Jump to content

Prosjekt: Scand Atlantic, økning av marsjfart


kapteinkrok63

Recommended Posts

  • 4 måneder senere...

Hei

når jeg leste og så bildene av hva kaptein krok gjorde av forandringer på båten,så kom jeg til å tenke på ett inlegg på dagsrevyen for sikkert 20 år siden,

det omhandlet en engelsk båtprodusent som hadde utviklet et "revolusjerende" skrogdesign.Det var som en slags tunnell langs båtsiden mot baugen,

Hensikten var å lede baugbåra inn under båten for å få bedre løft og høyere fart samt bedre drivstoff økonomi.Har aldri sett denne konstruksjonen på

noen båt, kansje noen på forumet husker hvilken båtprodusent det var snakk om.

Link to post
Share on other sites

Hei

Har no lest gjennom heile tråden og lurte på eit par ting som eg håper kanskje dere kan hjelpe meg med.

 

1. Lurte på om dette bare fungere på "halvplanere" eller om dette også vil fungere bra på ein båt som går 30 knop på maxfart?

Eg har ein Joda 310 Monacco som er veldig baktung med vp kad 44 (248 hk på propellaksling) Denne marsje fint i fra 16- 25 knop, men den ligger litt lavt med hekken og det må bruke flaps heilt til den kommer over 26 knop, da kan eg trimme ut drevet og ta av flapsen heilt.

 

2. Noen som veit om Winrace klare å finne ut propell størrelse når eg har eit duopropp drev (DP-E). Har hørt rykte om at disse liker best når det er singelprop?

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Tar opp denne tråden igjen. Er det noe mer info/erfaringer rundt denne løsningen?

 

Jeg har stegtrinn på min gamle Marex 77. 2 etasjer. Den største fordelen på denne båten er at den er mye mere stabil i sidesjø enn modeller uten. Denne er også forlenget under badeplattform som gjør den mere stabil i bølger bak og forfra. Jeg tror ikke farten påvirkes i stor grad, men en knop ekstra antar jeg på min.

En ulempe er at det blir mere "klukking" fra bølger nå man ligger stille i havn.

 

capture.jpg

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har stegtrinn på min gamle Marex 77. 2 etasjer. Den største fordelen på denne båten er at den er mye mere stabil i sidesjø enn modeller uten. Denne er også forlenget under badeplattform som gjør den mere stabil i bølger bak og forfra. Jeg tror ikke farten påvirkes i stor grad, men en knop ekstra antar jeg på min.

En ulempe er at det blir mere "klukking" fra bølger nå man ligger stille i havn.

Høres veldig interessant ut, du har vel ikke noen bedre bilder av dette?

Link to post
Share on other sites

Det nederste stegtrinnet stopper litt bak midten på skroget, så den går ikke hele veien. Den slår ikke noe mere med dette, nei. At den er vesentlig mere stabil i sidesjø kan jeg stå inne for ! Vi ferierer nesten hver helg med en 280 Holiday, som er mye mere var for sidesjø. 280`går selvførgelig fortere og er av den grunn noe bedre i motsjø. Har også sammenliknet med tildligere eier av Benji sin nyinnkjøpte Marex Consul (samme skrog), og det er stor forskjell i hvordan de takler bølger fra siden. En ulempe med min er at den i sterk vind kaster mere sjø, som ofte vil opp til frontruta.. samt at det klukker mere i skroget i havn.. Det er ulenpene på min. Marex hadde disse stegtrinnene som ekstrautstyr i prislista si på de siste årgangene av Marex 770, har jeg hørt.. Det kan sikkert Roger-jo bekrefte ?

 

Se denne linken: http://80.239.2.36/baatweb/cms.nsf/BladarkivoversiktWeb/390A2631C8E5662BC125761900350008?OpenDocument

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Da vekker man en gammel tråd her;-)

 

Jeg har sendt en melding til trådstarteren på Facebook i håp om å få tak i han. Bare for å spørre om litt mer info og erfaringer. Skal også kont søkte Scand å høre hva dem syns.

 

S tipper jeg at jeg setter igang med et likt prosjekt til helga. Dette må jo bare prøves. Jeg har en liten grønn en på 230 hk bare, så båten hadde hatt godt av bitte litt mer fart. Marsjer på ca 15-16 idag.

 

S får vi se om man får noe svar;-)

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Da vekkes denne tråden til livs igjen:-) denne gangen må ikke båten plutselig ut på vannet . Båten blir sandblåst imorgen, og så er jeg klar for å lime og støpe! Blir ekstremt spennende å se til våren om det endrer noe. Har en kamd43 som er i minste laget. Så håper det har noe effekt selv med liten motor!

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
  • 1 år senere...
  • 7 måneder senere...
  • 1 år senere...

Hei alle, Jeg trekker denne tråden frem å børster støvet av den.

Jeg har selv oppgradert til en 2001 mod Atlantic med Yanmar 300hk.

Men som jeg ser mange andre også sliter med så er den veldig baktung.

Jeg klarer å presse båten opp i 19-20 knop, ferielastet 16-18 knop.

Her må det gjøres noe!

Tittet på prosjektet til  Kapteinkrok 63 det ser spennende ut.

Men ønsker å vite mer om hvordan båten oppførte seg etter ombyggingen, så kapteinkrok om du er tilgjengelig hadde det vært hyggelig med en oppdatering.

 

Ellers er det en annen ting jeg undres over, i sommerferien med 2 joller på slep og full ferielastet klarer jeg max turtall uten problem.

Kan dette tyde på litt liten propell?

 

Håper på noen positive tilbakemeldinger i denne gamle tråden :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...