Jump to content

Galvanisk tæring - seildrev


GeirT

Recommended Posts

Gunga Din, nå har det vært skrevet my om dette, meeget lange utredninger her på baatplassen.

 

Altså, landjorden på norske båter skal føres frem til trafoen, den skal ikke kobles til. Den skal ligge kveilet opp og isolert inne i trafokassen, slik:

bilde

 

Jordfeilbryter reagerer på spenningsforskjellen i lederene. Muligheten for potensialforskjell er heller begrenset. Men jeg la den nå inn. Grunnen min er i første rekke at støpslene sitter bedre i jordede stikkontakter. Og det er forbudt å montere jordede stikk uten at jord/nulleder er ført frem.

Til vanlig vil flytende jord fungere. Og det er tillatt fleste steder i verden. Men jeg formoder at GeirT har norsk båt.

Link to post
Share on other sites

Altså, landjorden på norske båter skal føres frem til trafoen, den skal ikke kobles til. Den skal ligge kveilet opp og isolert inne i trafokassen, slik:

 

 

Jordfeilbryter reagerer på spenningsforskjellen i lederene.

jepp, nesten så er det gjort i min båt......bare att landjord er festet til mittpunkt trafo på primærsiden (jord)

istellet for o 'kveile'....dette har ikke noen som helst praktisk betydelse, for mittpunkt primær har ikke noen

forbindelse med mittpunkt sekundær i trafon

 

jordfeilbryter på sekundær virker uten att den er kopplet til jord........

 

så jeg ser ikke hvor denn tynne isen er....... :wink:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Man får ha meg unnskyldt min ignorans, men jeg ser ikke helt hensikten med jordfeilbryter når jord er fjernet, men...

 

Dette med tæring på drev kan ha andre årsaker. I min båt er det ikke noe landstrømanlegg som sådan. Det er jordede stikkontakter ombord, jord tatt med fra land og faste forbrukere er dobbelisolert.

Båten min ligger litt for seg selv, med landstrøm på hele tiden for å drive den dobbelisolerte laderen. Har aldri vært noe problem med tæring.

Så, et år måtte jeg legge den sammen med en bråte andre båter før den ble tatt opp. All sink forsvant på to uker, og jeg fikk to groper i drevet. Fant aldri ut hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Nå gidder vi ikke å starte en strømtråd til. Dem er det nok av. Og jeg er ikke elektriker, verken skips- eller hus.

 

Men innen korrosjon har jeg en viss kompetanse. Og for at man skal kunne få en galvanisk tæring, så må det være en krets. Spenningen i den kretsen behøver ikke å være mer enn nede på millivoltstatiet. Slik sett kan det være nok at man får potensialforskjell via eksempelvis fortøyningsgods og 'noe annet' som har et annet potensial. Konkret å finne ut at det er en tilnærmet umulighet- i og med at forholdet var av slik temporær art. Og synderen kan godt være et 12 volt batteri.

 

Men nå skal jeg ut å snekre hus, sønnen har kjøpt ei brakke som trenger omsorg :-)

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

En god anledning til å skifte til Trudesign eller lignende :wink:

Så ikke bra ut med all tæringen i drevet der nei! En skikkelig skilletransformator er nok ikke den verste investeringen man gjør om man ligger mye med landstrøm.

Det verste er jo at det ikke trenger være deg selv som har noe feil med strømmen. I havna jeg ligger var det en som ladet batteriene sine med vanlig lader for bil. Klemmene datt av batteriet og havnet ned i kjølrenna. Der lå det skittent vann, som er en ypperlig leder for strøm. Resultatet etter en vinter ble at et par av båtene på siden av synderen fikk oppspist propell og drev, det ble ikke billig!

Vet du om de som fikk oppspist drev/propell var tilkoplet landstrøm?

 

Ser ut til at jeg nå har fått ødelagt mitt seildrev. Var helt greit i fjor vår når jeg var på land, men nå ser det helt opptært ut. (båten ligger på sjøen ennå) Jeg ligger uten landstrøm. Er kun tilkoplet for lading en gang i blant. Hovedbrytere for start og forbruk er også alltid avslått nå på vinteren. Nå lekker olja ut av drevet! Det er et Yanmar SD50 drev, 2010 modell. Har ikke gjort noen endringer med båten som skulle tilsi at jeg har noen feil på mitt 12 volt anlegg, men er selvsagt begynt å lete etter feil her. 230 volt på brygga ser ut til å være ok. (samme i min båt) Hvor starter man å lete etter feil. Nabobåten? Det som er forskjellig fra de foregående år er to nye nabobåter. Den ene ligger konstant med landstrøm.

