Jump to content

Defroster, gir sirkulasjonspumpe varme når motor er slått av?


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Har en 10kw defroster på en md21a. Den varmer veldig godt men det tar jo slutt når motoren slås av og kjølevannet slutter å sirkulere.

 

Ser at det selges sirkulasjonspumpe for kjølevannet. Noen som har erfaring med dette? Det jeg lurer på er om en da får en del varme etter motoren er slått av, evt hvor mye og hvor lenge?

 

Motor og kjølevann utgjør jo en del masse så noe varme må det jo være å hente, eller?

Link to post
Share on other sites

Hei. Jeg har det på en av våre VP D4 og jeg har varme 1,5 til 2 timer etter stopp av maskinen, men varmen avtar jo etter hvert. Det du må være obs på er at strømforbruket på defrosteren er relativt høyt. På fullt er forbruket kanskje 6 - 7 amp. I tillegg kommer forbruket på pumpen. Din maskin er jo noe mindre i masse enn min så tror kanskje du vil kunne ha varme i bortimot 1 time.

Det er bedre å være rik og frisk enn syk og fattig!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg trodde at den dro vannet rundt hele veien, men termostaten lukker jo... men om det er tilfelle, hva er poenget da?



Hei. Jeg har det på en av våre VP D4 og jeg har varme 1,5 til 2 timer etter stopp av maskinen, men varmen avtar jo etter hvert. Det du må være obs på er at strømforbruket på defrosteren er relativt høyt. På fullt er forbruket kanskje 6 - 7 amp. I tillegg kommer forbruket på pumpen. Din maskin er jo noe mindre i masse enn min så tror kanskje du vil kunne ha varme i bortimot 1 time.

 

1.5-2 timer er jo en skjerv det, men kanskje litt lite til at jeg gidder å ta jobben. Har lest det med strømforbruket og skjønner ikke hvorfor det er så høyt. Greit at det jo er en relativt kraftig vifte men. Når vi går for motor så går den på full pinne da strøm og støy ikke er noe stort problem. Pleier å sette den på laveste styrke og la den surre litt etter at motoren er slått av. Men det er vel nå egentlig bare tull antagelig.. men full styrke uten motoren på er ikke aktuelt, den blåser så mye/hardt at det blir støy.

Link to post
Share on other sites

Jeg har 10 kw defroster, sirkulasjonspumpe og ca 1,5 tonn motor. Dette gir varme i et par timer etter stopp. Da er kjølevannstemperaturen nede i ca 40°C og effekten veldig liten.

 

Den andre motoren ligger da gjerne på ca 60°C hvis jeg ikke husker feil.

 

Greit å huske på at man tærer godt på både strøm og vv på denne tiden.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Har ikke vv, men jeg har vel egentlig, etter å ha lest erfaringer i denne tråden, konkludert med at det ikke er verdt innsatsen med sirkulasjonspumpe. Men er heller ikke fornøyd med å måtte fyre parafinovn når båten ligger og det er kaldt ute. Jeg syns det er bare fint men kona får lett vondt i hodet. 10 000,- kroners prosjekt for å få webasto eller tilsvarende varmer ligger litt langt nede på prioriteringen...

 

Er nesten frista til å hive inn en liten vedovn for lavu, koster et par tusen, men da fyrer jeg vel fort ned hele båten :-) Men en liten vedovn, et par sekker med sånne vedbriketter eller en sånn liten luring som man fyller med pellets. Ja da kunne man kost seg om kvelden. Har jo varme når båten går så det behovet er jo dekket.

Link to post
Share on other sites

En ting er sikkert, det kreves mange kilowatt tilført for å holde innredningen varm i en litt større båt, spesielt om du har store vindusarealer og gradestokken er kald utendørs.

 

Disse kilowattene må hentes fra en eller annen plass. Ingen problem når dieselmotoren er igang og store deler av den energien man pakker inn i motorene går overbord igjen i form av kjølevann. Da kan man hente ut mye her.

 

Men så snart dieselene er kvalt og energiomsetningen snudd kjøles det fort ned. Forbausende fort. Jeg hadde ikke giddet å lagt noe som helst i "thermosbaserte" systemer, men heller et funksjonelt dieseldrevet (evt. gass?) varmesystem som kjører pålitelig. Evt. med panelovner til komplettering/erstatning når landstrøm er aktuelt. Jeg kjører denne varianten og det fungerer bra.

