Jump to content

Prosjekt: Stasjonær PC ombord


Per

Recommended Posts

Har brukt Logitech Trackman Marble/FX (stor rød kule) og den fungerer veldig godt i båt. Fordelen med trackball er at den ligger i ro når du ikke holder i den.

 

Jo dårligere været er jo lavere følsomhet bør brukes slik at kulen må beveges mye i forhold til bevegelsen av pekeren.  Det er ikke lett å treffe riktig knapp på skjermen når du må holde deg fast med en hånd og styre trackballen med den andre.... og enda vanskeligere med vanlig mus......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Angaaende strömforsyning for 12V PC og flatskjerm:

Disse maa taale opp til 15V naar dynamoen lader.

 

For de som er istand til aa mekke litt elektronikk kan "Low Drop" serie regulatorer fra National semiconductors väre ett billig alternativ. For eksempel har "LP3965" 0.38V drop ved 1,5A last. Trenger man mer ström kan flere regulatorer kobles i paralell. "Low drop" er nödvendig for ikke aa faa for lav spenning naar dynamoen ikke lader.

 

Jeg laget et en slik strömforsyning til min "Pocket PC" kartmaskin. Forövrig er skjermen paa denne saa liten at jeg ikke greier aa fokusere blikket paa kartet naar jeg er ute i litt grov sjö. Derfor har jeg lenge vurdert aa bygge en stasjonär PC for 12V drift.

 

Et problem som ogsaa maa vurderes skal man bruke PC i hurtiggaaende baater, er aa beskytte harddisken mot stöt og slag.  :lol:  :smiley:  Her trengs det ett fjärende oppheng av ett eller annet slag.

Link to post
Share on other sites


BK: For en hurtigående båt bør en gjerne vurdere ett numerisk tastatur, tom tastene tilordnes di funksjonene som trengs, jeg så en som hadde gjort dette og det så ut som en meget bra løsning

:lol:


 

 

Fikk akkurat siste nummer av Praktisk Båtliv i posten. Bladet var nesten uten innhold men de hadde i alle fall et bilde av et nytt tastatur som skulle være vanntett og som om ikke det var nok kunne rulles sammen!

 

Er jo kjekt hvis man har liten plass....greit med tastatur for å kunne skrive inn waypoint navn. Man trenger det ikke til den daglige bruk og da kan de stues vekk  :lol:

 

Skal jeg bytte ut den bærbare med noe selvbyg blir det trådløs trackball og et vanlig, billig tastatur. Det sammenleggbare kostet 650 kr ....

Link to post
Share on other sites

Jeg har nettopp bestilt meg en "småPC" type http://www.databutikken.com/no/datasheet.p...hp?artId=SHSV25 Prisen er jo ikke så avskrekkende. Med 1.2GHz prosessor, 256MB RAM og DVD leser (og video/TV out, USB, Firewire, LAN, lyd o.l. på hovedkortet) koster den ca 3.500.- inkl frakt. Resten av nødvendige deler som tastatur og HD finner jeg i roteskuffen.

 

Bilde

 

Den skal ikke brukes til kartplotter (i alle fall ikke i første omgang) men det kan jo være aktuelt å plassere en slik i båten også.

 

Kommer tilbake med rapport når den dukker opp (forhåpentligvis før jul)........

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites


BK: Trådløse trackballer er også ganske kostbare, har du noen tips om billg morro ??

:lol:


Fant denne til 509.- og en litt enklere modell til 458.-

 

Slett ikke så dyrt sammenlignet med pris i USA på US$ 64,99. Fant forøvrig en snadder PC som kunne passe godt i en båt. Stod ikke noe om strømforsyning så vidt jeg kunne se, men la merke til at den hadde en DC IN kontakt...kanskje 12V?  Sjekk forøvrig resten av sidene til www.thinkgeek.com , de har alt mulig av nyttige og unyttige gadgets  :lol:

 

Jeg ser nå etterpå at prisen (US$ 950 for den billigeste modellen) er uhørt høy i forhold til PC'en SveinHa viser til i inlegget over - heller ikke vil de sende den ut av USA. Men stilig var den allikevel :-)

Link to post
Share on other sites

Arquebus: En lignende modell finnes på http://www.officeshop.no/prodSearch.asp?le...lAction=details til den nette sum av kr 14.045.-......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei

Ser dere har spennende prosjekter på gang.

Jeg har selv laget meg en "kartplotter" av en

Singleboard Computer ifra Advantech (PCM5820E).

Denne har jeg kobla sammen med et TFT display ifra NEC.(6.5").

