fredde1972 Startet 7.August.2009 Del på Facebook Startet 7.August.2009 Hei, har akkurat handlet meg en treseiler ifra krigens dager. Jeg fant et nr i et av seilene U-12 å jobber utifra at det er den jeg har fått kjøpt. Dette er informasjon jeg har fått på Klassisk Treseiler Klubb. U 12 Mons var reg. KNS i 1951, eier var da Jul Bucha Godager, Oslo. I 1960 het båten det samme men nå het eieren L Luhnenschloss jr. Oslo. Båten har følgende mål 9,50 . 210. bred, 6,85 i vannlinjen, o,55 frib.og er 1,56 dyp. Den er bygget i 1945, og er konstruert av Arthur Holth. Båtbyggeriet er Grimsøykilen Båtbyggeri Skjeberg. Den har ikke sett vann på iallefall 6 år så det er selvsagt endel som må gjøres med den selv om forrige prosjekteier nesten greide å oljetrutne den med 60 liter olje i fjor. Det som må gjøres er 1. Skifte, eller reparere en 8-10 brukne spant 2. Slipe ned skrog farme, olje, lakke, grunne og bunnstoffe 3. Slipe ned dekk, tette, olje, lakke 4. Sette inn innside med linolje eller clipper 1 5. Lime mast, eller kjøpe ny ettersom jeg ser om jeg får noe greie på den nye. Søker forresten hjelp her om noen har peilingHvor får man tak i ny tremast 6. Sette på beslag og gå over rigg som helt sikkert mangler en masse :( 7. Lage salingshorn 8. Lage syrefast "tupp" 9. Lage enkel innredning, benker/soveplass 10. Lanterner, dekkslys og annen belysning. 11. Å sikkert en masse ekstra jeg har glemt Jeg har nå fått vasket båten godt ned å revet alt innvendig så båten står nå klar til å hive seg over. Har fått kjøpt meg et telt til å ha over så jeg kan få gjort litt gjennom hele vinteren. Regner med at det dukker opp en MASSE spørsmål sånn etterhvert så håper på litt kyndig veiledning ifra BP tre eksperter Skal oppdatere med bilder etterhvert som arbeidet skrider frem. Tar gjerne imot tips på fremgangsmåter og utstyrsleverandører. Trenger endel mahogny/oregon pine planker og plater, skjøter og blokker, skinner for fokk osv. Seilparken er ikke den beste men finner vel et storseil og en fokk som en seilmaker kan fikse litt på så den holder første året (som jeg håper er neste år ) Er helt grønn på seilbåt så alle hint tas mot med TAKK!!! Sånn så den ut nå før jeg rev ut alt inventaret + utvendig. Har også tatt ut det helt nye og ubrukte elektriske toalettet... så om noen vil kjøpe så er det bare å si ifra :) Sitér dette innlegget Link to post
Brizo Svart 7.August.2009 Del på Facebook Svart 7.August.2009 Ojsann, du har jo handlet et møbel! Gratulere så mye med dette klenodie. PS, du sier at du ikke har peiling, men det tror jeg ikke noe på! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.August.2009 Del på Facebook Svart 7.August.2009 Det er en fin båt du har fått deg. To ting: Sjekk kjølboltene, sjekk at kjølplanken ikke har sprukket langsetter. Sitér dette innlegget Link to post
fredde1972 Svart 7.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2009 Kjølplanken ser bra ut. Kan ikke finne noe råte noen sted. Problemet er vel at det er eik og eik råtner jo innenfra. Men ingen langsgående sprekker og kjølboltene ser bra ut. Det er nok gjort en stor jobb på denne for noen år siden. Lusinger er lagt inn i nesten vært bordskille, det er brukt noe epoxygørr som jeg ikke helt vet om er bra eller ikke men håper det er gjort ordentlig. Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 7.August.2009 Del på Facebook Svart 7.August.2009 For både utstyr, tips og råd ville jeg tatt kontakt med Bjarne hos www.trebaten.no Han har/skaffer det meste av utstyr, og kan sikkert masse om dette. Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
