Jump to content

Tur snekke, problemer med sprekker i bordgang, kan noen hjelpe?


SALAMANDER

Recommended Posts

https://baatplassen.no/bildearkiv/27/27942/baat_2.jpg

 

Hei!

 

Jeg har akurat kjøprt meg ei 28 fot tresnekke, skråget er fra 1969, med aleminiums overbygg fra 1998.

 

Problemet er at det er spriker mellom bordene langs mesteparten av skroget rundt hele båten.

 

Båten har stått på land i 2-3 år og jeg regner med at det er grunnen til at treverket har trekt seg sammen.

 

Mitt spørsmål er, er det normalt at bordene spriker opp til 3-4 mm på de værste områdene..og kommer dette til å bli et problem?

 

Skal jeg bruke noe for å tette sprekkene?

 

jeg skal også pusse båten utvendig på begge sider, noen tips?

 

Burde jeg sette inn treverket med beis, olje..før lakkering?

 

Kan jeg beise innvendig for å bevare treverket?

 

 

JEG KOMMER TIL Å POSTE BILDER GJENOM HELE VINTEREN, BÅTEN SKAL PÅ VANNET 1 MAI.

 

Takker for alle svar

Redigert av salamander (see edit history)

SALAMANDER

Link to post
Share on other sites

selvføgelig er dette et problem. er mange hundre liter vann pr. minutt det vettu.

tetter selvføgelig sprekkene!

du kan legge gamle håndklær eller tepper innvendig, å vanne det. kankje truter båten litt på den rikitige måten?

om ikke, tar du å smører tetningsmiddel (eks. Farm) over sprekkene til våren.

jeg regner med det også er vinter der du bor, så du venter selvfølgelig til våren med å vanne båten innveding også. :yesnod:

den vil ikke sprekke opp noe mer nå i vinterhalvåret alikevel

Link to post
Share on other sites

Hei!

Det som er vesentlig her er hvor bordene spriker. Er det i klinkene? I så tilfelle før disse sjekkes... Er det i skjøter ellers? Da bør alle sprekker tettes. Egnet masse til dette er f. eks. Takisol fiberkitt, som er en asfaltbasert sort masse med fibre. Denne er veldig elastisk og inneholder masse oljer som hjelper treverket å holde seg. Ett annet tips er å tape sprekkene.

 

Det som er helt klart er at du bør få tettet skroget så fort som mulig slik at du kan begynne å olje treverket så fort som mulig. Årsaken til at det har gått så mye fra hverandre er i hovedsak at all fuktigheten, altså vannet, er ute av bordene og du bør nå starte med oljebehandlingen. Dette vil være med på å starte prosessen med trutning allerede nå!

 

Villle nok gjort som negård skriver å sprøyte rålinolje/terpentin blandet 50/50 helt til treverket er mettet!

 

Lykke Til! og kom gjerne med oppdateringer og bilder!

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

Hei igjen og takk for svar.

 

 

Spørsmål ang råolje/terpentin..skal dette påføres innvendig på alt treverk eller kan dette også påføres utenpå skroget?

 

grunnen til at jeg spør er at jeg skal slipe ned båten de nermeste dagene og lurer da på om jeg skal først slipe, så mette med råolje/terpentin og deretter lakkere til våren?

 

..mye av treverket innvendig har en svart karakter (kan virke litt kaldt og fuktig når man kjenner på det), men det virker ikke som båten ikke har råte, er det dumt å bruke pussemaskin innvendig for å få bort gammel maling og gammel dritt?

 

 

og ang Takisol fiberkitt, skal dette påføres utenfra eller innenfra, eller begge deler?

 

Jeg holder til ved slottsparken i Oslo så det er bare å komme å gi meg råd om ønskelig.

SALAMANDER

Link to post
Share on other sites

Takisol Fiberkitt skal tette spekker fra utsiden, og bare under vannlinjen. Innvendig ville jeg ha slipt først og deretter oljet. Vær litt selektiv i fht. slipemaskin.

