Hulda Svart 15.Mai.2015 Del på Facebook Svart 15.Mai.2015 Jøyje meg, du har virkelig tatt kremen av det drevet der! Utrolig hvor fort sink og aluminium forsvinner når ting først går galt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
njal Svart 15.Mai.2015 Del på Facebook Svart 15.Mai.2015 Blir helt nervøs når jeg ser sånt jeg.... Håper ikke det der skjer med mitt volvo seildrev. Prøvde du å kjøre med det? Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post Share on other sites More sharing options...
alidal Svart 15.Mai.2015 Del på Facebook Svart 15.Mai.2015 Utrolig hvor fort sink og aluminium forsvinner når ting først går galt. Det blir jo veldig viktig å finne ut hva som gikk galt.... Prøvde du å kjøre med det? Ja det gikk faktisk rundt... Men hadde jeg visst hvor galt det var så hadde jeg nok vært mer i tvil om jeg skulle starte opp! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 15.Mai.2015 Del på Facebook Svart 15.Mai.2015 Står du hos Bømlo Skipsservice? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirT Svart 15.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2015 Føler med deg alidal. Jeg ble like forskrekket og fortvilet da jeg oppdaget dritten hos meg. Men nå etter 2 år ute med nytt drev var alt OK. Tror feilen lå hos andre i havna. Men har lært leksen. Lar ALDRI landstrøm stå oppkoplet mot båtens opplegg over lang tid. Bruker skjøteledning rett mot lader/forbruk ved behov. Jeg var heldig og fikk tak i et brukt drev (Volvo 120S) til Kr. 1500.- på Finn.no... Yanmar er kanskje litt mer sjeldne ? Lykke til. Sitér dette innlegget Geir Link to post Share on other sites More sharing options...
shaukaas Svart 15.Mai.2015 Del på Facebook Svart 15.Mai.2015 Et forferdelig trist syn! Føler med deg i denne saken her - håper du får god hjelp av både Yanmar og forsikringsselskap + at Hanse kommer på banen. Det utrolige er jo at du ikke har ligget med landstrøm, men allikevel så har dette skjedd med en båt som har originalt el-opplegg. Tipper forsikringgselskapet ditt, om de finner på å dekke skaden, kommer til å lete etter en syndebukk som skal få dekke deres utgifter i tilfelle... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 15.Mai.2015 Del på Facebook Svart 15.Mai.2015 .... Her kommer til og med autosol til kort..., Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alidal Svart 16.Mai.2015 Del på Facebook Svart 16.Mai.2015 Står du hos Bømlo Skipsservice? Nei jeg måtte til Bokn Maritime. De fikk meg ikke opp tidsnok på Bømlo. Jeg måtte opp før jeg skulle reise på jobb for å være helt sikker på å få tak i nytt drev før sommeren... Det ser nå ut til å gå. Hanse har jeg ikke hørt noe fra.... Forsikringen leter etter en årsak... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 16.Mai.2015 Del på Facebook Svart 16.Mai.2015 Lar ALDRI landstrøm stå oppkoplet mot båtens opplegg over lang tid. Bruker skjøteledning rett mot lader/forbruk ved behov. Når jeg la båten i båsen i går spurte kona om vi ikke skulle koble til landstrøm. Akkurat da var jeg veldig glad for å kunne si at solcellene lader batteriene så vi får bruke landstrøm når vi faktisk har bruk for det og er i båten. Sånt som dette skremmer vannet av meg. Solcelle for å lade batterier og landstrøm for konkret forbruk tror jeg må bli min greie. På "langtidsforbruk" får det bli skjøteledning rett til forbruker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 16.Mai.2015 Del på Facebook Svart 16.Mai.2015 Man bør uansett vite hva som er årsakssammenhengen. En uheldig tilkobling i en ombordværende spenningsrekke, eller en uheldig kobling i forbindelse med eget batteri, eller kombinasjon av disse, kan meget vel avstedkomme tilsvarende havari. Det er ikke nødvendig med landstrøm for å få til dette. Bare slik at dere ikke skal sveve i den villfarelsen at dere er sikre :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alidal Svart 16.Mai.2015 Del på Facebook Svart 16.Mai.2015 Det er ikke nødvendig med landstrøm for å få til dette. Bare slik at dere ikke skal sveve i den villfarelsen at dere er sikre :-) Helt korrekt! Jeg ligger uten landstrøm. Er kun sporadisk tilkoplet for lading... Mener å ha lest at ved galvanisk korrosjon blir det slik som her, men ved elektrolytisk korrosjon blir det mer blanke groper? