Jump to content

Prosjekt: Stasjonær PC ombord


Per

Recommended Posts

Lagt inn av: Leif_B Lagt inn: 04/02/03 21:14

Hei Jolla.

 

Jeg ser at LT1085 har et spenningsfall på 1.0 Volt.

Det kan bli i meste laget når man vil lage 12 Volt av et batteri. (Hvilespenning 12,76 Volt til ned mot 12.2 Volt under forbruk).

 

Jeg har brukt en krets som heter LM2941CT, den har kun 0,5 Volt spenningsfall, men kan bare beslastes med 1.0 Amp så jeg bruker flere i paralell med en 0.22 Ohm motstand på utgangen.

 

 

 

 

Hei Leif B

 

Har testet litt i praksis da jeg er klar over spenningsfallet. Men inlegget var i utgangspunktet ment under gange eller landstrøm men det er såklart interresant å bruke pc når dette ikke er tilfelle.

 

 

Min flatskjerm en 15" Orion TFT fra Elkjøp  og bruker ca 2,4 A.

 

Ved å koble den mot en justerbar strømforsyning så jeg at skjermen var stabil med "batterispenning" på 11,5 volt hvor regulatoren da ga 10,5 volt og 2,4 A. Ved 11 volt "batterispenning" falt skjermen ut.

 

I praksis skulle det bety at man alltid burde ha en stabil skjerm tror jeg. Er usikker på om din krets er justerbar eller ikke. I alle tilfelle trenger man 1 stk LT 1085 mens man behøver   3 stk LM2941CT for å oppnå det samme. En justerbar krets trenger jo også å trimmes inn og er usikker på om dette ligger for oss hobby elektrikere.

 

Keep it simple.

 

Velger nok å benytte LT 1085 også når vi nå skal bygge om en stasjonær pc til 12 volts drift. Jo færre komponenter jo bedre.

 

MVH

 

Jolla

 

 

P.S Har du en anbefaling på 3,3 volts krets til pc prosjektet? Da LT kommer i 12 og 5 volt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har målt litt på min båt-PC og har litt info som kan interessere andre PC-byggere:

 

PCen er bygget opp av et "Procase Cubid 2688 Mini-ITX" chassis og et "VIA EPIA mini-ITX" hovedkort.

Den er bestykket med et PCI TV-kort, 2,5" hard-disk og CD-spiller.

 

Overgang fra vanlig IDE interface til "slim-line" CD-spiller fulgte med chassis'et.

Adapter kit fra 2.5" til 3.5" IDE harddisk måtte kjøpes separat.

 

I vanlig drift ved 12Vdc trekker PCen gjennomsnittlig 1.2A og maximum ca 2A.

"Avslått" trekker den ca 50mA.

Den kjører på 10-14.8V spenning.

Over 14.8V slår power-supply'et seg av, og man må koble vekk spenningen fra enheten for å re-sette.

Under 10V stopper PC'en også, men den "booter" igjen så snart spenningen igjen er høy nok.

 

Skjermen er en 15" LCD, Samsung SyncMaster 152B

(Identisk med 152T men uten DVI inngang og 900 kr billigere).

Nominell spenning på denne er 14Vdc. Skjermen klarte seg fint fra 10-16V.

Strømtrekk ved 14V var 1.8A i drift og 35mA "avslått". (2,1A ved 12V).

 

Som antenne til PC-TV'en bruker jeg en "aktiv" antenne fra Biltema til ca. kr 300,-

Den drar under 100mA fra 12V og kan dessuten kjøres fra 220V også.

 

:rolleyes:

Link to post
Share on other sites


BK: Hei Jolla, er det lenge siden du kjøpte skjermen din ??

Min flatskjerm en 15" Orion TFT fra Elkjøp  er du fornøyd med skjermen ??

:blush:


 

 

 

Hei BK.

 

Har vel hatt den en måned eller 2. Betalte 2990,-.

 

Er ennå på monteringsstadiet så kan ikke utale meg om kvaliteten. Men har en følelse av at CRT skjermen på jobben er mer behagelig. Tiden vil vise dette.

 

Når det gjelder strømforbruket var dette ved 100% lysstryrke, i praksis regner jeg med å bruke 70 - 80 % innstillingen og da trekker vel skjermen rundt 2 A.

