Jump to content

Blir det mindre motor kjøring med dagens drivstoff priser?


Lazy days 2

Recommended Posts

Jeg har brent av meir diesel i sommer enn noen gang i min 17 år lange karriere på sjøen i egen båt.

Litt fordi jeg i år har ny båt med dobbel så stor motor, men avstaden i utseilte mil er nok også ny pers.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

personlig må jeg nok svare nei på dette spørsmålet jeg har verken brukt båten mindre eller lagt om kjøremønstret mitt denne sommeren snarere tvert i mot med de flotte sommerdagene vi har hatt har jeg kanskje kjørt mer i sommer enn i fjor sommer i forhold til antall dager som jeg har hatt til rådighet. Og båtsessongen er jo ikke over enda *S*

Link to post
Share on other sites

Jeg er en av de som har fått merke renteøkningen på pungen, og dieselprisen gjør sitt til at jeg holder meg innenfor 2 timers kjøreavstand. Men det viktigste er jo at man kommer seg ut og møter andre likesinnede, hyggelige båtfolk :cheers: Viktigste er jo å klare å beholde båten !

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Begge deler. Jeg kjører mindre, pilker i stedet for å dorge, setter rettlinjede kurser i stedet for å "se etter kjentfolk".

 

Det er jo noe dritt, da. Ungene vil på sjøen, og jeg må jobbe for å beholde båten. Det verste er at de som "må selge" snart, kommer til å gå på et verditap de sannsynligvis ikke hadde kalkulert med.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Har ikke endret bruket. Gikk like langt i år som vi har pleid de siste årene. Jeg gikk mer i deplasment fart i år. Tidligere så har det blitt endel i halvplan over åpne strekk. Men i år så gikk vi i deplasment fart når det var værforhold til det.

Men merket på pungen at en betalte 15-16 SEK pr liter.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Egentlig har vel prisene på drivstoff gått ned de siste ukene.

Her på Karmøy koster diesel og bensin det samme akkurat nå....12.74(på bensinstasjoner)

 

Hva den avgiftsfrie dieselen koster vet jeg ikke.

Med min lille marna er jo ikke utgiftene til drivstoff det aller største :yesnod:

 

Fylte 50 liter (innklusiv reservekanne) for 2 mnd siden, og har fremdeles 14 liter igjenn

Link to post
Share on other sites

Vi var på ferie tur i sverige i sommer og der kostet dieselen fra 16,50 sek til 17,05 sek det kan man trygt si at var dyrt og det merket man jo på feriekassa men som sagt alt koster jo og sett dieselprisene i forhold til lønn så er diesel ekstremt mye billigere pr liter i dag enn for feks 25år siden Og jeg må jo si at da guttungen på marinaen sa han skulle ha drøye 3 lapper for 200liter var det vel ikke akkurat med et smil jeg trakk kortet

Redigert av Manito (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ikke hatt betydning for vår bruk.

 

Største problemet er tid til å bruke båten pga jobb og 3 krabater som skal på utallige aktiviteter/ avslutninger osv. Blir altfor mye jobb, det har sine sider med eget firma.........men har hatt en meget god båtsesong. Verd hver krone, uten at jeg har summert noe. Aner meg at rente på bundet kapital utgjør mange ganger drivstoffutgiftene for endel, også var det evnt verditap....

Link to post
Share on other sites

Det merkes i lommeboka når man fyller tanken, men vi er laangt fra slike priser at det gir deg utslag på brukstimene. Dette er rekreasjon på høyt plan. Da droppes heller en sydentur til vinteren. (har vel svidd av ca 2000 liter hittil i år)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det er vel hele tiden spørsmål om hva en liker å holde på med...

Som sagt er brennstoffsutgiftene mine minimale. Men jeg snakket med en kar her på plassen som har en større båt med tilsvarende større motor. Han regnet med å bruke 25.000 kr på drivstoff i løpte av en sommer.

