Jump to content

Mitt prosjekt sjøløven på 30fot


Sjø stjernen

Recommended Posts

Litt om meg selv: Gutt på 26år bosatt på Avaldsnes på Karmøy

Utdanning: Tungbilrepratør

 

Jeg kjøpte denne båten i november i 2009, båten befant seg på Fister på Hjelmeland så da var det bare å kjøre å se på vidunderet.

Hadde sett etter båt lenge i denne prisklassen og størrelse i plast men fant bare vrak. Så jeg ble positivt overrasket over hvor mye båt jeg fikk for pengene her. Jeg har hatt båt tidligere en Boknplast 23foter med arona diesel på ca17hk

 

Men det er alltids noe en ikke er fornøyd med uansett hva man kjøper så noe mekking og snekkring blir det:

 

Det som skal gjøres:

Motorbytte fra Ford 82 til Sabb Mitsubishi M4.130 K4D 30hk se video her:

nystartet etter rep

Heving av gulv så det blir flatt uten motorkasse

Snu på innredning slik at jeg får kjøkken på barbordside og salong på styrbordside

Bytte plater på vegger innvendig. De som er der nå er noen 3mm mdf lignende plater som det er eik belagt.

Bygge om instrumentpanel slik at dette blir mer skrått akterover

Skifte ut div skøtelasker på hud. Skal det brukes gjennomgående bolter?

Skifte ut de matte plexiglassene med laminerte glass hvis det går på tykkelsen i ramma.

Gå over skrog gjennomføringer og (stengeventiler ingen av disse virker) det er 5 gjennomføringer totalt i båten to er helt i vannskorpen for drenering av akter dekket. Motorinntak, toalett inn og ut. Greit å vite at disse er i god stand.

 

Kansje skifte farge på deler av overbygget til muligens grått? Eller hva mener du?

 

Skal prøve å følge opp med bilder og tekst etter hvert som det jobbes fremover.

p1033112.jpgp1033111.jpgakter2.jpgbad.jpg

Redigert av Sjø stjernen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei på deg karmøybu :yesnod:

 

Kjekt å sjå at det stadig dukke opp nye trebåt eiare her på BP.

Ekstra kjekt e det jo at du e karmøybu.

 

Sjøløven er jo en kjent og kjær trebåt, og det har vært et par sjøløve redere inne på trebåttråden.

Ønsker deg lykke til med båten og håper du kommer til å få mange kjekke turer med løva di.

 

Du holder til på Avaldsnes ser jeg. Da kjenner du kanskje Etapa90 som er aktiv her på forumet. Han er en ung mann som kjøpe seg ei 40 fots Risørskøyte i fjor sommer. Han holder også til på Avaldsnes.

Ellers har du jo kystlaget som holder til på Avaldsnes. Der kan du møte mange ivrige trebåt entusiaster.

 

Gleder meg til å følge med på prosjekttråden din

Link to post
Share on other sites

Hei igjen..

Ser at du har vært innom prosjekttråden til Etape90 allerede. Dere har sikkert mye å prate med hverandre om... :yesnod:

 

For å legge inn prosjekttråden din som fast element i signaturen gjør du følgende

Gå inn på profilen din

Trykk på kontrollpanel oppe i høyre hjørne

Gå til Personlig profil litt nede på venstre side

Klikk på "endre signatur"

Her legger du inn linken og trykker oppdater signatur...

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Hei på deg karmøybu :yesnod:

 

Kjekt å sjå at det stadig dukke opp nye trebåt eiare her på BP.

Ekstra kjekt e det jo at du e karmøybu.

 

Sjøløven er jo en kjent og kjær trebåt, og det har vært et par sjøløve redere inne på trebåttråden.

Ønsker deg lykke til med båten og håper du kommer til å få mange kjekke turer med løva di.

 

Du holder til på Avaldsnes ser jeg. Da kjenner du kanskje Etapa90 som er aktiv her på forumet. Han er en ung mann som kjøpe seg ei 40 fots Risørskøyte i fjor sommer. Han holder også til på Avaldsnes.

Ellers har du jo kystlaget som holder til på Avaldsnes. Der kan du møte mange ivrige trebåt entusiaster.

 

Gleder meg til å følge med på prosjekttråden din

 

Hei Wasco!

 

Kjenner ikke Espen men ser rett bort på skuta hans når jeg er i båten min.

Blir nok kjent etter vert :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ja i dag ble motoren løftet ut av båten gjennom takluken. Jeg forsto ikke hvorfor takluka var så stor når jeg kjøpte båten men det forstår jeg godt nå. hehe

 

Så vis noen trenger en Ford på 82hk med prm gir ligger denne på finn til salgs

Skal ned i båten i kveld å gjøre litt reint i motor rommet

 

:drink:uten_motor.jpg

Link to post
Share on other sites

Velkommen på sidene, Sjø stjernen!

 

Fin båt, et meget bra utgangspunkt

etter bildene å dømme.

 

Kommer til å følge tråden din nøye,

oppgradering av trebåt er de fineste trådene, vettu----

Stå på med innlegg!

mvh

JanS/EIR

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Flott å se at det er noen som har ork til å stå på i det kalde været...

