Jump to content

Prosjekt: Stasjonær PC ombord


Per

Recommended Posts


Andreas: Kjenner noen i det hele tatt bærbare PCer som teoretisk kunne klare seg helt på 12V uten ekstrautstyr, dvs har en intern batterie på 12V eller lavere? Som kanskje omformer de nødvendige spenningene til serieporten internt?

 

Da kunne man jo prioritere neste gang en skal handle slik utstyr.


 

Kjøp deg en brukt IBM Thinckpad til noen tusenlapper, alt fra Pentium 166 og oppover vet jeg funker bra (glem det med TFT skjerm) sjekk heller på aktuell Pc at skjermen er bra mt. lys, refleks mm

Maskinen greier seg mere en bra med mindre en 16V

:cheers:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Her kommer en kjapp rapport vedr min nye PC.

Bilde

Så mye er der ikke å si. Det er en grei PC i kompaktutgave med alle nødvendige tilkoblinger som 4xUSB, FireWire, VGA, TV-out, Ser+par, lydkort, PS/2 Mus + tastaturport. Plass til 2x3.5" enheter (1 ekstern+1 intern) og 1x5,25" ekstern.

 

Eneste minus er litt mye viftestøy til mitt bruk (skal brukes til spillemaskin i stua). Har nok en mistanke om at den kommer til å havne i båten på litt sikt. Har ikke prøvd noe kartprogram på den, men når jeg vet hvor godt flere kartprogram kjører på min gamle 90 MHz Toshiba så kan det ikke være noe problem. Jeg har Windows 98 og Mandrake Linux 9.0 installert og begge fungerer helt 100%

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker bærbar pc som kartplotter, men har problem med at skjermen blir for lys på natten. Hvorledes har dere løst dette?

Må legge til følgende, jeg bruker Telschart light kartprogram og passiv skjerm, problemene blir da av ved sol så blir skjermen for lyssvak. På kveld og natt så er dimmefunskjonene i programmet for dårlig slik at ved kveldsvalget så er skjermen for lyssterk og ved nattvalg så blir skjermen for lyssvak.

Link to post
Share on other sites

ville nok vært skeptisk til IBM hard-disker av nyere modell til bruk ombord i båt, de er ikke akkurat kjent for å tåle masse bevegelse i lan mijøet:D

 

Bruker man eldre disker (som ikke er helt utslitte) på et par gb er disse mye mer stabile. XP er heller ikke noe stort poeng ombord i båt. Bruk win2k.

 

Hele opplegget med pc i båt er intressant. Skal man kjøre kart-programmer er det aller viktigste en god skjerm. Ellers kan man bare glemme det. Mus; bruk denne: http://www.psdata.no/product.asp?id=&sku=9...r%2FMus+%2F+Mus

 

Fordelen med en mus som har ledning er nettopp det; den har ledning; og detter derfor ikke ned :)

Tastaturet funker greit nesten uansett, det sklir sjelden, og blir ikke brukt så mye under fart.

 

Skal man koble seg til internett kan det være en ide å skaffe seg datakabler til mobiltelefonen sin. Dette finner man på clas olson. Det er MYE billigere enn å kjøpe dette en et orginalt produkt produsert av f.eks ericsson.

 

 

 

"hurtigtaster (kun IE and NS): trykk alt+s for å sende, alt+p for forhåndsvisning, eller alt+r for å nullstille" - legg til "ctrl+z for å angre".

Link to post
Share on other sites

Kolberg2

 

"På kveld og natt så er dimmefunskjonene i programmet for dårlig slik at ved kveldsvalget så er skjermen for lyssterk og ved nattvalg så blir skjermen for lyssvak. "

 

På min LapTop kan jeg justere lysstyrken ved å taste Fn + F5 for å senke lysstyrken eller Fn + F6 for å øke. I tillegg har jeg 4 fargevalg i WinChart Pro Plus. Det er Normal, sollys, skumring og natt. Fungerer veldig bra.

Link to post
Share on other sites

Har også bygget ny PC i julen basert på Procase 12V kabinett og VIA mini-ITX hovedkort. Satte inn 128Mb RAM og en gammel 512Mb HD og ingenting annet. Fikk skviset inn Windows98,  kartprogram og de kartene jeg er interressert i (og har fremdeles ca 80 Mb HD ledig til tracklogg).

Planen er at dette skal være en ren kartmaskin (foreløpig iallefall) og at all inn og utlasting av data foregår via ethernet porten. Den medfølgende 220V/12V strømforsyningen er opgitt til maks 4,6A(12V) og denne ble ikke lunken en gang da jeg prøvde PC'en så jeg regner med at strømforbruket er rimelig snilt. Kommer til å måle dette senere.

