Jump to content

Råd til ny bruktbåt. Nettopp solgt den gamle


Hekkbølgen

Recommended Posts

Da har jeg nettopp solgt båten, Joda 7500, og jakten på ny bruktbåt er forlengst igang. Vi er to, men mulig det blir flere i familien på sikt og budsjett er opp til 500.000 kr. Jeg vil ha båt med aksling pga av vedlikehold og utgifter og helst ikke akterkabin. Fruen mener den tar for mye plass ute.

 

Vi bruker båten mye og drar gjerne på langturer. Hadde 30 overnattinger i fjor og nesten 200 motortimer.

 

Har sett på Nor Sea 770 2006 model til 550.000 og Nidelv 25 classic 2005 model til 539.000. Begynner å modnes litt med tanke på akterkabin og da er Agder 8000 et alternativ men da blir det litt eldre båt tidlig 2000 eller slutten av 1990 tallet.

 

Noen tips til disse båtene? Litt av grunnen til at jeg skal skifte er vi vil ha litt større rekkevidde og dermed masjfart mellom 15-20 knop.

Redigert av Hekkbølgen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fin Skarpnes, men jeg liker ikke løsningen innvendig. Fruen må ha solseng og vil ikke ligge på utstilling oppe på akterkabinen. Og for lav fart. Marsjfart på min 15 må til. Har lyst til å krysse Skagerak i sommer fra Sørlande. U sofa bak med mulighet til å legge ned bordet og få stor solseng er supert.

 

Ang nor sea so jeg har sett på har den en Vp D3 130, mens Nidelv 25 har Yanmar 120 hk. Kjenner jeg er litt skeptisk til å gå til en elektrisk styrt motor kontra mekanisk som Yanmaren. Tanker rundt dette?

 

Noen med arfering med Agder 8000? Er 150 hk for lite i den båten? De gjør vel maks 20 og marsjer på 15-17 da tenker jeg. Går den da med nesen i sky eller?

Link to post
Share on other sites

Biam 900 kan anbefales. Her har du stor solseng uten og måtte legge ned bord. Bare legge seg til rette. Dette er jo drevbåt men jeg hadde samme filosofi som deg men valget blei tilslutt drev. Og jeg angrer ikke. Service på dette klarer du fint selv.

Biam 900 er god i sjøen har gode fartsegenskaper og stor fin stikkkabin. Vi har akkuratt kommet tilbake etter fine dager på Koster med barn i båten og følte ikke at båten var for liten. Så kan du leve med at du har drev så er dette en flott båt.

Link to post
Share on other sites

Da er pengene på konto for salget av forrige båt. Kjenner det er ekstra moro og se på båter nå :-)

 

Snakket med forsikringsselskapet idag ang ny båt. Synes de var dyre ( Jernbanepersonellets bank&forsikring) De er veldig billig å bil og hjem. Betalte 2100 for fullkasko 12 mnd/året for snekka.

 

Tok som utgangspunkt i ny båt en Joda 290 med VP kad43. Da skulle de ha 11.000/året fullkasko og da er den forsikret kun mellom mars-okt.

 

Andre som har tips på forskring? Kjente at drevbåt sank noe hakk igjen..

Link to post
Share on other sites

Her har Worry II sikkert gode innspill til deg. Han har samme ramme og mål som deg. Bare at han er litt treg. Men vet at Marex holiday står høyt i kurs der.

(iPad)

Hva mener du :-) , treg ? Ligger ute jeg ! Man kommer jo ikke unna Baltic i denne prisklassen nå om dagen.. Det kryr jo av disse.

Link to post
Share on other sites

Tok som utgangspunkt i ny båt en Joda 290 med VP kad43. Da skulle de ha 11.000/året fullkasko og da er den forsikret kun mellom mars-okt.

 

Betaler i underkant av 7000 for min Nidelv 300 som er nokså lik den du tok utgangspunkt i. Dette er i Gjensidige, og ligger ute hele året.

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill. Skal høre med de nevnte forsikringene på pris. Må innrømme at Marex Holiday så fin ut..

 

bilde

 

Hva er den rusten som sees mellom turbo og eksosbendet på bildet av Yanmaren. Har sett det på andre Yanmarer også.. Skeptisk..

Link to post
Share on other sites

Båt må vel også være besiktiget av autorisert besiktningsmann hos Norske Sjø for å få den "rette" premien.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Båt må vel også være besiktiget av autorisert besiktningsmann hos Norske Sjø for å få den "rette" premien.

 

Det koster 500,- å få den besiktiget.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...