Jump to content

Motet har sviktet, hva gjør jeg med denne glassfiberskaden?


grawis

Recommended Posts

Jeg har hatt en løs rekkestøtte på båten min. Mye skadet glassfiber er frest vekk. Alt av materiell som trengs er kjøpt inn. Men nå når jeg skal til å plaste opp igjen, merker jeg at motet svikter. Så: Er det noen som kjenner til bra folk i bergensområdet som kan gjøre denne jobben før jeg drar på ferie i begynnelsen av juni???

 

bilde

Redigert av grawis (see edit history)
Link to post
Svart (redigert)

Vent nå litt.

Denne båten er vel fra den tiden HR lagde kvalitetsbåter?

Og da står rekkestøtta i en sokkel som er laminert inn i skroget.

Ikke?

Stemmer!

 

Dersom godset er 8 mm må du lage skrå som er 80mm frå topp gods til bunn gods.

Sorry, sliter fortsatt med å forstå ordentlig hva dere mener...

 

Edit: Godset jeg skal støpe nedi her er 21 mm bredt, skal jeg forstå dere dithen at jeg da må frese vekk 21 cm?

bilde

Redigert av grawis (see edit history)
Link to post

Grovt sett er det nok slik det menes ja.

 

Om du skal støpe fast en sokkel som senere rekkestøtte

skal stikkes ned i, er det viktig at du lager en "forskaling" å

feste den i slik at denne sokkelen får rett retning..

 

vanskelig å danne seg bilde av størrelsen på skaden siden der

ikke er noen referansepunkter.

Link to post

Hei "gravis".

Jeg har støpt en god del med glassfiber og polyester. Jeg foreslår at du gjør følgende. Hvis du er sikker på at skadestedet er tørt, og ikke inneholder fuktighet kan du begynne med videre arbeider. Er skadestedet ikke helt tørt, bør du dekke til rundt og sette en vifteovn i underkant som varmer opp skadestedet. Bør nok stå til tørk noen dager. Deretter undersøker du i eventuelle sprekker eller skjøter ved å frese eller skrape litt innover. Når det er tørt, begynner oppbyggingen. Gjevn ut skadestedet litt slik at du ikke har spisse kanter. Deretter pusser du med grovt sandpapir.

Begynn med å fylle der skaden er dypest. legg på små glassfiber biter som blir gradvis større. Bygg ikke mer enn ca 5 mm om gangen. Dette for at ikke støpen skal ta skade på grunn av varmeutviklingen ved herding. Mellom hver støping pusser du med grovt sandpapir. Glem foreløpig sokkelen til rekkestøtten ( den monterer du til slutt).

Når den dypeste delen av skaden, er bygd opp til innvendig side av ytterskroget, sliper du skrått derfra og ut til yttersiden av skroget, med en vinkel på 1:10. dvs er skroget 10 mm blir slipt skråflate 10 cm. er skrog tykkelsen 20 mm blir skråflaten 20 cm. Inn mot teakdekket, blir jo dette umulig å gjennomføre. Derfor anbefaler jeg at skaden blir reparert ved å bruke epoxy. Reparasjonen blir sterkere og kompanserer for liten overlapp mot teakdekket.

Fyll så opp hele skaden til den er ca i plan med ytterskroget. La herde godt ut. Puss så det støpte området litt ned så du får ca 2-3 mm til ferdig utvendig flate på gelcoaten. Fyll opp hele skadeområdet med epoxysparkel i rett farge( legg på litt så du er på yttersiden av ferdig skrog. Vannslip overflaten til rett nivå.

Bearbeid så videre til du får rett overflatefinish.

Nå merker du av hvor rekkestøtten skal stå. Bor ett hull ned i rett vinkel i forhold til de andre rekkestøttene med litt overmål i forhold til delen du skal sette fast. Bruk epoxylim og monter rekkestøttefeste.

Redigert av Vidar B (see edit history)
Link to post

det er selvsagt en mulighet. da vil du borre litt større hull

for så og støpe den fast i epoxy etterpå tenker du?

 

Kjenner ikke båttypen, men stemmer det at det kommer

ei teak topplist oppå denne kanten på rekka? i så fall

er jo ikke kravet til finish allverden i forhold til styrke.