Olje er det best å påføre fra innsiden slik at det ikke er så mye olje som går til spille...

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

Hei..

Ja, du har allerede fått mange råd her, og det er bra.

Men jeg har noen kommentarer.

 

Du snakker om å skrape eller pusse båten innvendig. Hvis jeg forstår deg riktig er det svart på innsiden. Betyr dette at innsiden er behandlet med fek tretjære (som er svart) eller Black Varnish, som er enda svartere. Eller er det selve treverket som er blitt svart?

 

Ser ut som om denne båten er kravell bygget, og da spørs det om du skulle prøvd å få trjære drevet den. Med tanke på sprekkene i skroget.

Det du må tenke på er at hvis du metter treverket med olje/terpentin. så vil ikke båten truttne når du setter den på vannet. Sier ikke at dette er noe problem. Men hvis det etter at du har behandlet båten med olje/terpentin fremdeles er sprekker, så vil disse ikke forsvinne når du setter båten på vannet. Fordi trevirket da allerede er mettet av olje, og vann trekker ikke inn.

 

En annen ting er at Olje/terpentin blandingen også bør blandes med antiparasitt. Oljen er vegetarisk og er i utgangs punktet utmerket næring for råte og sopp.

 

Du skal skrape ned skroget. Da bør du også begynne å mette dette med Linolje/terpentin/antiparasitt.

Husk også på at denne blandingen skall påføres vått i vått. Ellers danner det seg en hinne som vil forhindre at mer olje trekker inn i trevirket.

 

Når du er ferdig for kvelden, så tørk godt over de områden du har behandlet, slik at det ikke får dannet seg en hinne.

 

Jeg vil også annbefale deg å bruke 70% terpentin på de første strøkene. Jo mer terpentin, jo bedre trekker det inn.

Så til slutt. Det best er om du har mulighet til å varme opp Linolje/terpentin/antiparasitt suppa til 40-50 grader. Da trekker den enda bedre inn.

 

Lykke til

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser ut som om denne båten er kravell bygget, og da spørs det om du skulle prøvd å få trjære drevet den. Med tanke på sprekkene i skroget.

Det du må tenke på er at hvis du metter treverket med olje/terpentin. så vil ikke båten truttne når du setter den på vannet. Sier ikke at dette er noe problem. Men hvis det etter at du har behandlet båten med olje/terpentin fremdeles er sprekker, så vil disse ikke forsvinne når du setter båten på vannet. Fordi trevirket da allerede er mettet av olje, og vann trekker ikke inn.

 

 

WASCO; båten trutner da selv om man oljer den. hvordan skal den ellers trutne? alle nye trebåter er da fulle a v olje, men de trutner like helt. selv, setter jeg og mine inn båtene våre innvendig med linolje/terpentin, diesel whatever hvert år, de lekker ved sjøsetting, og er tette dagen etter.

selv, setter jeg inn med opptil 20liter hvert bidige år, de lekker selvfølgelig alltid litt ved sjøsetting, men det drar seg i sammen igjen! :yesnod:

 

etter jeg har kjørt en tur, og legger til med båten, lekker den vann noen dager pga motoren vibrasjoner.

etter 2 to dagene, er den igjen potte tett!

slik er båten gjennom hele sesongen, fra tidlig april til oktober

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

 

 

Så etter som jeg har forstått, skal jeg slipe innsiden av båten, smøre blandingen rå-linolje/terpentin/antiparasitt på alt treværk innvendig.

etter jeg har pusset og skrapet ned skroget skal jeg sette inn utsiden av skroget med den samme blandingen vått i vått.

 

Så jeg lurer på..burde jeg tette SPRIKET mellom bordene med Takisol fiberkitt før eller etter jeg oljer utsiden av skroget?

 

Å, hvordan slipemaskin kan jeg bruke?

 

Og hvordan lakk anbefaller dere?

