Jump to content

Mitt prosjekt sjøløven på 30fot


Sjø stjernen

Recommended Posts

Flott å se den iveren du har... Blir nesten litt missunnelig :smiley:

 

Men en ting...

Du nevnte at det var brukt gran i skorget på båten din.

Er du sikker på dette?

Det er vel ikke så vanlig at det brukes gran i skroget på en slik båt. Vet at de gammle Dorryene oftes ble bygget av gran.

Men når jeg ser på bildene av skroget ditt, ser det jo ut til at det er ganske fritt for blåmann. Det kan jo i og for seg være en indikator på at det er gran som er blitt brukt.... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Slik råte/tæring har jeg også, hos meg kommer det av at alu overbygget er skrudd rett mot treverket med jern bolter.

Holder på å bytte disse til syrefaste, veldig mye arbeid siden nesten alle boltene henger skikkelig godt fast!

Hvor tykk hudplank er det på denne båten?

 

Angående material bruk ville jeg også brukt det samme som er fra før, eik er jo også en mulighet, men er jo et hardt tre å jobbe med.

 

Der båten ligger nå, er det permanent plass?

Mener å huske det har ligget en temmelig stor plastbåt der før.

Tenker hvis det ikke er permanent og du er ute etter båtplass, så er det sikkert ledig plass i båthavna som ligger mot avaldsnes kirken :smiley:

 

Det er ca25-30mm hudplank på båten,over vannlinjen er den luset i følge første eiger. :sleep:

Link to post
Share on other sites

Strip-planking vil si at smale lekter er limt sammen.

Hvis du ser på bildet av båten bakfra så kan du se at de relativt smale lektene skyter opp i dekket før de når akterstevnen. Det skyldes at lektene ikke er smalere i baugen og hekken. En båt er jo bredest på midten, og krever således bredere planker der for at de skal "komme ut likt" når du når dekksnivå.

 

Det er helt vanlig å gjøre det på den måten bildene viser, og er også en metode som er lettere å få til.

Med et godt lim og tørre materialer får du også et svært sterkt skrog! :flag:

 

Hvis du skal reparere skroget for skader som har oppstått som følge av galvaniske strømmer, så må du i ditt tilfelle sage ut plankene ettersom de er limt til hverandre. Ofte er disse lektene konvekse i toppen/bunnen, slik at man kan planke en kurvet flate uten å få glipper mellom bordene, men det er ikke noe problem å skjære ut å lime inn nye bord. Behøver sikkert ikke å ta ut så mye heller, ettersom det virker som om du har lokale skader. (Nå vet jo ikke jeg hvor omfattende det er da....)

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Strip-planking vil si at smale lekter er limt sammen.

Hvis du ser på bildet av båten bakfra så kan du se at de relativt smale lektene skyter opp i dekket før de når akterstevnen. Det skyldes at lektene ikke er smalere i baugen og hekken. En båt er jo bredest på midten, og krever således bredere planker der for at de skal "komme ut likt" når du når dekksnivå.

 

Det er helt vanlig å gjøre det på den måten bildene viser, og er også en metode som er lettere å få til.

Med et godt lim og tørre materialer får du også et svært sterkt skrog! :flag:

 

Hvis du skal reparere skroget for skader som har oppstått som følge av galvaniske strømmer, så må du i ditt tilfelle sage ut plankene ettersom de er limt til hverandre. Ofte er disse lektene konvekse i toppen/bunnen, slik at man kan planke en kurvet flate uten å få glipper mellom bordene, men det er ikke noe problem å skjære ut å lime inn nye bord. Behøver sikkert ikke å ta ut så mye heller, ettersom det virker som om du har lokale skader. (Nå vet jo ikke jeg hvor omfattende det er da....)

 

:seeya:

 

Å ja sånn ja. Under vannlinjen er det 10-15cm brede bor som det tyter silicon ut av på innsiden, skal vel egentlig være drevet. :smiley:

Link to post
Share on other sites

akter_zoom.jpg

Hvis det tyter silikon ut mellom plankene er den ikke stripplanket som jeg beskrev.

Ut ifra plankingen i fribordet ser den ut til å være det.... Kunne du kanskje tatt et nærbilde av plankingen over vann så kan vi sikkert se det bedre?