Jeg deler "bob" sitt syn på nyere store harddisker, og er litt skeptisk angående vibrasjoner, støt og slag når bruken er i en båt som gjør 36 knop. Skal jeg ha en større HD i denne maskinen så blir det nok en som er beregnet for bærbare PC'er. Har også tenkt å montere maskinen på et lite oppheng for å ta av for det verste.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Ser det er noen som er skeptisk til IBM 2,5" HD, (med rette) :-)

Jeg jobber i et firma som designer og produserer Maritime computere, og vi holder oss utelukkende til Fujitsu disker.

I ekstreme situasjoner har vi montert diskene i "wireoppheng", og da er spec. på computerene

(med disk) 3G .

Jeg har selv brukt Fujitsu disk i min egen båt i et års tid uten problemer.(20ft. 25Kn).

Eventuellt går det an å montere disken på "gummilabber".

 

 

 

PS. Har tenk å legge ut Bilder/prod. tegninger på min egen kartplotter hvis noen er interresert.

 

 

Ha en fin helg! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tenker krasjet ditt skyldes at spenningen blir for lav i det motoren startes. Det kan være vanskelig å unngå dette, men uten at jeg kan for mye om slikt ville jeg kanskje prøvd å koble på en STOR kondensator og en diode slik at kondensatoren leverte kun til pc'n, men det er sikkert andre her som kan mere om dette en meg.

Link to post
Share on other sites

Til Kolberg2.

 

 

Hei

 

Jeg er enig med bph. i at det er spenningsfallet som gjør at PCen krasjer,og at du må få seg en stor kondensator paralellt og en diode i serie.

Når det gjelder dioder, så bør du bruke en "Skottey diode", da denne har mindre spenningsfall en en vanlig silisium diode.

 

Hvis du vil , så har jeg kondensatorer på 47000uF/63V og skottey dioder liggende som du kan få for en billig penge.

 

 

 

mvh.Leif

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...


BK: Andreas: Kjenner noen i det hele tatt bærbare PCer som teoretisk kunne klare seg helt på 12V uten ekstrautstyr, dvs har en intern batterie på 12V eller lavere? Som kanskje omformer de nødvendige spenningene til serieporten internt?

 

Da kunne man jo prioritere neste gang en skal handle slik utstyr.

 

Kjøp deg en brukt IBM Thinckpad til noen tusenlapper, alt fra Pentium 166 og oppover vet jeg funker bra (glem det med TFT skjerm) sjekk heller på aktuell Pc at skjermen er bra mt. lys, refleks mm

Maskinen greier seg mere en bra med mindre en 16V

:smiley:


 

Jeg har en Toshiba Satellite 110CS (tror jeg den heter). Noe gammalt ræl. Første bærbare som kom med fargeskjerm, kun 640x480 oppløsning. MEN: det interne batteriet er 12V, så jeg spretta internbatteriet. Dette inneholdt igjen lukkede tørrceller som gikk i spesialsøpla. Deretter koblet jeg en ledning med sigarettennerplugg inne i det nå 'tomme' (ikke bare utladede :-) batteriet og satte i et stikk i båten.

 

Det er litt marginalt, hender strømpluggen må ut og inn i stikket noen ganger før PC'en bestemmer seg for at spenningen er høy nok til at den gidder starte. Når det først sviver holder den seg imidlertid gående.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Bruker selv en gammel 266 Thosiba med aktiv skjerm.. 10 gb hardisk og 128MB ram fungerer helt perfekt til mitt bruk ( kartplotter + oppkobling til nettet via mobil) skriver også logg, men bruker ingen tunge programvare som word osv..

Inverter rett i sigarettuttaket.. Har ingen problem hverken når jeg starter eller ligger på strøm.

Problemet mitt etterhvert er vel også plassen.  Kunne tenke meg å sette inn en tft skjerm. men, kan vel ikke klage........  

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Tiden nærmer seg nå for skjerm innkjøp..men hva skal en se etter? Lysstyrke eller kontrastforhold?

En 15" LCD skjerm med topp spec har en lysstyrke på 350cd/m2 og kontrast på 450:1

En 17" LCD skjerm med topp spec har en lysstyrke på 250cd/m2 og kontrast på 500:1

Prisene er helt like, rett under 5'

Hva vil egne seg best mht lesbarhet? Har plass til begge mulighetene. Over 5' er uinteressant.

