Jump to content

Prosjekt: Scand Atlantic, økning av marsjfart


kapteinkrok63

Recommended Posts

Jeg har tenkt å støpe mine selv i glassfiber , har allerede laget malene i styrofon som vil gi meg formen. Har enda ikke helt bestemt meg for lengden , om de skal begynne der badeplatformen begynner eller om jeg skal ha de lengere ??

Link to post
Share on other sites

Nå tror jeg at jeg fikk svar på hva disse finnene som er støpt på Apollo 3001 og som ikke finnes på min noe eldre Apollo 30. Båten min er i bunn og grunn samme båt som Apollo 3001 men har ikke disse finnene. De er påstøpt/boltet fast i vannlinja fra hekk og skal jeg tippe 2m fremover. De er en hel del bredere enn vinkeljernene som vist på denne Scand'en. Men er der nok av samme årsak å gi mer bredde og løft akter.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

utrolig spennede å lese denne tråden. jeg kunne godt trengt litt mere løft i raua på min hifo. ( 30 ft 5 tonn) men tenker helst noe limt , som går ann å ta av evt justere etter en prøvesesong. tenker litt om hvordan det ville vært om man lagde de vingene helt frem til der skroget buer inn mot baugen for alvor. vil da kansje få løft i

slik at hele båten kommmer mere opp av vannet og forhåpentlig bedre fart.

Hva mener du SF ? du som har vært behjelpelig med det meste før på mine små prosjekter'?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Takker for tilliten hifo, men her nok jeg helt grønn :lol:

 

Har selv lurt på hva disse horisontale finnene på nyere utgaver av min båt er til og etter å ha lest denne tråden med stor interesse er det vell grunn til å anta at det er for å få mer løft slik som det er gjort på denne Atlanticen. Har også notert meg i en båttest av Apollo 3001 at den nyere modellen gjør 25,5 knop med 200HK mens min skal gjøre 23-24 med 220 HK. Kan selvsagt lure på om disse finnene og evt ekstra løft er årsaken til denne ekstra farten.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Spennende prosjekt uansett. kunne vært morro å lime en liten list som er ett par tre cm bred langsmed bunnen for å teste og se om det gir positivt utslag . vil vanlig tec-7 funke til slikt? må selvsagt fjerne noe bunnstoff først.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Det er hyggelig å se at prosjektet har fått sånn interesse og så mye konstruktive ideer.

Da jeg har valgt å støpe skjørtene i skroget med utseende noe likt tidligere nevnte "roca speed rails" , lurer jeg bare på hvor høye jeg bør lage dem da de skal vende nedover for å skape en tunell effekt og dermed hindre at vannet blir presset ut til sidene. Jeg vil jo ikke gjøre noe som går ut over kjøreegenskapene til båten.

Link to post
Share on other sites

Har sett noen båter som har forlenget skroget under badeplattformen slik at selve plattformen utgjør en forlengelse av skroget. Har blant annet sett det på en Summer Family 27 og på to Summer Dream 28. Ville ikke det gitt mye ekstra løft, i tillegg til stor og trygg plattform? Så har som REM en egen tråd om da han forlenget skroget med faste strake flaps som vel var en mye mindre operasjon.

 

Personlig ville jeg nok vært skeptisk til å kjøpe båter som hadde gjort "rare" ting med skrogets opprinnelse - pass på at du i iveren ikke gjør noe som reduserer verdien.

Link to post
Share on other sites

Jeg skrev en e-post til oppfinneren av SpeedRails hvor jeg forklarte størrelse og vekt på båten (Baltic) og om han ville anbefale produktet.

Her er svaret:

 

 

Jag tror att båten är för tung och går för långsamt för att Du skall få en positiv effekt av våra SpeedRails.

 

 

Hälsningar

 

 

/// ocke ///

 

 

Dermed kommer jeg til å tenke meg om et par ganger.

Det går sikkert også ann å kjøpe 3 rails og skjøte på dem.

 

Mulig det blir å utsette en sesong for å observere hvordan vannet flyttes under forskjellige hastigheter.

Det virker uansett som at forsøket på Atlantic'en fungerte bra..

