Jump to content

Nye skruefester i glassfiber


Stephan

Recommended Posts

Jeg ble utsatt for hærverk på min Hanto 24 og pullpit på fordekk ble revet av. Den er (var) festet med 9 tregjengede skruer, som tok med seg litt av glassfiberen rundt. Jeg har tenkt å rengjøre, sparkle hullene og bore for nye fester til nye skruer.

 

Synspunkter på sparkel? Maritim har en polyestersparkel blandet med glassfiber som de sier er like sterk som vanlig glassfiber. Er det en god løsning? Bør man bruke en annen sparkel?

 

(Jeg er ikke interessert i popløsninger.)

 

Stephan

 

 

Link to post

epoxy er vel bedre egnet til dette. bedre holdfasthet.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg ville brukt epoxy. Selv fikk jeg nylig revet av et halegat og litt av plyesteren/glassfiberen på den ene siden akterut. Det har jeg nå reparert med epoxy som skal slipes ned og pyntes litt på før jeg monterer nytt halegat. Dette regner jeg med blir minst like sterkt som før.

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Finnes det noe epoxysparkel som er hvit tro?

 

Forøvrig blir det nok sterkest med glassfiberarmert epoxy, altså med mettet duk på reparasjonsstedet om det kreves høy styrke.

West System har diverse slike sett med alt man trenger til småreparasjoner. Men den raske herderen herder veldig raskt.. stressfaktor :smiley:

West Systems epoxy er forøvrig gulaktig klar.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Finnes det noe epoxysparkel som er hvit tro?

 

Forøvrig blir det nok sterkest med glassfiberarmert epoxy, altså med mettet duk på reparasjonsstedet om det kreves høy styrke.

West System har diverse slike sett med alt man trenger til småreparasjoner. Men den raske herderen herder veldig raskt.. stressfaktor :smiley:

West Systems epoxy er forøvrig gulaktig klar.

Det finnes fargepastaer som kan blandes med epoksy, og for å nå rett eller ønsket farge. Om det kun hvit man er på jakt etter , kan også titanoksid gjører jobbe som pigment. Best å bland rett mengde med pasta - pigmenter i selve base delen av epoksy , for så å tilføre herder deretter. Legger til at talkum pulver blandet med epoksy gir meget bra og sterk sparkelmasse om man ønsker å fylle opp større hull, samt at talkumen absorberer litt av varmen (eksoterm ) som skapes under herdingen :) Det går også an å kappe glassfiber i små biter og blande med epoksy .

Lindberg& Lund tilbyr det meste av dette, samt epoksy til rett formål.

Redigert av Pescador1 (see edit history)
Link to post

Treskruer egner seg best i treverk - skruer i glassfiber pleier sjeldent å vare lenge såfremt de ikke er gjennomgående.

 

Det var en annen tråd her hvor det ble anbefalt plastplugger (slike man bruker når man skal ha skruer til å sitte i betong etc) - det høres ikke dumt ut. Jeg har nettopp gått over noen av rekkestøttene på min båt og brukt slike plastplugger, pluss litt sikafleks for å holde fuktigheten ute. Noen av skruene der var gjennomgående maskinskruer, men alt annet av skruer var helt løse. Resultatet så langt virker meget robust.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Hei,

 

Nå synes jeg det tar litt av her. Det er klart at gjennomgående holder best, men ønsker vi egentlig det. Da risikerer man i værste fall større skader i skrog/dekk en det som er nødvendig. Rekker er for ekstra støtte og trygghet langs rekka og da holder det med karrosriskruer. Ved sammenstøt mot brygge eller andre båter er det greit at noe gir seg. Enten rekka eller skruene. Å fikse noen skruehull klarer de fleste, men å rette på rekka er mye værre. Derimot på pullert og halegatt som er fortøyningsutstyr er jeg helt enig i gjennomgående bolter om det er mulig.

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post

Rekker er for ekstra støtte og trygghet langs rekka og da holder det med karrosriskruer.

Rekka skal IMO tåle at en person på 90 kg plutselig blir kastet mot rekka - det gir et ganske stort dreiemoment på festepunktene. Hvorvidt rekka tåler dette eller ikke er jeg usikker på - det burde egentlig stresstestes.