Selv er jeg skikkelig pysete, og venter til det blir litt mildere i været før jeg tar fatt på alle oppgavene som venter på båten min

 

PS...ser at du har fått til linken i signaturen din.

Men du kan også gjøre den slik at "Her er mitt prosjekt "Sjøløven" blir en aktiv link. Det vil si at når du trykker på den teksten blir du linket direkte

Slik det er på de to linkene i signaturen min

 

Det gjør du vet å klikke på ikonet "sett inn link"

Da får du opp et vindu der du setter inn http linken. Så klikker du ok og får da opp et nytt vindu. der skriver du Her er mitt prosjekt "Sjøløven"

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Spesielt bak enden på den er berre lekker.

Ja det er en refleks danskebysse som gir god varme. Hadde den på i kveld da jeg var i båten å vaska i motor rommet.

Fant noe tørr råte rundt den ene bolten for motorfundamentet så jeg må nok slippe båten å skifte ut en del av spantet.

Tok noen bilder av det. Legger de ut i morgen.

Link to post
Share on other sites

Håper du ikke finner alt for mye råte i spantet. Men her kan nok Etape90 hjelpe deg. Han har hatt en del utfordringer med råte i spantet på skøyta si. Men hvis jeg ikke husker feil tror jeg han bare pøste på med antiparasitt i stedet for å skifte ut deler av spantet.

 

Ellers må jeg si meg enig med deg i at dama di har en vakker hekk :giggle:

Det ser også ut til av skroget er i god stand. Lite blåmann og vakkre linoljekitt natinger

Link to post
Share on other sites

Er ikke sikkert det er nødvendig å slippe å skifte ut en del av spantet pga litt råte. Men det blir lettere å se når du poster bilder :smiley:

Slik jeg har gjort det der det har vært råte er å grave bort allt løst treverk, så behandlet 2 ganger med ren antiparasitt, så behandlet dette igjen med olje :smiley:

Er jo muligheter for å forsterke det som er råte med epoxy også.

 

Hvor på avaldsnes er det du holder til egentlig?

 

Index: Hehe :lol: Regnet ikke med det gikk lang tid før noen kom med den kommentaren :lol:

Redigert av etape90 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror dette dreier seg om tørr råte pga kryp strømmer. Ut i fra bildene vil dere se at det er der jorkabelen var festet råten er. Det er litt råte i det fremste feste på barbord side men dette er minimalt og det virker som dette er rundt de rustfrie skruene.

 

Jeg er redd for at råten fortsetter i hudplanken under spantet for hele spantet er mykt ( kan stikke skrujern rett gjennom.

 

Det virker også veldig mykt og vått rundt gjennomføringene til kjølesløyfa samt rundt kjølevannsinntaket.

Er litt redd for å stikke hull i båten så har ikke vert så hardhent enda.

Synes det er greit å vite at skrog og gjennomføringer er 100% Er ikke kjekt å få en lekasje når man er langt av gårde på ferie.motorfeste4.jpgmotorfeste3.jpgmotorfeste2.jpgmotorfeste1.jpgkjoelesloeyfe2.jpg

motorrom_vasket_rett_vei.jpg

 

Legger ved noen bilder

 

Noen som hvet hvilke matriale man bruker for å lage spant/bunnstokker? Kan eik brukes eller er dette for hardt å jobbe med?

Hvor tørt skal emnet være?

 

Mener selger sa at det er brukt gran til hudplank

Link to post
Share on other sites

flott trebåt du har fått deg, gratulerer. er d rett utenfor vico bygget du ligger?

ligger i bøvågen selv også, borte på abr senteret.

 

Ja det er rett utenfor vico bygget ja, inni u en der det lå en seilbåt tidligere.

Men nå må jeg prøve å få noen med kranbil til å ta den opp og hjem til skeie så jeg får fikset det dårlige spantet + noe dårlig hudplank :smiley:

Link to post
Share on other sites

Slik råte/tæring har jeg også, hos meg kommer det av at alu overbygget er skrudd rett mot treverket med jern bolter.

Holder på å bytte disse til syrefaste, veldig mye arbeid siden nesten alle boltene henger skikkelig godt fast!

Hvor tykk hudplank er det på denne båten?

 

Angående material bruk ville jeg også brukt det samme som er fra før, eik er jo også en mulighet, men er jo et hardt tre å jobbe med.

 

Der båten ligger nå, er det permanent plass?

Tenker hvis det ikke er permanent og du er ute etter båtplass, så er det sikkert ledig plass i båthavna som ligger mot avaldsnes kirken :smiley:

Redigert av etape90 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slik råte/tæring har jeg også, hos meg kommer det av at alu overbygget er skrudd rett mot treverket med jern bolter.

Holder på å bytte disse til syrefaste, veldig mye arbeid siden nesten alle boltene henger skikkelig godt fast!

Hvor tykk hudplank er det på denne båten?

 

Angående material bruk ville jeg også brukt det samme som er fra før, eik er jo også en mulighet, men er jo et hardt tre å jobbe med.

 

Der båten ligger nå, er det permanent plass?

Mener å huske det har ligget en temmelig stor plastbåt der før.

Tenker hvis det ikke er permanent og du er ute etter båtplass, så er det sikkert ledig plass i båthavna som ligger mot avaldsnes kirken :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...