Jump to content

Prosjekt: Scand Atlantic, økning av marsjfart


kapteinkrok63

Recommended Posts

jeg er ikke herre over alverdens andre ting som MÅ være med , men dette er vel en kjent UTFORDRING)

 

:lol::lol: Kjent utfordring ja, tenk deg da MC ferie med madammen bakpå, og da prøve seg på at hun ikke fikk ta med seg mer enn hva som går oppi hennes pakksekk. Blir bråk av slikt, tro meg :lol:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Hei, sånn til info-min atlantic har jeg såvidt sett 24 knop på plotteren en gang og det er med 330 hester og 3 personer ombord (altså ikke ferielastet). Den marsjer fint 20.

Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg spurte om vekt på Atlanticen for å sammenligne litt med min Fjord 880. Den tror jeg veier ca 4500 kg. Jeg har en slik Ford/Sabb 2728 og den skal visstnok være skrudd opp til 220 HK. Max fart 24 knop/2500 rpm og marsj fart 20 knop/2150 rpm.

 

Når jeg dveler litt ved dette, så lurer jeg litt på om Atlanticen med 290 Yanmar burde klare mer enn 22 knop. Hva med å sjekke om det er rett propell? Uavhengig av skjørt så blir det veldig rart at Atlanticen med Ford 220 HK klarer så mye mer enn den med Yanmar 290 HK.

 

Hvis skjørtekantene fungerer så godt, så må jo dette være en sensasjon, eller så må Forden være det.

 

Gleder meg til å høre mer om dette.

Link to post
Share on other sites

Ok, jeg trodde ikke man kunne få så mye ut av denne Forden.

 

Winrace har jeg forresten veldig tro på. De er kanskje de mest proffe jeg har vært i kontakt med innen båtbransjen?

Men når du var i kontakt med Winrace fikk du antakelig også et skriv om max fart og marsjfart? Hva sa Winrace om farta du skulle få?

 

Winrace beregnet farta på min båt også i forhold til optimalisert propell, Hk og girutveksling. Og imponerende nok så stemte det omtrent på tidelen, slik som beskrevet ovenfor.

 

Men lykke til! :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Hei !

Nå er prosjektet utført og testet på Heddalsvannet (Notodden) med svært godt resultat. Båten kommer mye fortere opp i fart , hekken ligger høyere i sjøen ,marsjfarten er øket med ca. 2,5 knop , båten lager mindre bølger.

Jeg tenkte først å lage vingeprofilene i styrofon for så å støpe glassfiber rundt , men kom til å tenke på at polyesteren kunne komme til å smelte styrofonen. Jeg skar derfor ut en vingeprofil av 2" x 4" heltre som jeg så limte på skroget med "tech 7". Deretter støpte jeg rundt med glassfiber.

Resultatet ble helt topp og solid , i tillegg laget jeg 2 klosser hvor jeg skar ut profilen til vingene slik at klossene plasseres over vingene ved "utsetting / opptak" for å beskytte vingene (just in cace) men jeg tror egentlig ikke det er nødvendig da vingene er av masivt tre med 4 lag glassfiber rundt.

Har prøvd å legge ut bilder av prosjektet , men sliter litt med å få det til. Prøver igjen...og igjen..

 

Mvh

Kapteinkrok

Link to post
Share on other sites

Siden du har gjort så mye kunne det være interessant å se bilder av hekken på båten din.

Jeg hadde en Scand Atlantic 2000 og kjenner denne båten ganske godt.

Riktignok hadde jeg en av de gode Yanmarene, en Yanmar 340 HK - STE. En fantastisk motor som går og går på høyt turtall og hvor temperaturen aldri oversteg 80 grader C.

Jeg marsjet som regel i 22 knop med aktermontert ror.

Link to post
Share on other sites

Dette så jo veldig bra ut. Hvor mye har du testet? Merker du ingen negative effekter av disse? Har hørt noen som har satt på finner som står mer vertikalt (og større en dine)og båten har blitt litt ustabil når den kommer opp i fart.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Hej kapteinkrok63.

Jeg har en Scand 32 Atlantic med en 165 HK VP Diesel. Topfart ved max rpm 3500 er ca 12 knob. Vægten ferieklar er vel 6 tons med fulde brændstofs tanke og vandtanke. Tror du at jeg vil kunne få glæde af din modificering af bunden? Min sætter også hækken ned og laver store bølger. Jeg er ikke kommet over nogle der har en motorstørrelse som min. Jeg spekulere på hvorfor der er monteret en "lille" 165 hk. Type skiltet siger der max må monteres en 220 hk.

 

Hilsen Jan

:flag_da:

 

Link to post
Share on other sites

Ser genialt og "enkelt" ut! ein dag må du være snill å måle økning i toppfart også :smiley:

Hvordan blir det med stropper til heise båten. Meiner eg leste lenger oppe om noko stiver, men eg såg ingenting på bildene? Har vurdert "samme" trikset med aluminiumsvinkel og sika på vår Summer Family. :cheers:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

I utgangspunktet deler jeg vurderingene om at dette synes svært flott.

Jeg er imidlertid litt nysgjerrig hvorvidt denne "formidable" endringen av skrogegenskapene også representerer andre dynamiske egenskaper ved skroget under vanskelige værforhold som sidebølger og de vanskelige akterbølgene ved stor sjø?

 

Håper du gir tilbakemelding om dette.

 

En annen ting: Er det noen formuleringer i forsikringen som setter begrensninger for så pass radikale skrogendringer i forhold til den opprinnelige Veritas-godkjenningen?

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Jeg har en Atlantic med 2 x VP 40B og syntes dette er veldig interessant :-)

 

Er det ikke noen negative egenskaper på denne vingen? I så fall er det vel bare å slenge den på alle Atlanticer??

 

Andre erfaringer/meninger??

 

God sommer.

 

Josef

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...