Jump to content

"Mossa" en Myra / Nordfjord 22 skal "bli ny"


bilo3

Recommended Posts

I august i fjord (2012) kjøpte vi denne båten med dårlig motor, og det ble jo litt arbeid for å få snekka kjørbar kan man si :lol:

 

Link til motormekkinga er her https://baatplassen.no/i/topic/94873-volvo-penta-md-11-c-blir-varm-under-kjoering/

 

Nå som "Mossa" har fått god motor, gjenstår alt det andre !! Båten er egentlig hel og fin, men trenger en kraftig nedvasking utvendig og innvendig. Kalesjen er brukbar i stoffet, men alle glidelåsene og "knappehullene" må byttes. Det får vi gjordt hos ei dame i Bodø.

I tillegg skal treverket demonteres, pusses og oljes, det skal monteres ekkolodd, radio med høyttalere, solcelledrevet avtrekksvifte osv osv.. Vi skal også trekke om veggplatene i styrhuset. De er nå trukket med brun skai, og det er førersetet også. Skal prøve å få tak i et førersete (dobbelt) i grå skai, og så trekke veggplatene med samme farge. I tillegg skal min dyktige kone sy nye trekk til putene i lugaren, så vi får nokk å gjøre framover. Heldigvis er det ingen av disse tingene som MÅ gjøres før båten kan taes i bruk, så vi tar det sånn litt etter litt :thumbsup: I første omgang er det som sagt vasking utvendig og innvendig, og det begynner vi med i dag. På lørdag skal vi ta oss en kosetur ut i øyene her i Gildeskål, og det blir vel den første ordentlige turen vi drar på med "Mossa" som forøvrig er oppkalt etter min mormor :smiley:

 

Jeg skal legge ut før- og etterbilder underveis, sånn at dere får se !

 

Hvis noen tilfeldigvis har en kalesje liggende som er i orden, så rop ut ! kanskje jeg kjøper den :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ja nå er vi igang med vasking og rydding !! Jeg fyllte to gildekasser med ting og tang som var i båten. Noe av det skal tilbake i båten når den er ferdig vaska, men langt fra alt ! I tillegg er gardinene og flagget vaska, og sofaputene i lugaren er tatt hjem for å bli tatt mål av. De skal få nye trekk :)

 

Er det noen her som forresten har et godt tips til hva man skal bruke for å få bort de grønn-sorte mose-lignende flekkene jeg har overalt på dekk ?

Fikk ikke tatt bilder, men det kommer !

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

En liten oppdatering : Div.listverk er plukket ut, pusset og oljet, og ligger nå til tørk. Jeg har også fjærnet den gamle kalesjelappen som lå over "luka" i styrhustaket.

 

bilde

 

Denne har jeg erstattet med en 8mm tykk plexiglassplate, og i den har jeg montert en solcelledrevet ventilator :-)

 

bilde

 

Plata er bare prøvemontert på bildet, for den var litt for stor. Skal ta den av og finskjære den i mårra !! (GT-I9300 )

Redigert av bilo3 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Det har vært stille her en stund nå, men jeg skal legge ut litt bilder snart. Det jeg har gjort til nå, bortsett fra pussing og oljing av treverk, er å få reparert kalesjen. Først ga jeg kalesjen en kraftig omgang med rensemiddel og høytrykkspyler. Jeg måtte gå så kraftig til verks fordi kalesjen var grønn/sort og sleip av alger. Nå er den blå !! Etter rens og tørk, ble den tatt med til Bodø, og til Kari Thue. Hun skiftet den hvite "kanten" rundt hele kalesjen, skiftet en glidelås, skiftet 16 av forsterkningene rundt knappehullene, og sydde over alle sømmene på hele kalesjen. Dette kom på ikke mer enn 1200kr, så jeg er storfornøyd :) Nå er kalesjen montert, og den skal impregneres i morgen. Bilder kommer !!!

Ellers har jeg ikke gjort stort mere enn å bruke båten, men det er ennå litt småplukk som skal gjøres iløpet av vinteren.

Link to post
Share on other sites

Kalesjen var så stygg og slitt at jeg tvilte veldig på at det gikk an å få den renset og reparert på et skikkelig vis. Den virket rett og slett råtten, og var sleip og glatt på taket !! Jeg fant ut at jeg skulle prøve likevel !

 

bilde

 

 

Etter en grovrens mens kalesjen satt på båten så den sånn ut.



bilde

Redigert av bilo3 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Personlig har jeg vært veldig fornøyd med Stabil kalesjeimpregnering, som man bl.a. får kjøpt på byggmakker. Stryker på med svamp/fille, da spruteflaska blir altfor langsomt synes jeg.

Når det gjelder luka di, ville jeg tatt samme kuren på den gamle kalesja der også. Plastluka ser fin ut, men du kan jo ikke fjerne den og sitte på lukekarmen og styre med beina, eller bare stikke hodet opp ifm fortøyning etc hvor den ekstra oversikten er god å ha.

Link to post
Share on other sites

Du har rett i det med luka, men samtidig så ble det mye lysere og triveligere i styrhuset med plexiglassplata der. Jeg har tenkt litt på om jeg skal montere en vanlig takluke i plexiglasset til våren, men vi får se. Når jeg er ute med båten så er min datter på 13 år stort sett bestandig med, og hun er flink til å følge med i baugen når vi skal legge til :)

Uansett så blir nok båten solgt til våren, for jeg har fått noen hint om at "Mossa" går for sakte.. Kanskje "Mossa II" går fortere :)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Om dere beholder båten en sommer til, og den sommeren blir bra så bør du rigge noe greier sånn at du ikke blir helt kokt i toppen når du sitter under plexiglasset. Hadde selv ei snekke med tilsvarende og satt vel nesten mer oppå/ute og styrte med beina enn jeg satt i setet i sommer. Syns også det var greit å stå i setet med overkroppen ut.

 

Tenkte en stund i samme baner ifht å tette hullet i HT men er glad vi ikke rakk det. Men om jeg hadde beholdt snekka så hadde jeg sydd inn kalesjevindu og en eller annen løsning så jeg kunne dekke over for å ikke bli steikt av sola.

----

 

Om jeg bodde en annen plass en Østlandet og brukte båten mer hele året så hadde jeg nok endt med tilsvarende løsning som deg, evt med ei luke over førerplass.

Link to post
Share on other sites

Nå har kalesjen fått seg en grundig omgang med impregnering fra maritim.no Etter råd fra hun som reparerte kalesjen, brukte jeg dette merket, og strøk det på med pensel. Det gikk med ca 1,5 liter, så nå håper jeg det blir tett :-)

 

bilde

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

 

 

Link to post
Share on other sites

Nå når kalesjen er tett, så er det jo koselig å pusle ombord selv om det regner og blåser :-) I dag har jeg skiftet ut de gamle bryterne i styrhuset med et nytt bryterpanel fra biltema. Sånn så der ut før jeg begynte :

 

bilde

 

 

Her har jeg målt opp, og boret hull i hjørnene. Boret med 13mm bor, sånn at jeg fikk et baufilblad gjennom hullene

bilde

 

 

Der ble det hull !!

bilde

 

 

Et bilde fra innsiden.

bilde

 

 

 

Og sånn ble det ferdige resultatet :)

bilde

 

 

 

Det ble jo ikke så værst :)

bilde

Redigert av bilo3 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...