Link to post
Share on other sites

Alle var tilkoblet landstrøm ja. De mente på at hadde båtene som fikk ødelagte drev ikke vært tilkoblet landstrøm ville ikke feilen i den første båten vært problematisk for dem. Den eneste "direkte" kontakten mellom båtene var landstrømmen (med jord).

 

Trist å høre  :sad: Men virker rart om nabobåten skal kunne påvirke ditt drev så lenge du ikke ligger med landstrøm? Da er det vel ikke direkte kontakt noen steder? Som Hulda skriver må det være en krets for å få galvanisk tæring, så med mindre du har jordet båten på annet vis skal ikke eventuelle feil hos naboen påvirke deg, hvis jeg har forstått det riktig.

Link to post
Share on other sites

Ja det virker merkelig så lenge jeg ligger uten landstrøm.  Burde ikke være noen annen forbindelse som skulle lage en krets. 

Det er en skroganode nærmere en meter til siden, delvis foran drevet. Innvendig er det jordledning på denne anoden som jeg ikke har funnet ut hvor går ennå. 

Er morgendagens jobb....

 

Bunnstoffet er VC 17, men det er laaangt vekk fra drevet. 

Selve drevet ble påført Seajet 034

Samme med rorstammen i aluminium. Den ser ut til å være helt fin.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært borti at eget kjøleskap har laget krets (av den typen som er koblet til sjøen), VHF, motorinstrumenter, instrumentlys, lensepumpe, nivåbryter, dusjpumpe, etc. De er ingen grunn til at rorakslingen skal overleve fullstendig uskadet, mens drevet blir helt oppspist. Derfor kan man starte å mistenke noe som er montert til motoren, men ikke utelukke noe annet.

 

Noe som gjør søk tilnærmet håpløst er om man har en periodisk sak. En leder som har koblet seg til, og siden forsvunnet. Jeg hadde et tilsvarende tilfelle i fjor våres da baugpropellen helt av seg selv begynte å gå på halv fart.

 

VC17 er vel kopperbasert. Og hvis det er en elektrisk leder mellom motoren og skroget der kopperet er, vil det dannes en krets. Og drevet vil bli en anode, mot en arealmessig stor katode. Jeg kan ikke helt se for meg at min egen teori holder vann akkurat i dette tilfellet, men det er slike saker du ikke helt kan se bort fra.

 

Men det er nødt til å være en krets et eller annet sted.

Link to post
Share on other sites

Det der har jeg sett før (liten Yanmar med drev). Men vil kun få riktig inntrykk etter at båten er tatt på land og vil kunne se det klarere. For meg kan det se ut som om anoden er tæret og kapslet inn i et 'hvitt stoff'. Når du får tilgang, sjekk om dette 'hvite stoffet' kan se ut som en klump kalk. Da er i så fall anoden passivert, og drevet har overtatt anodefunksjonen.

 

Den gangen jeg studerte dette, så tok jeg med en slik anode til en av lektorene som underviste i korrosjonsteori. Hun kunne ikke si annet enn 'at det har skjedd en passivering'. Senere har jeg fått det for meg at passiveringen var reaksjon som følge av en strømlekkasje. Har ingen bilder tilgjengelig som vil kunne vise samme reaksjonen. Men jeg har sett det samme en rekke ganger offshore, der elektrolytten har vært ekstremt aggressiv, eller at anoden har vært veldig liten i forhold til katoden.

 

To forhold:

1) Arealforhold mellom anode og katode er stor (liten anode, stor katode). Dette har jeg observert flere ganger i jobbsammenheng.

2) Lekkasjestrøm der drevet har fått for stor strømgjennomgang. Om drevet har vært pluss- eller minusladet kan jeg ikke si noe om nå. Men vanligvis vil noe slikt være en reaksjon der drevet hurtig blir tappet for elektroner. Følgelig vil det gå i plusslading og avskille ioner. Altså løse opp metallene (anode og drev). Og denne reaksjonen vil nok føre til at minusladede ioner ikke vil bil tiltrukket flaten som skal beskyttes, men i stedet bli frastøtt. Det blir det samme som man bruker til plettering, elektrolytisk galvanisering etc. Der har man en elektrolytt, så senker man ned et metall, eks. gull og stål. Stålet kobler man til minuspol og gullet til plusspol (likestrøm). Og man snur den naturlige prosessen, der gull ligger høyest i spenningsrekken. Ioner av gull (Au2+) spaserer gjennom elektrolytten og legger seg på stålet (Fe2-). Bare som et eksempel. En slik reaksjon kan gå meget hurtig. Jeg har sett drev som har blitt tilnærmet spist opp i løpet av noen få måneder.