Og hele stasen er bygd inn i en box på størrelse med et vanlig ekkolodd.

 

PS. Jeg vil advare mot å kjøre en flatskjerm direkte på batteriet før du vet om den har intern spenningsregulator.

Grunnen til det er at de fleste VGA controllerkortene skal ha en spenning mellom 11,75 og 12.25 Volt.

(VGA controller er elektornikken inni flatskjermen)

 

Pusler for tiden med en ny plotter med 15" Hitachi display .

Link to post
Share on other sites


Leif_B:

 

PS. Jeg vil advare mot å kjøre en flatskjerm direkte på batteriet før du vet om den har intern spenningsregulator.

Grunnen til det er at de fleste VGA controllerkortene skal ha en spenning mellom 11,75 og 12.25 Volt.

(VGA controller er elektornikken inni flatskjermen)

 

Pusler for tiden med en ny plotter med 15" Hitachi display .


 

 

Hei!

Jeg har jo syslet med tanken på dette som vinterprosjekt. Blir da kabinett + hovedkort fra databutikken.com til 1200 kr pr stk og harddisk + optisk leser til 1500 -2000 kr.

 

Hvordan løser du dette med strøm til skjermen din? Har du inverter som lager 220 eller bruker du noe slags 12 til 12 volt adapter som lager akkurat 12 volt av båtens 14?

 

Er svært interessert i dette...vil jo helst ikke blåse en splitter ny skjerm!

 

Hadde vært flott om noen som hadde laget et slikt opplegg kunne lagt ut planer, regnestykker og slikt på nettet. skal gjøre det selv hvis prosjektet blir noe av!

Link to post
Share on other sites

Hvordan løser du dette med strøm til skjermen din? Har du inverter som lager 220 eller bruker du noe slags 12 til 12 volt adapter som lager akkurat 12 volt av båtens 14?

 

Er svært interessert i dette...vil jo helst ikke blåse en splitter ny skjerm!

 


 

 

Det finnes DC/DC Convertere som tar seg av sånt.  Batterispenning inn, f eks 10 - 32 V,  12V ut. Flere leverandører har dette, Mastervolt (Staubo) leverer "Rolls Royce utgavene".  Mulig du finner noe på staubo.no eller mastervolt.se

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Hvordan løser du dette med strøm til skjermen din? Har du inverter som lager 220 eller bruker du noe slags 12 til 12 volt adapter som lager akkurat 12 volt av båtens 14?

 

Er svært interessert i dette...vil jo helst ikke blåse en splitter ny skjerm!

*****************************************

 

Hei!

Jeg bruker en DC/DC converter ifra Powerbox.

Type:Hercules 6, koster litt under tusenlappen.

Den er spesifisert 9-36 V inn, 12 V ut 25-30W.

Link to post
Share on other sites

Men er ikke dette litt overkill? 800W nom for stasjonær pc?

Nei, det er ikke overkill, men en inverter på 300-400w er du helt på grensen og den vil gå varm etter en stund.

 

Det er bedre å overdimensjonere litt enn å ligge helt på grensen.

 

Poweret i de fleste pcer er på 300w, flatskjermen trekker muligens ikke mer en 50w men om du bruker en standar skjerm så trekker den noe mer.

 

Prøvde selv med en på 300w først, den holdt en stund så gikk den varm og skrudde seg av.

 

Så jeg vil anbefale min 600-800w.

Link to post
Share on other sites

Bruker man bærbar pc, er den beste løsningen en vanlig 12v power adapter. Et alternativ til de dyre orginal adapterene er en targus adapter:

Bilde

forhandlere finner dere på www.targus.no

Jeg brukte enn slik adapter til en IBM X20 i hele sommer  :smiley: (ps: man får eksta plugger til den slik at man kan bruke den til å lade de fleste mobiler og digital kamerar også)

Link to post
Share on other sites


BK: Jeg brukte ledning rett fra batteripakken til min IBM i sommer, funket fint det også  :seeya:

:cheers:


 

Det gjorde jeg også for en tid tilbake. PCen gikk lenge på det - ikke no'problem. Bare med en gang man trakk kontakten datt den rett ned: det interne batteri ble ikke ladet, men heller utladet til et nivå helt på grensen.

Link to post
Share on other sites

Kjenner noen i det hele tatt bærbare PCer som teoretisk kunne klare seg helt på 12V uten ekstrautstyr, dvs har en intern batterie på 12V eller lavere? Som kanskje omformer de nødvendige spenningene til serieporten internt?

 

Da kunne man jo prioritere neste gang en skal handle slik utstyr.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...