 

:seeya:

 

Silicon er kun brukt under vannlinjen. Over vannlinjen skal båten være luset, virker som det er brukt grå natemasse over dette igjen.

Legger ved et modifisert bilde.

Link to post
Share on other sites

Strip-planking vil si at smale lekter er limt sammen.

Hvis du ser på bildet av båten bakfra så kan du se at de relativt smale lektene skyter opp i dekket før de når akterstevnen. Det skyldes at lektene ikke er smalere i baugen og hekken. En båt er jo bredest på midten, og krever således bredere planker der for at de skal "komme ut likt" når du når dekksnivå.

 

Det er helt vanlig å gjøre det på den måten bildene viser, og er også en metode som er lettere å få til.

Med et godt lim og tørre materialer får du også et svært sterkt skrog! :flag:

 

Hvis du skal reparere skroget for skader som har oppstått som følge av galvaniske strømmer, så må du i ditt tilfelle sage ut plankene ettersom de er limt til hverandre. Ofte er disse lektene konvekse i toppen/bunnen, slik at man kan planke en kurvet flate uten å få glipper mellom bordene, men det er ikke noe problem å skjære ut å lime inn nye bord. Behøver sikkert ikke å ta ut så mye heller, ettersom det virker som om du har lokale skader. (Nå vet jo ikke jeg hvor omfattende det er da....)

 

:seeya:

 

Det med konvekse bord stemmer. de bordene over vannlinjen er konvekse, så er det vist saget spor og luset inn en list som så er høvlet plan med skråget.

Link to post
Share on other sites

At den er luset og natet over det igjen høres litt merkelig ut.

Det måtte i såfall være at lusa (listen) ikke fyller helt ut, og at det er lagt en natemasse over den igjen.

Vet du om båten er bygget privat?

 

Ellers ser den jo flott ut i trevirket.

(Ville nesten satt penger på at det er furu i skroget (I allefall i fribordet) -eller lerk :smiley: )

 

Skadene du har i bunnen (som du nevnte tidligere). Er disse omfattende? Hva tenker du å gjøre der?

Link to post
Share on other sites

At den er luset og natet over det igjen høres litt merkelig ut.

Det måtte i såfall være at lusa (listen) ikke fyller helt ut, og at det er lagt en natemasse over den igjen.

Vet du om båten er bygget privat?

 

Ellers ser den jo flott ut i trevirket.

(Ville nesten satt penger på at det er furu i skroget (I allefall i fribordet) -eller lerk :smiley: )

 

Skadene du har i bunnen (som du nevnte tidligere). Er disse omfattende? Hva tenker du å gjøre der?

 

Det er lokale skader lut raate rundt syrefast bolt til motorfundament. Skal ta baaten opp a begyne a fjerne det som er skadet, gjoore det skikkelig for jeg setter inn ny motor.

 

:smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
  • 2 år senere...

Er i gang med vårpussen nå. Båten har stått på land i 3 år nå så nå måtte eg ta meg sammen.

Tenkte å bestille rå linolje til skråget. Noen som har formening om hvor mange 25liters kanner jeg trenger.

Har fått hjelp av en iversen til å sette in nye bord i skåget. Bunnstokken laget jeg ny selv. Fikk emne av birkeland båtbyggeri.

Har endel eikelister som jeg lurer på hva som er best å behandle med. Mette med linolje for så å lakke??

Link to post
Share on other sites

Rå linolje til skroget. Varm olja til rundt 50-60 grader. Da vil den trekke inn fort. Om du går på med kald, rå linolje trekker den sakte inn og legger igjen en klissete oljefilm på utsiden.

Mange sverger til terpentin blandet i linolja. Forskning viser at dette ikke har noen virkning på inntrengningen i treet. Spar heller terpentin til lakkingen. Da er det greit å bruke terpentin de første strøka for å fa lakken til å flyte godt ut.

25 liter er jo et sted å begynne, tviler på at du behøver mer enn 50 liter. Etter linolja kan du lakke. Tørk av det som ikke trekker inn, men om du varmer olja trekker nok det meste inn.

 

Jeg har brukt Shipolin maling på trebåter før, den er ganske bra. I det siste har jeg tenkt endel på å bruke linoljemaling..... Hovedproblemet med linoljemalingen er vel tørletiden..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...