Jump to content

Hvor vaskelig er det å lære seiling?


Wasco

Recommended Posts

Selv om jeg er veldig glad i snekka/båten min, må jeg innrømme at jeg har en hemmelig drøm om å seilebåt.

Hadde egentlig en plan om å sette seil på den båten jeg har. Men etter å ha lest litt og fulgt med her på BP begynner det å gå opp for meg at min nåværende båt aldri kan bli noen "seilbåt"

 

Vet ikke om jeg kommer til å beholde den og kjøpe en liten seilbåt, eller om jeg først selger den jeg har.

 

Men til poenget.

Hvor vanskelig er det å lære seilingens kunst?

Er det veldig mye mer "styr" med å føre en seilbåt en tilfelle er med en motorbåt?

Hvor stor (eller liten) bør en seilbåt for en førstegangs-seiler være?

Er det noen type båter som er enklere å seile en andre?

Et annet viktig poeng er at jeg må kunne seile den alene

Link to post
Share on other sites

- Grovseiling lærer du deg kjapt en dag på fjorden med et par-tre sekundmeters vind og kanskje litt smugtitting i en eller annen seilingens ABC. Resten kommer etterhvert. Utlært blir du aldri. Bare ta det pent til å begynne med. Et weekendkurs gir deg flying start.

 

- Litt mer "styr" er det, og mer moro. På mindre og enkle båter er det også lite tauverk og trimmeliner å ta hensyn til. I sin enkleste form er det kun fallene som du heiser seilene med og skjøtene som du strammer seilene med etter hvordan vinden møter seilene.

 

- Størrelsen er smak og behag og avhengig av hvordan du skal bruke båten. Mange mener seilgleden er omvendt proposjonal med båtstørrelsen. Ville vel foreslått 20-25 fot, men det er de som hopper rett i en 40 foter også. Registerer forresten en trend nå der garvede seilere kjøper seg 20-22 fotere for aleneseiling på dagsturer på sin eldre dager. Det virker som en fornuftig trend. Man er jo ikke nødt til å drasse rundt på mange tonn dyr bokomfort om målet er seiling med en innlagt overnatting eller to.

 

- Langkjølte er gjerne noe tregere i bevegelsene enn finnekjølte. Det kan være behagelig, spesielt i en begynnerfase. Ellers går det litt på fartspotensiale og stivhet. Mye seilareal og liten kjølvekt gir mindre stabilitet, men morsommere seiling for den seilgale. Lite seil, mye kjøl og stor bredde gir lite krenging og bedagelig seiling. Men heller ikke særlig fart.

Når man seiler alene er det en klar fordel at man når alt tauverk fra cockpit slik at du slipper å gå på dekk.

Det er bare å hoppe i det.

Redigert av wave (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for oppmuntrende ord :yesnod:

Det blir nok ikke noen seilbåt på meg før til våren igjen.

 

Får bruke høsten og vinteren til å smiske meg inn i seilemiljøt her hvor jeg bor :yesnod:

Se om det er noen som har bruk for en lærevillig aspirant.

 

Har jo lyst på en båt som jeg kan dra på et par-tre ukers tur med, selv om jeg ikke akkurat har tenkt meg på jordomseiling med det første.

 

Men så bærer jeg også på en hemmelig drøm om å bli båtboer om noen år, og da snakker vi om 40+ fot. Men får ta et steg om gangen. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Har du ikke en aktiv seilerforening i nærheten som holder på med ukentlig regattaer?

Da er det bare å ta en tur på brygga noen timer før start å spørre noen om du kan få lov til å være med som "ballast",

det er noe alle kan. (sitte på rekka) Og da etterhert få meir og meir delta i seilingen etterhert som du lærer.

Dette er en kjempefin anledning til å få eit innblikk i seilingens store gleder, og sorger. :smiley:

Dette er noe jeg vet fordi jeg har gjordt det selv, og har det dritgøy hver onsdag. :yesnod:

 

Kan ellers varmt anbefale denne. http://www.dedekam.com/seiltrim.html

 

Hilsen Motorbåtmann med seiledilla

Redigert av TB2855 (see edit history)

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

Seiling for å komme fremover lærer du fort.

Bruk en drøy uke på å hente båt i Stockholm med et par kamerater, så har du flott båt i flere år.:

 

http://www.blocket.se/vi/17508102.htm?ca=15_s&last=1

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hvor vanskelig er det å lære seilingens kunst?

Er det veldig mye mer "styr" med å føre en seilbåt en tilfelle er med en motorbåt?

Hvor stor (eller liten) bør en seilbåt for en førstegangs-seiler være?

Er det noen type båter som er enklere å seile en andre?

Et annet viktig poeng er at jeg må kunne seile den alene

 

For å begynne i en ende.

 

Jeg ville sett på båter som Maxi 77 og Alo 26. Det er sikkert en bråte andre, men disse to passer fint.

Med innenbords dieselmotor. Da kan du bruke båten som snekke inntil du føler deg klar til å seile. Begge er båter som kan seiles singlehanded, og som kan brukes til ferier på to-tre uker.

Maxien har en enorm inneplass til å være en så liten båt. Finnes i alle prisklasser. Litt vanskelig å bevege seg på dekk, men kjempefin turbåt.

Aloen er mer hardværsbåt. Med nesten 50 i kjølprosent har den en svært høy sluttstivhet selv om den virker rankere enn Maxien ved brygga. Brede dekk å gå på gir mindre plass under dekk.

 

Som sagt, bruk båten som du bruker snekka. Når du føler for det går du opp i vinden, og heiser storseil, faller av og stopper motoren. Med båtene som nevnt går det ikke noe særlig før du ruller ut genoaen. Når du føler for å gjøre det, så dobler du farten.

Etterhvert så finner du ut hvordan du skal sette seilene for forskjellige vindretninger.

Får du med deg en som kan dette, så lærer du det på en ettermiddag.

Får du være med å seile klubbregattaer er det den beste skole.

 

Begge disse båtene er svært enkle å seile med lite overflødig leamikk. I store trekk har du kun skjøtene å holde styr på.

Link to post
Share on other sites

Det er LETT å lære....

 

Ha godt med plass rundt deg når du begynner, gå mot vinden når du tar opp og ned seil, prøv å IKKE falle av med vinden....

Begynn når det er lite vind for å bli kjent med rutiner, og utstyr, ellers er det mye som kan leses pg mye som kan læres ved å ta kontakt med erfarne...

 

Ikke noe å være redd for, bare å komme i gang:) PS: Kj

øper du liten båt må du DUKKE når bommen kommer, og den kommer når du gjør feil, eller snur(bauter/slår) MOT vinden... Gjør du noe feil kommer den FORT!!

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Ville vel prøvd noe seiling først, før du selger dagens båt.

Tips: Hva med å ta en uke på seilbåt i Hellas? Det er flotte forhold ut oktober og dere kan leie en seilbåt med skipper. Det arangeres også egene seilkurs også både i middelhavet og f.eks. kanariøyene. hvis du leter litt på nettet finner du.

Link to post
Share on other sites

:yesnod: Med litt kunnskapsoverføring fra andre seilere, går det fort å komme igang. :yesnod:

Jeg har selv seilt Fenix i mange år og kan absolutt anbefale båttypen. Båten er kortkjølt og ganske kvikk i responsen. Kort kjøl kan være en fordel ifm manøvrering i trange havner. Båten er kurant å seile singlehanded pga at skjøter og fall kan føres til cockpit. Dersom du anskaffer en enkel autopilot, kan båten gå rolig for motor mot vinden mens seilene settes eller berges.

Redigert av turk (see edit history)

Hyttefolk i båt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...