Jump to content

Prosjekttråd - treseilerprosjekt - 30 kvm U-båt ifra krigen

fredde1972

Recommended Posts

Hei, har akkurat handlet meg en treseiler ifra krigens dager. Jeg fant et nr i et av seilene U-12 å jobber utifra at det er den jeg har fått kjøpt. Dette er informasjon jeg har fått på Klassisk Treseiler Klubb. U 12 Mons var reg. KNS i 1951, eier var da Jul Bucha Godager, Oslo. I 1960 het båten det samme men nå het eieren L Luhnenschloss jr. Oslo. Båten har følgende mål 9,50 . 210. bred, 6,85 i vannlinjen, o,55 frib.og er 1,56 dyp. Den er bygget i 1945, og er konstruert av Arthur Holth. Båtbyggeriet er Grimsøykilen Båtbyggeri Skjeberg.

Den har ikke sett vann på iallefall 6 år så det er selvsagt endel som må gjøres med den selv om forrige prosjekteier nesten greide å oljetrutne den med 60 liter olje i fjor.

Det som må gjøres er :smash:

1. Skifte, eller reparere en 8-10 brukne spant

2. Slipe ned skrog farme, olje, lakke, grunne og bunnstoffe

3. Slipe ned dekk, tette, olje, lakke

4. Sette inn innside med linolje eller clipper 1

5. Lime mast, eller kjøpe ny ettersom jeg ser om jeg får noe greie på den nye. Søker forresten hjelp her om noen har peilingHvor får man tak i ny tremast

6. Sette på beslag og gå over rigg som helt sikkert mangler en masse :(

7. Lage salingshorn

8. Lage syrefast "tupp"

9. Lage enkel innredning, benker/soveplass

10. Lanterner, dekkslys og annen belysning.

11. Å sikkert en masse ekstra jeg har glemt :yesnod:

Jeg har nå fått vasket båten godt ned å revet alt innvendig så båten står nå klar til å hive seg over. Har fått kjøpt meg et telt til å ha over så jeg kan få gjort litt gjennom hele vinteren.

Regner med at det dukker opp en MASSE spørsmål sånn etterhvert så håper på litt kyndig veiledning ifra BP tre eksperter :wink:

Skal oppdatere med bilder etterhvert som arbeidet skrider frem.

Tar gjerne imot tips på fremgangsmåter og utstyrsleverandører. Trenger endel mahogny/oregon pine planker og plater, skjøter og blokker, skinner for fokk osv.

Seilparken er ikke den beste men finner vel et storseil og en fokk som en seilmaker kan fikse litt på så den holder første året (som jeg håper er neste år :wink: )

Er helt grønn på seilbåt så alle hint tas mot med TAKK!!! :blush:

Sånn så den ut nå før jeg rev ut alt inventaret + utvendig. Har også tatt ut det helt nye og ubrukte elektriske toalettet... så om noen vil kjøpe så er det bare å si ifra :)

30_kvm.jpg

dsc_0075.jpg

dsc_0023.jpg

Kjølplanken ser bra ut. Kan ikke finne noe råte noen sted. Problemet er vel at det er eik og eik råtner jo innenfra. Men ingen langsgående sprekker og kjølboltene ser bra ut. Det er nok gjort en stor jobb på denne for noen år siden. Lusinger er lagt inn i nesten vært bordskille, det er brukt noe epoxygørr som jeg ikke helt vet om er bra eller ikke men håper det er gjort ordentlig.

Grattulerer med flott båt...

Ja, du skal i hvert fall ikke behøve å slite med fritidsproblemer en tid framover. Modig gjort å ta fatt på et slikt prosjekt.

Dette er jo en båt som krever både nøyaktighet og tolmodighet.

Finnes ingen snarveier med å få en slik båt i rett stand.

Litt skummelt med eik da. Men det går vel ann å høre på lyden når du baker på treet om det er råtefritt eller ikke.

Skal bli spennende å følge med.

