Jump to content

Hjemmelaget bordplate


Xlnt

Recommended Posts

Tenkte jeg bare skulle legge ut noen bilder av høstprosjektet mitt! Er ikke helt ferdig enda så det kommer flere bilder når alt er ferdig. All teaken er gjenvunnet fra en gammel utgangsdør som jeg kjøpte for 500,- og saget opp til passende stykker. Stjerna er laget av teak og eik, eik fikk jeg fra dørstokken :smiley: Alt er limt med Epoxy fra biltema og natene er epoxy tilsatt Westsystem fargetilsetning for epoxy. Planen er å lakke hele greia med epoxy og et par lag uv bestandig lakk til slutt.

 

-Xlnt

 

hpim0515.jpg

hpim0517.jpg

hpim0519.jpg

hpim0520.jpg

hpim0521.jpg

p1050156.jpg

p1050157.jpg

p1050159.jpg

p1050166.jpg

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for det, nei er nok ikke noen snekker i det hele tatt, aldri snkkret noe særlig i det hele tatt. Kjøpte meg en bordsag og pussemaskin på biltema og en kontursag fra clas ohlson. Utrolig morro å holde på med. og teak er veldig behagelig matriale å jobbe med. Er egentlig utdannet biloppretter men har ikke panket biler på 15 år.

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for det, nei er nok ikke noen snekker i det hele tatt, aldri snkkret noe særlig i det hele tatt. Kjøpte meg en bordsag og pussemaskin på biltema og en kontursag fra clas ohlson. Utrolig morro å holde på med. og teak er veldig behagelig matriale å jobbe med. Er egentlig utdannet biloppretter men har ikke panket biler på 15 år.

 

-Xlnt

 

 

Virkelig flott!

Da må jammen jeg og klare noe liknende, siden jeg jobber som biloppretter på 15. året :wink: ...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Takker for de hyggelige komplimangene! Til dere som har lyst til å prøve dette selv har jeg bare en ting å si, klarer jeg det, klarer alle andre det også! Jeg ser på meg selv som en handyman men overhode ingen guru. Har i lang tid sittet å siklet over bildene fra Whistler og tenkte dette må jeg bare prøve, koste hva det koste vil. Whistler sine bord tror jeg er laget i litt tynnere teak for jeg ser han har brukt stanley kniv, jeg har laget alt i 7mm teak lagt oppe på en hybbyplate og da blir det for tykt til å kunne skjæres med stanley. Dermed måtte jeg til innkjøp av kontursagen, men den er noe dårlige greier og slingrer noe helt j"#¤% så det gjelder å sage sakte og rolig.

Neste gang tror jeg må prøve meg på noe slikt som dette:

moebelrose.jpg

Dette er noe av det lekreste jeg har sett, nesten så man får lyst til å smake på godteriet.

 

Til info: De malene for roser som man finner på nettet og her på BP er for dårlig, strekene blir alt for brede og upresise når man skalerer de opp til ønsket størrelse, tror også vinklene ikke er helt 100. Lagde først en prøverose av malen og da var det ingenting som passet sammen. Fant noen beskrivelser hvordan man konstruerer roser på nett og lagde en ny rose med passer, drit tynn blyant og gradeskive. Da passet alt så mye bedre. Klippet ut malen i papir, merket opp rosebitene og deretter brukte jeg rosemalen og en 5 mm spritusj til å merke opp en ny rose som da var 5 mm større og brukte den til å merke hvor stavene skulle kuttes for å få plass til rosen.