 

Men som han sa, hvis jeg skulle tatt med familien en uke til syden, ville det ha kostet like mye, om ikke mer. Og her, har jeg morro og kos med familien HELE sommeren - og ikke bare en uke.

Link to post
Share on other sites

Jeg har selvfølgelig irritert meg over å måtte betale ca 3 kroner mer for literen denne sesongen kontra forrige sesong. Men båten har blitt brukt og kjørt uten å tenke over dieselprisen. Ikke pokker om jeg kjører med lavere pådrag for å spare! Min båt bruker faktisk mindre brennstoff pr. nautisk mil når jeg går i 28 knops marsj enn om jeg skulle legge meg et sted i mellom 20 og 24 knop. Båten planer rundt 20 knop men "løsner" i fra vannet rundt 25 knop. Min besparelse ligger i å legge på mer pådrag og havner da på temmelig nøyaktig 1 liter pr. nautisk. Ved fullt pådrag går jeg 37 knop men kjører hovedsaklig marsj 28 til 30 knop. Utover dette blir dette snekkekosefart i 5-6 knop med frue som pynter opp solsengen akter :smiley:

Link to post
Share on other sites

For meg er også drivstoffkostnaden en forsvinnende del av totalen (Avskrivning, service, forsikring, båtplasser, utstyr og lebensmittel inkl. ankerdrammer), så det har ikke gjort noe fra eller til. Men så har jeg da sikkert lite forbruk i forhold til mange.

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Når det koster mellom 5 og 6000 å fylle opp tanken så tenker man nok litt på kjørelengde. Det har nok blitt litt lenger havneopphold og ikke så mye flytting fra plass til plass. Forøvrig er drivstoffkostnaden sammenlignet med totalkostnaden med å ha båt fortsatt den minste delen. Det spørs bare hvordan man verdsetter båtlivet.

Link to post
Share on other sites

Med bakgrunn i en del av innleggene i denne tråden kunne det nesten vært interessant å starte opp med salg av drivstoff til lystbåter med god fortjenestemargin da flere her ikke bekymrer seg så mye for høye drivstoffpriser. :wink:

 

Men inntil det eventuelt skjer, er det jo lov til å håpe at drivstofforhandlere ikke leser denne tråden. :lol:

Link to post
Share on other sites

Hei!

Jeg for min del har brukt ca 2000 liter diesel denne sesongen og ja det er dyrt, men det burde vel bli en endring på etter neste valg....?? :flag_da:

MEN prisen på diesel er egentlig en liten kostnad tatt i betraktning av hva det koster å holde båten.

 

Hadde en diskusjon med fruen ang. dette, etter et besøk hos en lokal sjappe i havgapet. Vi hadde svidd av kr. 2000 på tull og tøys og skulle egentlig kun kjøpe is til ungene :confused: Helgen etter gikk det 1600........ Helgen etter det droppet vi butikken...

Poenget er at jeg kan ikke klage over høy dieselpris om pengene renner ut på dritt og lort vi fyller i båten, som overhode ikke er nødvendig.

 

SÅ det er vel egentlig snakk om hvordan man prioriterer pengene sine, og da er det bedre å fylle båten opp med varer fra Rema, nyte helgen uten

kjørerestriksjoner og droppe lørdagsturen i butikken. ( Om en da ikke klarer å la ungene være igjen i båten og KUN kjøpe is...)

 

Dieselprisen på Os, utenfor Bergen ligger nå på ca 8.40, så det begynner å bli levelig igjen :cheers:

Link to post
Share on other sites

Hei!

Jeg for min del har brukt ca 2000 liter diesel denne sesongen og ja det er dyrt, men det burde vel bli en endring på etter neste valg....?? :flag_da:

Skjønner ikke hvorfor du vinker med dansk flagg. Er du klar over hva dieselen koster der? (ja, de har frp-regjering)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...