 

Modellene jeg har sett på er fra psdata.no

 

Bilde

Samsung Monitor 15" TFT TCO99 SyncMaster 152T Dual Silver Speakers

Frakt Vekt 8.00 Kg (Varenummer: MO15PSZS)

Pris: 4743,- inkl. mva

Spesifikasjoner:

Størrelse: 15"

Anbefalt oppløsning: 1024x768

Betraktningsvinkel: 160

Lystyrke: 350cd/m2

Kontrast: 450:1

Responstid: 25ms

Farger: 16,2 mill.

TCO: TCO-99

Plug & Play: DDC1/DDC2B

Farge: Sølv

Mål (BxHxD): 357,5x346,7x184,5

Signalinnganger: Analog & Digital

Strømforbruk: 31W

Høyttalere: Ja.

Monteringsalternativer: Direkte mot vegg, veggfeste, universalfot (VESA 75mm)

Vekt: 2.9 Kg

Garanti: 3 år

 

og

Bilde

Hyundai Monitor 17" TFT LCD TCO99 USB DVI Speakers Silver/Black

Frakt Vekt 6.50 Kg (Varenummer: Q17S)

Pris: 4595,- inkl. mva

Spesifikasjoner:

Farge: Sølv/sort

Størrelse: 17"

Skjerm: A-Si TFT Active Matrix

Skjermstørrelse: 337 x 270 mm

Oppløsning: 1280 x 1024 @ 75Hz (maks)

Pixel pitch: 0.264 x 0.264MM

Kontrast forhold: 500:1

Lysstyrke: 250 cd/m2

Synsvinkel: +75/-75(Left/Right) , +55/-70(Up/Bottom)

Input signal: 15 pin D-sub / DVI-D

Strømforbruk: 45W

Fysiske mål: 396 x 414 x 200 mm

Audio: 2ch x 2w høyttalere, Hodetelefonutgang

Vekt: 4.8 Kg

Sertifisering: TCO99

Link to post
Share on other sites

Hei Per!

 

Jeg har hatt skjermen Samsung 17" LCD, Syncmaster 171P Porsche i 2 uker nå, og jeg er svært fornøyd med den. Har drevet "research" på nettet i lenger tid, da jeg var ute etter en skjerm som var god til digital bildebehandling.

 

Samsung's LCD skjermer med kontrastforhold 500:1 får topp karakterer av testere verden rundt.

En veiledning om skjermer finner du her: http://www.hardware.no/anbefalinger/skjerm...rmer/index.html

En test har du her: http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=1046

 

PC World Norge nr. 11 2002 tester 23 LCD skjermer (17 og 18"). Litt om dette her: http://www.pcworld.no/index.cfm?fuseaction...84CEC56E5B575AB . Samsung 172T er best i 17" klassen, og den blir nesten skamrost. "Min skjerm" er ikke med i testen, men den har samme tekniske data som 172T, bortsett fra at min kan dreies 90o. Hyundai Monitor 17" TFT LCD TCO99 er ikke med i testen ( :cheers:)

 

Samsung 17" LCD, Syncmaster 171P gir virkelig knivskarpe bilder som kan betraktes i en større romvinkel enn andre jeg har sett noen spesifikasjon på. En annen finesse som ikke alle har, er at du kan dreie skjermen i 90o, Du kan velge om du vil se bildet i "portrett" eller "landskap" - modus. Det kan vel også være interessant om man skal se på kart.

 

At kontrastforholdet er høyt betyr også at "svart er svart" og "hvitt er hvitt". Skjermer med lavt kontrastforhold blir mere blasse, fargene mindre rene. Jeg sitter mye ved skjermen, denne er meget behagelig å se på, har meget klare og rene farge, jeg får ikke antydning til trøtthet i øynene. På jobben hadde jeg en meget god EIZO CRT-monitor, men denne her er mye bedre!

 

Jeg ville tatt en sjekk på prisene hos www.mpx.no , de kan være lavest, og de har meget god sevice.

 

 

Bilde

 

 

Samsung 17" LCD, Syncmaster 171P Porsche

Samsung SyncMaster 171P Design by F.A. Porsche. - For deg som vil ha det lille ekstra!

 

Velg å kople din Porsche monitor analogt eller digitalt, den skjulte kabelinngangen gjør at ditt skrivebord virker ryddig og rent, ingen monitor eller strømkabler som forstyrrer den totale opplevelsen.

Touch funksjonen på meny knappene forsterker det eksklusive helhetsinntrykket av begge våre Porsche modeller.