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

hei

-ligner mye på en luke som jeg prøvde meg på i fjor vinter, bare at jeg brukte bare en tresort (Sipo mahogny) Jeg brukte omtrent samme metode som deg; lister på 5-6 mm, epoksylimt på kryssfiner og natet med svartfarget epoksy. -Har fått en liten vanninntregning midt i stjerna i løpet av sommeren/høsten så det er det blitt en liten mørkere flekk nå. Tror jeg kommer til å slipe ned lakken og lime på sånn glassfiber duk i epoksy over hele luka. Det blir mye sterkere mot div. bevegelse i treet, tror jeg...

luke003.jpg

Link to post
Share on other sites

Hadde det vært meg hadde jeg lagt fiberduken på undersiden av luka, og heller slipt bort lakk og lagt på flere lag med ren epoxy på toppen, og så avsluttet med 2k lakk.

 

Det er bortimot umulig å ikke se glassfiberduken når sollyset står rett på. Du har med den lekkre luka der sørget for at alle ser på luka. Da bør det helst ikke være antydninger av duk i finishen..

 

Luka er rå :flag:

 

Her er en annen variant av bord som jeg synes er helt rå. Laget av Van Dam custom boats

cw5.jpg

 

Så nå får dere bare plukke fram linjetegningene på båtene deres :wink:

Link to post
Share on other sites

Hadde det vært meg hadde jeg lagt fiberduken på undersiden av luka,

 

hva skulle hensikten med å legge duken på UNDERsida av luka være. Bevegelsene i treet på oversiden ville vel bli de samme.. Undersida er jo forholdsvis stabil uansett, den er av kryssfiner som er belagt med epoksy og deretter malt. Skulle tro det er både tett og stabilt den veien. Problemet slik jeg ser det er at de små trebitene som danner stjerna ikke er tilstrekkelig mettet/oppfylt med epoxy under liminga og at bevegelser (krymping/svelling) har skapt små sprekker der det har kommet inn fuktighet. Overflaten er bare oljet og lakkert med 4-5 lag (Jotun Clipper)

 

luke.naer01.jpg

 

Jeg er også litt i tvil om glassfiberduken vil vises, men jeg har sett enkelte kajakker der duken er så og si usynlig ..

Link to post
Share on other sites

..og jeg har laget en liten finerbåt (ligger ett prosjekt her på BP) hvor jeg gjorde meg masse flid for å få det usynlig. Står man en halv til en meter unna synes ikke duken, men går man helt innpå og kanskje særlig med litt skjev belysning, kan man skimte "ett eller annet" som bryter lyset litt.

 

Å legge duken på undersiden var hvis du MÅ forsterke luken på ett eller annet vis, helst uten at det blir synlig. Blir som en dårlig glassfiberluke. Der ville du sikkert forsterket på undersiden for å bevare overflaten inntakt. Selvsagt helt unødvendig hvis den er stabil.

 

Problemet med å legge på epoxy etter at du har oljet er at epoxy'en ikke vil sitte særlig godt med mindre du kan slipe ned på bart treverk igjen.

 

Prøv deg fram med noe skrap. Min erfaring er at jeg IKKE vil legge duk på dekket når den tid kommer. Bare epoxy og 2k-lakk

Link to post
Share on other sites

luke._naer001.jpg

 

-det er slik det ser ut nå. Jeg tror, etter flere gode råd, at jeg går for :

-nedpussing til bart tre.

-grundig støvsuging, event forsiktig opprensking i sprekkene..

-to el. tre lag epoxy

-par-tre lag med 2-komponent UV-lakk (var det det du mente, Honduras?)

 

så får vi se om det blir bedre neste sommer. Båten ligger under dekke for vinteren nå..

Link to post
Share on other sites

En huskeregel for alle som arbeider med tre: Krymp ved tørking (og svelling ved oppfukting) er svært forskjellig i lengderetning kontra radielt og tangentielt. Dette varierer med tresortene, men regn med at fra helt fuktet til helt tørt er tallene omtrent slik (tror ikke jeg er mye ute å kjøre nå):

 

Lengderetning 1%

Radielt 4-5%

Tangentielt 10%

 

Dette sier mye om hvor viktig det er å holde fuktighet ute/inne for ikke å få bevegelser i materialene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...