Jump to content

Dieseldyr i tanken , hvordan rengjøre uten å ta ut tank ?


nimba

Recommended Posts

Hei

 

I forbindelse med dette prosjektet , har jeg nå startet arbeid med dieselsystemet .

Vedlegger et par bilder som forteller tingenes tilstand , og lurer så på om det er dette som kalles dieseldyr ?

I fbm. rengjøring har jeg lest om erfaringer her på BP ved å ta ut tanken osv.

Men siden jeg ikke er særlig lysten på dette , da det medfører masse arbeid og demonteringer , lurte jeg på om noen hadde erfaringer med å la den stå i båten og få den ren på den måten , og evnt. hvordan det kan gjøres.

Dette sto på vannutskilleren

 

dscn3259.jpg

fra samme vannutskiller

 

dscn3261.jpg

 

slik ser det ut nedi tanken

 

 

dscn3335.jpg

 

-og her en liten håndfull gelelignende olje...? fra tank

 

dscn3337.jpg

 

 

:confused::headbang::confused::headbang:

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

usj, såg ikkje fint ut... Om dette er teikn på dieseldyr har eg ikkje greie på. Men eg ville uansett gjort reint. Har du lirka kameraet ned eit lite hull, eller er tanken grei å komme oppi? Mekanisk rens og vask. Ein sekk med filler. Trykkluft å blåse igjennom, eller evt skifte slangene. Eg bruker ofte crc breake-clean uansett kva eg reingjer. God trykk i sprayen, og reint blir det. Tørker fort. Men bruk kullmaske trur eg......

Så lenge det ser reint ut, så blir det vel bra? :smiley:

Og så bruke noko stoff i dieselen etterpå.

Kva ver det nå....hammerdown...bio-protect 2...?...ja...ingen har vel enest om kva som er bra ennå :crazy:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Ligner veldig på det som møtte meg nedi tanken i vinter... Den svarte gelèen er dieseldyra. Også ser du vel at det ligger vann under dieselen nedi tanken der.

 

Tøm helt, rengjør med konvensjonelle våpen (askesuger, filler, diesel...), eliminer ytterligere vanntilførsel (påfyllingen? Min manglet svanehals på luftingen...). Og montèr drenering, slik at du kan hente ut en skvett fra laveste punkt rutinemessig (slik gjorde jeg det). Lykke til!

Redigert av klugg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den svarte klumpen er nok ikke dieseldyr, men rett og slett asfalt. I "gamle dager" var diesel et rent destillasjonsprodukt fra råolje, fin og stabil. Men så kom krigen, og det ble ikke nok med den dieselen man kunne hente ut fra råoljen. Løsningen kom med utvikling av crackerteknikk hvor man lærte seg å slå istykker mye av de tunge delene av råoljen, som alikevel utgjode en for stor andel av raffineringsproduktene. Resultatet ble "fin" diesel som den vi bruker idag. Ulempen er at de crackede andelene gjerne vil hjem igjen og over tid skiller ut asfalt. Det er derfor det gamle filterert som regel er kullsvart = asfaltsvart ved bytte.

Link to post
Share on other sites

Dieseldyr er bakterier som bl.a finnes i diesel og som formerer seg hvis to betingelser oppfylles: Vann og rett temperatur.

Det som er viktig for å forhindere vekst i systemet er å få bort vannet.

Regelmessig (årlig?) drenering skulle vel være en grei nok metode for å få vekk de begrensede vannmengder som vanligvis er i våre tanker - med mindre du har en leverandør som gir deg diesel oppblandet med vann da.

Oljeselskapene drenerer sine kjempetanker daglig, og alltid etter ny oppfylling.

 

Moderne raffinerier spalter nå for tiden råoljen ned i komponenter som igjen blandes til passende produkter ved bestilling og utlevering. Lite med "straight run" igjen nå, da dette gir bedre utnyttelse for oljeselskapene.

 

Det er mange som ønsker å sko seg på å selge lurium i dette markedet. Personlig tror jeg det er overkill å tilsette emulgator ved hver tanking av min 270-liters tank.

Link to post
Share on other sites

Jag hade något som liknade dieseldyr i SB vattenfrånskiljare i fjol.

 

Eftersom jag inte har möjlighet att komma ner i tanken så dränerade jag tanken på c:a 10 liter diesel som jag silade genom en sån där speciell tratt som skiljer av föroreningar och vatten.

 

Så gjorde jag rent i vattenfrånskiljaren.

 

Slog tillbaka den filtrerade dieseln i tanken.

 

Har därefter bevakat om det kommer smuts i filterbehållaren, men det har inte varit något speciellt.

 

Detta stöder f ö min uppfattning att varje motor bör ta bränsle från sin tank.

På BB sidan har det inte varit några problem.

Link to post
Share on other sites

Da er B.b tank rengjordt :smiley:

For og få opp restene av vann/diesel kjøpte jeg en bensinpumpe (vakuum) på Biltema for 200 penger, koblet så på et lite bensinfilter som skulle ta opp det værste i blandingen så ikke pumpen skulle gå tett , bunnslammet ble sugd opp i en plastflaske , sjekk bilde !!

Ellers så skal jeg i morgen , bruke den samme pumpen til å "transfere" diesel fra St.b tank over i den nå rengjordte , selvsagt via et filter med vannutskiller .

Meningen var å ha "Hammedown" oppi , men den er ikke kommet enda , så det blir å bruke Bio Protect 2 , den selges lokalt ,

og kan også brukes til Bekjempelse samt forebygging menst , hammerdown kun er forebyggende , så vidt jeg har funnet ut .

 

 

Før og etter rengjøring

dscn3335.jpg

 

dscn3342.jpg

 

 

Stakk kamera inn i tanken , og her ser det absolutt ikke så værst ut .

dscn3349.jpg

 

dscn3348.jpg

Og her er superTEMA pumpa...koblet via en bryter til batteri

dscn3339.jpg

 

Og tilslutt , sørpa fra bunnen...

jam.jpg

 

 

:smiley: :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...