fredde1972 Svart 7.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2009 (redigert) Flott, tråden bærer allerede frukter :) Får ta en oslotur en dag å preke litt... Trenger spesiellt noen råd rundt den masten. Den ser ikke bra ut men har sett værre bli reparert på forum i statene. Men fremgangsmåten er jeg usikker på... Redigert 7.August.2009 av fredde1972 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 7.August.2009 Del på Facebook Svart 7.August.2009 Grattulerer med flott båt... Ja, du skal i hvert fall ikke behøve å slite med fritidsproblemer en tid framover. Modig gjort å ta fatt på et slikt prosjekt. Dette er jo en båt som krever både nøyaktighet og tolmodighet. Finnes ingen snarveier med å få en slik båt i rett stand. Litt skummelt med eik da. Men det går vel ann å høre på lyden når du baker på treet om det er råtefritt eller ikke. Skal bli spennende å følge med. Håper du holder oss oppdatert med bilder Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Hulda Svart 7.August.2009 Del på Facebook Svart 7.August.2009 Det var ikke meningen å hause opp stemningen. Eik er et utmerket materiale. Men for å sjekke om kjølplanken er i orden: Stå foran båten og sikt langs kjølplanken. Er den symetrisk og ikke stikker på utsiden av jernkjølen, så er den mest sannsynlig i orden. Både når det gjelder råte og sprekk. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 7.August.2009 Del på Facebook Svart 7.August.2009 den var pokker mæ fin altså. Å gå du får den foresten? Sitér dette innlegget Link to post
fredde1972 Svart 7.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2009 (redigert) Godt tips, det skal jeg gjøre i morgen. Vet om et bord som har blåst seg opp nede mot jernkjølen så får sjekke litt nærmere der... Har egentlig lite lyst til å begynne å jobbe med så omfattende arbeid som bunnbytte er. Får la en erfaren båtbygger se på den før jeg legger for mye tid og penger i skuta :) Kanskje ikke lett å se det på et bilde men ser jo ikke noe stort iallefall... Redigert 7.August.2009 av fredde1972 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fredde1972 Svart 7.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2009 Det jeg lurer litt på er hvordan jeg kan fikse et spant som har fliset seg opp som dette? Kan jeg der bøye over et beslag på 30-35 cm som jeg borer 4-5 hull i og skrur fast over spantet?? Vurderer også å sette inn en ekstra bunnstokk, for støtte, siden to spant har røket på samme sted rett ved siden av hverandre... Sitér dette innlegget Link to post
fredde1972 Svart 9.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2009 (redigert) Ingen som har noen tips til meg angående ny tremast? Eller hvordan jeg reparerer spantene på bildet over? Ellers så har jeg en avtale med en båtbygger i slutten av uken for å sjekke bunnen, det er vel ikke helt lovende at bunnen har svellet noe ut... Redigert 9.August.2009 av fredde1972 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 (redigert) Hei Gratulerer med flott båt! Dette blir det moro å følge med på! Jeg kan abosolut anbefale deg boken "Träbåtsrenovering" av Thomas Larsson Den beskriver i detalj de reperasjonene du skal gjøre! LINK En nyttig bok alle trebåtseiere bør ha i bokhylla si! Er det mange spant som er knekt? Tror jeg ville laget nye spant istedet for å prøve å fikse de gamle, det er viktig at styrken er der i et seilbåtskrog og at den er riktig i forhold til resten av skroget. Forsterkninger et sted kan skape svakheter et annet sted og kan resultere f.eks i flere knekte spant. Redigert 9.August.2009 av thomsped (see edit history) Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