Link to post
Share on other sites

Ikke noe kjekt når drevet blir slik!

 

(Tøystykket, som i skrivende stund har surret seg skikkelig inn i foldepropellen min, er jo bekymringsløst i forhold)

 

Og nok en gang sitter jeg her og tenker at strøm og tæring er noe man kan få bakoversveis av å lese om, om og om igjen. Og ikke minst kunnskapen som slike som Hulda innehar...

Link to post
Share on other sites

Fy så kjipt, jeg føler virkelig med deg! Jeg blir helt skjelven av å lese om opptærede drev....kan ikke dere kloke hoder finne ut av en fellesnevner i dette snart? Jeg får nesten følelsen av at dette skjer ofte ved å lese dette forum, men jeg regner med og håper at det er svært skjeldent at det skjer...eller?

 

Hva koster egentlig et nytt drev, og hvorfor må du bytte girkasse?

Link to post
Share on other sites

Fikk et tips i dag om at jordledning mellom motor og kjøl har forårsaket havari på Yanmar sine drev, blant annet på flere Arcona-båter som har hatt denne jordforbindelsen....

Dette har blitt ok etter at jording mellom motor/drev og kjøl ble fjernet.

 

Jeg koplet fra jordledning på kjølbolt og måler da en strøm på rundt 45 mA og spenning på 0,32 volt, så her er tydeligvis en krets!

All 12 volt er da frakoplet. (og selvsagt 230 volt)

 

Hva sier dere som har (mye) mer greie på dette en meg? 

Link to post
Share on other sites

Som jeg skrev i en annen tråd: Alt over 30 mA er grunn til bekymring.

 

Kan ikke fatte hvorfor man skal ha en jordforbindelse mellom kjøl og motor. Nesten uansett hva kjølen er laget av vil den bli katodisk mot drevet. Og katoden er meget stor i forhold til drevet som blir anoden. Og hvis du i ditt tilfelle har hatt en liten strømlekkasje fra batteriet som har 'gått den fordømte veien', så er muligheten til stede for at reaksjonen har akselerert. Og en slik strømlekkasje har det vært, det er ikke en eneste 2-polet føler som er dønn tett. Det er heller ikke starter/innslagsrele eller dynamo. Selv om det er aldri så mye to-polet. Vet ikke om du har det, men en del Yanmar hadde en føler nede mellom membranene i drevet som skal varsle om det lekker inn vann. De dingsene der kan også lekke strøm når de blir pakket inn i salt.

 

Den gangen jeg jobbet hos Caterpillar, forrige årtusen, ble marinemotorer kun 'garantert' når de ikke hadde elektriske startere, ikke 12 V på motoren i det hele tatt.

Link to post
Share on other sites

På prosjektbåten synes det som om jeg har fått tæring på selve drevet, både under vann og det det ligger an mot motoren ("groper" i metallet i kanten på drevet mot motor)

Båten har ligget med landstrøm i vinter, sannsynligvis for første gang i sitt liv.

 

Minusen fra batteriene er ført med en stor, feit, svart ledning inn på en av boltene som holder motor og drev sammen. Kan dette være årsaken?

Link to post
Share on other sites

Kan se ut som jeg har blitt 'korrosjonsguruen' her, så jeg kan gi et svar.

 

Et eller annet sted må jord(minus)ledningen festes. Og når det ikke er et to-polet system, så blir det som regel et eller annet sted på blokka der det er grov nok bolt. Hos meg, som har mye større motor, har jeg dratt minusleder fra dynamo, starter etc. og festet all minus til et felles punkt. Dette er for spesielt interesserte. Min beveggrunn er at støpejern er en dårlig elektrisk leder.

 

Grunnen til at du får groper i drevet der det er festet til motoren, er at området er fuktig, salt og det er god kontakt mellom jernet i blokken og aluminiumet i drevet. Derfor vil drevet lokalt opptre som anode mot blokken. Eneste fornuftige fix er å holde området tørt og rent for salt, olje og møkk. Under vann er det viktig at anoderingen rundt drevet holdes ren, umalt og med god elektrisk kontakt mot selve drevet. De som har stor propell i bronse/messing/stål må også passe på propellanoden.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg hatt dykker nede og det ser ikke bra ut..... Må nok skiftes ser det ut som.

Han skrapet med kniv og det er store groper og han mente det ikke var tilrådelig å stikke kniven for hardt i drevet da den ville gå tvers gjennom (uten at det hadde hatt så stor betydning nå) 
Så da blir det nok å bestille nytt SD60 drev! icon_e_surprised.gif 
Regner med at jeg kommer til å ta mesteparten av demonteringen.

Er det noen som vet om en grei beskrivelse for demontering av SD50?

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...