 

De rekkestøttene som jeg fikset på var altså allerede festet med gjennomgående skruer i tillegg til ikke-gjennomgående skruer. De fleste karosseriskruene var altså løse (i den betydning at de bare gikk rundt og rundt dersom man forsøkte å stramme dem) og rekkestøttene var tydelig slarkete.

 

Ved sammenstøt mot brygge eller andre båter er det greit at noe gir seg. Enten rekka eller skruene. Å fikse noen skruehull klarer de fleste, men å rette på rekka er mye værre.

Det er forsåvidt muligens et poeng ...

 

Jeg taster noen linjer om dette på http://www.baatwiki.no/wiki/Skruer_i_glassfiber :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

JRK, jeg vil tippe tobixen referer til sine egne meninger når han skriver IMO (In My Opinion), og ikke International Maritime Organization ;)

 

Forøvrig en interessant diskusjon. Jeg tenker det kommer litt an på bruken også. På en fiskebåt er det greit at rekken tåler at noen blir skylt mot den. Det er gjerne ikke nødvendig på en daycruiser som kun brukes i smult farvann på fine sommerdager.

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post

Tja, den bør da være såpass solid at ikke festet ryker når noen tar imot på land, og enten drar eller dytter imot pullpitten. Skal du få en treskrue til å sitte godt i glassfiber, og den skal holde noe som du forventer blir utsatt for jevnlig riv og slit, slik en push og pullpit blir, så er sannsynligheten for gelcoatkrakkelerin og materialtretthet i glassfiberen rundt hullet relativt stor. Det er vel nettopp derfor det er et stort hull der i dag...

Hullet bør ihvertfall forsenkes for å hindre krakkelering.

 

Men det finnes vel bolter med gjenger som treskruer? Større dybde i gjengesporet. Mener det var et medlem her som hadde genoaskinne på seilbåten som var festet med dette. Da ingen mutteren på undersiden.

 

Franske skruer, var det jeg tenkte på. Det er vel uansett bedre enn treskruer.

Link to post

Jeg har et forslag til alternativ fremgangsmåte, som jeg har benyttet meg av noen ganger selv (riktignok ikke til rekkestøtter) og det blir ganske solid:

Fyll opp skaden med epoxy og stapp i litt glassfiberduk. Når herdig ferdig, bor opp så du såvidt får presset inn en mutter og støp denne fast med epoxy med god overdekning. La et f.eks. kakelys, treplugg eller annet lett utborbart materiale stikke gjennom gjengene og opp gjennom overflaten. Når dette er herdet, sliper du og borer til yttermålet pluss 1/2 mm av den maskinskruen du skal bruke ned til mutteren. Du må bore gjennom mutteren med et mindre bor som ikke ødelegger gjengene. Litt avhengig av hvordan du har fått stappet i kakelyset eller det du velger å bruke, er det mulig du må bruke en gjengetapp for å rense opp.

 

Eivind

Link to post

husk å mette glassfiberduken med epoxy før den legges i skaden, ellers kan det bli luftblærer.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 4 uker senere...

Det er klart at gjennomgående holder best, men ønsker vi egentlig det. Da risikerer man i værste fall større skader i skrog/dekk en det som er nødvendig.

Nå har jeg fått personlige erfaringer med dette, og slutter meg til utsagnet over.

 

Vi skulle prøve å legge til ei ugunstig brygge her om dagen - selve brygga var bare et utspring uten vegg eller stolper under. Bryggekanten var akkurat så høy at hjørnet kom inn mellom rekkestøttene. Rekkestøtta ble revet tvert av, og rekketauet røyk. Heldigvis var ikke denne skruen festet med store stoppeskiver og mutre fra undersiden, skadene var ikke større enn at førstestyrmann fikk ordnet opp ved hjelp av det lille jeg hadde ombord av materialer, skruer og verktøy.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Mener det er treverk under plasten på hanto. Hadde kanskje satt inn litt større skruer innsatt med marineseal e.l.( hadde vel også skrudd ut resten av skruene på rekka og satt dem inn med noe tetningstoff or og unngå lekkasje) Det er forskell på rekker og pullere mht innfesting.

Om noen gidder og rive båten i småbiter for og få gjennomgangs over alt, så dem om det.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...