Jump to content

Snekke kløyvd i 2 !


Dieselboy

Recommended Posts

Helt sinnsykt!!!!! Dette er en av grunnene til at politiet bør være MYE på sjøen om sommeren...

Skjer mye der som kanskje kunne vært forhindret ved hjelp av forebyggende arbeid og høyere moral hos båtfolket!

Link to post
Share on other sites

Utrolig at dette gikk bra. Forøvrig er dette noe som kunne skjedd daglig i disse travle sommerdager. Var på tur her om torsdagen, og hadde fem båter i løpet av 2 timer, som passerte så nære at spruten fra baugen traff skroget. Dette var passeringer i godt over 20 knop, og ingen plassmangel forøvrig. Synes slikt er ubehagelig. Ikke vet man om man er sett, og ingen aning om tilstanden til vedkommede båtfører. OPPFORDRER ALLE til å holde avstand og å dra av gassen om nødvendig og gled andre. Finn feriemodus, ta av klokka og kast den, ha en trygg ferie. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Slike historier virker helt utrolige, bort i natta. Dog, for noen uker siden var Hulda på vei fra Strömstad til Son for landsetting. Pen og vindstille, derfor ruslet skibet avgårde for motor med 6 knop.

 

Ut fra Hvaler kommer en flotilje med noen-og-tredvefots båter i plan. Avstanden mellom de fem båtene er mellom 50- og 100 meter. De kommer fra min styrbord side, og jeg har vikeplikt. Spørsmålet er, hvor i himmelens navn skal jeg vike. Den eneste muligheten er rett opp eller rett ned. Men 6 knop har jeg ikke nubbetjans. Flotilens sydligste båt subber rett foran baugen.

 

Et par timer senere er jeg på høyde med Hankø. Ut fra sydigste innseiling til Vikane kommer det en ca. 35 foter for full spiker. Hulda har vikeplikt. 35 foteren begynner å kjøre slalom mot meg. Jeg har ingen annen muligeht enn å slå farten til null. 35 foteren detter pladask ut av plan og blir liggende stille 300 meter fra meg. Jeg setter motoren i gear, og 35 foteren gir bånn gass og stryker rett foran baugen min.

 

Det virker som at det er et visst potensilale for holdningsskapende arbeide.

Link to post
Share on other sites

Enig i at holdningsskapende arbeide må prioriteres.

 

Derfor skrev jeg, for en tid siden at midlene til det pliktige båtførerbeviset, og årlige driftsomkostninger skulle brukes til holdningsskapende arbeide i stedet.

 

For å være helt klar:

 

Det er ingen skam å snu.

Gjør båtfører beviset frivillig.

Bruk pengene til holdningsskapende arbeide

 

Fortsett arbeidet med en lov om å kunne frata "førerrett" ved grove brudd på "reglene", og hva med en definisjon av "fratatt førerrett til lystbåt" som lyder:

 

"En mann som er fratatt førerrett, kan kun være passasjer ombord i et lystfartøy. Han kan ikke delta med noen oppgave i forbindelse med føring, styring eller navigasjon. Han kan delta i fortøyning, men kun med tauverk, båtshake og fendere.

I en nødssituasjon, kan fratatt førerrett betraktes som midlertidig opphevet"

Link to post
Share on other sites

Hadde detta varit med bil så hade føraren suttit bak lås o slå i ett par år.

Men eftersom det var med båt så slipper han sikkert undan med bot.

Nej fram før lika straff før både bil o båt idioter.

 

Tyverr e det enklare som tror att bara før att det på sjøn så geller inga regler øverhuvudtaget.

Ser allt før mycket av det i dissa dagar.

Det är bara idioten som anser sig fullärd.

Var det en klok man som sa en gång.

Må jag aldrig bli idiot!!!!!

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
En passende straff burde være at føreren skulle bli tvugnet til å kjøre en 22 fots snekke med en 5hk motor de neste 5 neste årene.... :sailing:

 

Straff :confused:

 

Tror jeg ville gjort motsatt: 5 fot jolle med 20hk og full gass mot horisonten så lenge det er bensin på tanken. Evt. til båten kullseiler, men uansett svømmetur til land etterpå :lol:

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Såppas høy promille 3 timer etterpå :eek: Er jo rimelig godt på`n da ja. Kan legge til 0,45 i promille, så han hadde rundt 2,0 da ulykken skjedde :nonod:

 

Tre og en halv time etter ulykken hadde 48-åringen en promille på 1,64.

 

Syns 30 dagar i fengsel var mildt eg, men er vel som alle andre straffer i landet, alt for milde. Bare bøtene som svir her i landet.

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...