape.

 

gaffa_tape.jpg

 

Ferdigstøpt brønn, 6 lag med duk. Jeg lot duken gå ut gjennom hullet og opp på skroget. Det var vanskelig å få til "knekken" ut mot skroget, men med litt tålmodighet så gikk det seg til.

 

ferdigstoept_tunnel.jpg

 

Nå skal det få herde grundig før jeg spakler motorrommet. Jeg vil ha det glatt, slik at det blir lett å holde rent.

Redigert av knutza (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I dag begynte jeg med å finne en god plassering til den nye eksospotta. Den skal monteres med min. 5 grader helling med høyeste punkt mot innløpet og min. 50 m.m under utløpet fra eksos. Med begrenset plass i motorrommet var det ikke lett å finne en passende plassering. Eneste vettige plasseringen jeg fant var på skottet til cocpitbenken. Problemet her var at den manuelle lensepumpa sitter rett innenfor. Jeg måtte derfor demontere denne og lage en avstansplate slik at det ble plass til mutterskruene. Eksospotte ble deretter demontert, og skal monteres etter at lydisolasjonen er limt fast.

 

Her er det vurdering av plassering.

eksospotte_paa_skott.jpg

 

Mer vurdering

eksospotte_plassering.jpg

 

Ferdig montert

eksospotte_paa_skott_2.jpg

 

Etterpå ble det tid for å slipe rundt hullet til seildrevet. Plastet hull til det gamle kjølevannsinntaket oppe venstre hjørne av bildet.

 

hull_til_seildrev_og_gammelt_kjoeleinntak_ferdig_slipt.jpg

Link to post
Share on other sites

Endelig ble det en varm og fin dag. Gradestokken krøp såvidt over 20 grader. Jeg begynte idag med å kontrollere størrelsen på hullet til seildrevet.

På den utvendige gummimansjetten er det noen spor som skal passe inn i hullet.

 

gummimansjett.jpg

 

Det viste seg at det var støpt litt for mye glassfiber i lengderetningen.

 

proeving_av_gummimansjett.jpg

 

Jeg måtte derfor slipe av kantene litt.

 

utvendig_sliping_av_hull.jpg.

 

I påvente av temperaturstigning begynte jeg med den nye eksosgjennomføringen.

 

som vi ser så er den nye gjennomføringen betydelig større.

ny_og_gammel_eksosgjennomfoering.jpg

 

Siden jeg kun har en billig hullsag så ble det vanskelig å utvide det gamle hullet.

 

hullsag.jpg

 

Denne typen hullsag har et bor i midten som skal styre hullsaga.

Jeg måtte derfor lage en konisk treplugg.

 

konisk_treplugg.jpg

 

trepluggen banka jeg inn i det gamle hullet.

 

treplugg_i_hullet.jpg

 

Deretter er det bare å ta hull.

 

saging_av_nytt_hull_til_eksos.jpg

 

Så er det bare å kjøre på med sika, og skru sammen.

 

ny_eksosgjennomfoering_utvendig.jpg

 

Da var det blitt såpass varmt ute at jeg kunne støpe i der jeg hadde slipt bort.

 

Her ser vi hvordan jeg lar glassfiber matten komme ut av hullet og ut på skroget.

 

glassfiber_duk_utvendig.jpg

 

Utrulling av luft.

 

utrulling_av_luft.jpg

 

Jeg laget deretter en trakt av en brusflaske og tuppen til en gammel silikontube.

 

trakt_til_polyester.jpg

 

Trakten stappa jeg inn i det bakerste skruhullet og fylte inn polyester.

fylling_av_polyester_inn_i_bedding.jpg

 

Om dette er nødvendig vet jeg ikke, men jeg fikk denne anbefaling av en som hadde gjort dette før. Det kan jo bare bli bedre. Jeg kikka inn i de øvrige skruhullene og tømte inn nok polyester slik at det lå et godt lag mot veggene i beddingen.

 

Innimellom så driver jeg å sliper ned skroget.

 

nedslipt_skrog__bak.jpg

 

Så langt ser skroget veldig greit ut, men det var 4 små blærer på roret. Her har jeg frest ned til jeg ikke ser fuktighet.

Dette er en skikkelig møkkajobb, så jeg tar litt om gangen, og likt på begge sidene. På en måten blir det ikke så deprimerende å ta en side, for så å vite at man kun er halveis når jeg er kommet helt frem.

Link to post
Share on other sites

Hei. Hyggelig at du liker tråden min. Eksosutløpet mitt ligger rett over vannlinja, men eksosslangen må ligge i en bøy over senterlinja til båten. Jeg kan poste bilde fra manualen i morgen.

 

Her er et litt dårlig bilde, men den røde streken er vannlinja. Eksosutløpet kommer ut ca 25 cm over vannet, men under hekken. Dette har fungert greit på den gamle motoren.

eksos.jpg

Redigert av knutza (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I dag begynte jeg med å slipe ned ujevnheter i motorrom og utvendig rundt hullet til seildrevet.

Så var det spakling og pussing.

 

"Brønnen" til seildrevet fikk også en omgang med med pussing og spakling.

pussing_av_hull_til_seildrev.jpg

 

Anleggsflaten til gummimansjetten ble pusset forsiktig med 600 papir. Gaffatapen jeg hadde brukt til maskering løsnet overraskende lett. Jeg hadde sett for meg en del rengjøring av limrester, men dette slapp jeg.

 

anleggsflaten_til_gummimansjett_pusses_med_600_papir.jpg

 

Etterhvert ble det tomt for spakkel, og selv om jeg hadde hatt mer tror jeg ikke jeg hadde giddet å pusse mer.

Det er såpass trangt, så jeg kommer ikke til med pussemaskin. Alt er slipt for hånd. Det ble ikke så glatt som jeg hadde tenkt, men det får klare seg.

 

Her er motorrommet ferdigpusset.

ferdig_spaklet_og_pusset.jpg

 

Også hullet utvendig ble spaklet og pusset.

spaklet_og_pusset_utvendig.jpg

 

Deretter ble motorrommet primet. "Brønnen" fikk 5 runder med primer siden det skal stå vann her. Jeg primet ikke anleggsflaten til gummimansjetten, den er ferdig primet fra fabrikken. Her er det viktig at det ikke finnes ujenheter. Siden primeren er ganske tykk tok jeg ikke sjansen på å prime her.

primet_innvendig.jpg

 

Utvendig ble det også primet rundt hullet.

primet_utvendig.jpg

 

PS. jeg skulle poste bilde fra manualen om eksosmontering, men den forb.... scanneren streiket. :headbang: Skal prøve å fikse den i løpet av kvelden.

Redigert av knutza (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...