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 16.Mai.2015 Del på Facebook Svart 16.Mai.2015 Det siste der kan vanskelig være korrekt. Jeg har i hvert fall ikke hørt om det. Men hvis du har ledninger, mener du hadde det, som 'forsvinner et eller annet sted', finn ut hvilken funksjon lederen skal ha. Om en eller annen (konstruktør/produsent/andre) i et øyeblikk av klarsyn har funnet ut at det er kult å presse alle materialene i båten til samme potensialet, og tar diffen ut på seildrevet, så kan det eksempelvis gå galt. Da blir drevet anode. Sinken går først og aluminiumen kommer som nummer to. Eksempel kan være motor elektrisk linket til kjølbolt, roraksling, VHF, etc. etc. Slike forhold kan gå godt i årevis. Men på et eller annet tidspunkt skjer det en endring som får 'elektrokjemien' til å tippe den gale veien. I gamle Caroline, trebåt, hadde jeg en tilsvarende sak. (Det var før jeg ble ingeniør, skjønte ikke så mye av sammenhengene den gangen). Der slepte en ledning til lensepumpen inn på motorakslingen og laget en himla greie med blant annet luting av treverket i området, korrodering av koppernagler og kjølspiker. Måtte skifte to- tre bordganger på hver side. Bare som et eksempel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
atletico1 Svart 16.Mai.2015 Del på Facebook Svart 16.Mai.2015 Les linken nedenfor om korrosjon på seil drev fra Yanmar USA. http://www.pcmarinesurveys.com/Yanmar%20Service%20advisory.pdf Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 16.Mai.2015 Del på Facebook Svart 16.Mai.2015 Nå må jeg jobbe i hagen, men det er vel i stort det jeg forsøker å beskrive. Vær oppmerksom på at når man går malingprodusentene på klingen, så innrømmer alle at ingen maling er helt tett. Dessuten regner jeg med at ingen jorder landstrømmen til motor/drivverk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 18.Mai.2015 Del på Facebook Svart 18.Mai.2015 (redigert) VP hadde digre problemer med det der for noen år siden. De løste det ved å isolere drevet elektrisk fra motoren. De sier også: Underwater hull Anti fouling agent containing copper oxide can increase the risk of galvanic corrosion and there- fore should never be used. Redigert 18.Mai.2015 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 18.Mai.2015 Del på Facebook Svart 18.Mai.2015 Man bør uansett vite hva som er årsakssammenhengen. En uheldig tilkobling i en ombordværende spenningsrekke, eller en uheldig kobling i forbindelse med eget batteri, eller kombinasjon av disse, kan meget vel avstedkomme tilsvarende havari. Det er ikke nødvendig med landstrøm for å få til dette. Bare slik at dere ikke skal sveve i den villfarelsen at dere er sikre :-) Nei men en slipper unna problemet med at feil hos nabobåt kan gjøre skade på egen båt. Hvis det er et stor problem da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 18.Mai.2015 Del på Facebook Svart 18.Mai.2015 Da må man vel også finne ut av det. En nabobåt kan ikke gjøre skade om det ikke finnes en krets. Og ofte er en del av en slik krets felles jordingsforbindelse via landjord. Og man ligger i felles (naturlig nok) elektrolytt. Elektroner forflytter seg ikke via telepati eller andre uforklarlige baner. De må ha et medium som kan gi transportvei. Det mange ikke tenker på, er at det skal ikke så store strømgjennomgangen til før virkningen er påtakelig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 18.Mai.2015 Del på Facebook Svart 18.Mai.2015 VP hadde digre problemer med det der for noen år siden. De løste det ved å isolere drevet elektrisk fra motoren. Det er også et problemområde i seg selv. Girforbindelsen kan eksempelvis