 

I alle tilfelle skal skjermen monteres på "gardinbrettet" over styreposisjonen slik at jeg aldri vil få problemer med sollyset.

 

MVH

 

 

Jolla

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei

 

Til de som har tenkt å bygge seg en båt PC/plotter av mini-ITX kort ifra VIA.

Her er link til 12V power supply. http://www.mini-box.com/PW-60.htm

Jeg har bestillt en, og venter i spenning. :rolleyes:

 

Den skal brukes sammen med et mini-ITX kort på 533Mhz som blir montert bakpå/inni en 14,1"

Nec display med tilhørende 2,5" HD og PCI TV kort.

 

Pris?: Powersupply: ca 500,-

         PC med CPU og ram 1500,-

         TV kort og HD           1500,-

 

Totalt                                 3500,-

 

Utenom kommer selvføgelig displayet !  (Og arbeidslyst) :wink:

Link to post
Share on other sites

Hei

Her er det snakk om mye LT'er, jeg vet ikke hva dette er. :smiley:

Men kanskje kan noen svare meg på hvorda jeg skal koble opp min stasjonære PC med tanke på strøm. Jeg ønske å nytte 12 V.

 

Jeg har også en Samsung Sync Master skjerm som jeg vil kjøre på 12 V, men om jeg ikke husker feil så har denne en omformer til 12 V, så jeg kan kjøre denne rett fra batteriet, eller er desse "følsome" ladespenningen varierer jo i fra 12-14 Volt :smiley:

 

Harald

Link to post
Share on other sites

Hei

Ladespenningen kan faktisk bli enda høyere enn du sier, så jeg ville sjekket med leverandøren av skjermen din om den tåler det.

Noen skjermer har innebygget regulator som gjør at den ikke er så kritisk på overspenning, mens andre igjen MÅ ha en spenning mellom 11,75 og 12,25 Volt.

PS. du kan evt. tappe 12 Volt utav Powersupplyen til PCen, det funker helt topp!

 

Når det gjelder PCen , så er det (som det står i mange tidligere innlegg) muligt å koble til en 12-230 Volt spenningsinverter.

Synns jeg så noe i siste nr. av Praktisk Båtliv, tror det var en test av disse.

 

En mere "elegant" og strømøkonomisk måte å løse utfordringen på ,er å skifte ut powersupplyen i PCen med en 12 Volt DC variant.

Link to post
Share on other sites


Celina: Hei

Her er det snakk om mye LT'er, jeg vet ikke hva dette er. :smiley:

 

 

En LT som nevnt i tidligere innlegg er en elektronisk regulator som sikrer at strømmen inn på din skjerm ikke overstiger spenningen som regulatoren er konstruert for. I LT 1085s tilfelle 12 volt.

 

Sammenlign den med en sikkerhetsventil som vill "tappe ut" all spenning som overstiger 12 volt.

 

Fysisk strørrelse en som en sukkerbit bare under halvparten så tykk.

 

Har du en slik krets før din skjerm kan du tappe inntill 3A ut, og selv om du kobler på lading på batteriene eller et uregulert solpanel som kan gi opp mot 17 volt. Vil skjermen din fortsatt få 12 volt regulert av kretsen.

 

Kretsen erstatter ikke sikringen som fortsatt må være førsteleddet i koblingen.

 

Ved å benytte noe til 1 eller 2 hundrelapper sikrer du utstyr til flere tusenlapper på en enkel og vedlikeholdsfri måte.

 

Jolla

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå kjøpt en 300W's inverter fra Seatronic til under 1000 lappen. Den driver den stasjonær pc'n og en vanlig 17" CRT skjerm uten problemer. Inverteren gir en modifisert sinuskurve.  Det er intet problem under oppstart av skjerm og pc samtidig.

Link to post
Share on other sites


Leif_B: En mere "elegant" og strømøkonomisk måte å løse utfordringen på ,er å skifte ut powersupplyen i PCen med en 12 Volt DC variant.

 

Sist jeg undersøkte kostet et slikt supply omtrent det samme som en kompl. ITX maskin.

Har det dukket opp noen rimeligere alternativer i det siste?

Link to post
Share on other sites


Ingar: Leif_B: En mere "elegant" og strømøkonomisk måte å løse utfordringen på ,er å skifte ut powersupplyen i PCen med en 12 Volt DC variant.

