Jump to content

Galvanisk tæring - seildrev


GeirT

Recommended Posts

  Utrolig hvor fort sink og aluminium forsvinner når ting først går galt.

 

Det blir jo veldig viktig å finne ut hva som gikk galt....

 

 

 Prøvde du å kjøre med det?

Ja det gikk faktisk rundt...  :smiley: Men hadde jeg visst hvor galt det var så hadde jeg nok vært mer i tvil om jeg skulle starte opp!

Link to post
Share on other sites

Føler med deg alidal.  

Jeg ble like forskrekket og fortvilet da jeg oppdaget dritten hos meg.

 

Men nå etter 2 år ute med nytt drev var alt OK. Tror feilen lå hos andre i havna.

Men har lært leksen. Lar ALDRI landstrøm stå oppkoplet mot båtens opplegg over lang tid. Bruker skjøteledning rett mot lader/forbruk ved behov.

 

Jeg var heldig og fikk tak i et brukt drev (Volvo 120S) til Kr. 1500.-  på Finn.no... Yanmar er kanskje litt mer sjeldne ?

Lykke til.

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Et forferdelig trist syn! :thumbsdown:

 

Føler med deg i denne saken her - håper du får god hjelp av både Yanmar og forsikringsselskap + at Hanse kommer på banen. Det utrolige er jo at du ikke har ligget med landstrøm, men allikevel så har dette skjedd med en båt som har originalt el-opplegg. Tipper forsikringgselskapet ditt, om de finner på å dekke skaden, kommer til å lete etter en syndebukk som skal få dekke deres utgifter i tilfelle...

Link to post
Share on other sites

Står du hos Bømlo Skipsservice?

Nei jeg måtte til Bokn Maritime. De fikk meg ikke opp tidsnok på Bømlo. 

Jeg måtte opp før jeg skulle reise på jobb for å være helt sikker på å få tak i nytt drev før sommeren...

Det ser nå ut til å gå.

 

Hanse har jeg ikke hørt noe fra....

Forsikringen leter etter en årsak...

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Lar ALDRI landstrøm stå oppkoplet mot båtens opplegg over lang tid. Bruker skjøteledning rett mot lader/forbruk ved behov.

 

 

 

Når jeg la båten i båsen i går spurte kona om vi ikke skulle koble til landstrøm. Akkurat da var jeg veldig glad for å kunne si at solcellene lader batteriene så vi får bruke landstrøm når vi faktisk har bruk for det og er i båten. Sånt som dette skremmer vannet av meg. 

 

Solcelle for å lade batterier og landstrøm for konkret forbruk tror jeg må bli min greie. På "langtidsforbruk" får det bli skjøteledning rett til forbruker. 

Link to post
Share on other sites

Man bør uansett vite hva som er årsakssammenhengen. En uheldig tilkobling i en ombordværende spenningsrekke, eller en uheldig kobling i forbindelse med eget batteri, eller kombinasjon av disse, kan meget vel avstedkomme tilsvarende havari. Det er ikke nødvendig med landstrøm for å få til dette. Bare slik at dere ikke skal sveve i den villfarelsen at dere er sikre :-)

Link to post
Share on other sites

  Det er ikke nødvendig med landstrøm for å få til dette. Bare slik at dere ikke skal sveve i den villfarelsen at dere er sikre :-)

 

Helt korrekt! Jeg ligger uten landstrøm. Er kun sporadisk tilkoplet for lading...

 

Mener å ha lest at ved galvanisk korrosjon blir det slik som her, men ved elektrolytisk korrosjon blir det mer blanke groper? 

Link to post
Share on other sites

Det siste der kan vanskelig være korrekt. Jeg har i hvert fall ikke hørt om det.

 

Men hvis du har ledninger, mener du hadde det, som 'forsvinner et eller annet sted', finn ut hvilken funksjon lederen skal ha. Om en eller annen (konstruktør/produsent/andre) i et øyeblikk av klarsyn har funnet ut at det er kult å presse alle materialene i båten til samme potensialet, og tar diffen ut på seildrevet, så kan det eksempelvis gå galt. Da blir drevet anode. Sinken går først og aluminiumen kommer som nummer to. Eksempel kan være motor elektrisk linket til kjølbolt, roraksling, VHF, etc. etc. Slike forhold kan gå godt i årevis. Men på et eller annet tidspunkt skjer det en endring som får 'elektrokjemien' til å tippe den gale veien.

 

I gamle Caroline, trebåt, hadde jeg en tilsvarende sak. (Det var før jeg ble ingeniør, skjønte ikke så mye av sammenhengene den gangen). Der slepte en ledning til lensepumpen inn på motorakslingen og laget en himla greie med blant annet luting av treverket i området, korrodering av koppernagler og kjølspiker. Måtte skifte to- tre bordganger på hver side. Bare som et eksempel.