Håper du holder oss oppdatert med bilder

Godt tips, det skal jeg gjøre i morgen. Vet om et bord som har blåst seg opp nede mot jernkjølen så får sjekke litt nærmere der... Har egentlig lite lyst til å begynne å jobbe med så omfattende arbeid som bunnbytte er. Får la en erfaren båtbygger se på den før jeg legger for mye tid og penger i skuta :)

Kanskje ikke lett å se det på et bilde men ser jo ikke noe stort iallefall...

dsc_0004.jpg

Redigert av fredde1972 (see edit history)

Det jeg lurer litt på er hvordan jeg kan fikse et spant som har fliset seg opp som dette?

Kan jeg der bøye over et beslag på 30-35 cm som jeg borer 4-5 hull i og skrur fast over spantet??

Vurderer også å sette inn en ekstra bunnstokk, for støtte, siden to spant har røket på samme sted rett ved siden av hverandre...

dscn2165.jpg

Hei Gratulerer med flott båt! Dette blir det moro å følge med på! :flag: Jeg kan abosolut anbefale deg boken "Träbåtsrenovering" av Thomas Larsson Den beskriver i detalj de reperasjonene du skal gjøre! LINK En nyttig bok alle trebåtseiere bør ha i bokhylla si! :yesnod: Er det mange spant som er knekt? Tror jeg ville laget nye spant istedet for å prøve å fikse de gamle, det er viktig at styrken er der i et seilbåtskrog og at den er riktig i forhold til resten av skroget. Forsterkninger et sted kan skape svakheter et annet sted og kan resultere f.eks i flere knekte spant.

Redigert av thomsped (see edit history)

Det som har knekt kaller man ribber. Du har også spant, de er mye mer solide. Du kan sikkert ikke se det, men disse ribbene er felt ned i kjølplanken. La båtsnekkeren som kommer for å ta en titt også vurdere hva du bør gjøre med ribbene. Jeg vil anta å sette nye ribber mellom de som er knekt muligens er en dårlig løsning. Grunnen til at jeg mener det, er at belastningen fra enden av ribba i så fall må tas opp av kjølbordet (nederste bordgangen) og ikke kjølplanken. Om snekkeren anbefaler å skifte ut kjølbordene, disse er ofte dårlige, vil du komme meget lett til innfestingene for ribbene. Slike jobber er ikke noe man må gjøre med en gang. Båten kan sikkert brukes i flere år til uten å foreta seg noe. Det er en svekkelse i konstruksjonen, men ikke vesentlig. Du behøver jo ikke seile cockpitkarmene i vannet.

Redigert av Hulda (see edit history)

Takk for den korrigeringen :) Du har helt rett ribbene er felt ned i kjølplanken. Mulig jeg kan få disse opp om jeg tar bort en og en ribbe. Jeg får høre hva eksperten har å si så får vi gjøre noe i nærheten av det han anbefaler... er redd det kommer til å koste MYE å gjøre helt som han sier :((

Redigert av fredde1972 (see edit history)

När det gäller mast så kan du höra med dessa gubbarna /www.mbat.nu/, då din både liknar o är från samma tidsperiod som mälar 30 .

De sitter o inne med en otrolig kunskap om gamla träseglare

mvh lundberg

Det är bara idioten som anser sig fullärd.

Var det en klok man som sa en gång.

Må jag aldrig bli idiot!!!!!

Hei fredde 1972!

Det var da et utrolig vakkert skrog!

Ære være at du tar fatt i å bevare en slik perle. Du gjør klokt i å konsultere en erfaren båtbygger.

Å klusse med forsterkninger etc uten å være sikker på effekten av det kan skape problemer på sikt. De karene som lundberg nevner bør være et godt tips for mastesaken.

Ønsker deg virkelig lykke til med prosjektet, hold oss oppdatert, vi er mange som finleser slike tråder!! :smash:

mvh

JaNS

Old fishermen never die - they only smell that way!

:flag: Gratulerer med nydelig båt :flag: Dette blir nok bedre enn mange møbler rundt om i de tusen hjem. Er virkelig morsomt å se at det er fler som hiver seg på bølgen med trebåter!

Håper du oppdaterer oss med både tekst og bilder fra arbeidet...

Vivvi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...