SALAMANDER

Link to post
Share on other sites

WASCO; båten trutner da selv om man oljer den. hvordan skal den ellers trutne? alle nye trebåter er da fulle a v olje, men de trutner like helt. selv, setter jeg og mine inn båtene våre innvendig med linolje/terpentin, diesel whatever hvert år, de lekker ved sjøsetting, og er tette dagen etter.

selv, setter jeg inn med opptil 20liter hvert bidige år, de lekker selvfølgelig alltid litt ved sjøsetting, men det drar seg i sammen igjen! :yesnod:

Hadde en lang diskusjon omkring dette i en tråd en tid tilbake. Og logikken tilsier jo at hvis treverket er mettet med olje, kan vel ikke vannet trenge inn - eller?

Konklusjonene er vel at om du setter inn innsiden av skroget med olje, så vil ikke dette "mette" trevirket så mye at det ikke vannet klarer å trekke inn.

Husker bare at vi hade en diskusjon omkring dette for en tid tilbake, og det var flere teorier omkring dette. Men din erfaring teller mer en teorier... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg mener å ha lest at man ikke bør mette en knusktørr trebåt med olje, da olje ikke trutner treet på samme måte som vann. Båten bør derfor helst trutnes med vann først, og deretter oljes etter noen dagers tørk. Noen andre som har hørt om dette?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg mener å ha lest at man ikke bør mette en knusktørr trebåt med olje, da olje ikke trutner treet på samme måte som vann. Båten bør derfor helst trutnes med vann først, og deretter oljes etter noen dagers tørk. Noen andre som har hørt om dette?

Ja, det er akkurat dette jeg også har hørt.

Regner med at når nedgår snakker om å olje båten sin, er vel ikke båten hans så tørr og glissen som den båten det er snakk om i denne tråden.

Link to post
Share on other sites

Hei. Dette har jeg ikke noe erfaring med, men jeg var på et foredrag på båtfestivalen i Norheimsund i sommer. Der deltok jeg på et lite seminar om vedlikehold av trebåter som ble holdt av båtbygger Djupevåg. Slik jeg forstod han så er det cellene i treverket som fylles med vann og dermed trutner båten, og den blir tett. En knusktørr båt er som vi kaller det "gjesen" og utett. Dersom vi på et slikt tidspungt oljer båten vil alle cellene i treverket bli mettet av olje. Det fører til at når vi sjøsetter vil ikke cellene i treverket ta til seg vann og båten vil ikke trutne. Du kan i verste fall ha ødelagt båten og risikere å aldri få den tett igjen. Dette har jeg aldri tenkt på, men det høres faktisk naturlig ut.

 

Dette skrev jeg i en annen tråd.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Har eid 5 trebåter som jeg har hatt den glede av å restaurere. Og i garagen står en svensk eikebåt og venter.

Rå linolje behøver ikke å spees ut med terpentin da den har utrolig lav overflate spenning.

Den er flytende ned til 20 kalde, men med terpentin lukter det ordentlig godt. Terpentin blir ikke i treverket den damper bare bort.

 

DU FÅR IKKE EN TREBÅT TIL Å TRUTTNE MED OLJE.

 

Den må trutne i vann først, så erstattes vannet med olje. Enkleste måte til å få den til å trutne på er å dampe den.

Våte filler, mange, "litt" vann i bunnen. Pakk den helt inn i plast(kondomisert). La sola dampe den eller sett inn varme og erstatt vannet etter hvert som det damper. Vann i gassform,altså damp har mange, skulle til å si 100vis av ganger så stor gjennomtrengings kraft somm vann i fast form

Dette fordi molekylene i damp er utrolig mye mindre enn i vann.

 

MVH Rolf-Eigil

Link to post
Share on other sites

Rå linolje behøver ikke å spees ut med terpentin da den har utrolig lav overflate spenning.

Den er flytende ned til 20 kalde, men med terpentin lukter det ordentlig godt. Terpentin blir ikke i treverket den damper bare bort

Så du mener altså at bruk av terpentin egentlig ikke har noe effekt, utover det å lukte godt?