Link to post
Share on other sites

Nå må jeg jobbe i hagen, men det er vel i stort det jeg forsøker å beskrive. Vær oppmerksom på at når man går malingprodusentene på klingen, så innrømmer alle at ingen maling er helt tett. Dessuten regner jeg med at ingen jorder landstrømmen til motor/drivverk.

Link to post
Share on other sites

VP hadde digre problemer med det der for noen år siden.

De løste det ved å isolere drevet elektrisk fra motoren.

 

De sier også:

 

Underwater hull

Anti fouling agent containing copper oxide can increase the risk of galvanic corrosion and there- fore should never be used. 

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Man bør uansett vite hva som er årsakssammenhengen. En uheldig tilkobling i en ombordværende spenningsrekke, eller en uheldig kobling i forbindelse med eget batteri, eller kombinasjon av disse, kan meget vel avstedkomme tilsvarende havari. Det er ikke nødvendig med landstrøm for å få til dette. Bare slik at dere ikke skal sveve i den villfarelsen at dere er sikre :-)

 

Nei men en slipper unna problemet med at feil hos nabobåt kan gjøre skade på egen båt. Hvis det er et stor problem da?

Link to post
Share on other sites

Da må man vel også finne ut av det. En nabobåt kan ikke gjøre skade om det ikke finnes en krets. Og ofte er en del av en slik krets felles jordingsforbindelse via landjord. Og man ligger i felles (naturlig nok) elektrolytt. Elektroner forflytter seg ikke via telepati eller andre uforklarlige baner. De må ha et medium som kan gi transportvei. Det mange ikke tenker på, er at det skal ikke så store strømgjennomgangen til før virkningen er påtakelig.

Link to post
Share on other sites

 

VP hadde digre problemer med det der for noen år siden.

De løste det ved å isolere drevet elektrisk fra motoren.

 

 

Det er også et problemområde i seg selv. Girforbindelsen kan eksempelvis gi bra bane for elektrontransport. Det kan også eksempelvis bro av salt eller skitt mellom drev og motor avstedkomme. Å opprettholde isolasjonen bør være en del av vedlikeholdsprosedyren.

 

Det å bruke kopper- eller andre edlere forbindelser i malingen har nok også havarert en del aluminiumsdetaljer.

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt VC17 som inneholder kopper, men har holdt god klaring til drev og rorstamme som også er i aluminium.

Rorstammen har ingen tegn til tæring, men her er jordledningen fjernet etter instruks fra Jefa. (produsent)

 

Men burde kanskje gått over til noe annet bunnstoff?

Er det noe annet bunnstoff uten kopper som går an å legge rett på VC17 uten å fjerne det?

Er litt av en jobb bare å fjerne alt gammelt bunnstoff for å legge på nytt. Nesten 50 m2!

Link to post
Share on other sites

linken jeg postet tidligere fra Yanmar USA skriver også at seildrevet og undervannskroget ikke må stoffes med kopperbasert bunnstoff. Da gjenstår det bare bunnstoff beregnet for aluminium (eks.  hvit/grå nonstop fra Jotun). Men det må da være hundrevis av seildrev båter som har benyttet VC17 uten å ha fått tæringsproblem!? 

Link to post
Share on other sites

Som jeg prøvde å skrive i post 96, er det mange som helt sikkert har benyttet bunnstodd for alu drevet, men har benyttet kopperbasert bunnstoff på selve plast skroget, vær seg VC 17 eller andre mer vanlige kopperbaserte bunnstoff uten at de har fått tæringsproblem. Men anbefalingen fra Yanmar USA var ingen kopperbasert bunnstoff på plastskroget. Dette er sikkert en slags helgardering, da jeg jo kjenner flere som har benyttet VC17 på plastskroget uten noen form for tæring av seildrevet. Tipset til de som ligger uten om vinteren og ikke har koll på om det er nok anode igjen er å kjøpe eller lage seg en zink eller aluminium anode som kobles til drev og slenges over ripa.

http://www.boatzincs.com/hanging_anode_aluminum.html

 

Hvor mange med seildrev er det som benytter zink-anode på seildrev? Se poster i tråden: https://baatplassen.no/i/topic/102397-hvilken-type-anode-i-brakkvann/

 

For at garanti skal gjelde på flere hekkaggregat må alu-aoder benyttes.
 
Type anode:

Aluminium

For bruk i saltvann og brakkvann 

Magnesium

Kun for bruk i ferskvann.

Zink.                                                               :                                                

Zink brukes i salt vann.                                                

Ikke bruk Zink i fersk vann.
Ikke bruk Zink på undervannshus eller
drev som er produsert i aluminium.
 
 
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...