Jump to content

Kan landstrøm føre til tæring på propell?


Pelle Parafin

Recommended Posts

Hm. Tja, Det kan nok spille en rolle likevel, for dette er som kjent en meget komplisert materie.

Den viktigste forholdsregelen er å holde sitt eget landstrømanlegg i orden og sørge for at det ikke er jordfeil og lekkasjestrømmer på utstyret ombord eller på landstrømkabelen. Selv om man har jordfeibryter som løser ut ved 30 mA så kan det teoretisk være jordfeil under disse verdiene som står og koser seg uten at j.f.br. løser ut.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder tæring (som andre har gjort sædeles fyldig rede for i annen tråd) så trenger ikke jeg å ha tilkoblet strøm for at naboens båt kan "stjele" metall fra min propell. Det transporteres ioner gjennom sjøvann som bare det hvis forholdene ligger til rette. Det kan tære på metallet i brygger av samme grunn.

Link to post
Share on other sites

Dette er nettopp det hvorfor det går så mye snakk om å kutte (land-)jordledningen eller ikke.

 

Alle båter som har landstrøm (og ikke kuttet den!) er elektrisk koblet sammen via jordledningen.

Og så ligger de i en elektrolytt, hvor det oppstår mer eller mindre store strømmer mellom de forskjellige metallene som de forskjellige båter består av/er "pyntet" med. Hele havnen virker som et stort batteri...

Og derfor er tjæringen i gang: "mindreverdige" metaller først (altså de som står lavest i den elektrolytiske spenningsrekken), f.eks. sink (offeranodene), jern osv, "høyerverdige" senere (messing, bronse), eller ikke (sølv, gull)

 

Hørte historier om gamle trebåter som hadde holdt i mange tiår, men gikk i oppløsning etter at landstrøm ble lagt inn (Jernspikerne forsvant bare...)

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder tæring (som andre har gjort sædeles fyldig rede for i annen tråd) så trenger ikke jeg å ha tilkoblet strøm for at naboens båt kan "stjele" metall fra min propell. Det transporteres ioner gjennom sjøvann som bare det hvis forholdene ligger til rette. Det kan tære på metallet i brygger av samme grunn.

Nei, kan ikke se at dette stemmer. For å få elektrolytisk tæring må man være en del av en elektrolytisk krets. Ingen krets, ingen tæring.

Galvanisk tæring er noe helt annet. Den har man uansett.

Link to post
Share on other sites

Jeg stiller nok på parti med Lotus her. Elektrolytisk tæring forutsetter at en er koblet til kretsen. Jeg er likevel åpen for andre forklaringer. Men jeg er ikke åpen for det "uforklarlige" og mystiske.

 

Ellers vil jeg legge til at jeg synes det er hasard å ligge med landjord koblet til båtens jordsystem, med eller uten jordfeilbryter. Det er å be om trøbbel. Dersom en kun trenger batterilader og litt varme om vintern, ville jeg brukt dobbelt isolert utstyr og plugget inn direkte til lankbelen uten å forbinde landjord med båtens jordingssystem.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

En kamerat av meg mistet en propellvinge ifjor pga tæring , og også andre båter ved samme brygge klagde på tæring.

 

Visste seg da at landstrømkabelen ut på brygga lå med en bukt nedi vannet. Etter bytte av landkabel så gikk iallefall strømforbruket på bryggeanlegget merkbart ned.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

En kamerat av meg mistet en propellvinge ifjor pga tæring , og også andre båter ved samme brygge klagde på tæring.

 

 

Hva mener dere vi må gjøre da for å ungå tæring,vi kan jo ikke foby samtlige å ligge med landstrøm.Er det noe båtforeningen kan gjøre i forbindelse med strømanlegget på bryggene?Strømmen renner til tider sterkt igjennom sundet der bryggeanlegget ligger,har dette noen innvirkning i tillegg? :confused:

Link to post
Share on other sites

Hva mener dere vi må gjøre da for å ungå tæring,

Det beste tiltak er å tenke, først og fremst.

Det som kanskje er nestbest er å gjøre noe med det.

 

Tæring oppstår -bare- enten

- mellom båt/båt eller båt/land pga. jordkablen

- eller pga. feil på egen båt (stikkord drev/batteri/gjennomføringer/lekkage på båtnett, m.m.)

 

Normalt finnes det ikke mer enn det,

og derfor er det egentlig ikke så vanskelig med å bestemme seg hva man gjør.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ingen verdens ting! :lol: Men poenget er at det er svært ofte strøm på avveier ombord i gamle båter. Ledninger ligger i vann, irrete koblinger, krypestrømmer, en del usynlige ting som fører til at ionene vandrer. Alt kan tilsynelatende være i orden, og likevel får man tæringer. Mitt poeng er at man må sørge for at det er rent og tørt der koblinger og elektriske dupeditter er plassert. I den siste båtene jeg var nedi motorrommet på lå det Biltema skjøtehylser på ledningene til lensepumpa nedi spillvannet.

Link to post
Share on other sites

Så da kan vi vel egentlig konkludere med at har man ikke landstrøm, kan det være så mange andre med landstrøm og både med og uten feil i havna det bare vil. Man ligger trygt uten tæringsproblem over hode.

 

Har man derimot landstrøm selv med jordleder med ombord, så kan man ha det så perfekt man bare vil i egen båt. Like fullt vil det kunne tære.

 

Verre var det ikke.

Link to post
Share on other sites

Bryggeanlegg har fått voldsom tæringsproblemer på grunn av høyspennkabler i vann som har tatt skade. Disse kablene har vært hundredvis av meter unna og ikke vært koblet til samme nett. Skade i kablene har først vært oppdaget når de har vært forskert på tæringsproblemene.

Link to post
Share on other sites

Bryggeanlegg har fått voldsom tæringsproblemer på grunn av høyspennkabler i vann som har tatt skade. Disse kablene har vært hundredvis av meter unna og ikke vært koblet til samme nett. Skade i kablene har først vært oppdaget når de har vært forskert på tæringsproblemene.

 

Lukket krets. Brygga er jo jord. Hva skulle eller skje?

Båten uten landstrøm flyter imidlertid uten tæring i sitt lille univers. Enig?

Eneste mulighet her er feil i egen båt med batteristrøm på avveie. Men også her må det en lukket krets til. Ingen lukket krets, ingen tæring.

 

PS: Dette er veldig teoretisk. Har du en referanse til brygga som tæret bort?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...