Link to post
Share on other sites

Etter å ha lest innkomne komentare har jeg fått mye å tenke på . Jeg skal prøve å tegne litt om på ideen da jeg er usikker på om jeg skal la skjørtene vende nedover (ref. skissen i tidligere innlegg i dag) eller om jeg skal vinkle de litt utover , noe som også vil øke bredden på skroget.

Det blir dermed en mellomting mellom "speed rails" og de løsningene som det er vist bilder av i denne tråden.

 

Mvh

Kapteinkrok

Link to post
Share on other sites

:lol::lol::lol: godt observert.

 

 

 

Har ikke du akkurat fjernet oppdrift i ræva da hifo?

Den tunellen du lagde er jo særs godt egnet til å trekke akterskipet ned i sjøen.

 

jo.. men det ble litt mye , så jeg må bruke flapsa litt mye for at båten skal legge seg fint. Det er ikke mye jeg skal heve akterenden i marsfart , men en liten oppdrift av hele skroget hadde heller ikke vært av veien tror jeg.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Var redd for det hifo.

En propelltunell er aldri gunstig. Den gir et ganske kraftig sug nedover og skygger ganske mye for propellen.

Jeg tror at et arrangement slik som vist på Summer Family ovenfor vil være effektivt. Bæreflaten blir større, og propellen jobber mer effektivt.

Hvis man i tillegg setter på winglets som en kile i slaget med spissen rettet nedover og gjør overgangen bunn/akterspeil så skarp som mulig tror jeg man får det meste ut av båten.

Link to post
Share on other sites

.hmm.. jeg måtte ha tunell for å få mindre propellakselvinkel ,slik at baugen reiste seg ved pådrag. før skudde den bare båten rett frem i vannet , og 9,5 knop. ideelt sett burde det nok være v\gir på denne for å få fin akselvinkel uten tunell. Men man må bruke det man har , så er fornøyd med tunelljobben sålangt. flyttet også batterier , vanntank og varmtvannstank til under køyene i akterkabinen , for å få nesa opp.

jeg ser det som masse bry å flytte disse tingene fremover igjen.

Med bittelitt ettertanke , er det kansje det jeg først bør gjøre. :blush:

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Mulig at denne måten er ett bedre alternativ ?? http://www.facebook.com/album.php?aid=1850...mp;l=2504a256a9

 

Kunne det ikke vært bedre om du flytter vingene litt inn mot senter av skroget? Kanskje 10-20 cm inn. Da vil du ikke møte alvorlige problemer med stroppene når båten skal heises. Jeg syns skisse nummer to med 45 graders vinkling virker mest effektiv ettersom den både øker skrogets bæreflate og skaper den ønskede tunneleffekten. Til sammenligning bruker små lette fly vinkelrette winglets (ref speedrails), mens større fly som B747, A330/A340 etc bruker 45 graders winglets på vingetuppene (ref din skisse).

 

Jeg følger spent med, og ser gjerne bilder hvis prosjektet ditt blir realisert.

Link to post
Share on other sites

Jeg har tenkt mye på dette i helgen , og kommet frem til at jeg skal forme vingene ut fra plank med tilpasset lengde (2"x 4") skjære ett spor i denne slik at den overlapper både under skroget og på siden av skroget. Deretter lime vingen til skroget og så støpe rundt . Jeg tror også at vinkelen skal være en mellomting mellom 90 og 45 grader . Denne løsningen tror jeg vil eliminere eventuelle problemer med løftestropp.

Kommer tilbake med bilder og erfaringer når det er gjordt og prøvekjørt.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Interessant dette her. Er det noen her som vet hva denne Atlanticen veier?

 

Det mest oppsiktsvekkende her er ikke at denne Atlanticen går 26 knop med Ford/Saab 2728 (200 HK +) ca 220 Hk. Det som virkelig er oppsiktsvekkende er at denne 2000 modellen med Yanmar 290 HK ikke klarer mer enn 22 knop.

Link to post
Share on other sites

Båten veier i overkant av 5 tonn når jeg tar den opp om høsten , hva den veier når den er ferielastet har jeg ingen ide om annet enn at gummibåten veier ca 70 kilo (montert på snap daviter ca.30 cm utenfor enden på badeplatformen og så lagt inn mot hekken på båten, påhenger oppå rekka akterut og bensintank 25 kg plassert på samme sted.(jeg er ikke herre over alverdens andre ting som MÅ være med , men dette er vel en kjent UTFORDRING)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...