Jump to content

Råd til ny bruktbåt. Nettopp solgt den gamle


Hekkbølgen

Recommended Posts

Link til finn annonsen: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=39962303

 

Det formelle er gjort unna i går kveld dvs skrevet kontrakt og ført over penger. Det jeg kom til å tenke på, riktig nok litt paranoid tenkt, men hvis det har skjedd noe mellom testtur og overtagelse. Hva er gangen da.

 

Det går jo gjerne noen dager kanskje en uke fra en prøver båten og sjekker etter alle kunstens regler til man får hentet den. Hvis det skulle skje noe med båten i mellom prøvetur og overtakelse, hva gjør man da? Ifølge kontrakten står jeg som eier samt at jeg har ført over penger til selger og båren selges som den er. Kan jo bli en helsikkes runde hvis man ikke blir enige.

 

Tar man med seg båten eller lar man den ligge? Ser for meg at det er viktig å ta en ny runde og gå over båten nøye før man endelig seiler av gårde. Og evt uenigheter om hvordan ting var ved første prøvetur kontra nå blir en sak som enten løses raskt mellom selger og kjøper evt man må koble inn advokat og takstmann. Som sakt, søkt tenkt tilfelle men.. Ikke hver dag jeg svir av nesten 500 båtlapper..

Link to post
Share on other sites

Jeg har nettopp solgt. Det må avtales i kontrakten når du som selger overtar "juridisk" ansvar for båten, gjennom at du overtar forsikringsansvar. Jeg ville ikke betalt mer enn 10 % ved kontraktsinngelse og deretter resterende kjøpesum eksl la oss si kr 20 000, som avtales betalt når du har konstatert at "dyrt" utstyr som baugpropell, ankervinsj osv, fungerer som det skal. Hovedsum overfører du direkte i selgers nærvær i nettbanken ved fysisk overtagese og skriver ut en kvittering som hans sikkerhet for at transaksjonen har funnet sted. De resterende 20 000 betaler du max 1 uke etter overtagelse, når du har fått anledning til å prøve ut båten.

 

Selv om du ikke har krevd å få det slik, så regner jeg med at du har en vanntett kjøpekontrakt (eks Forbrukerrådets). I motsatt fall har du jo grunn til å være nervøs.

 

Flott båt forresten! Grattis!

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Jeg har forresten ved 2 tilfeller kjøpt båt på en helt annen kant av landet, der det har vært 2-4 måneder før jeg har hentet båten. Da har selger sett til båten og startet motor jevnlig fram til overtakelse. Har aldri vært noe problem, men jeg har ikke villet betale båt før jeg står så og si med bena ombord for å ta den hjem.

 

Samtidig ser man jo folk an og sjekker litt hvem de er. Det har sikkert du også gjort. Hva har man Google til?

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Ja så an fyren. En sikkelig petitmeter. Han ble stressa da han skulle vise båten og det lå en brukt kaffekopp i vasken.. Hadde alle kvitteringer fra hele båtens tid i perm sammen alle brukermanualer til båten. Jeg Ba om at alt utstyr som var i båten skulle virke ved overtakelse. Fikk kontrakten signert før jeg overførte pengene. Men som sakt tvers gjennom redelig fyr, så dette ble bare et tenkt tilfelle. Men takk for sysnpunkter.

 

Blir overgang med marsjfart fra 8 knop på snekka og 20-22 i den "nye". Gleder meg til henteturen i morgen. Meldt fint vær er det også. Ser det er ca 60 n mil fra Skjebergkilen-Sandvika så det går jo nesten litt for fort. Skal i 40 årslag senere på kvelden i Oslo, ellers hadde jeg brukt lengre tid hjem enn straka vegen.

Link to post
Share on other sites

Ang tiden mellom kontraktskriving/visning og overtagelse så vil jeg vel si at da pengene er overført og kontrakten skrevet er båten din og overtagelse utført. At båten ligger på selgers plass noen dager har vel ikke noe å si, så lenge selger sier det er ok. Når pengene er overført har ikke selger noe i båten din å gjøre, og det kan dermed ikke skje noe med båtens utstyr. Om det skulle skje noe når båten ligger stille i havn så kan jo ikke selger lastes for det, og det er ingenting å miste nattesøvnen for.

 

Ps: grattis med ny båt :-)

 

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...