Pivotfunksjonen som finnes innebygget i foten gir deg mulighet til å vri monitoren for derved å kunne lese en stående A4 side. Utover dette kan du også justere monitoren i høyden hvilket gjør det enkelt å oppnå et optimalt arbeidsmiljø.

 

Spesifikasjoner

Billedflate: 17"

Anbefalt oppløsning: 1280x1024

Betrakningsvinkel: 170

Lysstyrke: 250cd/m2

Kontrast: 500:1

Responstid: 25ms (på til på)

Farger: 16,7 millioner

TCO: TCO-99

Meny: Flerspråklig, autojustering

Plug & Play: DDC1/DDC2B

Vrifunksjon (Pivot): Ja

Farge: Sølv

Mål (BxHxD): 423x457x205

Fotalternativ: Pivot

Signalinnganger: Analog & Digital

Syncmodell: Separate H/V, Composite H/V, SOG

Strømforbruk: 40W

Høyttalere: Nei

Vekt: 6,2 kg

Monteringsalternativ:

Ekstrautstyr: USB-Hub, MAC adapter

Garanti: 3 år

 

Mvh Jan

Link to post
Share on other sites

Et spørsmål vedr. båtpc

 

Jeg er så heldig å ha to  relativt moderne bærbare PC'er, men har syslet litt med tanken på å lage en båtpc med tid og stunder etter å ha sett den del av det som har vært presentert her.

 

Problemet er strømforbruket. Hvor mange amp /v 12 volt må man regne med at en slik pc vil trekke (inkludert en liten flatskjerm) ?  

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Du må regne  med ca.1-1.5 Amp for en gjennomsnitt bærbar PC, og ca 1,5Amp for en 10-12" TFT display.

Det som gjør avgjør forbruket til en flatskjerm, er størreøsen på lysrørene til backlight.

Bærbare PCer er med "vilje" ganske dårlige i dagslys, og det er på grunn av at man vil ha batteriene til å vare en stund.

Håper det var til hjelp.

Link to post
Share on other sites


Leif_B: Hei

 

Du må regne  med ca.1-1.5 Amp for en gjennomsnitt bærbar PC, og ca 1,5Amp for en 10-12" TFT display.

Det som gjør avgjør forbruket til en flatskjerm, er størreøsen på lysrørene til backlight.

Bærbare PCer er med "vilje" ganske dårlige i dagslys, og det er på grunn av at man vil ha batteriene til å vare en stund.

Håper det var til hjelp.


Hei igjen, og takk for svar.

 

Mulig jeg uttrykte meg litt klønete. Det jeg tenkte på var strømforbruk for en hjemmelaget "båtpc", alstå ikke bærbar men en liten fastmontert PC med disk,

slik bl.a du har vist eksempler på.

 

Vil den bruke mindre strøm enn en bærbar?

 

Er det mulig å bygge en PC som bruker lite strøm?

 

I en seilbåt er det viktig å tenke strømforbruk under seil. Det med dagslys er egentlig ikke så viktig for meg, da det er i mørke og i dårlig sikt jeg trenger kartplotter.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Den 3,5" computeren (PCM-5820E) som jeg bruker i et av mine prosjekter, er vel en av de mest strømgjerrige som finnes på markedet.

Som en løsning med 6,5-10,4" skjerm ,disk og 64Mb ram , bruker hele sulamitten ca.1.6A av 12Volten din.

 

Vet ikke helt hva en PCM-5820 koster i løssalg, men hvis du trenger en så send meg en mail .

Forhandler i Norge er Arrow og KGS Systemer AS

Forskningsparken

9291 TROMSØ

 

 

PS, har noen 10,4" sharp TFT liggende,,,

Link to post
Share on other sites

Takk for svar Leif, og takk for tilbudet.

 

Dette blir imidlertid ikke noe av i år. Det er mer av den typen prosjekter som faller inn under "kjekt å ha i framtiden" Jeg har liksom en slags plan å jobbe etter. Gjør litt hvert år, men ikke for mye. I år er det litt nating, montering av ladac og et par andre ting som står på tapetet.

Link to post
Share on other sites

Noen som har testet skjermen som Per lurer på å kjøpe / har kjøpt ??

Samsung Monitor 15" TFT TCO99 SyncMaster 152T Dual Silver Speakers

Frakt Vekt 8.00 Kg (Varenummer: MO15PSZS)  

Pris: 4743,- inkl. mva

 

Likte sammenleggingsmulighetene på undersellet, mangler bare en sidevrining på denne, så er det hele perfekt  :cheers:

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...