Jump to content

Prosjekt: Stasjonær PC ombord


Per

Recommended Posts

Ja, vi har en stasjonær PC i klubbbåten til Søgne Dykkerklubb.

 

Jeg har sett at mange stiller spørsmålstegn med bruk av fast montert  PC i båt, med hensyn på fuktskader.

SDK's båt er nok fuktigere enn de fleste. I tillegg var det en lekkasje i vinduet over der PC'en stod.

Hadde den nettopp hjemme her for rep da den hadde oppført seg litt merkelig i det siste. (Det er vel ca 5 år siden den ble installert)

 

Synd jeg ikke har noe bildet av bakpanelet som det nesten bare var papp igjen av, kontakter var smuldret  bort av rust. :smiley:

Men den virket altså inntil det siste.

Etter montering av nytt skjermkort og kontakter er den i drift igjen!

Selve elektronikken er nemlig veldig motstansdyktig mot korrosjon.

 

Eneste ulempe jeg kan se er strømforbruket, men den er jo stort sett bare i bruk når motoren går.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt stasjonær PC i min forrige båt i 3-4 år uten nevneverdige problem. Det eneste jeg husker som helt sikkert er båtrelatert problem var en gang meg ganske rått vær etterfulgt av frost. Da ville ikke PCen starte og jeg antar det hadde med kondens å gjøre. Etter å ha fått opp temperaturen og ventilert en stung virket alt OK.

 

Vil nok regne med at levetiden går ned en del i båt , men om min erfaring er korrekt er det ikke noe stort problem. Min gamle PC var utrangert til hjemmebruk og og deretter 3-4 år i båt (som brukes hele året). Den virket helt 100% da jeg solgte båten.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde min PC i samme skap som et kjølevanndrevet varmeapparat og det ga nok tørrere forhold enn ellers i båten. Det ble nok også litt i varmeste laget på sommertid, men fikk ikke noen problemer med det.

 

Fordelen med stasjonær PC er at det er lett og billig å øke antall serieporter (GPS, plotter, autopilot.....). Ulempen er strømforbruket og at en brukbar TFTskjerm koster like mye som en middels laptop.... Prisene går i alle fall riktig vei etterhvert.

 

De som har stasjonær PC i båt kunne gjerne gi et vink om hvilken skjerm de har og hvilke erfaringer de har mht. lesbarhet i sollys o.a.

 

Jeg hadde en NEC LCD 1500M som var glimrende i sollys. Noe blasst bilde når sola skinte direkte på skjermen men likevel godt lesbart. Synd den ikke produseres lenger.....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil absolutt anbefale vektorkart som C-MAP men dersom du scanner kart selv er www.oziexplorer.com et glimrende program.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Vel. Har ikke kommet til strømforsyningen enda. Men kommer til å skaffe meg en inverter som ikke står i samme kasse som maskinen. Da kan den jo brukes til andre ting også ved behov. Ser på poweret i maskinen at utgangene er på 12 og 5V. Men tør ikke begynne med å snekre noe eget her. Tipper at spenningen inn på kortet osv må være rimelig stabil. Poweret mitt er på 200W.

 

LCD skjermer har ofte innebygd omformer. Tror nok at skjermen uansett bør kobles til 220V'en. Er usikker på hvor høy spenning (12V+)en LCD skjerm tåler og vil ikke teste  :cheers:. Skjermen venter jeg til våren med å kjøpe. Lysstyrken og kontrastforholdet varierer fra skjerm til skjerm og vil nok avgjøre valget. Såfremt jeg ikke kommer over noe rasende billig :crazy:.  Har plass til både 15 og 17" skjerm, om det blir pent er en annen sak. Men den tid den sorg...

 

Var også på Lefdal og kjøpte en latterlig billig 40x12x48 brenner som også skal inn. Bilder fra digikamera kan da brennes fortløpende i tilfelle harddisken krasjer/stopper

 

Har en batteribank avsett for ting som skjer via dasjbordet. Og kartplotteren brukes jo når man kjører, eller kanskje ligger med landstrøm og en leker seg.