 

Akkumulert energi fra varme produsert i motorer samt evt. oppladet i batteripakker er borte med et poff når man snakker om de effektene som kreves i denne størrelsesorden for å holde båten varm over litt tid.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Gass med eksos ut er jo greit, men uten er det et fukthelv... Har prøvd gassovn på hytta og det frister ikke til gjentakelse.

 

Båten er bare 28 fot og for og akterkabin brukes som soverom så vi trenger strengt tatt ikke varme der, vi sover kaldt både i båten og hjemme. Der vi trenger varme er når vi sitter i kokpiten under kalesjen/styrhuset. Var ute for et par helger siden hvor det først regnet, så forsvant regnet og det kom vind. Tror tempen sank 5 grader i det vinden begynte å tørke opp kalesjen, ble iskaldt på et blunk.

 

Hadde klart oss med "noe" som vi kunne fyre med de kveldene vi sitter litt ekstra oppe (blir vel nesten alle kvelder når en er ute med båten), men eksos ut er nesten en forutsetning.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Du mister jo all sirkulasjon i motoren også, så lite trolig at dette varer særlig lenge.

Det stemmer vel ikke, men noe av vannet vil ta 'snarveien' gjennom bypass'en og gjøre at det tar lenger tid å kjøle ned motoren.

 

Som flere har nevnt er det ikke spes. mye energi å ta ut av en så liten motor, men en sirkulasjonspunmpe har andre fordeler. Man kan bruke den til å kjøle motoren jevnt ned etter at man har kommet i havn, spes. viktig på motorer med alu-topp slik som MD21.

Man kan også bruke defrosteren til nødkjøling om vifteremmen skulle ryke. Man vil ikke kunne kjøre langt siden disse defrosterne bruker mye strøm, men kanskje langt nok til at man kommer seg inn i rolig farvann og kan bytte remmen der. (forutsetter at ikke sjøvannspumpen er remdrevet)

 

I alle disse scenarioene vil det være en fordel å ha permanent stengt bypass, står om dette her. I det hele tatt har dette bare fordeler, man får mer varme ut av defrosteren og bedre kjøling av motoren under høy belastning.

Og her hvordan man kan få en slik pumpe til hogger-pris: https://baatplassen.no/i/topic/61183-sirkulasjonspumpe-for-defroster-billig-alternativ/

Link to post
Share on other sites

I det hele tatt har dette bare fordeler, man får mer varme ut av defrosteren og bedre kjøling av motoren under høy belastning.

 

 

Denne ser jeg ikke i det hele tatt. Enten har motoren tilskrekkelig kjøling eller har den det ikke. "Bedre kjøling" finnes ikke i mitt vokabular. Det er noe feil med kjølesystemet om du ikke klarer å holde den ferskvannstemperaturen som er foreskrevet uten inngrep i motoren som f.eks. tilførsel av flere kjøleenheter som en defroster er. Motorens originalt konstruerte system skal ikke ha noen problemer med å holde foreskrevet temperatur uavhengig av belastning med mindre man har uregelmessigheter i systemet.

 

For alle marine dieselmotorer som IKKE har kjølesløyfene koplet slik større skipsdieselmotorer har, dvs. på utblandingssiden av termostaten forsinker man oppvarmingstiden av motor ved tilførsel av f.eks. heating av varmtvannsbereder, noe som ikke er gunstig for motoren. Det utføres derimot uten særlige bekymringer i fritidsbåtmiljøet. Selv erfarer jeg en lengre oppvarmingstid på den ene motoren som har varmtvannsbereder inmkoplet enn den som ikke har det. Dette betyr økt slitasje i oppvarmingsfasen.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg pleier ikke å slå på defrosteren før motoren har normal temperatur, ikke fordi jeg er bekymret men fordi den da ikke gir noe særlig varme ;-) Hvor mange ekstra liter frostvæske/vann sløyfa til defrosteren gir vet jeg ikke, men tror ikke det har stor betydning. Har ikke varmtvannstank.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...