 

Sist jeg undersøkte kostet et slikt supply omtrent det samme som en kompl. ITX maskin.

Har det dukket opp noen rimeligere alternativer i det siste?


 

 

Nei, billige er de ikke  :headbang:, så for min del finnes det andre/bedre løsninger (ITX).

Link to post
Share on other sites

Ser at flere skriver om 12 V rett inn i PC, er som egentlig skal ha høyere spenning.  Har selv en Toshiba bærbar som jeg vurderer å bruke i båten.  Denne vil gjerne ha 15 V og bruker da 3.0 A.  Kan jeg slippe omformer og sette 12 V rett på? - og hva vil da forbruket bli? :rolleyes:

http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson
Link to post
Share on other sites

Hadde Toshibaen med 12V rett inn for noen år siden. Det går fint det, men den lader ikke en fjert - snarere tvert imot. Og når du har hatt den på en stund og trekker ut strømmen så går den ned på 0.0ms... batteriet ble tappet til et vist nivå som holder for drift men uten noen som helst reserve.

 

Just my experience.....

Link to post
Share on other sites

Ser at Claes Ohlson selger "..Switchende eliminator med høyt strømuttak i forhold til vekt og størrelse. Innspenning 11-14V/8A fra f.eks. bilbatteri. Stabilisert, justerbar utspenning 15, 16, 18, 19, 20, 22 og 24V DC. Maks. belastning 15-20V/3,5A og 22-24V/2,9A. ..." til under kr. 500,-

 

Noen erfaring ...?

http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson
Link to post
Share on other sites

Guest trulsant

Ser mange diskuterer Harddisk og støt under fart.

Det finnes harddiskkabinett for montering i PC som er laget slik at harddisken henger i gummistrikk. Dette egentlig for å redusere støy gjennom at harddisk gir kabinettet vibrasjoner... men virker jo andre veien også.

 

Av operativsystem, er w2000 noe av det mere stabile som er laget. Xp er ikke så stabilt, men ikke så ille. Men xp trenger mere ressurser enn w2000, og egner seg bedre for svake pc'er. Går helt fint på en 450 mhz...

 

Strøm ville jeg, som folk sier, gjort enkelt med en inverter. Er absolutt enklest.

Og brukt trådløst mus og tastatur, færre kabler å få kaos på. Er mange nok som det er...

Trackball høres også fornuftig ut, den kan festes med borrelås. Og tastaturet kan ligge ett annet sted når det ikke er i bruk, er greitt det uten kabel.

 

Truls

Link to post
Share on other sites

Ang. Clas Ohlsons batterieliminator for laptop.

Har gått til anskaffelse av en slik og den synes å fungere ok.

Dette er imidlertid så nytt at jeg ikke har foretatt en skikkelig langtidstest. Men for kr. 398 synes jeg ikke det var noen stor sjanse å ta. Tapet blir uansett ikke stort, med mindre hele laptop`en går heden. Da blir det straks verre.

Noen sjanser må en ta her i livet.  :eek:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Nå er mitt pc prosjekt i boks.

Pc'n er tilkoblet gps og autopilot, samt en Hyunday 17" skjerm. Skjermen fungerer helt greit i solskinn. Men det fine med skjermen er selve foten som er svært stødig. Det gjør at skjermen ikke behøver å være fastskrudd, men kan stå løst. Og da kan den vris det lille som er nødvendig for at solen ikke skal ødelegge. Selve størrelsen var også grei, er glad for at jeg ikke gikk for en 15".

Maskinen, en P3-550 med 256Mb ram er kanskje litt i snaueste laget. Offshore Nav og xp krever nok datakraft. Trådløs mus og tastatur hører også med.

Et tv-kort står høyt på ønskelisten, men tviler på at jeg får plass:(

Strømmen tas via en inverter på 300W, modifisert sinus. Når batterispenningen blir lav, men før inverteren begynner å summe, låser ON seg, og maskinen må restartes.

Kursen holdes svært stabil, enten via "go to " funksjonen, eller ved rutepunkter. Gyro'en kan kanskje ha litt å si, vet ikke..

 


 

Neste prosjekt blir å selge hele båten :cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...