Jump to content

Kan landstrøm føre til tæring på propell?


Pelle Parafin

Recommended Posts

Lukket krets. Brygga er jo jord. Hva skulle eller skje?

Båten uten landstrøm flyter imidlertid uten tæring i sitt lille univers. Enig?

Eneste mulighet her er feil i egen båt med batteristrøm på avveie. Men også her må det en lukket krets til. Ingen lukket krets, ingen tæring.

 

PS: Dette er veldig teoretisk. Har du en referanse til brygga som tæret bort?

Lukket krets men strømmen leter altid til kilden sin men ikke til jord i et annet nett.

Eksempel hadde dem dette problem i Stavanger-havn og de er flere som har slitt med og sliter forsatt med dette.

Link to post
Share on other sites

Hvis du ligger med landstrøm,noe de fleste gjør om vinteren,kan det være årsaken til tæring på propell/skroggjennomføringer?Det er en som ligger i vår havn som var plaget av dette,pga. nabobåten ligger med landstrøm,(påstår han) Kan dette være tilfelle? :confused:

...bare for å svare på spørsmålet -før- at den tråden blir litt t t t lengre,

 

JA ! :yesnod:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Målte opp en båt i sommer som hadde ikke vært koblet til landstrøm i 2 uker og lå 100% nøytral i vannet. Den båten var kvalitetsbåt med bronce gjennomføringer og ventiler men på styrbordside lå værdiene i over 300 milliamper som er faresignal for den metalen. Båten ved siden av hadde 1.5mm Biltema landstrømskabel og lå den i vannet. Den tok jeg opp og frakoblet den i tillegg. Der senket værdiene ned mot 150 milliamper i disse gjennomføringene. Hvis båter som har kappet jord eller ligger ikke til landstrøm er uten fare for alt som gjøres i havna stemme disse målingene heltatt ikke som jeg utførte den dagen. Og dette er ikke eneste båten... :confused:

Link to post
Share on other sites

Lukket krets men strømmen leter altid til kilden sin men ikke til jord i et annet nett.

...forutsatt at dette nettet er lukket.

Ellers, skulle eksempel-nettet ha ordentlig jord (jord, ikke krets-minus)

da er det helt egal hvor at jordingen blir "implantert" på kloden.

I så fall finner strømmen også fra Sørafrika til Norge, heeelt uten kart. :smiley:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ingen som kunne svare på om denne er verdt å bruke pengene på ?

Jo, den virker under normale forhold.

Men det som Maritim ikke henviser til er at det finnes en annen versjon nå,

som heter C for "Capacitor".

C er litt dyrere enn den vanlige A-type men økes blokkeringen for likestrøm på 2,5V.

Og siden det blir maks 1,3V mellom forskjellige metall holder det for vanlige forhold.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Tull. Det kan man ikke konkludere med. Har man lokalt jordplan, har man ikke jordleder fra land.

Null tæringsproblem selv om det er masse feil over alt ellers.

Og det beste av alt er at det er lovlig og anbefalt av de som lager forskriftene. Dsb med andre ord.

 

 

Men er du enig eller uenig?

 

 

Hei,

 

Dette har vi diskutert opp og ned i mente Lotus. Svaret er JA så lenge alt er i orden i din egen båt. Svaret er NEI. så snart du har en bitte liten jordfeil, i din egen båt, f.eks i din varmtvannstank. Da henger du i samme elektrolytten som som alle andre i havna. Her hjelper det heller ikke med galvanisk isolator eller elktrolyse blokker. Her er det bare SKILLETRAFO som gjelder :cheers:

Link to post
Share on other sites

Ingen som kunne svare på om denne er verdt å bruke pengene på ?

 

Jeg har eletrolyseblokker fra Jørg/Sterling ombord i min båt. Jeg ligger med landstrøm på hele sesongen. Har en Anode og den varer 2-3 år. Funker flott hos meg. Om skilletrafo var like billig, liten og lett hadde jeg nok heller valgt det.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Jeg har eletrolyseblokker fra Jørg/Sterling ombord i min båt. Jeg ligger med landstrøm på hele sesongen. Har en Anode og den varer 2-3 år. Funker flott hos meg. ]

 

Hvor får jeg kjøpt elektrolyseblokker, (aner ikke hva det er)og er det vanskelig å montere?Hos meg er anodene borte i løpet av 1år (4stk)

Link to post
Share on other sites

Jeg har handlet mye hos Jørg som titt og ofte er å finne i lignenede tråder her på BP. Har på alle måter gode erfaringer meg Jørg og Sterling Power..

 

Elektrolyse blocker er en dippedutt som settes på jordledninga mellom landstrøm og 230 v anlegget i båten. Den stopper de lavere spenninger (opp til 3,2 volt eller noe slikt).

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...