Jump to content

Båtfolk/ Folk i båt?


Kasund

I hvilken "bås" havner du?  

293 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Etter å ha sett litt rundt på sida her, so er eg interessert i kva slags bås folk vil putte seg sjølv i.

Kanskje litt generalisering ditte her, men så er det no ganske masse anna generalisering her inne frå før også..

 

Det er tross alt stor forskjell på desse to kategoriane.

Vår kjente og kjære idol-Ali er eit godt eksempel på kategori 2, eg vil dog plassere Røkke i kategori 1 :P

 

Håper ingen føler seg trakka på med dette :)

Link to post
Share on other sites

Morsom poll dette her... :lol:

 

Siden jeg har tilbrakt alle mine sommre i båt siden jeg ble født, kjøpte egen seilbåt på 22 fot som 15 åring og er aktiv i seilmiljøer så vil jeg nok sette meg selv innenfor kategori 1 :smiley:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Kasund, der har du et godt poeng. Det er hyggeliog om noen vil skrive litt om hva som er kjennetegnet på "båtfolk". Jeg synes at Odd Børretzens har endel interessante synspunkter i boka "Gleden ved å ha båt". Jeg synes han beskriver sitt syn på måker på side 73 på en fortreffelig måte for "båtfolk".

Link to post
Share on other sites

Jeg er vel blandt folk med båt.
Oj,oj.... da må jeg nok lese endel av innleggene dine med en ny innstilling. Det er et omfattende tema innen psykologien at innstillingen man har til bidragsytere påvirker hvordan uttalelser oppfattes. I all beskjedenhet oppfatter jeg meg selv i kategorien "båtfolk". Du har jo mulighet til å revurdere din oppfatning av din kategori etter hvert som denne tråden utvikler seg og kriteriene for inklusjon blir tydeligere?
Link to post
Share on other sites

Vil faktisk sei meg uening i definisjonen din Geir.

Min definisjon er meir:

Båtfolk: Folk som er vande med sjø og båt, gjerne vokst opp med båtliv som ein stor del av livet. Kan blant annet å knyte på ein respektabel måte, greier å sjå værtegn osv. Men treng ikkje å bruke all fritida si på sjøen, er no tross alt folk som jobber på sjøen også. (Sjark-fiskerane osv).

 

Folk i båt: Folk som har i nyere tid anskaffa båt for første gang, uten å ha noko særlig erfaring med sjølivet. Det er desse som parkerer med høgresida av båten inntil brygga. :p

Redigert av Kasund (see edit history)
Link to post
Share on other sites

8760 timer i året. Av disse så bruker jeg ikke mer enn rundt 1400 timer i båten , jeg jobber rundt 1300timer i året.

Ergo rundt 7500 timer fritid , og ca 20% av fritiden i båt , definerer derfor at jeg ikke bruker store deler av fritiden i båten og da er jeg vel i kategorien folk i båt.

Jaja det kommer vel tider når båtinteressen øker og fordelingen av timer blir mer til fordel båtfolk :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg definerer disse to kategoriene slik:

Båtfolk = bruker store deler av sin fritid og ferier i båt.

Folk i båt = mindre båter som brukes til korte dagsturer, fisking, i forbindelse med hytteliv osv.

 

 

Min far er altså da båtfolk i sin 26' snekke men folk i båt når han ror en liten tur i sin 2roms nordlandsbåt.. Lurt.. :nonod:

 

Jeg definerer ikke båtfolk etter størrelsen på skuta eller hvor mye de vil overnatte ombord, det er da vitterlig opp til hver og en av oss. Hvordan en ter seg når en er i båten og hvor dypt interessen for båt/båtliv går er nok bedre pekepinner.

 

 

Se og Hør versjonen : Tommy Steine/Ali : Folk i båt, Odd Børretzen/Ragnar Torseth : Båtfolk. :lol:

.

.

bmhe

Link to post
Share on other sites

-Ikke lukter jeg som det påstås at båtfolk gjør

-Ikke kan jeg være utlært sjøulk, siden jeg lærer noe nytt om båt og båtliv nesten hele tiden

-Har ikke hatt egen båt selv fra jeg kunne svømme

-Kjøpte egen båt for bare noen år tilbake (skrekk og gru for de nyrike hva :crazy:)

-Har ingenting imot at folk rygger på plass for å parkere båten med høyre side inn

-Er ikke i nærheten av 1000 innlegg på båtplassen

-Setter bort service på motoren

-Oppfører med som folk også når jeg er i båten

-Overnatter bare ca. 10% av årets netter i båten

-Har sidepropeller både foran og bak

-Har Volvo D6

 

Ja det er vel ingen tvil - jeg tilhører "Folk i båt" :seeya: Får gjøre som Reinell (innlegg #8) og vurdere skifte til kategori 1 om en 10-20 år :lol:

Link to post
Share on other sites

Tåpelig skille spør du meg. Hva med dem som har og bruker båt med jamne mellomrom, men som sjelden er på sjøen uten at de har et ærend der? F.eks hente koking? :fishing: Er nok "folk i båt", og det har jeg vært siden jeg fikk og begynte å fiske med mi eiga line som 6-åring.

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...