gi bra bane for elektrontransport. Det kan også eksempelvis bro av salt eller skitt mellom drev og motor avstedkomme. Å opprettholde isolasjonen bør være en del av vedlikeholdsprosedyren. Det å bruke kopper- eller andre edlere forbindelser i malingen har nok også havarert en del aluminiumsdetaljer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alidal Svart 19.Mai.2015 Del på Facebook Svart 19.Mai.2015 Jeg har brukt VC17 som inneholder kopper, men har holdt god klaring til drev og rorstamme som også er i aluminium. Rorstammen har ingen tegn til tæring, men her er jordledningen fjernet etter instruks fra Jefa. (produsent) Men burde kanskje gått over til noe annet bunnstoff? Er det noe annet bunnstoff uten kopper som går an å legge rett på VC17 uten å fjerne det? Er litt av en jobb bare å fjerne alt gammelt bunnstoff for å legge på nytt. Nesten 50 m2! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
njal Svart 19.Mai.2015 Del på Facebook Svart 19.Mai.2015 For 3 år siden malte jeg med selvpolerende bunnstoff rett utenpå vc17 og har fortsatt med det. Har ikke opplevd flassing noe sted, bunnen er fortsatt helt glatt. Jeg brukte selvpolerende bunstoff fra Star i drammen. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post Share on other sites More sharing options...
atletico1 Svart 19.Mai.2015 Del på Facebook Svart 19.Mai.2015 linken jeg postet tidligere fra Yanmar USA skriver også at seildrevet og undervannskroget ikke må stoffes med kopperbasert bunnstoff. Da gjenstår det bare bunnstoff beregnet for aluminium (eks. hvit/grå nonstop fra Jotun). Men det må da være hundrevis av seildrev båter som har benyttet VC17 uten å ha fått tæringsproblem!? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alidal Svart 19.Mai.2015 Del på Facebook Svart 19.Mai.2015 Har alltid bunnstoff for aluminium på drev etc. Det skal ikke brukes kopperbasert bunnstoff på slikt! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
njal Svart 19.Mai.2015 Del på Facebook Svart 19.Mai.2015 Jeg må bare bemerke at jeg ikke mente man skal benytte vanlig bunstoff på et alluminiumsdrev. Der må man helt klart bruke bunnstoff for alluminium. Jeg har brukt Jotun sin spray med godt resultat. Viktig å riste boksen godt. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post Share on other sites More sharing options...
atletico1 Svart 19.Mai.2015 Del på Facebook Svart 19.Mai.2015 Som jeg prøvde å skrive i post 96, er det mange som helt sikkert har benyttet bunnstodd for alu drevet, men har benyttet kopperbasert bunnstoff på selve plast skroget, vær seg VC 17 eller andre mer vanlige kopperbaserte bunnstoff uten at de har fått tæringsproblem. Men anbefalingen fra Yanmar USA var ingen kopperbasert bunnstoff på plastskroget. Dette er sikkert en slags helgardering, da jeg jo kjenner flere som har benyttet VC17 på plastskroget uten noen form for tæring av seildrevet. Tipset til de som ligger uten om vinteren og ikke har koll på om det er nok anode igjen er å kjøpe eller lage seg en zink eller aluminium anode som kobles til drev og slenges over ripa. http://www.boatzincs.com/hanging_anode_aluminum.html Hvor mange med seildrev er det som benytter zink-anode på seildrev? Se poster i tråden: https://baatplassen.no/i/topic/102397-hvilken-type-anode-i-brakkvann/ For at garanti skal gjelde på flere hekkaggregat må alu-aoder benyttes. Type anode: Aluminium For bruk i saltvann og brakkvann Magnesium Kun for bruk i ferskvann. Zink. : Zink brukes i salt vann. Ikke bruk Zink i fersk vann. Ikke bruk Zink på undervannshus eller drev som er produsert i aluminium. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alidal Svart 20.Mai.2015 Del på Facebook Svart 20.Mai.2015 (redigert) Ikke bruk Zink på undervannshus eller drev som er produsert i aluminium. Og hva står det her på Volvo sine sider? Står vel at man i saltvann skal bruke sink på drev? Redigert 20.Mai.2015 av alidal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.