Jump to content

Prosjekt: Stasjonær PC ombord


Per

Recommended Posts


BK: Samsung Monitor 15" TFT TCO99 SyncMaster 152T Dual Silver Speakers

Frakt Vekt 8.00 Kg (Varenummer: MO15PSZS)  

Pris: 4743,- inkl. mva

 

Likte sammenleggingsmulighetene på undersellet, mangler bare en sidevrining på denne, så er det hele perfekt  :smiley:

:cool:


Ja, Samsung SyncMaster 151P Porsche har i tillegg "sidevridning" (pivotfunksjon) men er uten høytalere.

 

Se her: http://www.mpx.no/asp/info.asp?g0=0&g1=21&...90&l=3&lantall=

 

Prisen hos MPX er kr. 4810,-

 

Denne skjermen skal være meget bra. Hva tror du, BK?

 

Mvh Jan

Link to post
Share on other sites

Jeg tror disse skjermene er noe for avhengige av foten sin.

Tror omformeren og vga tilkopplingen er integrert i foten og at det kan bli litt problemer med å få koble seg inn ??

Mener også at vridningen du refferer til er "Portrett / Landskap"

Er forøvrig temmelig dyrt med nermere 5000,- for 15" monitor (men men, det skal koste å være kar)  :cool:

Link to post
Share on other sites


BK: Jeg tror disse skjermene er noe for avhengige av foten sin.

Tror omformeren og vga tilkopplingen er integrert i foten og at det kan bli litt problemer med å få koble seg inn ??

Mener også at vridningen du refferer til er "Portrett / Landskap"

Er forøvrig temmelig dyrt med nermere 5000,- for 15" monitor (men men, det skal koste å være kar)  :cool:


 

Vel, man kan si at markedsføringen av de 15 og 17" jeg har nevnt er litt fancy, i og med at man har fått begrepet "Porsche" knyttet til disse (det er Porsche's designavdeling som står for utformingen). Bortsett fra det er det dette med "vridningen" du får, for det formålet følger egen programvare. Disse skjermen er muligens blandt de beste mht til bildekvalitet, og da under forhold hvor andre modeller blir forstyrret av sterkt lys/sollys.

 

De koster, men du får hva du betaler for. :smiley:

 

"Vridningen" dreier seg både om portrett/landskap, men også betrakningsvinkelen. Det siste trodde jeg alle frittstående LCD skjermer har.

 

Mvh Jan

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg går glipp av poenget, men hvorfor kjøpe Samsug 15" Porche når man kan kjøpe Samsung 15" 151S

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...23&GrpID=2&s=pl

 

Den har samme spesifikasjoner med unntak av DVI-interface som du allikevel neppe bruker i båten likevel.

 

Og når den koster 2900 i steden for 4900 burde jo saken være grei?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites


Lotus: Mulig jeg går glipp av poenget, men hvorfor kjøpe Samsug 15" Porche når man kan kjøpe Samsung 15" 151S

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...23&GrpID=2&s=pl

 

Den har samme spesifikasjoner med unntak av DVI-interface som du allikevel neppe bruker i båten likevel.

 

Og når den koster 2900 i steden for 4900 burde jo saken være grei?


Det ser ut til at det er riktig som du antyder, du har gått glipp av poenget - til dels flere poenger.

 

S-modellen har Kontast 330:1, betraktningsvinel 140o.

P-modellen har Kontrast 450:1, betraktningsvinkel 160o.

 

Spesielt kontrastforholdet kan være viktig og bety en markert forskjell i kvalitet. Jo større betraktningsvinkelen er, jo mere skrått kan du få se et bilde med god kontrast.

 

Selv sitter jeg med en 17" som har kontrast 500:1 og betraktningsvinkel 180o pluss "pivotfunksjon". Sollys i rommet eller som motlys, jeg har et godt skjermbilde uansett. Jeg bruker også skjermen til digital bildebehandling. Denne skjermen koster også et par tusen mer enn andre. Men for meg er den ærlig verdt det.

 

Det er mange LCD skjermer som er ganske blasse...

 

Men, kjøp en skjerm som passer deg - mitt bidrag til tråden er å gjøre andre oppmerksom på virkelig gode skjermer. :smiley:

 

Forøvrig: Undersøk gjerne prisene hos www.mpx.no  Ofte er det billigere der... :lol:

 

Mvh Jab

Link to post
Share on other sites


Leif_B: Hei

 

Kontrast er jo en viktig ting ved valg av display.

 

Men det som er enda viktigere er "Luminance", som er ca. det samme som lysstyrke.

 

300-400 CD/kvm. (Nits) er et bra utgangspunkt for en god skjerm i dagslys


.... Og da har Samsung 151P en verdi på 350 cd/m2.