Link to post
Share on other sites

Takk for råd og tips! tenker på å sette i gang med lignende prosjekt selv. Kanskje du kunne lagt ut bilder, tegninger eller lignende av kasse og opplegg når du er ferdig? Har tenkt på å få til et opplegg der jeg kan boote fra to disker slik at jeg kan dobbeltsikkre meg mot kræsj. Da har jeg også mulighet til å ha en disk dedikert 100% til kartprogrammet og ha en annen disk med bilder, mp3 filer og kanskje til og med noen filmer jeg kan hygge meg med hvis jeg vil ha avveksling fra båtidyllen. Hvis noen her kommer over 12v power en eller annen plass må de synge ut, hadde vært flott å kunne eliminert inverteren (en ting mindre som kan gå i stykker...)

 

Hva skjerm gjelder så jeg en sak hos psdata en gang som hadde innebygd tv-tuner. Da kan man jo slå to fluer i en smekk og få en liten, flat tv i båten også. Problemet mitt er egentlig å få plass til en 15 tommer flatskjerm i båten jeg bruker nå (Viknes 770 combi)....ikke helt lett. Så mange 50 fotere med 15 tommer på broen i sommer, snakker om luksus  :cheers:

Link to post
Share on other sites

Per:

Tror ikke det er noe problem å kjøre skjermen på 12V, en bekjent av meg gjør ihvertfall dette. Man slipper tap i inverter og strømforsyning.

Har du mulighet ville jeg abs. satset på 17", skal man åpne flere kartvinduer etc.  får man aldri nok plass....

 

Båtguru:

Istedet for to hardisker ville jeg heller gjort som Per og installert en brenner. Sannsynligheten for crash på en moderne harddisk er nesten ikke-eksisterende.

En brenner vil gjøre langt større nytte.

 

Jeg spurte om 12v pc supply i en annen tråd. Det finnes, men prisen gjør det uinteressant.

Så pr idag kommer man ikke utenom inverter.

Link to post
Share on other sites

Javel. Har i utgangspunktet ikke 12V ombord, kun 24V og 220V via agr. Har plenty 24-12 omformere som kanskje kan gjøre nytten.  Hvordan disse stabiliserer spenningen har jeg ingen anelse om. Alternativt er å tjuvkoble meg inn på et av batteriene, men kvier meg litt for det.

Dobbel hd virket forlokkende og hadde en ekstra liggende, så jeg kastet ut diskettstasjonen. Men har nettopp gitt opp det prosjektet pga tekniske og praktiske årsaker. Kabinettstørrelse, hovedkorttype og ledninger er stikkord..

Har brukt 21" de siste 7-8 årene, så er absolutt med på at 17"LCD er å foretrekke. Men skjermer som har høy lysstyrke (> 350cd/m2) og kontrast(>400:1) er dessverre dyre..  Og jo større skjerm, jo lavere lysstyrke

En bra 15" ligger på rundt 5000. 17" har ikke bra nok lysstyrke enda tror jeg. Et eks på data for en 15"s:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...23&GrpID=2&s=pl

Skal prøve å sette meg inn i hvordan en legger ut bilder på nettet uten å gå via hjemmeside.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei

Kjøpte inverter fra Clas Olson for noen år siden. Den gir  500 W og kostet da ca 1800. Firkantet sinuskurve var helt ok for PCen, men den hadde en peak i begynnelsen av hver firkant til 600 volt.  Dette var hardt for gamle 15" skjermer, og det røk etpar før feilen ble funnet (vanskelig å måle). Problemet ble løst med en spole med jernkjerne montert på utgangen. Bruker ikke effekt, men "jevner ut " raske svingninger.

Den er akkurat stor nok ettersom startstrømmen på skjermen et øyeblikk er vesentlig høyere en normalforbruket.

 

Lykke til

 

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

I går fikk jeg tak i trådløs tastatur og mus. Har enda ikke fått skrudd opp alt, men prøvd. Ledninger som virker lange og som blir altfor korte er nå det største problemet. Heldigvis finnes Clas hos Ohlson så kompetterer så godt det lar seg gjøre. Bilde tas, men inntil jeg får et megatilbud på skjerm så har jeg lånt en std 17" skjerm. Og den funker greit  i høstlyset. Autopiloten fra Seatronic funker perfekt. Løp og kjøp, men glem ikke gyroen... Tror den løsningen slår det meste i.f.t.pris...

 

Hmm....synd at madammen er i ferd med å stikke av, så snart er vel båten tilsalgs også....