fredde1972 Svart 9.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2009 Ja jeg har kjøpt et par bøker allerede. Trebåten av en Behrens og en til som jeg ikke husker navnet på. Får lese det jeg kan før jeg setter igang :) Ser tykk og fin ut den träbåtsrenovering :) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 (redigert) Det som har knekt kaller man ribber. Du har også spant, de er mye mer solide. Du kan sikkert ikke se det, men disse ribbene er felt ned i kjølplanken. La båtsnekkeren som kommer for å ta en titt også vurdere hva du bør gjøre med ribbene. Jeg vil anta å sette nye ribber mellom de som er knekt muligens er en dårlig løsning. Grunnen til at jeg mener det, er at belastningen fra enden av ribba i så fall må tas opp av kjølbordet (nederste bordgangen) og ikke kjølplanken. Om snekkeren anbefaler å skifte ut kjølbordene, disse er ofte dårlige, vil du komme meget lett til innfestingene for ribbene. Slike jobber er ikke noe man må gjøre med en gang. Båten kan sikkert brukes i flere år til uten å foreta seg noe. Det er en svekkelse i konstruksjonen, men ikke vesentlig. Du behøver jo ikke seile cockpitkarmene i vannet. Redigert 9.August.2009 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fredde1972 Svart 9.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2009 (redigert) Takk for den korrigeringen :) Du har helt rett ribbene er felt ned i kjølplanken. Mulig jeg kan få disse opp om jeg tar bort en og en ribbe. Jeg får høre hva eksperten har å si så får vi gjøre noe i nærheten av det han anbefaler... er redd det kommer til å koste MYE å gjøre helt som han sier :(( Redigert 9.August.2009 av fredde1972 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fredde1972 Svart 14.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2009 Noen fler som har kommet til etter ferie som kan hjelpe til med å finne en ny mast til en OK pris? Sitér dette innlegget Link to post
lundberg Svart 15.August.2009 Del på Facebook Svart 15.August.2009 När det gäller mast så kan du höra med dessa gubbarna /www.mbat.nu/, då din både liknar o är från samma tidsperiod som mälar 30 . De sitter o inne med en otrolig kunskap om gamla träseglare mvh lundberg Sitér dette innlegget Det är bara idioten som anser sig fullärd. Var det en klok man som sa en gång. Må jag aldrig bli idiot!!!!! Link to post
JanS/EIR Svart 15.August.2009 Del på Facebook Svart 15.August.2009 Hei fredde 1972! Det var da et utrolig vakkert skrog! Ære være at du tar fatt i å bevare en slik perle. Du gjør klokt i å konsultere en erfaren båtbygger. Å klusse med forsterkninger etc uten å være sikker på effekten av det kan skape problemer på sikt. De karene som lundberg nevner bør være et godt tips for mastesaken. Ønsker deg virkelig lykke til med prosjektet, hold oss oppdatert, vi er mange som finleser slike tråder!! mvh JaNS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
moosewine Svart 15.August.2009 Del på Facebook Svart 15.August.2009 Du behøver jo ikke seile cockpitkarmene i vannet. Det er jo det som er gøy med en sånn båt, å fylle cockpit med vann : ) Sitér dette innlegget . Link to post
vivvi Svart 15.August.2009 Del på Facebook Svart 15.August.2009 Gratulerer med nydelig båt Dette blir nok bedre enn mange møbler rundt om i de tusen hjem. Er virkelig morsomt å se at det er fler som hiver seg på bølgen med trebåter! Håper du oppdaterer oss med både tekst og bilder fra arbeidet... Vivvi Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Gunga Din Svart 15.August.2009 Del på Facebook Svart 15.August.2009 otroligt fine linjer..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
fredde1972 Svart 17.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2009 Da har jeg gjort en avtale med båtbyggeren i kveld. Kommer tilbake med bilder og rapport etter det :) Så får vi se om det blir båt eller ved hehe.... Sitér dette innlegget Link to post
fredde1972 Svart 18.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2009 Mye jobb fremfor meg, men den ble nå ikke helt dødsdømt :) Selv om dette ser ut til å koste endel mer blod, svette og tårer en det jeg hadde trodd da jeg kjøpte den... Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 18.August.2009 Del på Facebook Svart 18.August.2009 Akkurat det er vel en sjebne du deler med de fleste som går i gang med lignende prosjekt Men så blir det desto hyggligere når prosjektet er fullført... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.