Ja, jeg har et bor som vil gi et hull med diameter på en halv millimeter mer enn beslaget, tenker å fylle hullet med høvelig riktig mengde polyester og så sette beslaget nedi. Og ja, oppå her skal det være ei teaklist, men den skjuler ikke alt som må gjøres her ;-(

 

 

Når den dypeste delen av skaden, er bygd opp til innvendig side av ytterskroget, sliper du skrått derfra og ut til yttersiden av skroget, med en vinkel på 1:10. dvs er skroget 10 mm blir slipt skråflate 10 cm. er skrog tykkelsen 20 mm blir skråflaten 20 cm. Inn mot teakdekket, blir jo dette umulig å gjennomføre. Derfor anbefaler jeg at skaden blir reparert ved å bruke epoxy. Reparasjonen blir sterkere og kompanserer for liten overlapp mot teakdekket.

 

Det er dette jeg bare ikke klarer å se for meg, skjønner ikke hva dette betyr...

Link to post

Det er enkelt. Tenk på ett vanlig kledningsbord. F.eks 23x148. Dette bordet er da 23 mm tykt. Fra enden av bordet, måler du deg 23 cm inn og setter en strek. Så høvler du fra streken og ut til enden av bordet, slik at hele tykkelsen på bordet er borte på enden. Skråflaten er nå 1:10.



Beslaget limer du med epoxy. 0,5 mm overmål er lite. Da har du ikke noe å justere på. Jeg ville brukt ett bor som er ca 1 mm større. Selv da må du være nøye med å bore i rett vinkel.
Link to post

Ja det var virkelig tykt. På bildet er det ett skille som ser ut til å være ytterskrog og resten sammenstøping av dekk og skrog. Er tykkelsen fra dette " skille" og ut til utvendig skrog 4 cm? Du kan jo ikke slipe en skråflate på 40 cm.

Her må vel "normalt bondevett" brukes. Skaden er ikke i undervanns-skroget! Men i overgang mellom skrog og dekk. Innvendig sammenstøping av dekk og skrog er jo her relativt heftig(unormalt tykt). En må jo da anta at dimensjoneringen er kraftig overdimensjoner i forhold til nye båter hva gjelder støpetykkelse. Normalt ville skrogtykkelsen være ca 12 mm på en 40 fots båt, kanskje tynnere også. En skråflate ville da bli ca 12 cm som virker mere normalt. Ved bruk av epoxy til dette støpearbeidet kan man vel da si at dette er nok!

Link to post

Da ville jeg ha fylt opp skaden slik jeg har beskrevet, og når støpen ligger ca 10 mm under ferdig skrogtykkelse(kun målt fra glassfiber utvendig) , slipt en skråflate derfra ca 10 cm ut til utvendig flate på glassfiberen på skroget. På overkanten, nevnte du at det skulle monteres en teaklist. Her ville jeg da valgt en skråflate 15 cm ut. (dette vil uansett ikke bli synlig)

Bruk epoxy ikke polyester! Mye sterkere!

Link to post

Polyester herder avhengig av mengden herder, som bør ligge innenfor 1 til 2 %. Varmt vær 1%. Kaldt vær opp mot 2%. Anbefaler ca 1,5% ved ca 15 grader. Utherding går fortere hvis du varmer opp området hvor du skal støpe. Helst skal du ha 20 grader ved støping. Når varmeutviklingen er over kan du støpe neste lag.

Link to post

Noen tommelfingerregler når man laminerer med polyestere.

 

- Minst 18 grader C.

- Høyst 65% fuktighet.

- Ingen UV stråling.

 

Polyester begynner egentlig å lenke (herde) i det øyeblikk den blir produsert. Men produsenten tilsetter forskjellige midler for at den skal kunne transporteres og lagres. Produsenten tilsetter også forskjellige saker og ting for å bestemme "pot-life", hvor lenge du kan bruke den før lenkingen begynner. Den du kjøper på BT er grei til slike reparasjoner du holder på med, potlife på ca. 20 minutter. Sier produsenten 2% herder, bruker du nøyaktig 2% herder.

Du skal aldri tilsette varme ved slike arbeid. Alt av materialer skal ha samme temperatur. Årsaken til det er at lenkeprosessen utvikler varme. Varme får i sin tur lenkeprosessen til å gå raskere.

Og lenkingen får materialet til å krympe. Og krymper det ikke i samme takt vil det oppstå spenninger og det kan slå seg.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...