 

Mvh Jan

Link to post
Share on other sites

Oi Oi  :crazy: hær begynner det å bli mange fanzzzy ord tror jeg tar en  :wink: tur jeg  :cool:

 

Det jeg mener med Omformer er 220 til 12 volts delen jeg vet ikke helt hvordan disse nymorderne er oppbygd, med tanke på å gå inn med 12V fra skuta, (ser di har usb mm i puselankene sine)  :lol:

Noen som vet om det er noen  probs ??

 

Og til slutt Ord og Utrykk, hadde vert fint om noen tar di mest vanlige greiene ved en tft skjerm å oversetter det til forståelig  :nonod:

Viktighet og hva ordene egentlig beskriver.

Er helt sikker på at Leif, Jan........ har noe å bidra med her  :wink:

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Ser at data på Samsung 152S hos komplett.no ikke stemmer overens med data fra produsenten.

Derimot har Samsung modell 152T og 152B samme data på lysstyrke og kontrast som 151P (Porche): Lysstyrke 350 cd/m2 og Kontrastforhold 450:1

Har satset på den billigste av disse - 152B - og venter den i posten ut i uken. Håper på et solgløtt her i Bergen i nærmeste fremtid slik at dagslys egenskapene kan testes.  :smiley:

Link to post
Share on other sites


to-vid: For den som har tenkt å bruke PC som kartplotter og har litt dårlig plass så må vel denne her være midt i blinken. :smiley:

 

Ja, men prisen vil nok avskrekke de fleste av oss?  :wink:

 

Jeg har god erfaring med en gammel Compaq Armada 1110 laptop og Fugawi kartprogram.

Jeg kjøpte en konverter til 800,- kr, men det var ikke nødvendig, for det går fint å koble laptopen direkte til 12v.

 

J@n

Link to post
Share on other sites


Per: Hmmm....

[ftp]http://www.bfinteractive.tv/default.php?cPath=31[/ftp]

 

Her er nok kanskje løsningen..

 

Noen med kjennskap om norske forhandlere?


 

Hva er det som skjer med akkurat denne posten og de postene hvor det siteres?

 

Vanligvis når en legger inn en link i sin post og man klikker så på denne så åpnes et nytt vindu. Og det synes jeg er helt ypperlig fordi ofte vil du fortsette på båtplassen og se på linkene sener.

 

Men her med denne linken oppe så blir båtplassens vindu brukt for å gå til bfinteractive.tv!

 

Er det en feil et sted? Andre som opplever det samme? Eller er det noe som har gått meg hus forbi?

Link to post
Share on other sites

Hei.

Problemet med "vindu" skyldes at Baat-Guru har valgt "Sett inn ftp link" i stedet for "Sett inn link". Det er i hvert fall det eneste jeg kan se som skiller seg ut fra andre linker. Hvorfor det skal være slik får administratorene svare på.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ser at mange holder på med pc i båt inkludert meg selv.

 

Jeg har valgt Ez Go fra Telelink i Sarpsborg som utgangspunkt. http://www.telelink.no/ Ifølge selgeren der hadde han brukt den i bilen uten problem mens barna så på DVD film på vei til fjellet. (Den skal opprinnelig ha 18 volt).

 

Denne ble solgt på julekampanje ifjor til ca 4.100,- + mva.

 

Som sagt pc en blir plugget direkte inn på 12 volt ombord. Når det gjelder flatskjermen er jeg mer forsiktig og har tenkt å benytte en linjær krets fra Elfa LT 1085-12CT side 1077 i kat 51 2003 til 86,- + mva. I tillegg kommer kjøleplate og kondensator i henhold til anbefalt oppsett.

 

Benyttet disse kretsene for etpar år tilbake for å strømforsyne en CD rom spiller i båten med 5 og 12 volt og det fungerte meget bra.

 

Vær obs på å isolere kretsen fra kjøleplaten eller sørg for at denne ikke kommer i kontakt med båtens annet elektriske anlegg da den ellers ikke vil regulere men forsyne med den aktuelle ladespenning.

 

 

MVH

 

 

Jolla

Link to post
Share on other sites

Hei Jolla.

 

Jeg ser at LT1085 har et spenningsfall på 1.0 Volt.

Det kan bli i meste laget når man vil lage 12 Volt av et batteri. (Hvilespenning 12,76 Volt til ned mot 12.2 Volt under forbruk).

 

Jeg har brukt en krets som heter LM2941CT, den har kun 0,5 Volt spenningsfall, men kan bare beslastes med 1.0 Amp så jeg bruker flere i paralell med en 0.22 Ohm motstand på utgangen.

 

Men for all del, LT1085 er en veldig grei krets til mange formål.

 

Ellers så har jeg til 5 Volt opptil 5Amp forbruk,  brukt LM2678 simple switcher (step down), for å holde virkningsgraden oppe.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...