Mener du også at dette med å varme opp oljen ikke har noe effekt?

Link to post
Share on other sites

Heihei hehe dette blir gøy!

 

 

Hva er konkuksjonen? jeg kan uansett ikke vete båten før sommeren, og jeg må prøve å trutne båten før jeg setter den på vannet for å ungå katastrofe...?

 

Skal/ burde jeg sette treverket inn med olje etter å ha trutnet et par dager på sjøen, eller burde jeg trjære drevet den?

 

Kan jeg pusse og lakere utsiden av båten uten å behandle skroget med olje før lakkering, eller er det noe som egner seg bedre enn lakering?

 

Er det noe jeg kan gjøre med vedlikehold av treverket før sommeren?

 

..og kan jeg tette sprikene og sprekkene i bordene med Takisol fiberkitt nå mens båten er tørr?

 

takk for alle svar

SALAMANDER

Link to post
Share on other sites

Er det noen andre som anbefaller Takisol fiberkitt til tetning av sprekker og Sprik mellom bord? og isåfall er det dette produktet det er snakk om?

 

 

http://images.google.no/imgres?imgurl=http...dKorQ-QbQp-HLDA

 

Inneholder dette produktet så mye olje at det kan ødelegge for trutning?

Redigert av salamander (see edit history)

SALAMANDER

Link to post
Share on other sites

Jøye meg.....

Du har altså kjøpt en trebåt med store sprekker uten på forhånd å ha sjekket opp noe mer? Først etter at du har kjøpt den begynner du å undersøke?

Får inderlig håpe at dette ikke blir en ny historie som ender trist.

Om du ikke gjør deg mer kunnskapsløs enn du er så burde du snarest mulig aliere deg med en som har greie på trebåt for å se på den og gi deg råd.

Får inderlig håpe at trutning er det eneste som skal til og at du får båten på vannet til våren med en påfølgende flott sommer.

 

Når det gjelder konkrete råd, gitt uten bilder, synes jeg du spesielt skal legge merke til innlegg nr. 5. Er det slik at du er trygg på at alt det ikke er noe problem er min mening at du kan hoppe til nr. 18 før du i det hele tatt begynner å tenke oljing.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen!

 

Er redd jeg har laget flere spørsmål enn svar, og unnskyld for det. Regelen for båt gjelder i høyeste grad også for trebåt.

Du får alltid litt flere svar enn personer du spør.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Så du mener altså at bruk av terpentin egentlig ikke har noe effekt, utover det å lukte godt?

Mener du også at dette med å varme opp oljen ikke har noe effekt?

Til Wasco.

 

Nei på begge spørsmålene etter min erfaring, men er du i tvil så lag deg en prøve og prøv. Altså tørre trebiter veies før og etter. litt komplisert men da ser en med selvsyn hva som virker.

 

Til Salamander.

Svar på innlegg 14.

 

Jo en kan jo utmerket vete båten nå, pakke den inn i plast og sette på varmen. La det stå ei uke eller så, begynn så og olje.

Velger du bort denne løsningen så kan du uten å skade noe begynne å olje, men da truttner ikke båten og når den kommer på vannet vil den bruke noe lengere tid til å truttne. Men din båt ser ut til å være kravellbygd så da er den lett å tette under vannlinja, Farm og ulltråder i sprekker under vann.

Vask av all overflødig Farm med White Spirit. Sett over papir/maskeringstape og mal over med to lag bunnstoff. Ha en elpumpe ekstra og noen gode kompiser klar ved sjøsetting.

Selv har det aldri vært noe hjelp jeg trenger, men noen har alltid med seg litt kaffe og noen øl så det har blitt en trivelig stund.

Hva du behandler fribordet med er et valg du må ta selv, men ALLTID olje først.

 

Tips Behrens har skrevet en fantastisk bok på svensk som heter. Håndbok i trebåtsværd. lånes på biblioteket eller kjøpes igjennom Trebåtsakuten.

http://surf.to/trabatsakuten

 

MVH Rolf-Eigil

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...