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

For den som har tenkt å bruke PC som kartplotter og har litt dårlig plass så må vel denne her være midt i blinken. :rolleyes:

 

Komplett PC med skjerm. Sjekk spesifikasjonene!

 

Mål: Bredde=185mm. Høyde= 135mm. Dybde= 36mm. LCD Skjermåpning= 135X102 mm.

Strømforsyning: 10-30V DC, < 10W. Innebygget 12-kanals GPS. Mulighet for trykkfølsom skjerm. Tilgjengelige tilkoblinger: Drifts spenning, Mini DIN tastatur/mus PS/2 kontakt, Infrarød port, USB-port, RJ-45 nettverk kontakt, 1 stk. RS-232 serieport, 1 stk.RS-232/485 serieport, 1 parallell port, BNC for GPS antenne.

 

Bilde

 

Det finnes mere informasjon under denne linken. http://www.kgs.no/Produkter/Industri_Pc/Bo...50/KGS-3350.htm

strømforsyninger og plassproblemer.

 


TVH

Link to post
Share on other sites

Fant en intr. artikkel: http://itavisen.no/art/1300056.html

 

Og her er en annen om det samme: http://www.mini-itx.com/

 

Ferdige kabinetter som går på 12V finnes også, f.eks. Procase 2688, pris £57, som også inkluderer "batteri-eliminator": http://www.ultim8pc.com/index.asp?section=...=products&idd=2

 

Bilde

 

VIA EPIA 800 mini-iTX motherboard inkl 800MHz CPU koster £68!

http://www.ultim8pc.com/index.asp?section=...=products&idd=3

Bilde

Link to post
Share on other sites


Ingar: Fant en intr. artikkel: http://itavisen.no/art/1300056.html

 

Og her er en annen om det samme: http://www.mini-itx.com/

 

Ferdige kabinetter som går på 12V finnes også, f.eks. Procase 2688, pris £57, som også inkluderer "batteri-eliminator": http://www.ultim8pc.com/index.asp?section=...=products&idd=2

 

Bilde

 

VIA EPIA 800 mini-iTX motherboard inkl 800MHz CPU koster £68!

http://www.ultim8pc.com/index.asp?section=...=products&idd=3

Bilde


 

 

Dette synes jeg virker veldig interessant!!! Har lenge hatt planer om å få meg en liten stasjonær sak i båten til kart. Nå får jeg jo en kontorflatskjerm til 2999 kr og da er det jo ikke krise om den viser seg å være for lyssvak eller blir ødelagt av et eller annet.

 

Ser at databutikken.com har disse små kabinettene og mini hovedkortene med 800 mhz prosessor.  Noe som jo gjør det lettere å handle selv om prisen er godt lagt på i forhold til på linkene til Ingar.

 

Lurer på om noen kan hjelpe meg med dette:

Både for disse kabinettene og for de fleste flatskjermer er det 12v dc inn fra en ac adaptor. Går det å kjøre 12 volt fra båten rett inn på dette eller vil det ødelegge utstyret? Hvordan kan man best ordne dette? Konverter fra 12 til 220 og så tilbake til 12 eller finnes det en 12 til 12 sak som gjør spenningen fra båten mer spiselig for utstyret?

 

Hvis det bare er å plugge 12 v i både flatskjerm og kabinett er ikke dette noe å lure på, men er kanskje ikke så enkelt?

Link to post
Share on other sites

Enig Baatguru, dette tror jeg kan bli veldig intr. :cheers:

Når lavpris-leverandørene kommmer på banen bør dette ikke koste mer her i landet.

Naturlig nok har jeg ikke noe erfaring med pc-kabinettet, men ut fra min erfaring kan LCD skjermer kjøres direkte på 12V.

Vil anta at det samme gjelder PC-kabinettet. Som man kan se ut fra linkene er det allerede bil-relaterte prosjekter på gang.

Link to post
Share on other sites

Jepp! ser at diskusjonen raser på bilstereo og bilgrupper om disse nye kabinettene. Der i gården er det mp3, divX, DVD og autoroute som står på menyen!

 

Hadde vært tøft å kunne ha dvd på en slik pc så man har noe å kose seg med hvis man ligger i en bråkete gjestehavn. I uthavn er tv tabu....

 

Noen som har praktisk erfaring med lysstyrken på billige flatskjermer i forhold til bærbar med tft?

 

Kanskje dette kan bli et vinterprosjekt?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...